دوشنبه 24 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
15 تیر» شبیه سازی چگونگی فرایند تشکیل ستارگان پس از بیگ بنگ، مهر
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه ایران برای شبیه سازی ۴۰۰۰ سگ موادیاب، بی بی سی

رئیس مرکز تحقیقاتی رویان اصفهان از شبیه سازی چهار هزار قلاده سگ مواد یاب برای استفاده در عملیات پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران خبر داد.

محمد حسین نصر اصفهانی، رئیس پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان ضمن اعلام خبر آغاز پروژه شبیه سازی سگ های مواد یاب گفت: "تولید حیوانات شبیه سازی شده برای ایران یک افتخار است."

پژوهشکده رویان، از حدود پنج سال پیش، شبیه سازی آزمایشی را روی موش، گوسفند، بز و گاو آغاز کرد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این پژوهشکده در سال های گذشته اعلام کرده بود که در مورد گوسفند به موفقیت دست یافته و تعداد زیادی از گوسفندهایی که جنین همتاسازی شده به رحم آنها تلقیح شده حامله شده اند.

تابستان گذشته (مرداد ۸۸) سه بزغاله همانند سازی شده به نام های شنگول و منگول و حبه انگور در پژوهشکده رویان اصفهان متولد شدند که به گفته آقای نصر اصفهانی این بزغاله ها قادر به تولید شیر حامل فاکتور ۹ خواهند بود که برای درمان بیماری هموفیلی نوع ب کاربرد دارد.

در روش همتاسازی شده، جنین نه از راه آمیزش جنسی بلکه از راه کشت دادن سلولی که از بخشی از بدن یک جاندار گرفته شده، در آزمایشگاه خلق و به رحم مادر تلقیح می شود و بدین ترتیب تمامی ویژگی های وراثتی جانداری که از بدن او گرفته شده است را به ارث می برد و عملاً همتای کامل او می شود.

سگ های مواد یاب پلیس ایران

تاریخچه بکارگیری سگ ها برای پیدا کردن مواد مخدر در ایران به اوایل دهه ۶۰ باز می گردد.

بنابر گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ایران، در سال ۱۳۶۱ کمیته انقلاب اسلامی ایران که در آن زمان به عنوان ضابط قضایی پرونده های مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کرد، با همکاری نیروی هوایی ارتش، به تربیت ۶ قلاده سگ مواد یاب و به کارگیری آنها در مبادی ورود مواد مخدر پرداخت.

اما نگهداری نامناسب این گروه از سگ های موادیاب و تلف شدن آنها، به انحلال واحد سگ های مواد یاب در سال ۱۳۶۴ انجامید.

با وجود موفقیت های به دست آمده در استفاده از حیوان - پلیس (Detection Animals) در عملیات های شناسایی و تجسسی، طرفداران حقوق حیوانات می گویند که پلیس از این حیوانات "سوء استفاده" می کند

فعالیت نسل جدید سگ های موادیاب پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران در سال ۱۳۷۸ و با همکاری پلیس فرانسه پس از وارد کردن سگ های موادیاب از این کشور و اعزام چند افسر آموزش دهنده سگ های پلیس آغاز شد.

مرکز آموزش مربی و تربیت سگ های مواد یاب پلیس موادر مخدر ایران هم اکنون در مرکزی در نزدیکی شهر کرج به طور رسمی فعالیت می کند و از سال ۱۳۸۵ این مرکز آموزش و اعزام مربیان و سگ های موادیاب آنها به دیگر استان های ایران را آغاز کرده است.

به گزارش مرکز مبارزه با مواد مخدر پلیس ایران، ۵۰ قلاده سگ مواد یاب در سال ۸۵ به کشف بیش از ۲۰ تن انواع مواد اعتیادآور کمک کردند.

'سگ های شبیه سازی شده بهتر از سگ های معمولی'

بکارگیری حیوانات همتاسازی شده در عملیات شناسایی پلیس در سالهای اخیر همواره مورد توجه بوده است.

سگ ها به خاطر برخورداری از حس بویایی قوی و به طور سنتی، اصلی ترین حیواناتی هستند که نیروهای پلیس کشورهای مختلف از آنها در عملیات های شناسایی و پست های بازرسی استفاده می کنند.

اگرچه در سالهای اخیر جانورشناسان گزارش هایی از توانایی بویایی خوک ها و قابلیت آموزش پذیری آنها هم برای استفاده در نیروهای پلیس منتشر کرده اند.

بکارگیری دلفین ها در عملیات مین یابی نیروی دریایی و استفاده از غازها برای نگهبانی از تأسیسات فضایی در آمریکا هم از دیگر موارد آموزش حیوانات برای کاربردهای پلیسی و نظامی بوده است که در سال های گذشته مورد توجه جانورشناسان قرار گرفته است.

تابستان گذشته (تیر ۸۸) گمرک کره جنوبی از آغاز ماموریت اولین سگ های پلیس همتاسازی شده جهان خبر داد.


این سگ ها که از نژاد لابرادور (Labrador) هستند، هم اکنون برای شناسایی مواد مخدر غیرقانونی در فرودگاه اصلی کره جنوبی و دیگر گذرگاه های مرزی بکار گرفته می شوند.

این شش توله همتاسازی شده از روی یک سگ "بو کش" کانادایی و پس از طی یک دوره آموزشی ۱۶ ماهه، ماموریت خود را در ژوییه ۲۰۰۹ (تیر ۸۸) آغاز کردند.

مقام های آژانس گمرک کره جنوبی معتقدند یافتن سگ های بو کش خوب دشوار است و از این رو بکارگیری سگ های همتاسازی شده به کاهش هزینه های مبارزه با جرم و جنایت کمک می کند.

بنابر نظر دانشمندان کره ای، تنها حدود ۳۰ درصد از سگ های بوکشی که بطور طبیعی متولد شده اند توانایی کمک به ماموران پلیس را پیدا می کنند اما استفاده از روش همتاسازی می تواند آمار موفقیت را به ۹۰ درصد افزایش دهد.

با وجود موفقیت های به دست آمده در استفاده از حیوان - پلیس (Detection Animals) طرفداران حقوق حیوانات می گویند که پلیس از این حیوانات "سوء استفاده" می کند.

آنها می گویند که تربیت حیوانات و قرار دادن آها در موقعیت های خطرناک و خشن، به دور از اخلاق زیستی و خارج از منشور رعایت حقوق حیوانات است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016