سه شنبه 1 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: شايد مواضع اوباما دريچه‌ای را برای موضوع هسته‌ای باز کند، ايسنا

- آزمايش بزرگی پيش‌روی اوباما در مساله فلسطين و غزه است

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی گفت: «امروز هيچ‌کس نمی‌گويد که اسراييل پيروز شده بلکه پيروزی از آن حماس، ملت فلسطين و شيرزنان غزه است و امروز بار سنگينی بر دوش ماست که دين و وظيفه اسلامی و انسانی خود در برابر ملت قهرمان غزه را ادا کنيم.»

به گزارش خبرنگار سياسی ـ خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام صبح سه‌شنبه در سمينار "ابعاد بين‌المللی و حقوقی تجاوز اسراييل به غزه و سناريوهای پيش‌رو"، اظهار کرد: «حماس محبوب بود و محبوب جهانی شد و اسراييل منفور بود و منفور جهانی شد. دليلش هم آتش‌بس يک‌جانبه است و ما که جنگ هشت ساله را ديده‌ايم معنی اين آتش‌بس را می فهميم اين که حماس بعد از اعلام آتش‌بس موشک می‌اندازد به دليل اين است که به دنيا ثابت کند که ما همان قدرت روز اول را داريم. اگر جنگ ادامه می‌يافت هزاران موشک و راکت ديگر هم می‌انداخت؛ در حالی که اسراييل فکر می‌کرد ظرف چند روز موشک و راکت حماس تمام می‌شود و اين شکست اطلاعاتی اسراييل است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «اين وظيفه بر عهده ماست که برای کمک به مردم غزه و بازسازی و احيای اين منطقه تلاش کنيم و فعاليت‌های بين‌المللی خود را در برای محکوميت جنايات جنگی اسراييل انجام دهيم؛ سازشکاران منطقه هم بايد بدانند از انتقام ملت خود مصون نمی‌مانند چراکه بی‌آبرو شده‌اند و پايه‌های حکومت خود را لرزان کرده‌اند.»

اين نماينده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: «حماس امروز سرافرازتر از هميشه در صحنه جهانی و در جايگاه رفيع جهاد، مقاومت، ايستادگی و عزت دست يافته است و اسراييل نيز بيش از هميشه ددمنشی و جنايات خود را در جهان به نمايش گذاشته است.»

وی افزود: «غزه همواره به عنوان سرزمين سلحشوران و انسان‌های مجاهد معروف بود به گونه‌ای که اسحاق رابين می‌گفت که "آرزوی‌مان اين است که روزی بيدار شويم و ببينيم غزه به زير آب رفته است". او امروز نيست که ببينيد آب او را برده و غزه سرفرازتر از هميشه به ايستادگی و مقاومت خود ادامه می‌دهد و اسراييل و هم‌پيمانانش اشتباهات محساباتی ديگری را مرتکب شدند.»

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: «اسراييل در پايان آتش‌بس شش ماهه‌ای که روشن بود حماس ادامه آن را نمی‌پذيرد به زعم خود فرصتی طلايی پيدا کرده بود. در آن شش‌ماه هم البته آتش‌بسی نبود و اسراييل هر که را از رهبران حماس می‌خواست شکار می‌کرد و غزه را در محاصره دائمی خود نگه داشته بود به گونه‌ای که آن را به زندان دائمی تبديل کرده و از ورود غذا و دارو به آن هم جلوگيری می‌کرد. پس روشن بود که حماس ادامه اين آتش‌بس را نمی‌پذيرد و اين از ديد اسراييل يک فرصت بود. علاوه بر اين تعطيلات پايان سال ۲۰۰۸ و آغاز سال ۲۰۰۹ در پيش بود و شرايط زمانی آمريکا هم به شکلی بود که دوره بوش پايان يافته و اوباما هنوز وارد نشده بود. بنابراين اسراييل می‌خواست از اين خلإ قدرت در آمريکا استفاده کند و به خاطر نزديک شدن به انتخابات اسراييل بی‌آبرويی شکست در جنگ ۳۳ روزه را جبران کند.»

روحانی اضافه کرد: «اسراييل همه اين بهانه‌ها را در کنار هم قرار داد و به آمريکا و مصر هم قول داده بود که در ۳ تا ۴ روز ماجرای حماس را تمام می‌کند؛ بی‌ترديد هدف اسراييل نابودی حماس، سلطه بر غزه، ايجاد امنيت برای مناطق جنوبی اسراييل و جبران شکست ۳۳ روزه اسراييل بوده است که اين اهداف به طور آشکارا هم بيان می‌شد.»

وی در ادامه تصريح کرد: «اسراييل به اين دلايل و به بهانه دفاع از امنيت اسراييل و جلوگيری از پرتاب راکت توسط حماس جنگ را آغاز کرد و از همان ابتدا ۴۰ هدفی را که اطلاعاتش را داشت مورد حمله قرار داد. غزه يک باريکه به عرض ۶ تا ۷ کيلومتر و حداکثر ۱۱کيلومتر است که مساحت کل آن بيش از ۳۶۰ کيلومتر نيست. در اين شرايط ارتشی مجهز، با همه توان به مردمی حمله کرد که حتی يک تانک و يک نفربر هم ندارند و امکانات‌شان به سلاح سبک و موشک‌های دست‌ساز محدود است.»

وی خاطرنشان کرد: «اسراييلی که فکر می‌کرد با حمله هوايی می‌تواند کار را تمام کند در حمله دو هفته‌ای خود نتوانست به هدف دست يابد و همانند يک جنگی کلاسيک حمله زمينی را آغاز کرد و فکر کرد ظرف چند روز می‌تواند مناطق شمالی و جنوبی را بگيرد و نهايتا وارد غزه شود و اسماعيل هنيه را دستگير کند. ببينيد که اسراييل در اين ۲۲ روز به چه فضاحتی رسيد.»

نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی با اشاره به تغيير ماهوی منطقه در دهه‌های اخير و توجه نکردن آمريکا و اسراييل به اين تغيير خاطرنشان کرد: «سوال اين‌جاست که اسراييل در ۶۰ سال پيش به چه دليل درست شد. ۶۰ سال پيش عده‌ای را از سراسر دنيا جمع کردند در سرزمينی جای دادند و مردم را از خانه و کاشانه خود بيرون کردند. هدف آن‌ها اين بود که غرب پايگاه قوی دائمی در منطقه حساس خاورميانه ايجاد کند که منافع آن‌ها تضمين شود يا اين که سه قاره اروپا، آفريقا و آسيا به هم وصل می‌شود و مورد توجه مذاهب قرار دارد. در عين حال می‌خواستند اسراييل قدرتی باشد که در مقابل سوسياليسم و ناسيوناليسم آن زمان به خوبی ايستادگی کند. در آن شرايط اسراييل به عنوان خواستار منافع غرب در منطقه و قدرت مقاوم در برابر مکتب‌های سوسياليستی در منطقه بود تا بتواند ايستادگی و مقاومت کند.»

وی اضافه کرد: «با ماموريتی که اسراييل داشت توانست در هر جنگی که رخ می‌دهد قدمی جلوتر بگذارد. در سال ۱۹۶۷ در جنگ ۶ روزه اعراب و اسراييل، اسراييل توانست سرزمين وسيعی از اردن، سوريه و مصر را اشغال کند اما در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ خيلی چيزها در منطقه دگرگون شد و ديگر تکيه‌گاه نيروهای مقاوم در منطقه ايدئولوژی سوسياليستی نيست بلکه تکيه‌گاه اسلام است و تکيه‌گاه اصلی نيروهای مقاومت نه شرق و نه غرب بلکه مردم هستند.»

نماينده تهران در مجلس خبرگان رهبری يادآور شد: «در انقلاب اسلامی ايران، انقلاب چگونه پيروز شد؟ استراتژی ترسيم شده از سوی امام خمينی (ره) ايسنادگی يک ملت در برابر تمام قدرت‌ها بود. شاه تنها نبود؛ بلکه همه قدرت‌ها پشت سر او بودند، اما ملت ما در برابر رژيمی تا دندان مسلح پيروز شد. پس از انقلاب هم تکيه‌گاه، ملت بود. پيروزی ما قطعی بوده و هرگاه تکيه‌گاه ملت نبوده است شکست ما قطعی بوده است. در اقتصاد هم مشکل ما همين است که از مردم فاصله گرفته‌ايم و اقتصاد را بر عهده دولت گذاشته‌ايم. در جنگ هشت‌ساله هم مردم آمدند و ما پيروز شديم و اين الگو به منطقه صادر شد.»

روحانی اظهار کرد: «اين اتفاق اولين‌بار در سال ۱۹۸۱ در لبنان افتاد؛ زمانی که نه تنها اسراييل بلکه آمريکا و فرانسه هم پا به فرار گذاشتند و اين اولين‌بار بود که غرب در مقابل قدرت جديد که قدرت مردم و ملت است پا به فرار می‌گذارد. ضربه دوم زمانی بود که اسراييل از جنوب لبنان پا به فرار گذاشت و شکست بزرگی در مقابل حزب‌الله متحمل شد. مرحله بعد ايستادگی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه و شکست مفتضحانه اسراييل بود.»

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: «حماس در سال ۱۹۸۸ خط‌مشی خود را اهتزاز پرچم توحيد و الله بر سراسر فلسطين و ايجاد حکومت اسلامی عنوان کرد. ملت مقاوم فلسطين در انتفاضه اول و دوم که غزه هم نقش مهمی در آن داشت ايستادگی و مقاومت کردند؛ پيروز شدند و مقاومت را ادامه دادند. پس شرايط جديد در منطقه ايجاد شده اما اسراييل هنوز فکر می‌کند دوران جنگ سرد است. آمريکا هم در ۱۱ سپتامبر جنگ افغانستان و عراق و مساله لبنان سوريه و فلسطين و خاورميانه بزرگ و جديد ابهتش شکسته شده است. آمريکا قبلا شعار می‌داد اما از زمانی که وارد صحنه شد ابهتش شکست و اسراييل هم که به آمريکا تکيه داشت در جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله و جنگ ۲۲ روزه در غزه ابهتش شکسته شد. مشکل اين بود که قرار بود اسراييل امنيت و منافع غرب را در اين منطقه تضمين کند؛ اما امروز به جايی رسيده که قادر نيست حتی امنيت خود را تضمين کند.»

روحانی مهم‌ترين شکست رژيم صهيونيستی در جنگ با حزب‌الله و غزه را شکست اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: «قدرت اطلاعاتی چيزی بود که اسراييل به آن می‌باليد. دومين شکست اسرائيل در جبهه داخلی و نيروهای مردمی، در ۲۲ روز بمبی که آنها بر سر مردم غزه ريختند حتی يک تظاهرات ۱۰ نفره بر عليه حماس درست نشد و در تمام مدت مردم از حماس و حاکميت در سرزمين خود دفاع کردند. واقعا غزه کلاس درسی بود و ما که ۸ سال جنگ را ديده‌ايم در برابر اين عظمت سر فرود آورديم.»

نماينده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی ادامه داد: «پيروزی مردمی در اين جنگ از آن غزه بود. بحث حماس و جهاد اسلامی نيست بلکه اين ملت فلسطين و غزه است که می‌ايستد. اين استراتژی امام خمينی (ره) بود که اگر ملت در برابر قدرتی به پا خواست و مقاومت کند و صبور باشد پيروز است. در اين جنگ تمام دنيا به حرکت درآمد و قدرت مردمی در صحنه جهانی اعلام کرد که سازمان‌های بين‌المللی کارآمدی ندارند. حرکت‌های مردمی، حضور مردم، اخراج سفيران اسراييل و بستن دفاتر رژيم صهيونيستی نشان داد که سازمان‌های بين‌المللی ناکارآمد هستند».

روحانی در پايان با بيان اين که رذالت انگيسی در قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل قابل مشاهده است، گفت: «اين قطعنامه بعد از ۱۳ روز و به شکلی صادر می‌شود که گويی توصيه‌ای و غير‌الزامی است. متاسفانه به بهانه قاطعيت، پيش‌نويس سوريه و ايران کنار گذاشته می‌شود و با تلاش غربی‌ها و برخی کشورهای عربی پيش‌نويس مصر به رای گذاشته می‌شود؛ اما با اين حال اين قطعنامه تنها سه مخالف دارد: آمريکا، اسراييل و يک کشور کوچک. اين نشان می‌دهد مردم از سازمان‌های بين‌المللی پيشی گرفتند و اين پيروزی بزرگی بود.»

نماينده‌ی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی هم چنين در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه امروز باراک اوباما به عنوان رييس جمهور آمريکا کار خود را آغاز می‌کند مهمترين مساله‌ی پيش‌روی اوباما را موضوع فلسطين و غزه دانست و افزود: آزمايش بزرگی پيش‌روی اوباما در مساله‌ی فلسطين و غزه است.

به گزارش ايسنا، روحانی گفت: بايد ديد اوباما در مواضعی که امروز اعلام می‌کند به آن سياست تغييری که در تبليغات انتخاباتی‌اش صحبت کرده بود پايبند است يا نه؟ البته ما اميدواريم که اينطور باشد.

روحانی ادامه داد: فکر می‌کنم سياست مشت آهنين بوش بر کل منطقه با شکست قطعی روبرو شده است و آمريکا ناچار است در سياست خارجی خود تغيير اساسی انجام دهد. ما منتظر می‌مانيم که اين تغييرات چگونه خواهد بود.

دبير اسبق شورای عالی امنيت ملی در خصوص مواضع اوباما درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌يی کشورمان، تصريح کرد: پرونده‌ی هسته‌يی از مواردی است که سياست‌های بوش در آن با شکست مواجه شده است. آنها فکر می‌کردند با فشاری که به ايران می‌آورند ما از اهداف و مسيرمان عقب‌نشينی می‌کنيم اما ديدند که در اين مسير تغييری در مواضع ما صورت نگرفت.

وی گفت: اوباما در دوره‌ی تبليغات انتخاباتی‌اش بر مذاکره‌ی مستقيم بدون پيش‌شرط با ايران تاکيد کرد؛ شايد اين مساله دريچه‌ای را برای موضوع هسته‌يی باز کند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص آمدن مير حسين موسوی به عرصه‌ی انتخابات و ميزان حمايت اصولگرايان و تغيير در آرايش سياسی انتخابات، گفت: هنوز هيچکس با اشاره به اسامی که اعلام گفتيد اعلام رسمی نکرده است و گمانه‌زنی و صحبت‌ها در حاشيه وجود دارد. بايد کانديداها رسما حضورشان را اعلام کنند.

روحانی ادامه داد: الان جناح‌های ميانه، اصولگرا و اصلاح‌طلب تدبيرهايی را برای وارد شدن به عرصه‌ی انتخابات دارند اما هنوز به منصه‌ی ظهور نرسيده است. اميدواريم ماه بهمن ماهی باشد که همه‌ی اين مسائل بروز و ظهور پيدا کند.

نماينده‌ی مقام معظم رهبری در شورای عالی امنيت ملی در خصوص کانديداتوريش در انتخابات رياست جمهوری آينده، گفت: اميدوارم بتوانيم وقتی که آنها (کانديداهای ديگر) به صحنه آمدند ما به تصميم برسيم.





















Copyright: gooya.com 2016