Thursday, Sep 21, 2017

صفحه نخست » شباهت عجیب سخنان ترامپ و خامنه‌ای، علی کشتگر

Ali_Keshtgar.jpg

امروز علی خامنه ای در سخنانی که برای اعضای مجلس خبرگان ایراد کرد، چون همیشه از جریانات افراطی (تکفیری) و تندرو جمهوری اسلامی حمایت کرد و در چندین مورد مشخص به روحانی و توافق نامه برجام حمله ور شد. مهمترین نکته جدید در سخنان امروزخامنه ای آن بود که اتهام نقض برجام توسط ایران که ترامپ مدعی آن است را بطور ضمنی تائید کرد و آن را ناشی از ضعف مذاکره کنندگان ایرانی و متن توافق نامه دانست.

092117_top.jpgخامنه ای گفت:

"اشکالی که نسبت به مذاکرات هسته ای داشته و داریم و مکرر نیز در جلسات با مسئوولان مطرح کردیم این است که مذاکره اشکالی نداشت، اما باید در این مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام می گرفت تا این گونه نباشد که هر غلطی که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود، اما هر اقدام ایران، نقض برجام محسوب می شود." دقت کنید خامنه ای می گوید ادعای آمریکا در نقض برجام توسط ایران از متن این قرارداد استخراج می شود. یعنی آن که حرفهایی که ترامپ می زند من درآوردی و تحریف نیست بلکه او با استفاده از بی دقتی و ضعفی که مذاکره کنندگان ایرانی از خود نشان داده اند می تواند ادعاهای خود را منطبق با متن قرارداد نشان دهد.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق ناظران بین المللی سخنان ترامپ و ادعاهای او علیه ایران را مغایر با متن توافق برجام می دانند، چرا خامنه ای حاضر نیست بگوید سخنان و رفتار ترامپ نقض برجام است؟ بلکه می گوید مذاکره کنندگان ایرانی در تنظیم متن قرارداد ضعف نشان داده اند ؟ وچرا کار رئیس جمهور آمریکا را که قرار است به بهانه نقض برجام توسط ایران از این معاهده خارج شود آسان می کند؟

ترامپ و نتانیاهو برخلاف ادعای خامنه ای از این عصبانی هستند که مذاکره کنندگان ایرانی توانسته اند مطالبات خود را به کرسی بنشانند و از حق ایران در داشتن صنایع هسته ای دفاع کنند و آنرا در متن قرارداد بگنجانند. یکی از علل دیگر مخالفت ترامپ و نتانیاهو با برجام آن است که مطابق متن این توافق نامه نظارت و بازرسی از صنایع هسته ای ایران پس از یک دوره دهساله عمدتا پایان می یابد. به همین دلیل آنها این قرارداد را ننگین و شرم آور می خوانند. و مدعی اند که امتیازات زیادی به ایران داده شده است.

این حمله خامنه ای، به مذاکره کنندگان در شرایطی که اکثریت ایرانیان مذاکره کنندگان را تحسین می کنند و ارزش و اهمیت این معاهده را برای اجتناب از تحریم و جنگ بیش از پیش درک می کنند و"دلواپسان" روزبه روز در افکار عمومی بی اعتبارتر و منزوی تر شده اند، نشانه چیست؟ حسادت؟ استیصال؟...؟

خامنه ای در این سخنرانی که در حضور نمایندگان اکثرا فرمایشی خبرگان یعنی گماشتگان خود او ایراد می کرد فرصت را برای حمله به روحانی و حمایت از جریانات افراطی مغتنم شمرد و در دفاع از حملات مصباح یزدی و علم الهدی و امثال آنان به حسن روحانی گفت: " اینکه ما نمی خواهیم مردم را به زور به بهشت ببریم تعبیر نادرست و مغالطه آمیز است زیرا هیچکس نمی خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما باید از راه و به شکل درست مسیر بهشت را به روی مردم باز و آنها را به حرکت در آن مسیر تشویق کنی". خامنه ای در حمایت از نیروهای تندرو و تکفیری های جمهوری اسلامی ضمن سرزنش نگرش های غیر انقلابی که اشاره به روحانی و طرفداران تعامل با آمریکا داشت گفت "حفظ و حراست از روحیه و انگیزه های انقلابی شرط تداوم انقلاب اسلامی است. بدون روحیه انقلابی زحمات و فداکاری ها و خونهایی که مردم در راه احیای اسلام داده اند از بین خواهد رفت...".

لب کلام سخنرانی امروز خامنه ای آن بود که دولت روحانی، دیپلماسی آن و برجام نقطه ضعف جمهوری اسلامی است و برعکس شخص خامنه ای، نیروهای مومن انقلابی و سپاه و بسیج نقطه قوت و اتکاء آن اند. و ارکان نظام باید در خدمت این نیروهای انقلابی باشند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy