Monday, Jun 24, 2024

صفحه نخست » حکایت سیرک پزشکیان و ۴۵ سال کرَی و کوری ما

doshuki.jpgعبدالستار دوشوکی

پیش ‌درآمد:

آیا حیرت آور نیست که چند ماه پیش مسعود پزشکیان برای یکی از ۲۹۰ جایگاه نمایندگی مجلس رد صلاحیت شود، اما برای جایگاه مقام دوم مملکت توسط همان شورای نگهبان تایید صلاحیت شود؟ هرگز از خود پرسیده‌ایم چرا؟

مقدمه:

اگر ۴۵ سال پیش از من می‌پرسیدید آیا روباه تخم گذار است یا بچه زا؟ آن زمان قاطعانه می‌دانستم و می‌گفتم که بچه زا است و حتی نوزادان آنها بعد از تولد بین ده تا چهارده روز هم کَر هستند و هم کور. اما اگر امروز (دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳) از من بپرسید آیا " روباه مکاری بنام آخوند تخم گذار است یا بچه زا؟ نمی‌گویم: "نمی دانم چون از این موجود هرچه بگویند برآید". بلکه می‌گویم: "نمی دانم چون ۴۵ سال است که هم کر شده‌ایم و هم کور". و لذا هر بار نه هیس هیس مار را می‌شنویم و نه سوراخ مار را می‌بینیم تا مبادا از همان مار و از همان سوراخ بارها گزیده شویم. این حکایت تلخ آن بخش از مردمانی است که هم کَر هستند و هم کور و هم کم حافظه!

دیباچه‌ای از مولانا:

مولانا در دفتر سوم مثنوی معنوی بیش از ۶۵۰ سال پیش در مورد حیله روباهان مکار نوشته است:
ما چو روباهان و پای ما کرام / می‌رهاندمان ز صد گون انتقام
حیله باریک ما چون دم ماست / عشقها بازیم با دم چپ و راست
دم بجنبانیم ز استدلال و مکر / تا که حیران ماند از ما زید و بکر

سرآغاز:

تعجب آور نیست که روباهان مذکور در مثنوی مولانا اکنون از سوراخ‌های خود بیرون خیزیده و با بوق و کرنا مردم را به پای صندوق‌های رای دعوت می‌کنند. از خاتمی و کروبی گرفته تا کیف کش‌های شناخته شده رژیم در خارج. از نماینده رد صلاحیت شده زادگاهم چابهار (آقای معین الدین سعیدی) گرفته تا نماینده سابق سنندج (جلال جلالی‌زاده) که هیزم بیار سیرک انتخاباتی پزشکیان شده‌اند. آن هم در انتخاباتی که طبق قانون اساسی رژیم سنی مذهب حق انتخاب شدن ندارد. پس چرا باید مثل سنی‌های اثنی عشری بسیج عشایری ولایتمدار و درمانده کاسه داغ تر از آش شد؟

پیشگفتار:

تصمیم گرفته بودم که مدتی سکوت اختیار کنم زیرا سکوت سرشار از ناگفته هاست، حال چه برسد به نگارنده که احساس می‌کنم آنقدر زیادی نوشته و گفته‌ام که "ناگفته ای" باقی نمانده است. مخصوصا برای آن دست از هموطنان باشعوری که معنی سکوت را می‌فهمند و از تکرار مکررات پی در پی و ملالت آور بیزار هستند. اما چه کنم که بازانجامی دیگر و سیرک انتخاباتی جدید و نمایش تکراری و بازیگران خیمه شب بازی‌های تکرار ۴۵ ساله همیشگی که این بار مثل دفعات قبل بدون زره‌ای آزرم به زمین و آسمان قسم یاد می‌کنند که "این بار" متفاوت خواهد بود و از مناره‌های رسانه‌های فارسی زبان داخلی و خارجی بلندگو به دست با صدای بلند اذان گونه بانگ بر می‌آورند: "حی علی الانتخابات".

اصل مطلب:

مسعود پزشکیان بارها تاکید کرده است که مجری "سیاست‌های مصوب رهبری" و مطیع "منویات رهبری" خواهد بود. او تاکید کرده است که نقش اصلی او آتش بیار هیزم تبلیغاتی فریبنده برای تنور انتخابات است. زیرا خامنه‌ای در گذشته بارها تکرار کرده است که رای به هر کاندیدا در مرحله اول رای به "نظام" است.

در انتخابات سه سال پیش ریاست جمهوری در مقاله‌ای به نقش رسانه‌ها و حیله به اصطلاح اصلاح طلبان پرداختم که چگونه با در اختیار گذاشتن میکروفون و بلندگو به اصلاح طلب خواسته و ناخواسته در عمل بخشی از مردم مردد و مذبذب (عمدتا اصلاح طلب) را به پای صندوق‌های رای سوق دهند، تا جمهوری اسلامی با نمایش برخی از صف‌های رای دهندگان، بازنده حداقل تتمه آبروی نداشته خود نباشد و به هدف اعلام شده خود یعنی انتصاب ابراهیم رئیسی برسد، که رسید. آیا اکنون، آنگونه که اصلاح طلبان مدعی هستند، خامنه‌ای به این نتیجه رسیده که بازی الاکلنگ اصلاح طلب ـ اصولگرا و امیدوار و سرگرم کردن مردم برای هشت سال آینده با یک رئیس جمهور تدارکاتچی استراتژی بهتری است برای حفظ نظام، تا یکدست کردن حاکمیت؟ این سوال و فریبکاری را به عهده اصلاح طلبان و عوامل آنها واگذار می‌کنم، زیرا جواب روشن است.

از آنجایی که علاوه بر اصل مطلب و علیرغم بخش هایی نظیر پیش درآمد، مقدمه، دیباچه، سرآغاز، و پیشگفتار، پس گفتار و یا نتیجه گیری در کار نیست اجازه بدهید پیامی را که به هم شهری‌ام معین الدین سعیدی که کارنامه چهار ساله نسبتا خوبی داشت تکرار کنم و بگویم که اعتبار خودت را خرج این نظام و سیرک انتخاباتی آن نکن. زیرا به این نظام اعتباری نیست ـ آنهم به دلایل فراوان. اول اینکه خود شما را رد صلاحیت کرد که در فرهنگ بلوچی تحقیر و توهین تلقی می‌شود. دوم هنوز خون به زمین ریخته خدانور لجه‌ای و بیش از صد و بیست کشته جمعه‌های خونین زاهدان و خاش تازه است و تا به امروز حتی یک مامور جنایتکار هم مواخذه نشده، و بلوچستان بیشترین اعدام‌ها را به نسبت جمعیت در کشور دارد و همچنان محروم ترین و فقیرترین است. سوم خون صدها تن از بهترین فرزندان ایران در جنبش زن زندگی آزادی به خاک ریخته شد و تعداد زیادی زخمی و کور و زندانی و اعدام شدند. شرکت در انتخابات خیانت به خون همه "قربانیان" اخیر است. این را به خاطر داشته باشد که " مار پوست خود بگذارد اما خوی خود هرگز".

عبدالستار دوشوکی
مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy