شنبه 10 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيوند موفق نخستين تكه حنجره مصنوعي در بيماران

در يك گام رو به جلوي ديگر براي پزشكي احیا کننده - پيوندي، يك تيم بين‌المللي از جراحان در روسيه براي اولين بار موفق شدند يك تكه كاملا مصنوعي از حنجره را در دو بيمار پيوند بزنند كه نمايشگر نخستين مرحله به سوي توليد و پيوند يك حنجره كامل مصنوعي است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پيوند، مشابه اما همچنين بسيار متفاوت با جراحي پيشين بود كه در آن اين تيم جراحي يك ناي پرورش يافته در آزمايشگاه را در يك بيمار پيوند زدند.

در آن عمل پيوند ناي،‌ اين عضو از يك اهداكننده دريافت شده بود، اما سلول‌هاي اصلي آن برداشته شده و با سلول‌هاي خود بيمار پر شده بود تا توسط سيستم ايمني بدن رد نشود.

اين بخش مصنوعي پيوند زده شده، حدود پنج سانتيمتر بوده و از يك بخش ناي در بالاي آنچه نمونه‌اي از قوس و صفحه کریکویید(يك بخش پوچ قلاده مانند در پايه حنجره) است تشكيل شده است.

به گفته «پائولو ماكچياريني» از موسسه «كارولينسكا» در استكهلم سوئد و رئيس اين تيم جراحي، کریکویید يكي از ساده‌ترين بخش‌هاي حنجره براي پيوند است، اما اين عمل بسيار پيچيده بود.

در سال‌هاي اخير «ماكچياريني» و ديگر گروه‌ها از سراسر جهان به انجام پيوندهاي پيشگامانه رگ، ناي،‌ بخش‌هايي از حنجره و كل حنجره پرداخته‌اند كه همه آنها از اهدا‌كنندگان مرده استفاده كرده بودند، اما سلول‌هاي آن را برداشته و از سلول‌هاي خود بيمار براي جلوگيري از پس زدن سيستم ايمني بدن استفاده كرده‌اند.

اين پيوند جديد متفاوت است، چرا كه در آن از يك چارچوب مصنوعي به جاي عضو اهدايي به علاوه سلول‌هاي بنيادي مغز استخوان خود بيمار استفاده شده است.

سال گذشته يك مرد اولين ناي مصنوعي را دريافت كرد كه يك ضميمه Y شكل با پوشش سلولهاي بنيادي خود بيمار بود.

در هر دو مورد، جعبه‌هاي صوتي بيماران در تصادف خودرو به قدري آسيب ديده بودند كه آنها به طور طبيعي قادر به صحبت نبودند و در هر دو مورد، حنجره‌هاي مصنوعي تقريبا به سرعت، باعث بازيابي ظرفيت صحبت كردن طبيعي شدند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جراحان حاضر در اين پروژه، اين فرايندها را يكي از جاه‌طلبانه‌ترين پيوندهاي مصنوعي تا به امروز و گام هاي ابتدايي براي ساخت يك حنجره كامل مصنوعي با قابليت پيوند در بيماراني خواندند كه جعبه صوتي آنها در اثر تروما يا بيماري آسيب ديده است.

اين جراحان 10 سال آينده را زمان مناسبي براي دستيابي موفق به يك حنجره كامل مصنوعي كاربردي تعيين كرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016