یکشنبه 8 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
24 خرداد» برنامه ایران برای شبیه سازی ۴۰۰۰ سگ موادیاب، بی بی سی
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروز علائم آشكار سوگواري در سگ‌ها در پي فقدان اطرافيان

كارشناسان بر اين باورند كه سگ‌ها به هنگام فقدان مالكشان يا يك حيوان همخانه علائم بارز سوگواري را از خود بروز مي‌دهند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سگ جان توميلسون به نام هاوكي (Hawkeye) يكي از بخش‌هاي مهم زندگي مالك خود به شمار مي‌رفت.

تابستان گذشته پس از كشته شدن اين افسر نيروي دريايي در افغانستان، اين حيوان در طول تمامي مراسم ختم توميلسون همراه با آهي بلند در مقابل تابوت وي نشسته بود.

واكنش اين سگ به مرگ صاحبش به يكي از سوژه‌هاي داغ رسانه‌ها بدل شد. با اين حال به گفته كارشناسان حيوانات خانگي، اين رفتار غيرمعمول نبوده زيرا تعدادي از سگ‌ها در غم از دست دادن يك شخص يا حيوان همخانه مطلوب به سوگ مي‌نشينند.

به ادعاي دكتر سوفيا ين يكي از دامپزشكان واقع در سانفرانسيكو و رفتارشناس كاربردي حيوانات، اندوه و حزن يكي از عواطف اساسي است كه سگ‌ها تجربه مي‌كنند. آن‌‌ها همچنين داراي احساس ترس، خوشحالي، غم، عصبانيت و مالكيت هستند.

سگ‌هاي عزادار ممكن است علائمي همانند هنگامي كه به مدت طولاني از فرد مطلوبشان جدا مي‌افتند، از خود بروز دهند. در اين ميان نشانه‌‌هاي افسردگي از همه معمول‌تر است و طي داشتن اين حس، مدت خواب آن‌‌ها طولاني‌تر مي‌شود، آرام‌تر راه مي‌روند، كمتر غذا مي‌خورند و زياد بازي نمي‌كنند.

آغاز تعامل و پيوند بين انسان و حيوان به 15 هزار سال قبل بازمي‌گردد؛ هنگامي كه انسان‌هاي اوليه و جد سگ امروزي با يكديگر بر روي زمين پرسه مي‌زدند.

باربارا كينگ، استاد انسان‌شناسي كالج ويليام و مري در ويليمازبورگ نيز بر اين باور است كه امروزه و پس از گذشت هزاران سال دوستي، همسويي بالايي بين انسان و اين حيوان نه تنها از لحاظ درك ژست‌ها و زبان بدني يكديگر بلكه از لحاظ عاطفي وجود دارد.

اين فقط منطق تكاملي يا خوانش ادبيات علمي نيست كه كينگ را به پذيرش غم عميق سگ‌ها واداشته است. مصاحبه با مالكان اين حيوانات خانگي براي به نگارش درآوردن كتابش تحت عنوان «حيوانات چگونه به سوگ مي‌نشينند» و همچنين قدرت مشاهده، وي را به گرفتن چنين نتيجه‌گيري سوق داده است.

به گزارش كينگ، در منازلي كه دو سگ كه سال‌ها با يكديگر به سر برده‌اند، به هنگام فقدان يكي از اين حيوانات، ديگري افسرده مي‌شود.

تعيين اين موضوع كه آيا سگ‌ها اندوه را تجربه مي‌كنند يا خير، حتي با استفاده از ابزار‌هاي هاي‌تك دشوار است زيرا به اعتقاد گرگوري، چگونگي به نظر رسيدن غم در مغز انسان ناشناخته است. در صورت پي بردن به اين نكته دانشمندان خواهند توانست اين عاطفه را در سگ‌ها كنكاش كنند، اما اين امر مستلزم نشان دادن تصاوير و شايد فيلم‌هايي از فقدان سگ ديگر يا مالك به حيوان است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




سگ زنده تمامي منزل را با هدف يافتن دوست از دست رفته‌اش جستجو مي‌كند و در اين بين به مكان‌هاي مطلوب هر دو و نقاطي كه اوقاتشان را با يكديگر سپري كرده‌اند، سرك مي‌كشد و اين علائمي دال بر دلتنگي وي است.

در تلاش براي درك چگونگي فكر كردن سگ‌ها، تيمي از محققان دانشگاه اموري در آتلانتا در حال گرفتن اسكن از مغز اين حيوانات با استفاده از MRI كاربردي (fMRI) هستند.

آن‌ها اميدوارند تحقيقاتشان اسرار رابطه سگ-انسان را از ديدگاه اين حيوان فاش كند.

كينگ معتقد است كه سگ‌ها داراي شخصيت‌هاي منحصر به فرد بوده و در موقعيت‌هاي يكسان عكس‌العمل‌هاي متفاوتي از خود نشان مي‌دهند. اين موضوع كه يك سگ اندوهگين است به تركيبي از تجارب زندگي وي مانند چگونگي بزرگ شدن و شخصيت حيوانات همخانه يا افرادي كه با آن‌ها مي‌زيسته بستگي دارد.

وي پيشنهاد مي‌دهد كه به هنگام افسردگي سگ‌هاي خانگي به دليل مرگ مالك يا همخانه، افراد آن‌‌ها را در فعاليت‌هاي مفرح از قبيل پياده‌روي يا بازي با ساير حيوانات مشاركت دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016