شنبه 30 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيوه انقلابي دانشمندان در درمان دست افراد فلج

محققان با ابداع شيوه‌اي كه به تغيير مسير عصب دست افراد فلج مي‌پردازد، ضمن ارائه جايگزيني مناسب براي عمل سنگين و پرهزينه كاشت در اندام افراد ضايعه نخاعي، موفق به برقراري ارتباط مجدد عصب‌ها و برنامه‌ريزي مغز و در نتيجه فعالسازي عصب بازو در اين بيماران شوند.

به گزارش سرويس علمي ايسنا،‌ شيوه ابداعي محققان كه بر روي يك بيمار فلج اندام اجرا شد، موجب شد فرد بيمار 71 ساله كه در پي يك تصادف رانندگي از كمر به پايين فلج شده و عملكرد دستان خود را در پي آسيب نخاعي از دست داده بود، بتواند حركت دستان خود را بار ديگر از طريق تغییر مسیر عصب‌ها باز يابد.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،‌ اين مرد اكنون قادر به خم و راست كردن انگشتان خود است و همچنين از آن جا كه حركات محدود بازو، آرنج و شانه در وي باقي مانده بود، اكنون پس از گذشت هشت ماه از عمل جراحي مي‌تواند با خودكار بنويسد.

اين عمل جراحي ساده مي‌تواند جايگزين كاشتهاي پرهزينه و پيچيده دست پس از ضايعه نخاعي شود و حتي در مورد افرادي كه براي سال‌ها فلج باقي مانده‌اند نيز ممكن است تاثيرگذار باشد.

آسيب نخاعي اين مرد در سطح استخواني و در نزديكي پايه گردن موسوم به مهره C7 رخ داده بود. بيماران با جراحات در اين ناحيه از ستون فقرات، كاربرد پاها و دستان خود را از دست داده اما مي‌توانند بازوها و شانه‌ها خود را حركت دهند؛ چرا كه اعصاب بالاي بازو به نقطه‌اي در ستون فقرات در بالاي ناحيه آسيب‌ديده از ارتباط برخوردار بوده و هنوز با مغز تعامل دارند.

محققان در شيوه ابداعي خود براي بازيابي حركت دستان اين بيمار به برش يك عصب سالم در بازو پرداختند كه به طور موثري از كارايي خاصي برخوردار نبود. سپس آن را به عصب آسيب‌ديده متصل كردند كه عضلات دست را فعال ساخته و قابليت گرفتن اجسام را به فرد مي‌دهند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين جراحي به بازگشايي ارتباط ميان دست و مغز پرداخت، بدين معني كه با برقرار شدن ارتباطات جديد عصبها و برنامه‌ريزي مجد مغز براي حركت انگشتان با فعالسازي عصب بازو، بيمار به آرامي مي‌تواند كاربري دستان خود را بازيابد.

به گفته محققان دانشگاه واشنگتن در سن لوئيز كه گزارش شيوه ابداعي خود را در مجله Neurosurgery منتشر كرده‌اند، آسیب‌های نخاعی اكنون با يك دريچه درماني نامحدود روبرو بوده و انسانها مي‌توانند دوباره كاربري دستان خود را حتي مدتها پس از فلج شدن بدست آورند.

اين در حاليست كه اين شيوه بر روي افرادي كه از آسيبهاي بالاتر از طول گردن رنج مي‌برند، سازگار نيست؛ چرا كه بازوهاي آنها نيز در كنار دستها و پاهايشان فلج شده و ديگر هيچ ارتباط عصبي سالمي براي جمع‌آوري وجود ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016