چهارشنبه 13 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيدمحمد خاتمی: ما به هيچ وجه از عرصه کنار نمی کشيم، از هيچ‌کس نمی‌توان ايجاد تحول يک‌شبه را توقع داشت، ايسنا

رييس بنياد باران گفت: ما تجربه فراوانی داريم و شرايط امروز را می‌شناسيم؛ برنامه دادن و تحول ايجاد کردن کار سختی نيست، ولی زمينه‌ها مناسب نيست و خيلی سريع و شتابان نمی‌توان تحول ايجاد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی تاکيد کرد: مردم بدانند هر کسی که بيايد نمی‌توان از او توقع داشت يک‌شبه تحولات محسوسی در زندگی آن‌ها ايجاد کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی که در جمع اقشار مختلف مردم استان لرستان سخنرانی می‌کرد، گفت: مردم اين خطه مظهر صبر،ايمان،شکيبايی،تلاش و خستگی نا پذيری هستند. لرستان هم استان غزل است و هم استان حماسه. معمولا حماسه‌سرايان يک سبک و سياقی دارند و غزل سرايان منش و روش ديگری، ولی مردم استان لرستان اين مشی و روش حماسی و غزلی را با هم جمع کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه اين استان دچار محروميت و درد مزمن است و معمولا درمان درد مزمن کار دشواری است؛ گرچه بايد اقدامی صورت بگيرد و جفايی که شده را جبران کرد و در اين امر هم تلاش شده است. مردم لرستان نيز در عين تحمل مشکلات همواره مدافع عظمت و استقامت کشور بوده و هستند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اظهارات برخی حضار درباره مشکلات مديريتی و اقتصادی خاطرنشان کرد: آن‌چه در اين جلسه و در ترسيم وضعيتی که امروز با آن گرفتار هستيم بيان کرديد، دغدغه به جايی بود که در جامعه هم گسترده است و امروز تقريبا همه اين دغدغه‌ها را دارند.

وی با اشاره به آرمان‌های انقلاب، ظرفيت‌های ايران و شايستگی ملت ايران اظهار کرد: انتظار اين بود که جايگاه مادی و معنوی بهتری در جهان کنونی داشته باشيم.از فرصت‌ها بيشتر استفاده شود و به سوی آرمان‌هايی که مردم به خاطر آن انقلاب کرده‌ و هزينه داده‌اند، سريع‌تر و کم هزينه‌تر حرکت کنيم. همان‌طور که تلاش‌های بزرگی بعد ازپيروزی انقلاب صورت گرفته است.

وی با بيان اين اعتقاد که " وضعيتی که امروز داريم متناسب با آن چيزی که شايستگی آن را داريم نيست" افزود: همه بايد احساس کنند نيازمند تحول در جامعه هستيم. مديرانی که امروز سر کار هستند و تلاش هم می‌کنند بايد به اين مساله توجه کنند که فرصت‌های زيادی را از دست داده‌ايم و آن‌گونه که لازم بود از امکانات استفاده نکرديم و اين به نفع همه است که تصميم به تغيير ايجاد شود، زيرا اين امر آينده را اميد بخش‌تر می‌کند.

خاتمی در ادامه با اشاره به آرمان‌های ملت ايران در طول ده‌ها سال گذشته و انقلاب مشروطيت وانقلاب اسلامی برای دستيابی به اين آرمان‌ها گفت: ملت ما خواستار کشوری بوده و هستيم که جايگاه والاتری در دنيا داشته باشد، از امکانات بهتر،آزادی و پيشرفت برخوردار باشد و به درجه‌ای از اقتدار و تدبير برسد که نه تنها تهديدها و توطئه‌ها را دفع کند، بلکه آن‌ها را تبديل به فرصت کند.

وی خاطرنشان کرد: در ايران، اسلام مطرح شد برای اين‌که ملت را آزاد کند و همه انسان‌های اين سرزمين اعم از مسلمان و غيرمسلمان در پناه اسلام و بينش روشن آن احساس حق و حرمت کند. ايرانی در دنيا مورد احترام باشد و بتوانيم زمينه‌های رشد مملکت را فراهم کنيم، بتوانيم فقر،فساد،فحشا و عقب‌ماندگی را از بين ببريم. مگر اصلاحات جز اين‌ها را می‌خواسته و می‌خواهد؟ مگر ما جز حرکت کردن در اين مسير وظيفه و رسالتی داريم؟ اما متاسفانه ما تا رسيدن به آن اهداف فاصله پيدا کرده‌ايم.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومی دفتر خاتمی وی تصريح کرد: بنده يک فرد کوچک از ملت بزرگ ايران هستم که هر چه دارم از محبت آن‌هاست. اگر آبرويی هست به خاطر اعتماد ملت است، اگر عنوانی در جهان دارم به خاطر اين است که به نمايندگی از اين ملت سخن گفته‌ام؛ بنابراين هرچه دارم از آن ملت است و همواره به عنوان سرباز کوچک در خدمت ملت خواهم بود. طبعا در هر کجا که بدانم موثر هستم و می‌توانم نقشی داشته باشم هيچ چيزی ندارم که به خاطر آن بخواهم عافيت‌طلبانه از صحنه کنار بکشم و البته اين صرفا به اين معنا نيست که در موقعيت و مسووليت‌های رسمی قرار بگيرم.

رييس جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: ما به هيچ وجه از عرصه کنار نمی‌کشيم و در خدمت مردم خواهيم بود. در اين‌که بايد وضعيت کنونی تغيير کند ترديدی نداريم و خواست ملت نيز همين است. کسانی‌که دل‌شان برای انقلاب می‌سوزد به اين مساله واقف هستند، بايد بپذيرند تغييرات بايد ايجاد شود و مسير درست‌تری برای حفظ ارزش‌های انقلاب و عظمت ايران انتخاب و اتخاذ شود.

وی با اشاره به وضعيت خاص کشور گفت: ما دغدغه فراوانی داريم که آيا نسبت به آرمان‌های انقلاب و آن‌چه در قانون اساسی آمده و مورد نظر امام (ره) و خواست ملت بوده حرکت می کنيم يا خير؟ چه کارهايی بايد بکنيم که از اهداف انقلاب دور نيفتيم و در کدام مسير حرکت کنيم ؟ واين کار آسانی نيست.

وی با اشاره به تدوين سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و اين‌که " ايران در سال ۱۴۰۴ بايد برترين کشور منطقه باشد" گفت: آيا در جهت سند چشم‌اندازحرکت شده است؟ آيا با افزايش درآمد نفتی در چند سال اخير؛ فقر در کشور کمتر و توليد زيادتر شده است؟ آيا توقعاتی که بالا برده شده و پول نقدی که داده شده ولی متاسفانه فقر زدوده نشده است؛ حرکت در مسير درستی است؟ اگر نيست همه بايد نگران وضع آينده باشند.

خاتمی افزود: بايد زمينه‌های ثروت آفرينی، فعاليت امن بخش خصوصی، سرمايه‌گذاری و توليد فراهم آيد تا بتوان عدالت واقعی را برقرار کرد.

وی با اشاره به " لزوم آمادگی همه برای تغييرات و ايجاد زمينه برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند" و با طرح اين سوال که " اگر اين نظر در بعضی‌ها باشد ولی در عمل اين زمينه‌ها فراهم نباشد و يا حتی مانع ايجاد شود آيا می‌توان خدمت کرد؟ " گفت: آمدن يا نيامدن منوط به اين است که چقدر می‌توان کار کرد والا آبروی ما چه ارزشی دارد و خدای ناخواسته نبايد اين تلقی شود اگر فردی برای ورود به عرصه اعلام آمادگی نکرد برای عافيت‌طلبی است.

وی با تاکيد بر اين‌که " گذاشتن آبرو در صورتی است که بتوان به نتيجه رسيد و به نيازهای مردم پاسخ داد" ادامه داد: يک رييس‌جمهور بايد بتواند برنامه‌ای را که ارائه می‌کند پياده کند. ما تجربه فراوانی داريم و در دولت اصلاحات دو برنامه تدوين کرده‌ايم. ما شرايط امروز را می‌شناسيم. برنامه دادن و تحول ايجاد کردن کار سختی نيست، ولی زمينه ها مناسب نيست و خيلی سريع و شتابان نمی‌توان تحول ايجاد کرد. مردم بدانند هر کسی که بيايد نمی توان از او توقع داشت يک شبه تحولات محسوسی در زندگی آن‌ها ايجاد کند ولی می‌توان در جهتی حرکت کرد که وضع بهتر از اين باشد به شرط آن‌که تشکيلات و دستگاه‌ها که هستند کارشکنی نکنند.

رييس‌جمهور سابق کشورمان درباره انتخابات گفت: در انتخابات حتما بايد در جهتی حرکت کرد که نيازها،خواست‌های مردم و آن چيزی که شايستگی انقلاب و ايران است تامين و انتخابات درست برگزار شود؛ اولا مردم در صحنه بيايند و ثانيا آن‌چه را مردم می‌خواهند درست حفاظت و حراست شود و خواست آن‌ها به نتيجه برسد.

وی تاکيد کرد: کارگزاران و دست‌اندرکاران انتخابات بايد به ملت اطمينان دهند که خواست آن‌ها تامين خواهد شد.

وی اظهار کرد: ان‌شالله خداوند خودش عنايت کند و مسائل را طوری پيش ببرد که صلاح ملت، کشور و انقلاب و مردم تحقق پيدا کند؛ چون اگر کسی واقعا قصد خدايی و خدمت به خلق خدا داشته باشد، قطعا خدا او را کمک خواهد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016