یکشنبه 24 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه جمعی از فعالان سياسی و فرهنگی مناطق کردنشين برای دعوت خاتمی به کانديداتوری، روژهه لات

کردها و اهل سنت سخت‌ترين دوران تاريخ ايران را تجربه می کنند

*متأسفانه حداقل‌های پايه‌ريزی شده توسط دولت خاتمی در مناطق کردنشين جهت کاهش نابرابری و گسترش اعتماد متقابل ميان مردم و حاکميت، تحت تأثير بی تدبيری‌ها و تصميمات غير‌علمی و غير کارشناسانه‌ی دولت نهم که مبنای آن‌ها نيازمندتر کردن هرچه بيشتر مردم و بازتوليد نگاه امنيتی است به نابودی کشيده‌شد.
* ما به‌عنوان جمعی از فعالين سياسی و فرهنگی کرد و اهل سنت، روش‌ها و اهداف اصلاح‌طلبانه را با لحاظ نمودن نقدهای وارده، مناسب‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه برای بهبود وضعيت جامعه می‌دانيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روژهه لات - جمعی از فعالان سياسی وفرهنگی مناطق کردنشين با ارسال نامه ای برای سيدمحمدخاتمی کانديدای اصلاح طلبان، دولت نهم رامتهم کردند که حداقل های پايه‌ريزی شده دردوران خاتمی در مناطق کردنشين جهت کاهش نابرابری و گسترش اعتماد متقابل ميان مردم و حاکميت، تحت تأثير بی تدبيری‌ها و تصميمات غير‌علمی و غير کارشناسانه ی دولت نهم که مبنای آن‌ها نيازمندتر کردن هرچه بيشتر مردم و بازتوليد نگاه امنيتی است به نابودی کشيده‌ است.
آنان دراين نامه تاکيد کرده اند « فعالين سياسی و فرهنگی کرد واهل سنت، روش‌ها و اهداف اصلاح‌طلبانه را با لحاظ نمودن نقدهای وارده، مناسب‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه برای بهبود وضعيت جامعه می‌دانند»وبه همين جهت از او خواسته اند« با ازخودگذشتگی، برای پايان بخشيدن به اين ويران‌گری همه‌جانبه که بر همگان آشکار شده‌است»و برای عمل به تعهد ومسئوليت خطيری که مردم ايران در مقابل او قرار داده‌ اند ترديدی به خود راه نداده و در اين راه سرنوشت‌ساز قدم بگذارد.
به عقيده فعالان سياسی وفرهنگی مناطق کردنشين«دولت نهم در سال‌های گذشته با رجوع مجدد به نگاه امنيتی و گسترش آن به تمامی حوزه‌ها باعث شده‌است کردها و اهل سنت يکی از سخت‌ترين و پرهزينه‌ترين دوران حيات خود را در تاريخ معاصر ايران تجربه کنند.»
آنان دراين نامه نوشته اند«در بحران گسترده‌ای که از رهگذر سياست‌های دولت در سه سال گذشته گريبانگير اقتصاد ايران شده‌، مناطق کردنشين به دليل عدم توجه به زيرساخت‌ها، عدم تخصيص بهينه‌ی منابع و سرمايه‌گذاری‌های لازم بيشترين آسيب‌ها را متحمل شده‌است به طوری‌که حتا آمارهای مجعول و غيرواقعی مرسوم‌شده نيز روی خود‌نمايی ندارند.»
فعالان سياسی- فرهنگی مناطق کردنشين گفته اند« رشد باورهای خرافی و توهين و بی‌احترامی به اعتقادات مذهبی مردم منطقه که اغلب از پيروان اهل سنت نيز هستند به طرز شگفت‌انگيزی افزايش يافته‌ و هزينه‌ی فعاليت‌های آرام و قانونی روز به روز بيشتر شده‌است. متأسفانه وضعيت يادشده زمينه‌ی تقويت رويکردهای افراطی و خشونت‌آميز را در ميان برخی گروه‌های اجتماعی مهيا ساخته و باور به بهبود و اصلاح تدريجی شاخص‌های زندگی را به‌طور کامل تضعيف کرده‌است.»
متن کامل نامه به اين شرح است:

نامه‌ی جمعی از فعالان سياسی و فرهنگی مناطق کردنشين به سيد‌محمد خاتمی
بسم‌الله الرحمن‌الرحيم
جناب آقای خاتمی
اکنون که اوضاع نابسامان فرهنگی، سياسی و اقتصادی کشور، جناب‌عالی را در راه اتخاذ تصميم نهايی جهت حضور در عرصه‌ی دهمين دوره‌ی انتخابات رياست‌جمهوری به برزخ ترديد کشانده و آينده‌ی سياسی ايران را بيش از پيش در محاق ابهام و پيچيدگی فرو برده‌است ما به عنوان جمعی از فعالين فرهنگی و سياسی مناطق کرد‌نشين کشور لازم ديديم با نوشتن اين نامه و ارائه‌ی گزارشی هر چند کلی از وضعيت نامطلوب و دردناک حاکم بر منطقه، که بار مضاعف اين رنج سراسری را نيز به دوش می‌کشد در حد وسع خود، هم شما را در راه رسيدن به تصميم‌تان ياری نموده و هم نسبت به آينده‌ی حساس پيش‌رو ادای دين کرده‌باشيم.

جناب آقای خاتمی
متأسفانه حداقل‌های پايه‌ريزی شده توسط دولت شما در مناطق رنج‌کشيده‌ی کردنشين جهت کاهش نابرابری و گسترش اعتماد متقابل ميان مردم و حاکميت، تحت تأثير بی تدبيری‌ها و تصميمات غير‌علمی و غير کارشناسانه‌ی دولت نهم که مبنای آن‌ها نيازمندتر کردن هرچه بيشتر مردم و بازتوليد نگاه امنيتی است به نابودی کشيده‌شد. اندک مديران کرد و اهل سنت منطقه که بر پايه‌ی رواج نسبی فرهنگ شايسته‌سالاری دوران اصلاحات، برخی مناصب دولتی را در اختيار گرفته‌بودند به سرعت حذف شده و جای خود را به مديران غير بومی يا ناکارآمدی دادند که با سؤ‌تدبير و ناتوانی علاوه بر ضربه زدن به اعتماد عمومی، سبب ايجاد مشکلات وسيعی برای مردم شدند. آيا چنين امری جز ناباوری به اصل شايستگی و عدم اعتماد به مديران کرد و اهل سنت کشور مصداق ديگری دارد؟
از سوی ديگر وضعيت اقتصادی بغرنج و نامطلوب منطقه و محروميت وسيع و تاريخی آن، زمينه را برای اجرا و تحقق سياست‌های اقتصادی غلط، غيرعلمی و غير قابل دفاع دولت نهم فراهم نمود که برپايه‌ی توزيع فقر، صدقه‌يی کردن و افزايش احساس نياز هرچه بيشتر به دولت تعريف شده‌است. متأسفانه اين وضعيت بسياری از مردم را ناچار نموده‌ تا اميد به آينده‌ی اقتصادی بهتر برای خود و فرزندانشان را در برابر برنامه‌های شعاری و غالباً سياسی دولت مانند طرح تحول اقتصادی، مسکن رؤيايی مهر، تسهيلات مقروض کننده‌ی مهر و مهرهای بی‌شمار ديگر به فراموشی بسپارند. به جرأت می‌توان گفت در بحران گسترده‌ای که از رهگذر سياست‌های دولت در سه سال گذشته گريبانگير اقتصاد ايران شده‌، مناطق کردنشين به دليل عدم توجه به زيرساخت‌ها، عدم تخصيص بهينه‌ی منابع و سرمايه‌گذاری‌های لازم بيشترين آسيب‌ها را متحمل شده‌است به طوری‌که حتا آمارهای مجعول و غيرواقعی مرسوم‌شده نيز روی خود‌نمايی ندارند.

جناب آقای خاتمی
دردناک‌تر از همه، واقعيت‌های حاکم بر عرصه‌های فرهنگی و سياسی مناطق کردنشين است. دولت نهم در سال‌های گذشته با رجوع مجدد به نگاه امنيتی و گسترش آن به تمامی حوزه‌ها باعث شده‌است کردها و اهل سنت يکی از سخت‌ترين و پرهزينه‌ترين دوران حيات خود را در تاريخ معاصر ايران تجربه کنند. در سه‌ونيم سال گذشته بخش اعظم مطبوعات فعال و کم‌تعداد منطقه توقيف شده و بسياری از روزنامه‌نگاران يا به زندان افتاده و يا در بهترين حالت کارشان را از دست داده‌اند. بسياری از فعالين زن و مرد در حوزه‌های فرهنگی، سياسی، کارگری و دانشجويی با تعطيلی اجباری فعاليت‌ها و زندان و احکام بعضاً سنگين چون حبس‌های طويل‌المدت و حتا اعدام دست و پنجه نرم می‌کنند. هم‌چنين رشد باورهای خرافی و توهين و بی‌احترامی به اعتقادات مذهبی مردم منطقه که اغلب از پيروان اهل سنت نيز هستند به طرز شگفت‌انگيزی افزايش يافته‌ و هزينه‌ی فعاليت‌های آرام و قانونی روز به روز بيشتر شده‌است. متأسفانه وضعيت يادشده زمينه‌ی تقويت رويکردهای افراطی و خشونت‌آميز را در ميان برخی گروه‌های اجتماعی مهيا ساخته و باور به بهبود و اصلاح تدريجی شاخص‌های زندگی را به‌طور کامل تضعيف کرده‌است.
با عنايت به موارد ذکر شده، ضرورت تلاش و از خودگذشتگی برای پايان بخشيدن به اين ويران‌گری همه‌جانبه بر همگان آشکار شده‌است. ما به‌عنوان جمعی از فعالين سياسی و فرهنگی کرد و اهل سنت که روش‌ها و اهداف اصلاح‌طلبانه را با لحاظ نمودن نقدهای وارده، مناسب‌ترين و کم‌هزينه‌ترين راه برای بهبود وضعيت جامعه می‌دانيم، پيش‌شرط‌های شما را نيز که اهم‌ آن‌ها ارزيابی نهايی وضعيت کشور و تدوين کامل و دقيق منشور اصلاح‌طلبی است نقطه عزيمت ارزش‌مندی برای حضور در رقابت‌ها به حساب آورده و مشروط بر اين‌که منشور يادشده و برنامه‌ها‌ی منبعث از آن مبتنی بر اصل انسانی و دمکراتيک رفع تبعيض در عرصه‌های گوناگون و عادلانه ساختن امکان دستيابی به فرصت‌ها برای تمامی اقوام، مذاهب و گروه‌های سياسی و توجه به حضور برابر همگان در مديريت کلان کشور باشد حمايت خود را از جناب‌عالی اعلام نموده و از شما دعوت می‌کنيم برای عمل به تعهد و مسئوليت خطيری که مردم ايران در مقابل شما قرار داده‌است ترديدی به خود راه نداده و در اين راه سرنوشت‌ساز قدم بگذاريد.


به اميد برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و رقابتی

۱- قاسم احمدی
۲- د. يعقوب احمدی
۳- فرهاد امين‌پور
۴- د. خالد توکلی
۵-مهدی رضايی
۶- آزاد جلالی‌زاده
۷- احمد حبيبی
۸- د. صلاح‌الدين خديو
۹- د. محمد خضری
۱۰- حاصل داسه
۱۱- فرشاد دوستی‌پور
۱۲- سهيلا راد
۱۳- مختار زارعی
۱۴- عبدالله سهرابی
۱۵- د. احمد ستوده
۱۶- امير سجادی
۱۷- سالار ساکت
۱۸- رضا شجيعی
۱۹- سيد‌معروف صمدی
۲۰- آسو صالح
۲۱- صلاح‌الدين عباسی
۲۲- احمد عزيزی
۲۳- مسعود علايی
۲۴- د. بهروز فاتح
۲۵- عبدالحامد فرازی
۲۶- اجلال قوامی
۲۷- صلاح قاسميانی
۲۸- حبيب‌الله قادرمرزی
۲۹- د. رئوف کريمی
۳۰- سهراب کريمی
۳۱- عبدالله لطيف‌پور
۳۲- عبدالعزيز مولودی
۳۳- کامران محمدرحيمی

منبع: دوهفته نامه روژهه لات شماره ۳





















Copyright: gooya.com 2016