شنبه 3 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متخصص كودكان: تغذیه با شیر مادر از ابتلا به اسهال پیشگیری می‌كند

تهران - متخصص كودكان گفت: تغذیه كودك با شیر مادر یكی از بهترین راه ها برای پیشگیری از ابتلا به اسهال در كودكان است.

به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی، دكتر 'فرشید فروزنیا' افزود: بیماری اسهال در فصول گرم سال به خصوص تابستان از شیوع بیشتری برخوردار است و بیشتر از طریق آب و غذای آلوده منتقل می شود. البته ممكن است در كل فصول سال دیده شود كه در فصل های سرد سال بیشتر از نوع عفونت های ویروسی است.

وی افزود: با وجود اینكه این بیماری به راحتی درمان می شود، اما می تواند یكی از علل مرگ و میر به خصوص در كودكان و افراد مسن باشد. به طوری كه سالانه 3 تا 5 میلیون نفر مرگ و میر در جهان به ویژه در كودكان به علت ابتلا به اسهال دیده می شود و باید مراقبت بیشتری از این بیماران صورت گیرد.

این متخصص كودكان به مكانیسم انتقال بیماری اسهال به افراد از آب یا غذا و سبزیجات آلوده و یا شخص آلوده اشاره كرد و در خصوص عواملی كه باعث افزایش ریسك استعداد به عفونت اسهالی می شود ، گفت: عواملی مانند سنین كم و یا سنین بالا، مصرف آنتی بیوتیك بخصوص مصرف خودسرانه آن و سوء تغذیه در كودكان از جمله عوامل آن است.

وی تغذیه نشدن كودك با شیر مادر، تماس با شرایط غیر بهداشتی بخصوص در حین مسافرت شامل استفاده از آب و یا غذای آلوده، حضور كودك در مراكز مراقبتهای روزانه مثل مهد كودك را از دیگر عوامل بروزاین بیماری برشمرد.

فروزنیا در خصوص نشانه های اسهال در افراد گفت: یك حمله اسهالی اغلب با علائمی مثل دل درد، استفراغ، تب و بی حالی بیمار نمایان می شود. این بیماری با توجه به علت آن بین 3 تا 7 روز طول می كشد و اگر از دو هفته بیشتر طول كشید، اسهال مزمن در نظر گرفته می شود كه باید توسط پزشك بررسی شود.

وی ادامه داد: تهوع و استفراغ نشانه درگیری روده ای ناشی از بیماری های عفونی است. دل درد بیشتر به صورت دل درد ناشی دل پیچه و اطراف ناف است.

این متخصص كودكان در باره درمان اسهال گفت: درمان بیماران مبتلا به اسهال بیشتر باید بر اساس وضعیت آب و مایعات بدن انجام شود و استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیك برای درمان اسهال اصلا توصیه نمی شود.

وی تصریح كرد: بیمارانی كه دچار اسهال شدید مانند وبا هستند باید سریعا به بیمارستان مراجعه كنند تا مایع درمانی مناسب برای آنها تجویز شود.

فروزنیا گفت: استفاده از تغذیه های خوراكی بخصوص استفاده از برنج و ماست و یا سیب زمینی ممكن است تحمل كودك را نسبت به اسهال بیشتر كند. همچنین از مصرف مواد قندی بخصوص نوشابه و نوشیدنی های حاوی قند بالا باید پرهیز شود. استفاده از داروی ضد اسهال (دیفنوكسیلات) باید با تجویز پزشك در موارد خاصی استفاده می شود.

وی در خصوص پیشگیری از ابتلا به اسهال نیز گفت: شستشوی مكرر دست ها بخصوص قبل از غذا خوردن، استفاده از مواد غذایی مطمئن بخصوص در مسافرت، مصرف نكردن مواد غذایی از مراكز نامعتبر، تهیه غذا به صورت روزانه از موارد پیشگیری از بروز اسهال است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این متخصص كودكان توصیه كرد: در فصل تابستان با بیشتر شدن مسافرتها و تغییراتی كه در عادات غذایی افراد بوجود می آید بهتر است از غذاهای ساده و میوه جات و سبزیجاتی كه كاملا شسته و ضد عفونی شده است، استفاده كرد.

وی خاطرنشان كرد: در میان كودكانی كه با شیر خشك تغذیه می شوند با توجه به استفاده از شیشه و پستانك احتمال آلودگی بیشتر است. در این موارد كودك به دلیل مصرف شیر خشك اسهال نمی گیرد ، بلكه به دلیل استفاده نابجا از وسایل آلوده احتمال ابتلا به اسهال افزایش می یابد و در مواردی منجر به بستری شدن طفل در بیمارستان می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016