Saturday, Apr 21, 2018

صفحه نخست » حذف کلمه «کون» از ۲۳ فرهنگ لغت‌ آنلاین در ایران

ایران وایر، کمیته فیلترینگ در اقدامی کم‌سابقه و معنادار و براساس ماده ۲۱ قانون جرایم‌ رایانه‌ای دستور حذف کلمه «کون» از ۲۳ فرهنگ لغت آنلاین فارسی داد.

سایت «واژه‌یاب» که پروژه‌ای برای دیجیتال کردن ۲۳ فرهنگ لغت فارسی است با دستور این کمیته اقدام به حذف کلمه «کون» از سایت خود کرده است.

این سایت توضیح بیشتری درباره چرایی حذف این واژه نکرده و تنها در صفحه جستجوی این واژه نوشته این اقدام براساس ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای صورت گرفته است.

فهرست مصادیق محتوای مجرمانه؛ موضوع ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای شامل هشت بند است که در هر بند به تفصیل درباره مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی که می‌تواند منجر به فیلتر یک محتوا یا سایت شود٬ توضیح داده شده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

محتوا «علیه عفت و اخلاق عمومی»٬ «مقدسات اسلامی»٬ «علیه امنیت و آسایش عمومی» و «علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی» از جمله بند‌های این ماده است.

photo_2018-04-20_15-52-30.jpgبه نظر می‌رسد کلمه «کون» براساس بند یک این ماده از سایت «واژه‌یاب» حذف شده باشد٬ اما کلمات هم‌پیوند با این کلمه همچون «ماتحت»٬ «کیمخت‌گاه»٬ «غر و غربیله» و «کشمیر» مشمول این بند نشده‌اند.

تمام صفات٬ ترکیب‌ها و مشتقات مربوط به این کلمه نیز مشمول ماده ۲۱ قانون نشده و همچنان در سایت «واژه‌یاب» در دسترس هستند.

با این وجود حذف کلمه «کون» منجر به حذف کلماتی هم‌چون کُوَن (نوعی درخت)، کَوْن (مصدر عربیِ بودن)، کُون (هستی و وجود)، کون جامع (انسان کامل مظهرحق) و کُوِن (نام محل) هم در این سایت شده است.

این اقدام با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان نیز مواجه شده است٬ به طوری که یک کاربر توییتر به نام «دانیل» نوشته «سینه گرگ توی آرم قبول٬ ولی آخه کی با معنی لغوی کون به گناه می‌افته٬ باز دانشنامه تصویری بود یه چیز.»

«قطره محال اندیش» دیگر کاربر توییتر است که در واکنش به این اقدام خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته «یه کون رو برای ما باقی می‌ذاشتید.»

kan47747.jpg

کاربر «داس مه‌نو» هم چنینی توییت کرده که «حاصل کارگهِ کُون و مَکان این همه نیست/ باده پیش آر، که اسباب جهان این همه نیست نیز سانسور خواهد شد.»

کاریر دیگری به نام «شانتاژگر» پیش‌بینی کرده که دبیر شورای عالی فضای مجازی در اینده اعلام کند که «تصمیم فیلتر کون در سطح مقامات بالا گرفته شده است.»

این کاربر همچنین پیش‌بینی کرده که وزیر ارتباطات اعلام کند: «هنوز ابلاغیه ای مبنی بر فیلتر کون به ما نرسیده.»

«باهو» کاربر دیگری است که توییت کرده «در مقابل این یکی دیگه سکوت نمیک‌نیم. کون رو به لغت‌نامه برگردونید.»

«اشکان» هم توییت کرده که «اگه مولوی می‌د‌ونست هرگز نمی‌گفت: نای را بر کون نهاد آنکه زمن/ گر تو بهتر میزنی بستان بزن.»

«بهنام بهرامی» هم نوشته «لابد به کون خیار هم باید بگیم باسن خیار.»

«زویی گلَس» هم توییت کرده «شما فکر کن یه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه داریم که آخرین شاهکارش فیلتر کردن لغت کون تو لغت‌نامه دهخداس. یعنی تو این مملکت کون هم مصداق جرمه. گرفتاری شدیم به قرآن.»

«سام‌ کیا» دیگر کاربری است که توییت کرده «الی برکت الله! هردم ازین باغ بری می‌رسد تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد. شورش رو در آوردن مضحکه عام و خاص شدیم.»

«فرشید صادق‌پور» هم نوشته «می‌ترسم فردا بگن به دستور مراجع بالا، کون از تمامی فرهنگ لغت‌های مجازی و حقیقی حذف شده و انسان زین پس باید از دهن... حقیقتا نگران شدم. بی‌بصیرتی تا کی!»

واکنش‌ها به حذف این کلمه با سرعت زیادی در حال گسترش است و تاکنون صد‌ها توییت در این‌باره شده که هر دقیقه بر حجم آن افزوده می‌شود.

کلمه «کون» از جمله نام‌های اندام تحتانی انسان است که در ایران وارد ادبیات اعتراضی مردم کوچه و بازار در توصیف شرایط بغرنج زندگی ناشی از سیاست‌های مقام‌های مسئول به کار برده می‌شود.

معنای پاره شدن این عضو انسان سال‌هاست که کنایه‌ای از فشار‌‌های شدید اقتصادی٬ سیاسی٬ فرهنگی و اجتماعی ناشی از سیاست‌های روحانیون حاکم بر ایران است.

در ادبیات اعتراضی مردم کوچه و بازار ایران همچنین این عبارت که آخوندها «ریده‌اند» به مملکت٬ تشبیه تصمیم روحانیون حاکم بر ایران با رفع حاجت در موال است که نتیجه‌ای جزء تباهی به همراه نداشته است.

«کون» در ادبیات اعتراضی و سیاسی مردم کوچه و بازار ایران یا بر اثر سیاست‌های روحانیون حاکم بر این کشور «پاره» شده و یا روحانیون به وسیله آن کشور و زندگی مردم را به تباهی کشیده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy