چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ثبت ۶۰ ژن توسط محققان علوم و تحقیقات در بانک ژن جهانی

جذب اعضای هیئت علمی و راه اندازی دو گرایش بیوتکنولوژی دریا در مقطع ارشد وگرایش آلودگی دریا در مقطع دکترا از مهم‌ترین برنامه‌های آتی گروه بیولوژی دریا است.

ایلنا: عضو هیأت علمی تمام وقت و مدیر گروه بیولوژی دریا این واحدعلوم و تحقیقات تهران از ثبت ۶۰ ژن موجودات دریایی توسط محققان بیولوژی دریا از این واحد دانشگاهی در بانک ژن جهانی خبر داد.

به گزارش ایلنا، پرگل قوام مصطفوی، از ثبت ۲۷ ژن در مورد جلبک‌های تک سلولی همزیست با مرجان‌های جزایر لارک و کیش خبر داد و افزود: در حال حاضر ۵مورد ثبت ژن جدید در جزیره هنگام و ۱۰ ثبت ژن در جزایر هندورابی و لارک داشته‌ام و در پروژه‌ای که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد، ۱۳مورد ژن بر روی لاک پشت‌های عقابی که در (IUCN) Red List و در معرض خطر انقراض قرار دارند در بانک ژن جهانی به ثبت رسیده است.

وی افزود: همچنین ۵ مورد ژن نیز از دلفین‌ها و پورپویزهای خلیج فارس و دریای عمان در بانک ژن جهانی ثبت شده است.

پرگل قوام مصطفوی تربیت افراد متخصص در زمینه اکولوژی و بیولوژی دریا را از مهم‌ترین دستاوردهای گروه بیولوژی دریا از این واحد دانشگاهی دانست و ادامه داد: موضوع شناسایی مولکولی زوگزانتله‌های همزیست با مرجان‌ها از نظر زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وی تصریح کرد: ما با بررسی این همزیست‌ها و یافتن کلادهای متفاوتی که دارند، می‌توانیم وضعیت سلامت آبسنگ‌های مرجانی بعنوان یک اکوسیستم پر اهمیت در محیط دریا را بسنجیم و در صورت امکان به حفظ حیات آن‌ها کمک کنیم. همچنین مقاله‌هایی که در این زمینه تاکنون به نام واحد علوم و تحقیقات منتشر شده، این واحد را بعنوان مرجع این علم در دنیا معرفی کرده است، زیرا که در مورد این مباحث علمی در شمال خلیج فارس و دریای عمان تنها این واحد، مقالات متعدد علمی به چاپ رسانده است.

پرگل قوام مصطفوی به فعالیت علمی اساتید و دانشجویان گروه بیولوژی دریا واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: اساتید و دانشجویان دکتری گروه بیولوژی دریا هر ساله با شرکت در کنفراس‌های علمی در سطح ملی و بین المللی سهم قابل توجهی در ارائه مقالات ISI در این رشته دارند. سطح فعالیت‌های علمی اساتید و دانشجویان از جمله چاپ مقالات علمی و ثبت ژن‌ها، باعث شده تا گروه بیولوژی دریا واحد علوم و تحقیقات در بین دانشگاه‌هایی که دارای این رشته‌ها هستند، به عنوان مرجع علمی و قابل استنادمطرح شود.

به گفته وی جذب اعضای هیئت علمی و راه اندازی دو گرایش بیوتکنولوژی دریا در مقطع ارشد وگرایش آلودگی دریا در مقطع دکترا از مهم‌ترین برنامه‌های آتی گروه بیولوژی دریا است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016