چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: مبارزه کنندگان راه آزادی بايد سلاح داشته باشند، دوران رياست حکومت‌ خودگران فلسطين تمام شده است، ايسنا

- دولت جديد آمريکا به خاورميانه‌شناسان جديدی نياز دارد

منوچهر متکی حمايت از مردم مظلوم فلسطين و غزه را به عنوان حوزه‌ی امنيتی جهان اسلام، ‌خاورميانه و جمهوری اسلامی ايران تعريف کرد و گفت: اين حمايت نه تنها هزينه بلکه سرمايه‌گذاری برای امنيت‌ کشورهای‌مان است.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی کشورمان در سخنانی در همايش سراسری سازمان‌های مردم‌نهاد در حمايت از مردم مظلوم غزه با تاکيد بر حمايت از مردم فلسطين و غزه خاطرنشان کرد: اين حمايت‌ها بايد صورت بگيرد؛ چرا که اين موارد هزينه نيست، بلکه سرمايه‌گذاری برای امنيت‌مان است که به فضل خداوند پيروزی جنبش مقاومت دور نيست و اين نصرت الهی ايجاد خواهد شد.

وزير امور خارجه با اشاره به پيگيری‌های حقوقی و قضايی در خصوص جنايتکاران جنگی رژيم صهيونيستی خاطر نشان کرد: ‌مثلث مديريت تجاوز به غزه يعنی المرت، باراک و ليونی که مصاديق بارز جنايتکاران جنگی هستند بايد مشمول پيگيری‌های حقوقی و قضايی بين‌الملل بشوند و در حلقه‌ی اول اين سه عنصر بايد مدنظر قرار گيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اگر در محاکم کيفری بين‌المللی عدالت جاری و ساری بود بايد با آغاز تجاوز و حداقل پس از آن احضاريه‌های لازم داده می‌شد.

وی با يادآوری برخی تلاش‌های کشورها در خصوص اقدام قضايی عليه سران رژيم صهيونيستی اظهار داشت: برخی از کشورها اقداماتی را آغاز کردند و مالزی قانونی را به تصويب رسانده که طی آن دادگاه ويژه‌ای تشکيل می‌شود و پيگيری شکايات را بر عهده می‌گيرد.

به گفته‌ی وزير امور خارجه، اين لايحه در قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران سير خود را گذرانده و در دولت مطرح و قرار است برای تصويب به مجلس شورای اسلامی برود.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه رژيم صهيونيستی بار ديگر طعم شکست را در برابر مقاومت چشيد گفت: کسانی که هر وقت اراده می‌کردند دامنه‌ی تجاوزات‌شان به هر جايی گسترده بود اين بار شکست خوردند؛ در لبنان نيز در جنگ ۳۳ روزه طعم شکست را نه از يک ارتش کلاسيک و مجموعه‌ی ارتش‌های عربی بلکه از مقاومت کشيدند؛ ملتی که به خودباوری رسيده و می‌خواهد کشور را حفظ کند.

وی افزود:‌ در فلسطين نيز از هر جای سرزمين‌های اشغالی که اراده می‌کردند اسير می‌گرفتند؛ به گونه‌ای که امروز ۱۰ هزار زندانی فلسطينی در زندان‌های اسراييل است، اما غزه درس خوبی برای آنها بود؛ چرا که اين بار آمده بودند کل غزه را اسير بگيرند و با حذف مقاومت آن را به سازش‌کاران بسپارند، اما ديديم که اين بار اوضاع چگونه رقم خورد.

وزير امور خارجه با بيان اينکه قلب‌هايمان مالامال از درد و ديدن صحنه‌های دلخراش غزه است خاطر نشان کرد: در تاريخ ديديم که يزيديان نه سالها پس از جنايت کربلا بلکه حتی يک شب بعد از جنايت نيز نتوانستند آرام بخوابند و گودی قتلگاه به بلندی آزادی و سرفرازی تبديل شد و مرگ ديگری را تعريف کرد.

وی ادامه داد:‌ حادثه‌ی غزه نيز اتفاقا در ماه محرم واقع شد و به پيشواز شهدای عاشورا رفتند.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با اشاره به برخی اقدامات دول غربی در طرح برخی تعابير در مورد جنگ هشت‌ساله‌ی تحميلی و نيز نبرد ۳۳ روزه‌ی لبنان يادآور شد:‌ آنها جنگ هشت‌ساله‌ی تحميلی را جنگ عرب و فارس ، شيعه و سنی ناميدند و در لبنان نيز که می‌خواستند از خود دفاع کنند و ايران هم به حق از آنها دفاع کرد آن را بحث شيعه و شيعه دانستند، اما حماس و مقاومت در غزه به يک در هم تنيدگی و اتفاق در عمل که حقانيتش را به خون شهادت داد به مردم تجلی داد.

وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه امروز خاورميانه‌ی جديدی در حال تولد است و در روش‌های سنتی مسائل آن قابل طرح نيست گفت: نسل جوان و توفنده‌ی آن به دنبال نفی سلطه‌طلبی و هژمونی قدرت‌های بزرگ و نيز حق‌طلبی است و دولت جديد آمريکا نيازمند خاورميانه‌شناسان جديدی که به اين دولت بگويند چه تصويری از آمريکا در ميان مردم خاورميانه وجود دارد.

وی افزود: وقتی بوش سخنرانی خداحافظی خود را در اروپا برگزار کرد گفت که مردم اروپا مردم آمريکا را دوست دارند و به آنها علاقمندند؛ اگرچه رييس‌جمهورش را دوست نداشته باشند؛ اين يکی از حرف‌های درست آقای بوش بود. اگر در منطقه اين مساله را تصوير کنيم همين نتيجه حاصل می‌شود. مردم منطقه از سياست‌های آمريکا متنفر و منزجرند.

وی خطاب به دولت جديد آمريکا گفت: اگر اين دولت مدعی شعار تغيير است بايد به اين مساله توجه کند. دولت قبلی دو بحران نيمه‌تمام چونان استخوانی در لايه‌ی زخم با چند شکست برای دولت جديد به ارث گذاشته است.

متکی اقدام دولت حماس و مقاومت در طرح شرط خروج سريع نيروهای رژيم صهيونيستی از غزه را بسيار هوشمندانه توصيف و آن را تحميل اراده‌ی مردم فلسطين و غزه به همه‌ی کسانی که پشت‌سر اسراييل بودند عنوان کرد.

وی گفت: ما برای خائنان به آرمان‌های فلسطين متاسفيم و آنها رسوا می‌شوند؛ آنهايی که چند روز قبل از تهاجم به فلسطينی‌ها گفتند اوضاع آرام است و اتفاقی نمی‌افتد و حمله در کار نيست.

وی ادامه داد: آنان که در گوشه و کنار پنهان بودند و در روز اعلام آتش‌بس از سر استيصال يکباره ديديم در شرم‌شيخ و تل‌آويو جمع شدند.

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس شرم‌الشيخ و تل‌آويو گفت: آيا رفتيد بگوييد اين کار غلطی بود و کشتن و زخمی شدن ۶۰۰۰ نفر و نقض حقوق بشر در غزه را محکوم کرديد؟؛ شمايی که در روز اول و دوم و سوم جنگ گفتيد آتش‌بس ۴۸ ساعته اما رژيم صهيونيستی قبول نکرد با لبخند به آنجا رفتيد.

وی افزود: آيا در کشورهايتان تظاهرات را نديديد؟ يکی از صحنه‌های بسيار باشکوه در حادثه‌ی غزه خروج عظيم مردم و طرح خواسته‌های عظيم آنان در سراسر جهان بود.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه در ادامه با انتقاد از برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی در نحوه انعکاس اخبار مربوط به فجايع به غزه خاطرنشان کرد: رسانه‌های برآمده از ليبرال دموکراسی غرب خبرها و صحنه‌های اين جنايت را سانسور کردند، اما بايد مطمئن باشند که سازمان‌های خبری در سايه‌ی گسترش ارتباطات تمامی اين اخبار را منتقل می‌کنند و آن‌وقت آنها بايد پاسخ دهند که چرا سکوت کردند.

متکی با يادآوری مجدد اجلاس شرم‌الشيخ و تصميمات متاخذه در اين اجلاس گفت: عده‌ای در اين اجلاس جمع شده‌اند و بر سر اينکه چگونه سلاح به دست مقاومت نرسد بحث کردند.

وی خطاب به آنها گفت: شما سخت در اشتباهيد؛ هرجا مقاومت مردمی وجود دارد سلاح خود را نيز پيدا می‌کند.

وزير امور خارجه همچنين از برخی تصميمات در مورد بازسازی غزه انتقاد کرد و گفت: بحث بازسازی غزه رسالت مهمی است که بايد به گوش همه‌ی جهانيان رسانده شود، اما طراحی در پشت صحنه صورت می‌گيرد که بازسازی به دست اهلش نباشد.

وی اضافه کرد:‌ دوران رياست حکومت‌ خودگران فلسطين به سر آمده و طبق روال موجود بايد انتخابات مجددی برگزار شود و لذا در اختيار قرار دادن اختيارات و کمک‌ها در اختيار مجموعه‌ی خودگردان شبهه‌ی جدی و قانونی دارد.

متکی يادآور شد: بايد به اين نکته نيز توجه کرد که اين جنايات در کجا اتفاق افتاده و ميلياردها دلار به کجا خسارت وارد شده است. غزه ، مسوولين و دولت قانونی خود را دارد؛ همان‌گونه که قبل از انتخابات نيز به عنوان سياسيون مسائل غزه را در کنترل داشتند و پس از آن نيز به حفاظت از آن پرداختند. حال چگونه است که شما مرزها را بستيد تا مردم نتوانند از غزه بيرون بروند و اين کمک‌ها را در اختيار دولت حماس قرار نمی‌دهيم؟

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با يادآوری اين نکته که اين گونه برخوردها همگی دارای تاوان است گفت:‌ هم‌اکنون در آمريکا روشنفکران اين بحث اساسی را مطرح می‌کنند که چه ضرورتی دارد همه‌ی منافع آمريکا به خواست‌ها و تجاوز‌طلبی‌های رژيم صهيونيستی گره زده شود؟

وی از تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کشورمان خواست در ارتباط با همتايانشان در کشورهای ديگر سکوت عامدانه ،‌سانسور اخبار و در مباحث برخورداری مقاومت از سلاح و نيز تمرکز کمک‌های بين‌المللی در اختيار مسوولين حماس و دولت قانونی فلسطين در غزه نقش ايفا کند که وزارت خارجه نيز در اين خصوص هماهنگی‌های لازم را خواهد داشت.

متکی همچنين بحث اتصال معنوی بين ايران و مقاومت فلسطين را متبلور در پيام‌های مقام معظم رهبری به مردم غزه عنوان کرد و گفت: در دو پيام معظم رهبری فرزندانشان در مقاومت فلسطين جلوه‌ی باشکوهی ايجاد شد و وقتی برخی رهبران آنها گفتند که "حبيب ما که اين گونه پيام داد" نشان‌دهنده‌ی اين اتصال معنوی است.

وی گفت: رژيم صهيونيستی به غزه رفت تا اسير بگيرد اما خودش اسير آتش‌ برافروخته‌ و حق‌طلبی‌های ملت‌ها و مبارزات قهرمانانه‌ی ملت فلسطين شد.

وزير امور خارجه در بخش ديگری از اظهارت خود با يادآوری اينکه اين رژيم ۳۸ سال به منطقه‌ی کوچک غزه اشراف داشت گفت: با امکانات وسيعی که در اختيار داشتند که می‌توانستند حتی حرکت يک فرد را در محدوده‌ی يک منزل کنترل کنند، فکر می‌کردند می‌توانند در يک هماهنگی منطقه‌يی و با اربابان خارج از منطفه ظرف يک هفته مقاومت در فلسطين را تمام کنند و لذا به اين سرزمين حمله کردند. اما در پايان و يا بلکه نيمه‌ی راه اعلام کردند که محاسبات‌شان از مقاومت در غزه درست نبوده است.

وزير امور خارجه همچنين دارا بودن سلاح توسط مقاومت را حق طبيعی عنوان کرد و با تاکيد بر اينکه کسانی که برای آزادی مبارزه می‌کنند بايد سلاح داشته باشند خاطر نشان کرد: همه‌ی مقاومت‌ها در همه‌ جای دنيا مسلح و مجهز است و اينکه عده‌ای طرح می‌کنند که مقاومت سلاح را از کجا به دست آورده سوالی انحرافی است.

وی ادامه داد:‌ ملتی که بخواهد از خود دفاع کند بسيار طبيعی است که ابزار را از هر جايی که مقدور باشد به دست آورد.

وی خطاب به برخی از کشورهای حامی رژيم صهيونيستی گفت: شما ۳۰۰ تن بمب را برای دادن به رژيم صهيونيستی به مناقصه گذاشتيد و آن وقت می‌گوييد مقاومت نبايد سلاح داشته باشد!

وزير امور خارجه در بخش پايانی اظهارات خود با تقدير از تلاش‌های سازمان‌های مردم نهاد و به ويژه هلال‌احمر در کمک به مردم غزه و نيز حضور در ساير صحنه‌ها خاطر نشان کرد: سازمان‌های مردم نهاد به ويژه در دو دهه‌ی اخير از بالندگی بسيار خوبی در حوزه‌های مختلف تخصصی، اجتماعی برخوردار شده‌اند که در صحنه‌های عمل نقش تاثيرگذاری را ايفا می‌کنند.





















Copyright: gooya.com 2016