چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولت تصميم به حذف فعاليت های منتقدانه از سطح دانشگاه ها گرفته است بيانيه دفتر تحکيم وحدت

در ادامه سياست های محدودکننده دولت نهم که بر حذف مخالفين و خفه کردن صدای منتقدين بنا شده است، در هفته های گذشته بار ديگر شاهد افزايش برخوردها با فعالين دانشجويی بوديم. دريکسو مديريت وزارت بهداشت کمر بر حذف انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی شيراز بست و عزم بر سرکوب دانشجويان منتقد اين دانشگاه جزم کرد. برخوردی که بر خلاف نص صريح قانون و آيين نامه های دانشگاهی بود و عليرغم تذکرات متعدد و پياپی اعضای اين انجمن و دفتر تحکيم وحدت مسئولين دانشگاه بدون اطلاع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شيراز يک شبه تصميم به برگزاری انتخابات تشکلی رسمی و قانونی در دانشگاه خود گرفتند و در اين راه حمايت رسمی وزارت بهداشت و دولت را نيز با خود داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسئولين اين دانشگاه بدون توجه به موازين قانونی و تذکرات و مدارک داده شده به هيئت نظارت انتخابات اين تشکل را در حالی برگزار کردند که برای انتخاب ۷ نفر عضو شورای مرکزی تنها ۶ کانديدا وجود داشت. برگزاری انتخابات نمايشی و فرمايشی انجمن اسلامی علوم پزشکی شيراز در حالی آغاز شد که بنا به خبر خبرگزاری های وابسته ای چون ايسنا در دانشگاه از ساعت ۸ به روی عموم دانشجويان بسته بود. پس از ممانعت تعدادی از دانشجويان از برگزاری انتخابات حراست دانشگاه علوم پزشکی شيراز در اقدامی شرم آور به ضرب و شتم دانشجويان، از جمله يکی از دختران دانشجو، پرداخته است.

پس از آن نيز مديريت دانشگاه در اقدامی خلاف قانون سعادت دلفانی، مجتبی وکيلی، نادر ديناری، طيبه جهانگيرفام، ياسر رحمانی و محسن فخری، اعضای انجمن اسلامی، را به صرف عضويت در اين تشکل و دفاع از آن را در حرکتی بر خلاف آيين نامه انضباطی در آستانه امتحانات پايان ترم به دانشگاه ممنوع الورود کرده و مانند ساير دانشگاه ها اين دانشجويان را از شرکت در امتحانات و ادامه تحصيل محروم کرده است.

در واقع وزير بهداشت، که خود روزی دانشجوی همين دانشگاه بوده، پس از آن که در انتخابات انجمن اسلامی اين دانشگاه نتوانست آرای لازم را جهت عضويت در اين تشکل کسب کند اقدام به تاسيس جامعه اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی شيراز کرد. در جريان برخورد با انجمن اسلامی علوم پزشکی شيراز بغض شخصی چون لنکرانی، وزير بهداشت، از اين انجمن و همچنين معامله های پشت پرده او به منظور بقای صندلی وزارت نيز کاملا مشهود است.

همچنين دانشگاه شيراز نيز در روزهای گذشته شاهد برخوردهای گسترده با فعالين دانشجويی و اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه بوديم. حاميان اصولگرايان در شهر شيراز پس از هفته ها جوسازی بی پايه و اساس بر عليه دانشجويان، ايام امتحانات را فضای مناسبی جهت برخورد با دانشجويان ديده و اقدام به احضار ده ها نفر از فعالين دانشجويی اين دانشگاه به کميته انضباطی و بلافاصله صدور احکام سنگين محروميت از تحصيل برای آن ها کردند. احکامی که به اخراج بعضی از اين دانشجويان از دانشگاه خواهد شد.

در ادامه اين برخوردها شاهد احضار بيش از ۱۵ نفر از اين دانشجويان به نهادهای امنيتی استان فارس زمينه ای جهت بازداشت گسترده فعالين دانشجويی دانشگاه شيراز شد. از آن جا که طبق قانون صرفا احضار فرد به “دادگاه” و مراجع قضايی مجاز است، احضار اين دانشجويان به نهادهايی غير از مراجع قضايی و بازداشت خودسرانه آن ها در گام نخست نقض نص صريح قانون است. همچنين صدور قرارهای وثيقه با مبالغ سنگين، که مشخصا با اتهامات وارده غيرمتناسب بود، و عدم آزادی بعضی از دانشجويان پس از صدور و سپردن وثيقه از ديگر اقدامات خلاف قانون در اين زمينه بود.

علاوه بر اين متاسفانه گزارش هايی مبنی بر بدرفتاری و برخوردهای خارج از چارچوب قانون با بعضی از دانشجويان بازداشت شده برای اخذ اعترافاتی جهت اعمال فشار بر فعالين دانشجويی نيز به دفتر تحکيم وحدت گزارش شده است. اين گونه مسايل و برخوردهای مشابه با دانشجويان، خارج از چارچوب قانون و بر خلاف نص صريح قانون حقوق شهروندی، بعضا در سال های اخير تکرار شده و موجب برانگيخته شدن نگرانی جدی فعالين دانشجويی در دانشگاه های مختلف شده است.

همچنين با شروع فصل امتحانات و حاکم شدن فضای رکود در دانشگاه ها، در ديگر دانشگاه های کشور نيز شاهد برخوردهای مشابهی بوده ايم. در همين راستا در چند هفته گذشته ۳ فعال دانشجو در دانشگاه آزاد شهر ری به کميته انضباطی احضار شده اند، ۴ دانشجوی دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل به نام های علی تقی پور، معين اسلامی جم، محسن برزگر و حميد جهان تيغ، از اعضای انجمن اسلامی اين دانشگاه، به علت برگزاری تجمع روز دانشجو به کميته انضباطی احضار شده اند و حسن برزگر، احمد محمدنيا واحسان باقری، نيز به دانشگاه ممنوع الورود شده اند.

در دانشگاه مازندران نيز ۱۳ نفر از اعضای انجمن اسلامی از جمله رضا عرب، عليرضا کيانی، ميلاد حسينی کشتان، سياوش صفوی، آرنوش ازرحيمی، علی اصغر آدينه وند، مهدی داووديان و علی نظری به علت برگزاری تجمع روز دانشجو به کميته انضباطی احضار شده اند. در دانشگاه سيستان و بلوچستان عده ای ناشناس اقدام به پخش شبنامه عليه دفتر تحکيم وحدت اقدام نموده اند. همچنين در دانشگاه های تهران، همدان، لرستان و… نيز شاهد احضار دانشجويان به کميته های انضباطی بوده ايم.

سعيد فيض الله‌زاده، مهديه گلرو و صادق شجاعی، اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علامه، برای چندمين بار و به علت تحصن در اعتراض به محروميت غيرقانونی خود از تحصيل به کميته انضباطی احضار شده اند. محمد صيادی، دبير سابق سياسی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينا همدان، طی حکم صادره توسط دادگاه به ۷۸ ماه حبس قطعی و ۲ ميليون و پانصد هزار ريال جريمه نقدی محکوم شده است. همچنين امين نظری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، و سياوش حاتم، دبير انجمن اسلامی دانشگاه همدان، با احکام محروميت از تحصيل مواجه شده اند.

نشريه دانشجويی گام نو، ارگان انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اراک، در پی طرح سناريويی مضحک و غيرواقعی توسط بسيجيان اين دانشگاه و حمايت مسئول نهاد رهبری اين دانشگاه از اين سناريوسازی به اتهام توهين به مقدسات از طريق چاپ يک داستان توقيف شد. نشريه دانشجويی طاق بستان در دانشگاه رازی کرمانشاه، که پيش از اين به علت انتشار خبر تجاوز معاون حراست دانشگاه کرمانشاه به سه ماه توقيف موقت محکوم شده بود، به صورت دائم توقيف شد. نشريه دانشجويی خلج در دانشگاه يزد نيز توقيف شد.

دکتر رمضان بهداد، دکتر غضنفر ميرجليلی، مهندس محمدعلی نکويی، اعضای هيات علمی دانشگاه يزد، با حکم رئيس اين دانشگاه بازنشسته شده اند. دو سال پيش در اين دانشگاه پس از اخراج يکی از اساتيد توسط دکترميبدی، رئيس دانشگاه يزد، بر خلاف روال قانون با شکايت اين استاد، ديوان عدالت اداری رای به غيرقانونی بودن حکم اخراج صادر کرد و پس از امتناع رئيس اين دانشگاه از بازگرداندن اين استاد به دانشگاه ديوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت برای رئيس دانشگاه يزد صادر کرد. اما دولت با امتناع از اجرای اين حکم، مانع از اجرای قانون شد.

همچنين عبداله عباسی جوان، استاد دانشگاه شهيدرجايی تهران، و حسين حسينی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشکده رازی اردبيل، نزديک به دو ماه است بازداشت شده و در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ نگه داری می شوند. وحيد شيخ بگلو، دانشجوی هويت طلب دانشگاه آزاد تبريز، نيز در بند مالی زندان تبريز تحت بازداشت است. ياسر گلی، روناک صفارزاده، هانا عبدی، حبيب الله لطيفی، چهار دانشجوی کرد، همچنان در بازداشت به سر می برند. اخيرا بار ديگر جواد عليزاده، فعال دانشجويی، بازداشت شده است. سعيد درخشندی، عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت، نيز بدون اين که حقوق او در استفاده از مرخصی، آزادی مشروط و… به رسميت شناخته شود نزديک به سه سال است که در زندان به سر می برد.

نکته ای که در اين ميان بهت برانگيز است اين است که کليه برخوردهای فوق تنها در مدت دو هفته گذشته انجام شده است. دفتر تحکيم وحدت ضمن محکوميت فشارهای گسترده اخير بر دانشگاه، اساتيد و فعالين دانشجويی و همچنين روند گسترده توقيف نشريات دانشجويی، محروميت از تحصيل و بازداشت دانشجويان، تعطيلی تشکل های منتقد و با سابقه دانشجويی، که اتفاقا از پشتوانه دانشجويی قابل توجه ای در دانشگاه ها برخوردار هستند، تحت سناريوهای تکراری و در روندهايی بر خلاف قانون توسط مديران انتصابی دانشگاه ها و معاونت فرهنگی وزارت علوم و وزارت بهداشت، خواستار توضيح شفاف مديران دولت نهم در خصوص مشی سرکوبگرانه و عملکرد غيرقانونی شان در مقابل تشکل های منتقد است.

دفتر تحکيم وحدت حمايت همه جانبه از فعالين مستقل دانشجويی و همچنين اعضای انجمن های اسلامی دانشگاه ها را وظيفه خود می داند و اعلام می نمايد از هيچ کوششی جهت استيفای حقوق دانشجويان فروگذار نخواهد کرد و تا آن جا که در توان دارد از حقوق مسلم دانشجويان دفاع می کند.

دفتر تحکيم وحدت
۱ بهمن ۱۳۸۷





















Copyright: gooya.com 2016