جمعه 27 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد در نشست مطبوعاتی: نظام سياسی ايران يکی از روان‌ترين سيستم‌هاست، اطلاعات نهايی بودجه يکشنبه اعلام می‌شود، ايسنا

* مشکل امروز دنيا رفتار آمريکاست
* برنامه پنجم را تا خرداد آماده می‌کنيم


دهمين نشست خبری رييس‌جمهور کشورمان عصر روز پنج‌شنبه با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در نهاد رياست‌جمهوری برگزار شد و دکتر محمود احمدی‌نژاد به پرسش‌های اصحاب رسانه و مطبوعات در زمينه مسائل مختلف داخلی و خارجی پاسخ گفت.


دولت جديد آمريکا بايد رفتارش را نسبت به ملت ايران تغيير دهد

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد درباره‌ی سوال اين خبرنگار که درخصوص تغييرات مورد نظر اوباما پرسيده بود، گفت: قبلا نيز گفته‌ايم دنيا در آستانه‌ی تحولات است و هر دولتی در آمريکا روی کار بيايد، حداقل دو تغيير بايد در رفتار خود ايجاد کند که تغيير اول در حوزه‌ی دخالت‌های آمريکاست.

وی ادامه داد: يک دولتی درست شده که به خود حق می‌دهد در همه‌ی امور عالم دخالت کند در حالی که کسی اين حق را به او نداده است. اتفاقا ريشه‌ی همه‌ی جنگ‌ها و نابسامانی‌ها همين دخالت‌های نابجای آمريکا در نقاط مختلف دنياست.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که دولت آمريکا چه کاره است که در آسيای شرقی، خاورميانه و در همه جا دخالت می‌کند؟ تصريح کرد: بايد دايره‌ی دخالت‌ها به مرزهای آمريکا محدود شود و دولت آمريکا بايد خدمتگزار مردم آمريکا باشد. به او چه ربطی دارد که در جاهای ديگر چه می‌گذرد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد تاکيد کرد: ملت‌ها آزادند که نوع حکومت و شيوه‌ی زندگی‌شان را خودشان انتخاب کنند و هيچکس به دولت آمريکا اجازه نداده است که رييس و کدخدای دنيا باشد.

وی به تغيير ديگری که به گفته‌ی خود بايد دولت جديد آمريکا انجام دهد اشاره کرد و گفت: آن تغيير رفتار نسبت به ملت ايران است. آنها بيش از ۵۷ سال به ملت ايران ظلم کردند. از کودتای آمريکايی ۱۳۳۲ تا امروز دولت‌های متوالی آمريکا همه در مقابل ملت ايران بودند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: انتخاب با خود ملت‌هاست اما اگر آنها بخواهند شرايط خود را در دنيا و آمريکا تغيير دهند، بايد رويکرد را تغيير دهند. گر چه ملت ما از اين رويکرد دشمنانه و بدخواهانه‌ی دولت‌های مکرر آمريکا آسيب‌هايی را ديده است اما اين فشارها و رفتار دولت آمريکا باعث شده که ملت ما خود را پيدا کند و روی پای خود بايستد.

وی يادآور شد: امروز ملت ما سياست، اقتصاد، صنعت، کشاورزی و علم و فناوری مستقل داشته و سرعت پيشرفت ملت ما به مراتب از ساير ملت‌ها بيشتر است و آينده‌ی درخشانی را پيش‌روی خود دارد.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر تغييرات حقيقی، واقعی و اصولی باشد، از طرف ملت‌ها با استقبال مواجه می‌شود اما اگر با همان رفتارهای پيشين و تغيير تاکتيک و با بسته‌بندی جديد بخواهد ادامه پيدا کند روند شرايط جهانی همان روند گذشته خواهد بود.


مشکل فلسطين از آنجا شروع شد که حقوق ملت آن زير پا گذاشته شد

به گزارش ايسنا، احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار کيهان درباره‌ی اينکه مصری‌ها از لزوم برقراری آتش‌بس بين مقاومت و اسراييل حرف می‌زنند، آيا اساسا چنين چيزی امکان‌پذير است و هدف محور سازش از طرح آتش‌بس دايم چيست؟ گفت: ما با صلح و آتش‌بس موافقيم؛ چرا که بهترين چيز در دنيا صلح و آتش‌بس است اما صلح و آتش‌بسی که متضمن تامين حقوق يک ملت باشد. پس اگر حقوق ملت فلسطين را به طور کامل بدهند، ريشه‌ی مشکل خشکيده می‌شود.

وی معتقد است: مشکل فلسطين از آنجا شروع شده است که حقوق اساسی ملت فلسطين را زير پا گذاشته، اگر حقوق اساسی تامين شود مساله حل است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه اگر اشغالگری دولت جعلی و نامشروع برچيده شود، مشکل حل می‌شود، تصريح کرد: اينکه چه کسی بايد تصميم بگيرد، برعهده‌ی مردم فلسطين و مقاومت غزه است؛ آنها بايد به نمايندگی از ملت‌شان تصميم بگيرند.


از پادشاه عربستان خواستم که مواضعش را صريح اعلام کند

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال دوم اين خبرنگار درباره‌ی پيامش به پادشاه عربستان و اينکه روابط با اين کشور در کنار استمرار آن خيانت به اسلام چگونه خواهد بود؟ گفت: ما همواره خواهان روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای مختلف به خصوص با کشورهای اسلامی هستيم و در آينده نيز خواهيم بود. البته هدف ما نيز هست که طراحی‌های دولت آمريکا و انگليس و رژيم صهيونيستی موجب کدورت و دور شدن ملت‌ها نشود.

وی خاطر نشان کرد: البته ما به برخی از رفتارها انتقاد داريم و انتظار داريم اين رفتارها را اصلاح کنند و حاضريم کمک کنيم که اين رفتارها را اصلاح کنند.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه موضع ما در برابر کشورهای منطقه و اسلامی با موضع ما در برابر رژيم صهيونيستی و حاميان آنها موضع کاملا متفاوتی است، تصريح کرد: همه بايد مواظب باشيم و همه‌ی فريادها بايد عليه آمريکا و رژيم صهيونيستی باشد.

رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر رفتارهای غيرقابل قبول و سست از بعضی‌ها در منطقه ديده می‌شود، حاصل دخالت و تحميل و فشارهايی است که از طرف آمريکا و حاميان رژيم صهيونيستی می‌آيد و ما آنها را از هم تفکيک می‌کنيم و حواس‌مان است که نبايد اجازه دهيم بين ملت‌ها و دولت‌های منطقه درگيری ايجاد شود که اين خواست رژيم صهيونيستی و حاميان اوست.

وی يادآور شد: ديديد که آن آدم بی‌عاطفه گفت که ما هيچ فشاری را احساس نمی‌کنيم. بايد مراقب باشيد که همه‌ی فريادها عليه جنايتکاران صهيونيستی و حاميان او در آمريکا و انگليس است. البته انتقادها بايد بشود و درخواست‌ها باشد.

احمدی‌نژاد با اشاره به نامه‌ی خود به پادشاه عربستان سعودی نيز گفت: در اين نامه شرايط را تشريح کردم و خواستم که مواضع خود را صريح اعلام کند و البته در آنجا ابراز اميدواری کردم که اعلام موضع صريح وی به گونه‌ای باشد که اميد دشمنان برای ايجاد تفرقه در منطقه را به ياس تبديل کند.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: ما به دنبال اين نيستيم که جبهه‌ی اصلی گم شود. بايد همه مراقبت کنيم.


ادبيات چماق و هويج مطلوب نيست

رييس جمهوری در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران در دهمين نشست خبری خود با در پاسخ به سوالی درباره روی کار آمدن دولت جديد کاخ سفيد و تغيير نگرش و سياست‌های جديد در قبال ايران و به ويژه سياست چماق بيشتر هويج بيشتر و بهترين زمان برای تغيير روابط طی ۳۰ سال گذشته با آمريکا اعلام کرد: فکر می‌کنم ادبيات چماق و هويج ادبيات مطلوبی نيست. دنيا عوض شده است و فکر می‌کنم همه سياست‌مداران و حتی رسانه‌ها متوجه اين تغيير شده باشند؛ موضع ما کاملا روشن است و اگر تغييرات، تغييرات اساسی و براساس عدالت، احترام به حقوق ملت‌ها، احترام به قانون و دوستی باشد قاعدتا ملت‌ها استقبال خواهند کرد اما اگر همان سياست‌های قبلی بر پايه مبانی غلط و خودبرتربينی گذشته ادامه پيدا کند، نتيجه آن از قبل معلوم است.

وی اعلام کرد: ما نمی‌خواهم از پيش قضاوتی داشته باشيم و منتظر می‌مانيم و حوصله‌مان زياد است تا ببينيم آنها چه کار خواهند کرد.

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسش خبرگزاری تلويزيونی چين درباره آرزوهای رييس جمهوری در ارتباط با روابط ايران با آمريکا و چين سی سال پس از انقلاب اسلامی اعلام کرد: آرزوهای ما آرزوهای انقلاب است و می‌خواهيم همه دنيا پر از صلح و صفا و برادری باشد و می‌خواهيم همه ملت‌ها در رفاه و آسايش باشند و ملت ايران نيز در صلح، آرامش و پيشرفت باشد.


ايران و چين هيچ‌گاه در نقطه مقابل هم نبوده‌اند

وی در رابطه با چين و رابطه ايران با اين کشور اظهار کرد: رابطه ايران با چين متفاوت از رابطه ايران و آمريکاست؛ چراکه ما با چين روابط دوستانه تاريخی داريم و هيچگاه چين و ايران در نقطه مقابل هم نبودند، اگرچه اين رابطه فراز و نشيب‌هايی داشته است اما همواره پايه اين روابط براساس دوستی و روابط سازنده بوده است و الان هم اين روابط بسيار خوب است به‌طوری که حجم سرمايه‌گذاری‌های مشترک و حجم تجارت روز‌افزون شده است.

وی با اشاره به توافق‌نامه دوسال گذشته دولت ايران با رييس‌جمهوری چين در خصوص ۲۰۰ ميليارد دلار روابط تجاری ظرف مدت ۱۰ سال اظهار کرد: بر اين اساس قرار بود هر سال ۲۰ ميليارد دلار مبادله تجاری صورت بگيرد، اما سال اول تجارت ما از مرز ۲۰ ميليارد دلار گذشت و امسال هم اين رقم به ۳۰ ميليارد دلار نزديک شده است و اين به معنای اراده دو ملت و دو دولت برای توسعه روابط دوستانه است.


رابطه ايران و آمريکا رابطه خاص است

رييس جمهوری در خصوص روابط ايران و آمريکا اظهار کرد: اين رابطه رابطه خاص است. از آنجايی که دولت آمريکا به دنبال توسعه‌طلبی و استيلای بر جهان بوده است از ابتدا در مقابل ملت ما اقدامات ناشايستی را انجام داده و موضع‌گيری‌های ناپسندی داشته است به‌طوريکه کودتا کرده و دولت ملی را ساقط کردند و دولتی خشن و غير مردمی را حاکم کردند. اين دولت تمام منابع کشور ما را بردند و با حرکت مردمی انقلاب اسلامی مخالفت کردند و طی سی سال گذشته هميشه مقابل ملت ما قرار داشتند و به ويژه در جنگ تحميلی با همه توان از دشمنان ملت ما حمايت کردند و هشت سال از همان دشمنانی که بعدها آن را از قدرت ساقط کردند در مقابل ايران حمايت قاطع و بلاشرط کردند و همين‌ها باعث شده است روابط ما با دولت آمريکا خاص باشد.

احمدی‌نژاد ابراز اميدواری کرد که سردمداران آمريکا از مردم آمريکا درس بگيرند و خواسته‌های مردم آمريکا را اجرا کنند و در اين باره گفت: مردم آمريکا مخالف رفتار دولتشان در عرصه جهانی به خصوص با ملت ايران هستند. ما اميدواريم آنها رفتار خود را اصلاح کنند اما در هر حال ملت ايران بر روی پای خود ايستاده است و قادر است از منافع، استقلال و حيثيت خود دفاع کند و ما ترجيح می‌دهيم فضا دوستانه و عادلانه و بر پايه احترام متقابل باشد.


استقبال از پيشنهاد استفاده از سلاح نفت برای پايان دادن جنگ غزه

رييس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار رويترز درخصوص استفاده از سلاح نفت برای پايان دادن به تنش در غزه با همکاری کشورهای اسلامی و عربی و قطع فروش نفت به کشورهای حامی رژيم صهيونيستی اظهار کرد: اين پيشنهاد خوب است و اگر کشورهای عربی همکاری کنند امکان‌پذير است چراکه نمی‌شود ملت‌ها نفت را بدهند و همين نفت تبديل به گلوله و موشکی شود که بر سر مردم غزه فرو می‌ريزد چراکه اين معادله‌ای ناعادلانه است، اما فعلا چنين چيزی در دستور کار نيست.


حتی انتشار آمارهای دروغ و ساختگی را هم تحمل می‌کنيم

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس درباره هدف طراحان از طرح دولت وحدت ملی و يا دولت نجات ملی در شرايط کنونی کشور اظهار کرد: در کشور ما آزادی است و من نمی‌گويم اين آزادی مطلق است، اما نزديک به مطلق است به خصوص در دوره اين دولت افراد نسبت به اين دولت تقريبا از آزادی مطلق برخوردارند و هرچه دلشان می‌خواهد، می‌گويند و حتی آمارهای دروغ و ساختگی با تيترهای بزرگ و در مصاحبه‌های جنجالی منتشر می‌شود و دولت تحمل می‌کند و ما فکر می‌کنيم اين فضای آزادی که در کشور است منافع بيشتری از آن دارد که دولت بخواهد به دستگاه قضايی شکايت کند و با اينها برخورد قانونی و قضايی شود.

رييس جمهوری تاکيد کرد: قانون اساسی حاکم است. همه ارکان کشور با رای مردم انتخاب می‌شوند و آنهايی هم که اينگونه حرف‌ها را می‌زنند عجله نکنند، بالاخره انتخابات نزديک است و هر چيزی که مردم انتخاب کردند همه بايد گردن نهند. قوانين ما بسيار روشن است و همه امور ما به انتخاب مردم برمی‌گردد و بالاخره هر کس شعاری را برای خود در فضای سياسی انتخاب می‌کند و به نظر من اين اظهارنظرها خيلی در معادلات مردم اثر ندارند.


دولت تاکنون ۶ درصد از حجم خود را کاهش داده است

احمدی‌نژاد در خصوص پرسش باشگاه خبرنگاران درباره تحقق کوچک‌سازی دولت در دوره رياست جمهوری‌اش، گفت: کوچک‌سازی دولت به کاهش مسووليت‌ها و وظايف دولت بازمی‌گردد و در همان قوانينی که دولت موظف به کوچک‌سازی شده است در همان قوانين مسووليت‌ها و وظايفش افزايش پيدا کرده است و قاعدتا وقتی مسووليت‌ها و وظايف افزايش پيدا می‌کند معنای آن گسترش دولت است اما با اين حال تا امروز دولت شش درصد حجم خود را کاهش داده است.

وی درباره وضعيت بخش اقتصادی در جهت کوچک‌سازی تصريح کرد: تقريبا همه نهادهای اقتصادی وابسته به دولت که در قانون سياست‌های اصل ۴۴ مجاز به واگذاری آنها هستيم در صف واگذاری هستند و اين شش درصد کوچک‌سازی مربوط به کارمندان رسمی دولت است و در بخش اقتصادی اين رقم به بيش از ۶۰ درصد می‌رسد، به‌طوری که کارکنان و وابستگی‌ها از دولت در حال انقطاع است و اين بدان معنا نيست که ۶۰ درصد از سهم دولت به‌طور کلی فروخته شده است. بلکه ممکن است اين سهم کمتر از ۶۰ درصد فروخته شده باشد و در برخی جاها دولت ۲۰ تا ۳۰ درصد سهم داشته باشد اما کارمندان ديگر کارمندان دولت محسوب نمی‌شود.


سهميه‌بندی بنزين در سال آينده به لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها بستگی دارد

احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش ديگر باشگاه خبرنگاران درباره وضعيت سهميه‌بندی بنزين در سال آينده اظهار کرد: اگر لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها آنگونه که دولت طراحی کرده به تصويب مجلس برسد طبيعی است که ديگر سهميه‌بندی بنزين مفهومی نخواهد داشت اما زمان دقيق اجرای آن منوط به تصويب لايحه است تا ما ببينيم چقدر مقدمات لازم است تا بر اساس پيش‌بينی‌هايمان مردم را در جريان بگذاريم.


مجازات شرکت‌هايی که به نفع رژيم صهيونيستی مبادلات تجاری می‌کنند

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد اقدامات ايران درخصوص تحريم و توقف مبادلات با شرکت‌هايی که منافع صهيونيست‌ها را تامين می‌کنند، گفت: لايحه‌ای که در دولت تصويب شده، اين اجازه را به دولت می‌دهد که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که به نفع رژيم صهيونيستی در سرزمين‌های اشغالی، سرمايه‌گذاری يا اين رژيم را کمک می‌کنند، مجازات کند که جزييات آن در دست بررسی است.

وی ادامه داد: با فضای موجود مجلس، اين مصوبه به سرعت تصويب و راهکارها در آن ديده می‌شود؛ شناسايی اين شرکت‌ها کار زياد سختی نيست.


مشکل امروز دنيا رفتار آمريکاست

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی فاينشيال‌تايمز درخصوص مصداق ايران برای تغيير رفتار دولت آمريکا و مذاکره با آمريکا گفت: همه حرف‌هايی که در اين جلسه زده شد، مصداق بود؛ همه‌ی اينها مصداقی از جنايات دولت‌های متوالی آمريکاست. مشکل امروز دنيا مشکل رفتار آمريکاست.

رييس‌جمهور اضافه کرد: سربازان آمريکايی در ژاپن، آمريکای جنوبی و خاورميانه چه می‌کنند؟ چه کاره‌ی عالمند؟ حمايت قاطع از رژيم صهيونيستی و کشتارها و جنايات آن به چه معناست؟

رييس شورای عالی امنيت ملی کشورمان، با تاکيد بر اينکه يکی از تغييراتی که آمريکايی‌ها بايد در رفتار خود بدهند، اين است که گوش‌هايشان را بيشتر باز کنند، ببينند و بشنوند، خاطر نشان کرد: اين مساله مقدمه‌ی تغيير است. در نامه‌ای که به آنها داديم مطالبه‌ی تغيير بر اساس کدهايی از خود مسوولان آمريکايی ارايه شده بود که حضور در منطقه، عراق و رفتار با ملت‌ها از آن جمله است.

به گفته‌ی رييس‌جمهور، آمريکا هم‌اکنون در افغانستان برای منفعل کردن چين و هند، پاکستان را دچار تنش می‌کند و امروز اساس شبکه‌ی تروريسم و مواد مخدر را تحت کنترل دارند.

وی افزود: توليد مواد مخدر از سه هزار تن به هشت هزار تن رسيده است.


نظام سياسی ايران يکی از روان‌ترين سيستم‌هاست

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال همين خبرنگار نظام سياسی ايران را برای کسانی که می‌خواهند به ايران ضربه بزنند پيچيده توصيف کرد و گفت: اگر اين نظام پيچيده نبود ۱۰۰ دفعه به ما ضربه زده بودند؛ اما اين نظام برای کسانی که در ايران در حال زندگی هستند يا تصميم می‌گيرند، يکی از روان‌ترين سيستم‌هاست و رهبری بر اساس قانون و عرف ملت ايران در بالاترين جايگاه قرار دارند و دولت و قوای ديگر نيز جايگاه خود را دارند، کار و وظايف‌شان نيز مشخص است.

رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال که آمريکايی‌ها در مورد اينکه با چه کسی در ايران مذاکره کنند دچار ترديد هستند، گفت: در اين طرف هيچ مشکلی وجود ندارد و آنها بايد مشکل خود را حل کنند.


مساله غزه راه‌حل نظامی بيرونی ندارد

خبرنگار LBC لبنان از رييس‌جمهور در مورد وضعيت بحرانی غزه و احتمال مشارکت ايران در اقدام نظامی مشترک احتمالی عليه رژيم صهيونيستی پرسيد؟ که وی در پاسخ گفت: مساله غزه، راه‌حل نظامی بيرونی ندارد و خود مقاومت حريف آنها می‌شود کما اينکه اين کار صورت گرفته است.

وی تاکيد کرد: مهم اين است که همسايگان غزه دست آنها را نبندند؛ مردم فلسطين می‌توانند جنايتکارها را بر سر جايشان بنشانند. از دولت مصر نيز خواسته‌ايم و اميدواريم مساله‌ی تجاوز حل شود و فشارها جواب دهد.


استقبال از گفت‌وگو با آمريکا به شرط رعايت عدالت و احترام متقابل

رييس شورای عالی امنيت ملی، در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه‌ی اطلاعات در مورد اظهارات وزير خارجه‌ی آينده‌ی دولت آمريکا در مورد گفت‌وگو با ايران و شروط ايران برای اين مساله گفت: مواضع ما روشن، منطقی، قانونی و عادلانه است. از گذشته نيز گفته‌ايم که از گفت‌وگو و رابطه استقبال می‌کنيم اما شرط آن، اين است که بر پايه‌ی عدالت و احترام متقابل باشد.

احمدی‌نژاد تاکيد کرد: اگر بازی‌های سياسی و دسته‌بندی‌های جديد مطرح باشد، به نتيجه نخواهد رسيد و ما بايد تغييرات را به طور واقعی و حقيقی مشاهده کنيم؛ اگر تغييرات حقيقی اتفاق بيفتد شرايط عوض می‌شود.

وی با تاکيد بر اينکه اگر موضع همان موضع استکباری و زورگويی باشد، اين ادبيات منقرض شده است، گفت: اينگونه برخوردها هيچ تغييری در مناسبات نمی‌دهد و اگر مبنا، عدالت و احترام به ديگران باشد، مثبت است؛ وگرنه تغيير دولت‌ها به خودی خود خيلی اعتبار ندارد و برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی سر کار بيايد، مهم رفتار اوست.

رييس‌جمهور بار ديگر خاطر نشان کرد: اگر تغييرات اساسی باشد مورد استقبال ماست.


اطلاعات نهايی بودجه يکشنبه اعلام می‌شود

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، در ادامه نشست خبری رييس‌جمهور، خبرنگار شبکه خبر پرسيد: با توجه به اين‌که بودجه سال ۸۸ آخرين بودجه‌ی دولت است، اين بودجه از نظر قيمت نفت و دلار چه ويژگی‌ای دارد و آيا مواردی بوده که در طول اين سه سال نتوانستيد در بودجه بياوريد و بخواهيد آن را در آخرين بودجه دولت نهم به مجلس بفرستيد؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: بودجه مراحل نهايی تدوين را می‌گذراند و اجازه دهيد يکشنبه آينده که بودجه کامل می‌شود، اطلاعاتش منتشر شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که نواسانات قيمت نفت موثر است؛ ما تجربه‌ی جدی داريم که در گذشته با قيمت‌های خيلی پايين نيز کشور اداره شده و خوشبختانه با ذخاير قابل توجهی که در کشور داريم و با پيش‌بينی‌هايی که از گذشته شده ما مشکلی نداريم.

وی با بيان اين‌که برنامه‌های اقتصادی و توسعه زيرساخت‌ها و تأمين اجتماعی و اصلاحات اجتماعی ادامه پيدا خواهد کرد اظهار کرد: بايد توجه کرد که بودجه‌ی ما يک بودجه‌ی برنامه‌ای است که برای کشور يک برنامه پنج‌ساله تدوين شده و برای هرسال اهدافی معين شده و دولت، مقداری اهداف را شفاف‌تر کرده و اولويت‌بندی‌ها و سازوکارهای تحقق اهداف را اصلاح کرده و ابتکارات جديدی اضافه کرده است.

وی يادآور شد: روند، روند خوبی است و البته طبيعی است هميشه واقعيت با آن‌چيزی که آدم در ته دل خود آرزو دارد که محقق شود، فاصله دارد.


ديپلماسی ايران در قبال غزه هماهنگ بود

در ادامه خبرنگار برنا پرسيد: زمانی که حملات رژيم صهيونيستی به نواز غزه آغاز شد، يک ديپلماسی قوی از سوی جمهوری اسلامی ايران برای متوقف‌کردن اين حملات انجام شد اما به نظر می‌رسد در اين ديپلماسی جای وزارت امور خارجه به عنوان قلب هدايت‌کننده ديپلماسی کشور، خالی و در حاشيه بود. آيا اين برای سياست خارجی کشور نقطه ضعف به حساب نمی‌آيد؟

رييس‌جمهور پاسخ داد: برداشت من از صحنه اين نيست؛ چراکه ديپلماسی که امروز دنبال می‌شود، يک کار هماهنگ است و همه دارند کار می‌کنند؛ دولت، وزارت خارجه، مجلس محترم و ساير بخش‌های مردمی با همه توان خود کار می‌کند و وزارت خارجه نيز روزهای نسبتا پرکاری را دنبال می‌کند.

احمدی‌نژاد تأکيد کرد: اما حادثه پيچيده است و عرصه ديپلماسی در اين حادثه، يک عرصه گسترده و پيچيده‌ای است و بعضی جاها به سرعت و بعضی جاها ميليمتری به جلو می‌رود؛ يعنی موضوعات متنوعی در برابر ماست اما داريم تلاش خودمان را می‌کنيم.


نيروگاه بوشهر مسير خود را طی می‌کند

رييس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار آسوشيتدپرس که پرسيد مدتی است راجع به فعاليت‌های ايران کمتر صحبت می‌شود و به نظر می‌رسد غرب چندان پيگير نيست، آيا اين نشانه‌ای از عقب‌نشينی غرب است و در مورد به کار افتادن نيروگاه بوشهر توضيح دهيد، پاسخ داد: نيروگاه بوشهر مسير خود را طی می‌کند و آن طور که پيمانکاران برنامه دادند، سال آينده برنامه‌های آن پيش می‌رود؛ الان نسبتا دارد خوب پيش می‌رود.

احمدی‌نژاد در مورد بخش اول سوال اين خبرنگار نيز توضيح داد: من اين واژه‌های عقب‌نشينی و پيشرفت را نمی‌پسندم؛ اشتباهی اتفاق افتاد که برابر حق ملت ايران موضع‌گيری شد؛ اگر عده‌ای به اين نتيجه برسند که اطلاعات غلطی به آنها رسيده، اسمش را پذيرش حقيقت و واقعيت می‌نامم و آن‌را از نشانه‌های کمال انسان‌ها و پيشرفته‌ بودن دولت‌ها می‌دانم.

وی افزود: موضوع هسته‌يی موضوع کهنه‌ای است و ظرفيت ندارد که عده‌ای بخواهند به بهانه آن شرايط جهان را تغيير دهند؛ اگر کسانی بخواهند اشتباهات گذشته را تکرار کنند، دستاوردی ندارد؛ ما کشوری عضو آژانس هستيم و از حقوق قانونی خود که طبق مقررات آژانس از آن برخورداريم، استفاده می‌کنيم و بيش از حقمان را نمی‌خواهيم و نظارت‌ها در اين زمينه به طور مرتب انجام می‌شود.


برنامه پنجم را تا خردادماه آماده می‌کنيم

خبرنگار ايسنا در ادامه پرسيد: زنده نگه داشتن انديشه دينی و سياسی حضرت امام (ره) و برجسته کردن آن به عنوان يک معيار اساسی در تمام سياست‌گذاری‌ها يکی از بندهای مهم ابلاغيه سياست‌های کلی برنامه پنجم توسعه از سوی مقام معظم رهبری بوده است، از نگاه شما زنده نگه‌داشتن انديشه امام (ره) چگونه بايد از سوی دولت و همه ارکان نظام پيگيری شود و جريان‌های سياسی کشور در اين زمينه چه نقشی دارند؟ همچنين تدوين برنامه پنجم درحال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد و دولت حدودا چه زمانی آن را به مجلس ارائه خواهد کرد؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما همه تلاشمان را داريم انجام می‌دهيم که تا خرداد آينده برنامه را آماده کنيم تا مجلس فرصت کافی برای بررسی دقيق قانون برنامه را داشته باشد. بتوانيم برنامه را تدوين کنيم و برای اين کار داريم از ظرفيت‌های کارشناسی و علمی کشور استفاده می‌کنيم.


امروز کشور در مسير آرمان امام (ره) حرکت می‌کند

وی افزود: امروز، نام، راه و آرمان امام (ره)، هويت ملی، انسانی و انقلابی ماست، مسير امام (ره)، مسيری است که امروز در کشور دارد طی می‌شود و همه قوا موظفند معيارهای انديشه‌ی امام را در برنامه‌ريز‌ی‌ها وارد کنند تا فضای عمومی قوای ما آرمانی باشد. نوع نگاه‌ها بايد نگاه آرمانی و نگاه امام (ره) باشد.

رييس‌جمهور در ادامه مثال زد: نهادينه شدن فرهنگ خدمتگزاری، دوری از اسراف‌گرايی، توجه به استقلال کشور، توجه به خودکفايی کشور و عزت کشور از ارکان ديدگاه‌ها و مشی امام (ره) است که در ولايت و رهبری استمرار دارد و ما بايد تصميماتی بگيريم که مقوم اينهاست.

وی گفت: اميدوارم موفق شويم و من از کارشناسان و برنامه‌ريزان دعوت می‌کنم نظراتشان را پيرامون برنامه در اختيار رييس‌جمهور قرار دهند.


کمک ما به ملت فلسطين معنوی و ديپلماتيک است

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، رييس‌جمهور در لحظات پايانی گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال يک خبرنگار عرب که خود را نماينده‌ی سه خبرنگار معرفی کرد و درباره ارتباط کشورهای اسلامی با يکديگر از احمدی‌نژاد سوال کرد، گفت: کدورتی بين ملت‌ها و دولت‌های اسلامی وجود ندارد. اميدوارم موانعی که در ارتباط با گسترش هر چه بيشتر اين روابط وجود دارد برطرف شود.

وی همچنين گفت: کمک ما به ملت فلسطين کمک‌های سياسی، معنوی و ديپلماتيک است و در واقع ما سعی کرده‌ايم که کمک‌های بشردوستانه‌ای را به مردم مظلوم غزه انجام دهيم و اميدواريم که راه برای رساندن اين کمک‌ها هرچه زودتر باز شود.

رييس‌جمهور همچنين درباره ديگر سوال اين خبرنگار درخصوص رابطه‌ی ايران و مصر و احتمال وجود مشکل در ايجاد رابطه با مصر گفت: ما مشکلی نداريم و فکر می‌کنيم بيشتر مسايل مربوط به دخالت‌های بيگانگان است و ما اميدواريم اين شرايط عوض شود.


آنچه رژيم صهيونيستی را شکست داد، مقاومت مردم غزه است

به گزارش ايسنا، خبرنگار BBC نيز در پايان گفت‌وگوی رييس‌جمهور با خبرنگاران گفت: من صريح از شما می‌پرسم که آيا جمهوری اسلامی ايران کمک تسليحاتی به حماس انجام داده است يا نه؟

احمدی‌نژاد پاسخ داد: ما فکر نمی‌کنيم که حماس نيازی به سلاح داشته باشد و ايران هم نيازی به انجام اين کار ندارد و آنچه که در واقع رژيم صهيونيستی را شکست داد، مقاومت مردم غزه است و در واقع اين مقاومت است که آنها را به پيروزی رسانده است.

وی با اشاره به جنايت‌های رژيم صهيونيستی در غزه و عدم دستيابی اين رژيم به اهداف خود در اين حمله گفت: آنها هر وقت به اهداف خود نمی‌رسند و شکست می‌خورند، به جای پذيرش شکست، ديگران را محکوم می‌کنند و ما ديديم در عراق نيز وقتی آمريکا زمين‌گير شد، ايران را متهم کرد اما بعدا معلوم شد که دست آنها خالی است.

رييس‌جمهور گفت: آنها بايد حق مردم فلسطين و غزه را بپذيرند و به جای پذيرش اين حق و واقعيت، ديگران را متهم می‌کنند که البته نتيجه‌ای نمی‌گيرند و بر شکست‌های آنها افزوده می‌شود.

به گزارش ايسنا اين مصاحبه مطبوعاتی در راس ساعت ۱۵ و ۴۰ دقيقه در نهاد رياست جمهوری آغاز شد.

رييس‌جمهور در ساعت ۱۵ و ۴۵ دقيقه بعد از تلاوت آياتی از قرآن کريم توسط قاری قرآن، شروع به صحبت کرد و حدود ۳۰ دقيقه صحبت‌های اوليه‌ی رييس‌جمهور که بيشتر مربوط به مسايل غزه بود طول کشيد.

در اين مصاحبه مطبوعاتی، الهام سخنگوی دولت، جوانفکر مشاور مطبوعاتی رييس جمهور و تعدادی از مديران رسانه‌ها حضور داشتند.

در روی تابلوی نصب شده در پشت سر رييس‌جمهور، آيه‌ی ۹۱ سوره‌ی هود «اليس الصبح يقرب» آيا صبح نزديک نيست؟ نوشته شده بود.

به گزارش ايسنا، اين مصاحبه‌ی مطبوعاتی از چندين شبکه‌ی عربی علاوه بر شبکه‌ی خبر و صدای جمهوری اسلامی پخش مستقيم می‌شد.





















Copyright: gooya.com 2016