پنجشنبه 25 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسواك زدن خطر ابتلا به سرطان را كاهش می دهد

تهران - بر اساس یافته های محققان سوئدی، مسواك نزدن موجب انباشتگی پلاك های دندانی مرتبط با بیماری های مزمن و درنتیجه بروز سرطان می شود.

به گزارش ساینس دیلی، محققان می گویند عفونت ها و التهابات نقش مهمی را در بروز سرطان ها دارند. از سوی دیگر مهمترین عامل در بیماری های لثه نیز در واقع همین پلاك های دندانی هستند.

افرادی كه بیشترین میزان باكتری را بر روی سطح دندان و لثه خود دارند 80 درصد بیشتر در خطر مرگ زودهنگام هستند.

با این حال محققان می گویند یافته های آنها تایید كننده ارتباط میان سرطان و پلاك های دندانی نیست. اما بهداشت ضعیف دهان، می تواند شاخصی از عوامل محیطی مرتبط با سرطان باشد.

بیماری های لثه موجب بوی بد دهان و خونزیری لثه می شوند و در صورتی كه پلاك های ایجاد شده بین دندانها و لثه درمان نشوند، پوسیدگی ، از دست دادن دندانها و تحلیل لثه ها را در پی خواهد داشت.

علاوه براین عدم رعایت بهداشت دهان ودندان با بروز مشكلات مزمن برای سلامت از جمله بیماری قلبی مرتبط است. محققان دلیل این امر را التهاباتی می دانند كه از طریق لثه به جریان خون راه می یابد . این در حالی است كه محققان آمریكایی اخیرا اعلام كرده اند چنین ارتباطی می تواند تصادفی باشد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دراین مطالعه محققان، سلامت 1390 شهروند سوئدی را از سال 1985 به مدت 24 سال مورد بررسی قرار دادند.

تمامی شركت كنندگان در ابتدای تحقیقات در دهه 30 سالگی و 40 سالگی بودند.

اگرچه در آن زمان بیماری لثه در این افراد مشاهده نشد اما همگی آنها دارای سطوح مختلفی از پلاك بر روی دندان و سطح لثه بودند.

در سال 2009 ، 58 نفر از این تعداد جان خود را از دست دادند كه حدود یك سوم آنها زن(35 درصد) بودند. ازمیان این 58 نفر 35 نفر بر اثر سرطان مرده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016