چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبارزه خستگي‌ناپذير محققان با زلزله: سنجش مقاومت سازه‌هاي حياتي بلند مرتبه روي ميز لرزه‌اي

مهندسان كاليفرنيايي در مجموعه آزمايش‌هاي خود براي بررسي تاثيرات زلزله بر سازه‌هاي حياتي مانند بيمارستان، يك زلزله مصنوعي بر يك ساختمان پنج طبقه اعمال كردند كه مجهز به تجهيزات پزشكي بود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين بيمارستان ساختگي بر روي يك ميز لرزه عظيم ساخته شده كه به آن حركاتي مشابه زمين‌لرزه اعمال مي‌كند.

اين آزمايش‌ها به اين منظور طراحي شده كه امكان عملكرد بهتر بيمارستان هاي ساخته شده بر روي جداگرهاي لاستیکي پس از زلزله تعيين شود.

استفاده از اين جداگرهاي لاستيكي در مناطق لرزه‌خيز ژاپن بسيار رايج است.

اين پروژه پنج ميليون دلاري همچنين به آزمايش قابليت محافظتي جداگرها بر روي ديگر ساختمانهاي مهم و استراتژيك مانند مراكز داده‌هاي رايانه‌‌يي براي اجرايي نگهداشتن آنها پس از زلزله‌هاي بزرگ خواهد پرداخت.

اين اولين بار است كه يك سيستم جداگر در زير ساختمان كامل بر روي يك ميز لرزه در آمريكا آزمايش شده است.

اين ساختمان پنج طبقه به يك اتاق جراحي و مراقبت هاي ويژه، سرورهاي رايانه و ديگر تجهيزات الكتريكي به همراه پله و يك آسانسور مجهز بود.

سازه 24 متري همچنين از بتن پيش‌ساخته و گچ تركيبي برخوردار بود كه به طور معمول در پروژه‌هاي ساخت و ساز تجاري مورد استفاده هستند. در روي سقف اين ساختمان نيز يك برج آبي بزرگ و سيستم گرمايشي و سرمايشي نصب شده بود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اولين روز آزمايش در اوايل ماه آوريل، ميز لرزه‌‌يي به اعمال زلزله 6.7 ريشتري مشابه زمين‌لرزه 1994 لس‌آنجلس و 8.8 ريشتري 2010 شيلي بر ساختمان پرداخت.

مهندسان دريافتند كه جداگرهاي پايه لاستيكي با موفقيت توانستند از ساختمان در برابر حركات جانبي تخريبگر مشابه زلزله حفاظت كنند. همچنين پله‌ها، آسانسور، تجهيزات پزشكي و ديگر دستگاهها را سالم نگه داشته و تنها آسيب هاي بسيار كوچكي به ساختمان وارد شد.

اين مهندسان اكنون به حذف اين جداگرها از زير ساختمان پرداخته و قصد دارند در سه هفته آينده به تكرار اين آزمايش بدون اين محافظ ها پرداخته و نتايج را با اين دوره بسنجند.

در حال حاضر از اين جداگرهاي لاستيكي در زير سالن‌هاي شهر لس‌آنجلس، اوكلند و سان‌فرانسيسكو استفاده شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016