چهارشنبه 2 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بروجردی: جلوگيری از ورود سلاح به غزه، نقض مقررات بين‌المللی است، ايسنا

*هيات‌ تحقيق برای مشخص شدن کاربرد سلاح‌های ممنوعه در غزه تشکيل شود

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، پيروزی مردم غزه و مقاومت اسلامی حماس در جنگ ۲۲ روزه را يک شکست نظامی، سياسی و اجتماعی برای رژيم صهيونيستی ارزيابی کرد و گفت: اين شکست، شکست ايده تشکيل رژيم اشغالگر قدس بود که پايه‌های لرزان اين رژيم لرزان‌تر شد و در حقيقت فروريخت و عملا مغلوب جنگ ۲۲ روزه صهيونيست‌ها هستند.

علاءالدين بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، با ارزيابی از جنگ ۲۲ روزه و بررسی ابعاد اين شکست برای رژيم صهيونيستی افزود: جنگ ۲۲ روزه، سومين شکست رژيم اشغالگر صهيونيستی در طول ۱۰ سال گذشته بود که بار اول در سال ۲۰۰۰ از حزب‌الله شکست خورده و عقب‌نشينی کرد و در تاريخ ۶۰ ساله‌ی اين رژيم، سرزمين‌های اشغالی آزاد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: شکست دوم اين رژيم در سال ۲۰۰۶ و در جنگ ۳۳ روزه بود که به اعتراف سردمداران آن، يک شکست سنگين و همه‌جانبه‌ی نظامی، سياسی و اجتماعی بود.

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس با بيان اين‌که شکست سوم رژيم صهيونيستی در سال ۲۰۰۹ و در جنگ ۲۲ روزه اتفاق افتاد، تصريح کرد: مجموعه‌ی اين شکست‌ها نشان داد که آن اسطوره‌ی شکست‌ناپذيری مدعی پنجمين ارتش قدرتمند جهان در هم شکسته و اين به معنی فروپاشی اين رژيم اشغالگر است که محور اساسی بقای آن را نيروهای مسلح و امنيتی اين رژيم تشکيل می‌دهد که امروز به شدت آسيب‌پذير است.

بروجردی با اشاره به اين‌که امروز چهره‌ی بسيار زشتی از رژيم صهيونيستی حتی در ميان جوامع آمريکا و اروپا به خاطر جنايات متعدد جنگی که در ارتباط با مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه انجام داده ترسيم شده است، گفت: امروز مردم دنيا احساس تنفر از رژيمی دارند که با مدرن‌ترين جنگنده‌ها، مردمی را به خاک و خون کشيد و بيش از ۴۰۰ طفل بی‌گناه را به شهادت رساند که هيچ پناهگاه و توان دفاعی از خود نداشتند و اين نمايش ضعف رژيم صهيونيستی بود.

نماينده مردم بروجرد در خانه ملت با بيان اين که شکست رژيم صهيونيستی در جنگ ۲۲ روزه تنها يک شکست نظامی نبود بلکه يک شکست سياسی اجتماعی نيز بود، افزود: نمايش‌هايی برای نجات صهيونيست‌ها و حاميان آن بعد از اين شکست‌ها انجام گرفت که سکوت کشورهای عربی که مسووليت مستقيم در مقابل دفاع از مردم مظلوم عرب فلسطين و غزه دارند و همراهی آنها با آمريکا و هم داستانی آنها با صهيونيست‌ها در فجايعی که اتفاق افتاد و نمايش شرم‌الشيخ عملا برای جمع کردن آبرو ريخته شده اين کشورها بود.

بروجردی با بيان اين که نمايش شرم‌الشيخ به گونه‌ای اقدامی برای نجات صهيونيست‌ها و ترميم حيثيت از دست رفته آنها بود، تصريح کرد: پرواضح است که چنين اقدامی، اقدامی نيست که بتواند اين زخم عميق بر پيکره مردم مظلوم غزه را ترميم کند.

وی موضع‌گيری‌های صورت گرفته در اين اجلاس از قبيل ضرورت تمهيدات برای جلوگيری از ورود تسليحات به غزه را يک ديدگاه کاملا غيرقبول دانست و گفت: مردم غزه و دولت منتخب اين مردم اين حق را دارند که به لحاظ مقررات بين‌المللی از سلاح برای دفاع از خود استفاده کنند؛ پس چگونه اين ديدگاه مطرح می‌شود که بايد از ورود سلاح به غزه جلوگيری شود؟

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس تصريح کرد: مردم غزه نيز همانند ساير ملت‌های دنيا حق دفاع مشروع از خود را دارند و بايد داشته باشند.

به گفته بروجردی، جلوگيری از ورود سلاح به غزه نقض مقررات بين‌المللی است، بنابراين بايد اين حق را به مردم غزه داد تا بتوانند زندگی کنند و از تماميت ارضی و حيثيت خود دفاع کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز حماس و مقاومت اسلامی فلسطين ازجمله جهاد اسلامی نيازمند فرياد بلند در جهان برای دفاع از حقوق قانونی خود هستند تا بتوانند شرايطی را ايجاد کنند که رژيم صهيونيستی در آينده جرات تکرار اين فجايع را نداشته باشد.

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در ادامه گفت‌وگو با ايسنا در خصوص راهکارهای محاکمه و مجازات جنايتکاران رژيم صهيونيستی نيز اظهار کرد: در اين زمينه هم سازمان کنفرانس اسلامی و هم کشورهای غيرمتعهد و از طرف ديگر سازمان ملل مسووليت دارند که با استفاده از الگوی جنايت‌های صورت گرفته در بوسنی و آنچه که در دادگاه‌های کيفری بين‌المللی در اين خصوص انجام گرفت در اين زمينه کار مشابهی انجام دهند.

بروجردی ادامه داد: از طرفی فشار افکار عمومی و ملت‌ها و از طرف ديگر تشکل‌های غيردولتی و نهايتا دولت‌ها در قالب اتحاديه‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بين‌المللی اين موضوع را به صورت جدی دنبال کنند.

وی با بيان اين که بايد گروه‌ها و هيات‌های تحقيق در غزه برای مشخص نمودن کاربرد سلاح‌های ممنوعه و سلاح‌های ناشناخته جديد که پزشکان نروژی و ديگر مليت‌ها عنوان کرده‌اند تشکيل شود، گفت: يافته‌های اين گروه‌ها و هيات‌های تحقيق درباره جنايات رژيم صهيونيستی در غزه می‌تواند به عنوان مبنا و مصدر عملياتی کردن ايده تشکيل دادگاه بين‌المللی برای محاکمه جنايتکاران با جديت مورد پيگيری قرار گيرد.

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس هم چنين درباره اين که مجلس و کميسيون امنيت ملی تاکنون چه اقداماتی در اين خصوص انجام داده‌اند، گفت: تاکنون اقدامات زيادی در اين خصوص انجام داده‌ايم و در هفته بعد از تعطيلی نيز در اين زمينه اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.





















Copyright: gooya.com 2016