جمعه 1 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آرش و کاميار علايی، همچنان در بازداشت به سر می برند، دويچه وله

روز پنجشنبه (۳۰ آبان) در برخی سايت‌ها گزارش شد که دکتر آرش علايی و دکتر کاميار علايی، دو پزشکی که از تيرماه گذشته در بازداشت به سر می‌برند، آزاد شده‌اند. مسعود شفيعی، وکيل برادران علايی، در مصاحبه با دويچه وله اين خبر را نادرست خواند.

آرش و کاميار علايی پژوهشگران و بنيان‌گذاران نهاد غيردولتی مبارزه با ايدز در انستيتو پارس تهران هستند. قوه قضاييه ايران، يک ماه پس از دستگيری آنان، دليل بازداشت اين دو متخصص ايدز را اقدام برای براندازی جمهوری اسلامی اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه‌وله: آقای شفيعی اين خبر منتشر شده است که موکلان شما دکتر آرش و دکتر کاميار علايی آزاد شده‌اند. همين‌طور است؟
مسعود شفيعی:
من اين خبر را از شما می‌شنوم. يعنی عملا اگر چنين اتفاقی افتاده باشد، من بايد زودتر از شما مطلع بشوم. تا جايی که من می‌دانم، بازجويی تمام شده و پرونده به دادگاه ارجاع شده است. حتا زودتر از اين‌ها قرار بود اين اتفاق بيفتد که در نهايت طول کشيد و آخرين چيزی هم که می‌دانم، طبق توافقی که کرديم، قرار است در هفته‌ی آينده من بروم و پرونده را مطالعه کنم. طبعا آنچه از نظر من اهميت دارد اين است که اطلاعاتی که من الان دارم می‌تواند همان اطلاعاتی باشد که شما داريد. می‌دانيد که دستگير شده‌اند، می‌دانيد که در بازداشت هستند. و اين که گفتيد آزاد شده‌اند، حداقل در اين مقطع من چنين اطلاعاتی ندارم و تقريبا اطمينان دارم که چنين اتفاقی نيفتاده و يقينا اطلاعات من بعد از مطالعه‌ی پرونده جامع‌تر خواهد بود.

ولی به‌هرحال اين نشان می‌دهد که شما بعنوان وکيل بعد از پنج‌ماه هنوز پرونده را نديده‌ايد و هنوز حتا نمی‌توانيد به ما بگوييد که اتهام برادران علايی چيست.
بله. البته با توجه به مرجعی که مشغول تحقيق اين پرونده است، قرائن چنين نشان می‌دهد که قاعدتا بايد جرائم عليه امنيت يا در قالب‌های جاسوسی باشد. ولی به طور قطعی نمی‌توان نظر داد؛ تا پرونده را ببينيم و يقين حاصل کنيم. تا اين مقطع که من مراجعاتی داشتم، اطلاعاتی که پيدا می‌کردم اين بود که به‌هرحال بچه‌ها در چه وضعيتی‌اند و ملاقاتی نداشتند، من ملاقات با ايشان را برای خانواده گرفتم و حتا آرش، برادر بزرگ، تا مدت دو ماه تماسی نداشت، که بعد از صحبت من با مسئول پرونده، اين تماس برقرار شد و بعد از آن يکی دوماه، خانواده به‌طور پيوسته ملاقات هفته‌يی يک‌بار را با آن‌ها داشته است.

و الان وضعيت روحی و جسمی موکلان شما، تا حدی که خانواده ديده‌اند و برايتان گفته‌اند، به چه صورت است؟
طبق اظهارات خانواده تا اين مقطع خوب هستند. من خودم هم ملاقاتی گرفته بودم و توافق شده بود که موکلين‌ام را ببينم، ولی خود خانواده درخواست کردند که حالا صبر کنيد. حال به هر دليل، من نمی‌دانم و برای اين بود که من هم صبر کردم و منتظر تمام شدن تحقيقات شدم. الان در مقطعی که قرار داريم، تحقيقات تمام شده و پرونده به دادگاه ارجاع شده است.

و شما هفته‌ی آينده پرونده را خواهيد ديد.
به اميد خدا. يعنی مرحله بازجويی‌ تمام شده و پرونده به دادگاه ارجاع شده است.

مصاحبه‌گر: کيواندخت قهاری





















Copyright: gooya.com 2016