یکشنبه 6 مرداد 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


تازه های سايت پندار

پرخواننده ترین ها

دیدنیها >> اقدام غیر قانونی پلیس تهران در نظارت بر محتویات خصوصی موبایل های مردم

۷tir.com

ساعت ۱۸ روز چهارشنبه بین فلکه اول و دوم صادقیه سه موتورسیکلت در کنار خیابان متوقف و شش مامور پلیس کنار آنها ایستاده‌اند. مامورها به طوری موردی افرادی را که در حال عبور هستند احضار می‌کنند و تلفن همراه آنها را مورد بازرسی قرار می‌دهند. رئیس پلیس امنیت پایتخت گفت: اگر چنین چیزی باشد برخورد می‌شود. سردار علیپور، رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ، مشاهدات خبرنگارما از صحنه کنترل تلفن همراه مردم را تکذیب کرد و گفت: تا به حال کنترل تلفن همراه نداشته‌ایم و اگر چنین چیزی باشد با مامور برخورد می‌شود. او با بیان اینکه اگر قرار باشد کنترل تلفن همراه صورت گیرد مربوط به وظایف پلیس امنیت است، تصریح کرد: پلیس امنیت تاکنون اقدام به این کار نکرده است و پلیس‌های تخصصی دیگر نیز این کار را نکرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ماجرای «پلیس موبایل» از دی ماه سال ۸۵ به طور جدی مطرح شد. زمانی که سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی پلیس یزد، خبر از کنترل تلفن همراه مردم داد. او گفته بود: واحد مستقلی به نام پلیس موبایل وجود ندارد، اما موبایل‌هایی که حاوی تصاویر یا متن‌های کوتاه اهانت‌ آمیز باشند در سطح شهر چک می‌شود. وی افزوده بود: با وجود اینکه واحد مجزایی تحت عنوان پلیس موبایل وجود ندارد اما فعالیت‌های صورت گرفته در شهر یزد، نظیر چک کردن موبایل‌ها قانونی است. البته چند ماه پیش از این موضوع کنترل تلفن همراه مردم از سوی پلیس مطرح شده بود. هرچند که ۲۵ دی ماه سال ۸۵ مهدی احمدی، مسوول ارتباط با رسانه مرکز اطلاع‌رسانی ناجا اظهارات سرپرست مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی را تکذیب کرد و گفت: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم، نه تنها پلیسی به نام پلیس موبایل وجود ندارد بلکه سایر واحدهای نیروی انتظامی هم مجاز به تفتیش تلفن همراه افراد نیستند.
وی ادامه داد: چنانچه کسی به هر عنوان تقاضای بازرسی گوشی تلفن همراه فردی را عنوان کرد، شهروندان با خودداری از این کار بلافاصله پلیس ۱۱۰ را در جریان بگذارند و چنانچه فرد متقاضی پلیس بود، مراتب را به ۱۹۷ اطلاع دهند .
با مطرح شدن موضوع کنترل موبایل مردم در خیابان از سوی افراد لباس شخصی یا ماموران پلیس با واکنش علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم نیز همراه بود. این موضوع تا آذرماه سال ۸۶ ادامه داشت و در حالی که شاهدان زیادی تایید می‌کردند که افرادی تحت عنوان مامور پلیس تلفن همراه آنها را بازرسی کرده‌اند، پلیس امنیت تهران بزرگ، پلیس اماکن ناجا، پلیس مبارزه با مفاسد اخلاقی ناجا ، مرکز اطلاع‌رسانی و فرمانده ناجا موضوع را تکذیب می‌کردند. سردار اسماعیل احمدی‌ مقدم فرمانده ناجا بیست و نهم آبان‌ ماه سال ۸۶ در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که در کشور پلیس موبایل وجود ندارد و هیچ ماموری به هیچ‌ وجه حق ندارد تلفن همراه فردی را بگیرد و کنترل کند. وی افزود: مشخص نیست بحث پلیس موبایل در کجا طراحی شده است. «خبرنگاران پلیس موبایل می‌سازند، خودشان هم منحلش می‌کنند.» ما اصلا چنین فکر و برنامه‌ای نداریم. احمدی مقدم پیش از این نیز در رابطه با طرح برخورد با بدپوششی خبرنگاران را مورد خطاب قرار داده و گفته بود که چیزی به نام طرح برخورد با بدحجابی نداریم و رسانه‌ها اسم طرح را بر آن گذاشتند، اما پس از آن به او اثبات شد که لفظ «طرح» برای برخورد با بدپوششی برای نخستین بار از سوی رئیس پلیس‌ پایتخت، خود فرمانده ناجا و دیگر فرماندهان نیروی انتظامی مطرح شده بود. وی اضافه کرد: پلیس موبایل در کشور وجود ندارد و هیچ ماموری حق ندارد موبایل کسی را بگیرد و کنترل کند، البته در مورد افراد مجرم از جمله موادفروشان، برای پیدا کردن سرنخ تلفن‌های همراه و ثابت آنها با مجوز قضایی کنترل می‌شود که بحث آن جداست؛ اما گرفتن موبایل افراد برای کنترل فیلم ، عکس یا پیامی که در آنها وجود دارد ممنوع است زیرا آن را دخالت در امور شخصی مردم می‌دانیم که هیچ ربطی به پلیس ندارد.
پس از آن بحث داغ پلیس موبایل تا حدودی کمرنگ شد و شاید فعالیت مامورها نیز با توجه به رسانه‌ای نشدن بحث محدود و متوقف شد، اما مشاهدات خبرنگار ما و اظهارات شاهدان حاکی از آن است که مامورهایی در سطح شهر تهران، به صورت پراکنده تلفن همراه افراد را مورد بازرسی قرار می‌دهند اما پلیس همچنان موضوع را تکذیب می‌کند.





Copyright: gooya.com 2016