سه شنبه 5 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امير محبيان: کارگزاران،مشارکت و مجاهدين انقلاب مهندس موسوی را کانديدای مطلوب خود نمی‌‏دانند، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
عضو شواری سردبيری روزنامه رسالت اوضاع نامطلوب اقتصادی، عدم برخود احمدی نژاد با برخی معاونان و وزرای خاطی و عدم واکنش مثبت وی به برخی تذکرات جدی علماء انديشمندان، نمايندگان مجلس شورای اسلامی و دلسوزان انقلاب اسلامی در برخورد با خطا کاران در دولت نهم را از جمله انتقادات اصولگرايان از وی ياد کرد و گفت: اين زمزمه وجود دارد که تضمين ايشان مبنی بر توجه به نکات مطرح شده در دور دوم رياست جمهوری چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش "ايلنا"،امير محبيان در گردهمايی اصناف و بازار تهران به تشريح موضع‌‏گيری جناح‌‏های سياسی در قبال انتخابات رياست جمهوری و کانديداهای احتمالی آنان پرداخت.
وی با ترسيم صف بندی‌‏های سياسی جبهه اصلاحات از کروبی و خاتمی به عنوان دو کانديدای مطرح انتخابات آتی نام برد و گفت: عده‌‏ای بر اين عقيده‌‏اند که ممکن است يکی از اين دو به نفع ديگری کنار رود، که اين موضوع به نظر عملی نيست، همچنين عده‌‏ای نيز از نفر سومی نام می‌‏برند که مورد توافق دو جناح عمده اصلاح طلبان باشد.
بگفته وی بر همين اساس نام ميرحسين موسوی نخست وزير سابق مطرح شده است. بر اساس اين اعتقاد کابينه موسوی به تناسب ميان جناح‌‏های مختلف اصلاحات تقسيم خواهد شد.
محبيان مطرح شدن نام مير حسين موسوی را از دو منظر قابل بررسی دانست، از نگاه اول مطرح شدن نام ايشان به شکل سنتی و حسب ادوار گذشته صورت گرفته است که در نهايت با تکذيب ميرحسين موسوی اين سناريو خاتمه می‌‏يابد و از نگاه دوم نقل قول‌‏های متفاوتی از منابع غير رسمی است که حاکی از ترغيب ايشان به پذيرش کانديداتوری است.
وی از عدم دلايل قوی برای رد صلاحيت موسوی، سوابق مثبت دوران نخست وزيری نزد چپ‌‏های سنتی و استفاده از نام وی بعنوان يک فرصت برای جبهه دوم خرداد، بعنوان نکات قوت در ترغيب مير حسين موسوی جهت کانديداتوری انتخابات رياست جمهوری آتی نام برد.
مديرعامل خبرگزاری آريا همچنين با تاکيد بر اين که حزب کارگزاران سازندگی، جبهه مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی آقای مير حسين موسوی را کانديدای مطلوب خود نمی‌‏دانند، گفت: اعتقاد بر اين است که استقلال رای موسوی اجازه تقسيم کابينه را ميان گروه‌‏های مختلف دوم خردادی نخواهد داد.
وی همچنين از عدم شناخت نسل جديد با توجه به گذشت بيست سال از دوران مديريت موسوی بعنوان يکی از نقاط ضعف کانديداتوری ايشان نام برد و گفت: نظريات اقتصادی ميرحسين موسوی که در قالب دولتی کردن تمامی امور ظهور می‌‏کرد نيز مورد قبول بخش‌‏های عمده جبهه دوم خرداد که از نظرات اقتصاد ليبرالی برخوردارند، نيست.
محبيان همچنين از اعتقاد عده‌‏ای ديگر سخن گفت که ميرحسين موسوی را بيشتر يک خاطره تصور می‌‏کنند تا يک نيروی فعال سياسی، و علت آن را هم فاصله بيست ساله وی با مديريت اجرايی می‌‏دانند و شرايط موسوی را برای ورود دوباره به ميدان سياست غير عقلانی توصيف می‌‏کنند.
سردبير روزنامه رسالت در ادامه سخنان خود با ارزيابی موقيعت و جايگاه اصولگرايان در نظام، از اعتقاد برخی سخن گفت که چهره مطرح در اين ارودگاه بعنوان کانديدای رياست جمهوری را احمدی نژاد می‌‏دانند، به عقيده آنان پيگيری طرح‌‏های نيمه کاره، دوره اول و اصلاح برخی امور، بر لزوم تکرار حضور ايشان در صحنه تاکيد دارد.
وی ديدگاه دوم را نيز ديدگاه منتقدان دولت ذکر کرد و گفت: اين عده در دو گروه قابل بررسی می‌‏باشند، گروه اول که اعتقاد دارند با وجود تمام کاستی‌‏ها بايد از احمدی نژاد در انتخابات دهم رياست جمهوری حمايت کرد و گروه دوم که معتقدند نبايد اصولگرايی را برابر با نام احمدی نژاد دانست و بايد برای حفظ جايگاه گفتمان اصولگرايی تلاش کرد.
عضو شواری سردبيری روزنامه رسالت اوضاع نامطلوب اقتصادی، عدم برخود احمدی نژاد با برخی معاونان و وزرای خاطی و عدم واکنش مثبت وی به برخی تذکرات جدی علماء انديشمندان، نمايندگان مجلس شورای اسلامی و دلسوزان انقلاب اسلامی در برخورد با خطا کاران در دولت نهم را از جمله انتقادات گروه دوم ياد کرد و گفت: اين زمزمه وجود دارد که تضمين ايشان مبنی بر توجه به نکات مطرح شده در دور دوم رياست جمهوری چيست؟
بگفته وی طرفداران احمدی نژاد نيز با تاکيد بر نقش تاثيرگذار سفرهای استانی و توجه دولت به شهرها و روستاهای کشوردر اقبال عمومی نسبت به ايشان، از اطمينان موقعيت احمدی نژاد در انتخابات دهم رياست جمهوری سخن می‌‏گويند.
وی با تبريک هفته بسيج ،فرهنگ بسيج را فرهنگ کار خالصانه بدون پيچيدگی‌‏های سياست بازانه و منفعت طلبانه دانست.
محبيان در تحليل مسائل بين المللی با اشاره به انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا با مقايسه دو نوع نگرش موجود در جامعه تحت عنوان "خوش بينی افراطی" و "بدبينی افراطی" نسبت به اوباما ؛خاطر نشان ساخت: هر تغييری می‌‏تواند با هوشمندی تبديل به يک فرصت و در صورت غفلت تبديل به تهديد شود.
وی با بيان اينکه در آمريکا هيچ کس نمی‌‏تواند تغييرات اساسی بوجود آورد، گفت: ساختار حاکم بر امريکا اجازه تغيير اساسی در جهت گيری‌‏ها و سياست‌‏های کلی اين نظام را نخواهد داد و انتصابات اوليه اوباما در پست‌‏های وزارت امور خارجه و امنيت ملی امريکا حاکی از ادامه سياست‌‏های دولت قبلی است.
بگفته وی، آنچه بايد بعنوان يک اصل در نظر گرفته شود آن است که سياست خارجی ايران نه بر اساس رفت و آمد افراد در ايالت متحده بلکه بر اساس اقتدار ملی ايران اسلامی شکل می‌‏گيرد.
محبيان با اشاره به پايان مهلت تعيين شده از سوی سازمان ملل جهت حضور نظاميان امريکا در عراق، اساس توافقنامه امنيتی پيشنهادی را ادامه حضور نظاميان امريکايی در عراق تا سه سال آينده ذکر کرد و گفت: ناديده گرفتن استقلال عراق با گنجاندن اصل کاپيتولاسيون در اين توافقنامه، واکنش علماء و سياسيون و مردم عراق را برانگيخته است، همچنين استفاده آمريکايی‌‏ها از خاک عراق جهت حمله احتمالی به همسايگان اين کشور با مخالفت‌‏های جدی کشورهای منطقه روبرو شده است.
بگفته وی، محافل عراقی تصويب قرارداد امنيتی توسط دولت عراق را ناشی از فشار شديد امريکايی‌‏ها دانسته و اصلاحات صورت گرفته را عاملی جهت امضاء قرارداد عنوان کرده‌‏اند، اما هيچکس به تضمين دولت امريکا در قبال تعهدات متقابل اشاره‌‏ای نکرده است.





















Copyright: gooya.com 2016