دوشنبه 27 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آقايی، از کارگزاران: گزينه اول ما خاتمی است، ايلنا

* ميرحسين موسوی ‌‏توانايی تغيير فضای سياسی را دارد
* اصولگرايان افراطی با دو قطبی شدن انتخابات وارد عمل می‌‏شوند


تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در تشريح مواضع انتخاباتی اين حزب،‌‏گزينه اول را حمايت از خاتمی عنوان کرد و افزود: در صورت عدم حضور خاتمی نظر شورای حکميت را می‌‏پذيريم و اگر با تعدد کانديدای اصلاح‌‏طلب مواجه شويم،‌‏ ممکن است ما هم کانديدای حزبی معرفی کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هدايت آقايی با حضور در غرفه خبرگزاری ايلنا در نمايشگاه مطبوعات در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا"، اظهار داشت: در انتخابات رياست جمهوری دهم بهترين گزينه برای اصلاح‌‏طلبان حمايت از يک کانديدای واحد و خروج از سردرگمی است.
به گفته وی، در صورت حضور قطعی خاتمی در انتخابات آتی، حزب کارگزاران سازندگی و ديگر گروه‌‏های اصلاح‌‏طلب از کانديداتوری وی حمايت خواهند کرد چرا که تجربه هشت ساله رياست جمهوری خاتمی و حضور و فعاليت مثبت او در سطح جامعه بين الملل در راستای تنش زدايی در روابط خارجی ايران بسيار موثر بوده است و در فضای داخلی کشور نيز گرايش‌‏های مختلف سياسی نسبت به کانديداتوری خاتمی نظر مثبت دارند.
وی در پاسخ به اينکه در صورت عدم حضور خاتمی، چگونه در انتخابات آتی حضور خواهيد يافت؟، اظهار داشت:‌‏ تاکنون راجع به ديگر گزينه‌‏های احتمالی اصلاح‌‏طلبان برای انتخابات رياست جمهوری آينده هيچ بحثی نداشته‌‏ايم ولی اگر آقای خاتمی حضور نيابد، به پيشنهاد شورای حکميت برای ايجاد اجماع ميان گروه‌‏های اصولگرا توجه خواهيم داشت،‌‏ البته هنوز جزئيات و ترکيب اعضای شورای حکميت مشخص نيست،‌‏ ولی به نظر می‌‏رسد که نظر نهايی شورای حکميت برای فرار از تعدد کانديداهای اصلاح‌‏طلب،‌‏خوب باشد.
هدايت آقايی خاطر نشان کرد:‌‏ در صورت تعدد کانديداهای اصلاح‌‏طلب احتمال معرفی کانديدای حزبی از سوی کارگزاران سازندگی نيز وجود دارد به ويژه آنکه ما فهرست بلند بالايی از کسانی داريم که قابليت کانديداتوری برای انتخابات رياست جمهوری را دارند.
وی از محمد نجفی،‌ اسحاق جهانگيری و محمد هاشمی به عنوان اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ياد کرد که با توجه به سوابق و تجربه مديريتی که دارند قابليت لازم برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری را دارا هستند.
وی در عين حال تاکيد کرد: برای حفظ وحدت وانسجام ميان اصلاح‌‏طلبان فعلاً قصد معرفی کانديدای حزبی نداريم.
آقايی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر حضور احتمالی ميرحسين موسوی در انتخابات رياست جمهوری آينده اظهار داشت: احتمال حضور ايشان بسيار ضعيف است چرا که تجربه طولانی سال‌‏های گذشته نشان داده که تمايلی به حضور در عرصه‌‏های سياسی ندارند و به نظر نمی‌‏رسد که رغبتی برای کانديداتوری در انتخابات رياست جمهوری داشته باشند. البته آقای موسوی از ظرفيت خوب و قابل استفاده‌‏ای برخوردارند که حتی اگر با احتمال ضعيف يک درصد هم وارد عرصه شوند، می‌‏توانند فضای سياسی را تغيير دهند. چرا که هم اصلاح‌‏طلبان از ايشان حمايت خواهند کرد و هم بخشی از اصولگرايان به او روی می‌‏آورند.
عضو شورای مرکزی حزب کاگزاران در پاسخ به سوالی که به احتمال کانديداتوری هم زمان خاتمی و کروبی اشاره داشت،‌‏گفت: به نظر نمی‌‏رسد که چنين شود اما حتی با حضور هم زمان اين آقايان هم ما نيازی به معرفی کانديدای حزبی نمی‌‏بينيم.
وی در واکنش به اينکه برخی معتقدند در صورت اجماع اصلاح‌‏طلبان در صورت حمايت از خاتمی، اصولگرايان نيز از کانديداتوری احمدی نژاد به عنوان کانديدای واحد خود حمايت خواهند کرد، اظهار داشت:‌ به نظر می‌‏رسد که چنين برآوردی صحيح باشد. در اين صورت انتخابات حالتی دو قطبی می‌‏يابد که نگرانی از فعاليت جريانات افراطی اصولگرا در آن احساس می‌‏شود. چرا که ممکن است اصولگرايان به فکر استفاده از ابزارهای حکومتی در انتخابات آتی بيفتند که برای دموکراسی،‌‏ حفظ نظام و حتی حضور مردم در عرصه انتخابات خطرناک است.
آقايی خاطر نشان کرد:‌ در صورت عدم اجماع دو طيف اصولگرا و اصلاح‌‏طلب برای معرفی يک کانديدای واحد، انتخابات رياست جمهوری دهم حداقل با حضور چهار کانديدا برگزار خواهد شد که قطعاً به دور دوم کشيده می‌‏شود.





















Copyright: gooya.com 2016