دوشنبه 11 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: ماديون لذت‌‏جو پايه زندگی را خانه، خودرو و شغل پايدار می‌‏دانند، ايلنا

- جوان‌‏ها پايه خانواده را بر عشق بگذارند، حتما ضرر نخواهند کرد
- اگر خانمی يک کاردم دستی در شرکتی پذيرفته باشد او را بالا می‌‏بريم. اين به خاطر اين است که ما نمی‌‏دانيم خانواده يعنی چه


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس جمهور گفت:: برخی خيال می‌‏کنند اساس زندگی،خانه و خودرو و اثاث خانه و يک شغل پايدار و حقوق آنچنانی است به نظر من اين هم از آن انديشه‌‏های غلطی است که ماديون لذت جو که همه دنيا را در لذت غربی خلاصه می‌‏کنند به ما تحميل کرده‌‏اند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"محمود احمدی نژاد ، رئيس جمهوری درجشنواره مطلع عشق که به مناسبت روز ملی ازدواج جوانان برگزار شد گفت: همه ابنا بشر از اول تا به امروزنهايت آرزويشان اين است که به سعادت برسند و به دنبال جاودانگی هستند و از طرف ديگر تقريبا همه ابنا بشر از زشتی‌‏ها و بد اخلاقی‌‏ها و ناهنجاری‌‏ها بيزارند و می‌‏خواهند آن را محو کنند. اگر ما بخواهيم يک جامعه سعادتمند داشته باشيم بايد خانواده‌‏های سعادتمند داشته باشيم.
وی افزود: پايه سعادت و شقاوت جامعه از خانواده است، يعنی اگر بخواهيم خوبی‌‏ها را در جامعه ترويج کنيم و جامعه سعادتمندی داشته باشيد پايه‌‏اش به خانواده بر می‌‏گردد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی نژاد ادامه داد: خانواده پايه‌‏ای‌‏ترين و اساسی‌‏ترين و موثرترين قشر جامعه است. اگر در يک جامعه خانواده مستحکم باشد آن جامعه مستحکم است و اگر خانواده سست شد همه چيز سست است. محال است يک جامعه‌‏ای به سعادت برسد بدون اينکه خانواده‌‏های آن جامعه، خانواده‌‏های سعادتمندی باشند و اساس تربيت در خانواده است.
رئيس جمهوری اظهار کرد: اگر بخواهيم جامعه سعادتمندی داشته باشيم، انسان‌‏ها بايد ، انسان‌‏های متعادل باشند و زندگی‌‏های آنها بايد پر ازعشق و محبت و رحمت نسبت به ديگران باشد و مرکز توليد و نهادينه کردن و ترويج عشق و محبت و رحمت جز خانواده نيست.
وی افزود:امکان ندارد کانون خانواده متزلزل باشد و شما بتوانيد محبت ، عشق و احترام را در جامعه تزريق کنيد. محال است که خانواده کارکردهای واقعی و درست خود را از دست بدهد و شما بتوانيد ناهنجاريهای اجتماعی را مهار کنيد. چون جامعه سعادتمند تشکيل شده است از انسان‌‏های سعادتمند.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد:من نمی‌‏خواهم بگويم همه عوامل خانواده است اما نمی‌‏خواهم بگويم همه عوامل هم خانواده نيست. هر موضوعی از موضوعات اجتماعی را دنبال کنيد ريشه اش به خانواده بر می‌‏گردد وبرای همين است که اينقدر تاکيد بر استحکام خانواده می‌‏شود و زيباترين و بهترين دستورات دينی را برای استحکام خانواده و پايداری خانواده داريم.
وی افزود: زيباترين و بهترين لحظات تجلی کمالات انسانی در خانواده است شايد به همين دليل است که می‌‏گويند تشکيل خانواده نصف دين است و کسی که تشکيل خانواده بدهد نصف دين اش کامل شده است و اگر اخلاق فاضله و کمالات اخلاقی را هم در ارتباطات اجتماعی فرابگيرد دينش کامل می‌‏شود که به نظر من اين دومی هم به اولی مربوط است چون محال است فرزندی در خانواده طعم محبت را بچشد اما در جامعه به دنبال ناهنجاری، تجاوز به حريم ديگران و درنوردين مرزهای اخلاقی باشد.
احمدی نژاد در رابطه با محور و ستون خانواده گفت: آن چيزی که اساس خانواده را شکل می‌‏دهد و صيانت می‌‏کند وستون اصلی خانواده را تشکيل می‌‏دهد ارتباطات بين زن و شوهر است. اگر در رابطه يک زن و مرد عشق و محبت و احترام و کرامت حاکم باشد در آن خانواده عشق و محبت موج خواهد زد. پايه‌‏های آن خانواده مستحکم است و آسيب نخواهد ديد و وقتی خانواده آسيب نبيند ، جامعه هم آسيب نخواهد ديد.
وی افزود:محال است درخانواده‌‏ای که پدر و مادر همديگر را دوست داشته باشند لقمه حرام پا بگذارد و وقتی لقمه حرام از زندگی بيرون رفت عشق و محبت در دل و جان فرزندان جاری می‌‏شود.‌‏
رئيس جمهوری ادامه داد: وقتی رابطه پدر و مادر تنظيم شود خود به خود اخلاق صحيح در خانواده جاری می‌‏شود و بيشترين آسيب‌‏های روانی به فرززندان ناشی از ارتباطات ناصحيح همسران است.
وی افزود:خداوند تمام اسباب لازم برای استحکام ارتباط همسران در خانواده را در اختيار قرار داده است. اگر زن و شوهر در خانواده با تمام وجود يکديگر را دوست داشته باشند. آن وقت اين تجملات مادی و حواشی غير واقعی به خانواده آسيب نمی‌‏زند.
احمدی نژاد با انتقاد از مهريه‌‏های بالا گفت: در حال حاضر افراد زيادی به خاطر مهريه‌‏های بالا در زندان هستند. واقعا اگر عشق حاکم باشد ديگر عدد مهريه و رنگ پرده و مبل‌‏مان و هزينه‌‏های آنچنانی مهم نيست. اگر زنی واقعا به همسر خود عشق بورزد آيا حاضر است بپذيرد همسرش جان و سلامت و زندگی و عمرش را در سخت‌‏ترين کارها خرج کند تا بتواند چيزهايی به خانه اضافه کند که اگر هم نباشد زندگی جاری است.
وی افزود: برخی خيال می‌‏کنند اساس زندگی خانه و خوردو و اثاث خانه و يک شغل پايدار و حقوق آنچنانی است به نظر من اين هم از آن انديشه های غلطی است که ماديون لذت جو که همه دنيا را در لذت غربی خلاصه می کنند به ما تحميل کرده‌‏اند.
رئيس جمهوری ادامه داد:اصلا همه لذت زندگی به ساختن است و اين که يک دختر و پسر جوان با عشق دست به دست هم بدهند ويک خانه را برپاکنند و بسازند حتی ممکن است ۷۰ سال طول بکشد و اين ساختن به نقطه پايان نرسد و اراده ساختن هويت می دهد ، لذت می‌‏هد و محکم می‌‏کند.
وی بيان داشت:انسان زوجی آفريده شده است ، محال است انسان به تنهايی بتواند استعدادهای الهی نهاده شده در درونش را شکوفا کند. انسانها با هم هستند که می‌‏آفرينند و موجوديت پيدا می‌‏کنند. با هم هستند که می‌‏توانند محل تجلی زيبايی‌‏ها شوند.
رئيس جمهوری ادامه داد: امروز ما در سازمان‌‏های اجتماعی می‌‏خواهيم تبعات رفتارهای غير درست را در جامعه مهار کنيم ، می‌‏خواهيم در نظام آموزش و در نظام تربيتی رفتارها و ناهنجاری‌‏ها را کنترل کنيم و معمولا هم نمی‌‏توانيم نتيجه لازم را بگيريم در حالی که شايد با کمترين هزينه اينها در خانواده قابل حل است و اصلا ريشه‌‏های آن خشک شود.
احمدی نژاد در رابطه با کسانی که در جهت برپايی خانواده‌‏ها تلاش اجتماعی می‌‏کنند گفت:آن کسانی که در راه برپايی خانواده‌‏ها تلاش می‌‏کنند بهترين مصلحان جهان هستند. اگريک خانواده را برپا کنيد وپايدارش کنيد ممکن است به اندازه همه عالم دستاورد داشته باشد، چرا که کافی است يک انسان صالح از دل يک خانواده صالح به پا خيزد و همه دنيا را اصلاح کند.
وی افزود: کسانی که در اين عرصه کار می‌‏کنند ، کار خود را دست کم نگيرند. بهترين کار تربيتی و بهترين کار فرهنگی ، حتی بهترين کار اقتصادی تلاش برای برپايی يک خانواده سرشار از محبت است. بسياری از هزينه‌‏هايی که در جامعه می‌‏دهيم به خاطر اين است که خانواده کارکرد خود را ندارد که اگر داشت ما اين هزينه‌‏ها را نمی‌‏پرداختيم و می‌‏توانستيم آن را صرف تعالی عمومی جامعه کنيم.
احمدی نژاد گفت: من بسيار خوشحال هستم که در ايران به واسطه فرهنگ غنی اسلامی و اسلام نابی که داريم مردم در برابر مسايل اجتماعی احساس مسئوليت می‌‏کنند و کانون‌‏های مردمی برای ترويج و تبليغ ازدواج از بهترين کانون‌‏هايی است که می‌‏تواند در کشور تشکيل شود به خصوص که الان شهرهای بزرگ درست شده است و ۲۸ درصد هم مستاجر هستند و مدام جابه جا می‌‏شوند و امکان شناسايی‌‏های عميق و ريشه‌‏ای يک مقدار کاهش پيدا کرده است.
وی ادامه داد: در گذشته‌‏‌‏‌‏ها آموزش‌‏های لازم در زمينه ازدواج در دل خانواده‌‏ها منتقل می‌‏شد ولی الان ارتباطات سست شده است و خانواده‌‏ها کارکردهای واقعی خود را ندارند .
رئيس جمهوری گفت:هر وقت ما گفتيم ازدواج ، گفتند مسکن درست کن، شغل درست کن، وام درست کن. کم و بيش اين اقدامات انجام شده است اما آيا اساس خانواده اين است، هنوز به نظرم دوزاری ان نيفتاده است که خانواده يعنی چه و کارکردهای خانواده چيست.
وی افزود: چرا اگر يک خانم پايبند به خانواده باشد و تمام توانش را روی خانواده بگذارد به او انتقاد داريم در حالی که اگر خانمی يک کاردم دستی در شرکتی پذيرفته باشد او را بالا می‌‏بريم. اين به خاطر اين است که ما نمی‌‏دانيم خانواده يعنی چه.
احمدی نژاد ادامه داد: خود خانواده مهم ترين کار است و بالاتر از کار خانواده، کاری نيست و به همين جهت است که گفته‌‏اند که مردی که کار می‌‏کند تا خانواده خود را تامين کند مثل مجاهد در راه خدا است و آيا کاری بالاتر از جهاد در راه خدا داريم؟
وی در خاتمه گفت: به پدر و مادرها توصيه می‌‏کنم که در امر ازدواج آسان‌‏تر بگيريد و اين به معنای آن نيست که در شناخت و بررسی و انتخاب آسان بگيريد. به جوان‌‏ها هم توصيه می‌‏کنم که امر ازدواج را سهل بگيرند و در داخل خانواده پايه را بر عشق و محبت و احترام بگذارند و مطمئن باشند که حتما ضرر نخواهند کرد.





















Copyright: gooya.com 2016