سه شنبه 1 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: اميدواريم دولت اوباما بتواند زوايايی از خوش بينی را به وجود آورد، ايسنا

- خاورميانه جديدی در پی پيروزی حماس متولد شد


منوچهر متکی پيروزی مردم و مقاومت غزه را به علت شرايط ويژه آنها بزرگتر از پيروزی در جنگ ۳۳ روزه لبنان دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران‌ (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه هدف رژيم صهيونيستی از حمله به غزه را تضعيف و از بين بردن حماس و قدرت موشکی و نظامی آن بيان کرد که در کلام سخنگويان نظامی و سياسی صهيونيست‌ها مطرح شده است.

وی افزود: گمان آنها اين بود که در مدت يک هفته می‌توانند به هدف‌های خود برسند، ولی امروز خودشان می‌گويند که محاسباتشان درست نبوده است و برآورد درستی از امکانات نظامی و مقاومت حماس نداشته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی با تاکيد بر اين که صهيونيست‌ها به هيچ يک از اهداف خود نرسيدند گفت: آنها بيش از ۵۰۰۰ تن را مجروح و ۱۳۱۰ تن را نيز در بمباران‌های خود شهيد کردند، آنها می‌توانند اين جنايات را پيروزی خود اعلام کنند، اما هيچ کس اين اعمال را پيروزی به شمار نمی آورد.

وی اعلام يک جانبه آتش بس از طرف رژيم صهيونيستی را پذيرش شکست توسط آنها دانست و افزود: اين شکست‌ها موجب شد تا اسطوره شکست‌ناپذيری که آنها به ويژه در ۴۰ تا ۴۵ سال گذشته برای خود ايجاد کرده بودند آن هم نه به وسيله ارتش‌های کلاسيک بلکه توسط نيروی مقاومت، فرو ريخته شود.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود تولد خاورميانه جديدی را در پی پيروزی حماس نويد داد که طراحی آن به دست آمريکايی‌ها انجام نشده است، بلکه خاورميانه‌ای جوان، پيرو حق و حقيقت و دارای ويژگی مقاومت منجر به غلبه است و همچنين رهبرانی در آن انتخاب خواهند شد که بر مردم تکيه دارند.

متکی با اشاره به حرکت مردم چه در خاورميانه و چه در کشورهای اروپايی به ويژه در فرانسه گفت: يکی از ويژگی‌های انقلاب اسلامی که در چشم انداز ۲۰ ساله به آن اشاره شده است، ويژگی الهام بخش است؛ به گونه‌ای که نه فقط در خاورميانه بلکه در اقصی نقاط جهان که با حرفهای ما آشنا شدند نزديکی ايجاد شد، حتی در آمريکای لاتين، جايی که ما ارتباط خاصی نداشتيم حرفهای ما مطرح شد و اين يکی از ويژگی‌های دولت نهم است که در ديپلماسی توانست حرف‌های خود را در کشورهای مختلف مطرح کند و اين جوشندگی انقلاب اسلامی بدون دخالت در ديگر کشورهاست در حالی که رژيم صهيونيستی هر سال از سال قبل افت جايگاه بيشتری پيدا می‌کند.

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه در موضوع غزه گفت: نخستين اقدام پی‌گيری تشکيل جلسه شورای امنيت بود که به سختی در برابر آن مقاومت می‌شد همان گونه که در جنگ ۳۳ روزه هم ما شاهد آن بوديم، تا سرانجام شورای امنيت قطعنامه‌ای را هر چند با اشکالات زياد صادر کرد، يک هفته گذشت و پی‌گيری برای تشکيل مجمع عمومی انجام شد که ۷۰ کشور در نطق های خود به نقض حقوق انسانی در غزه اشاره کردند.

متکی در برنامه گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه ۲ از ديگر اقدامات کشورمان را فعال سازی سازمان کنفرانس اسلامی و سفر رئيس اين کنفرانس در چند روز گذشته به ايران، تشويق کشورهای عربی و تشکيل اجلاس دوحه با حضور در خور توجه کشورهای مختلف بود که در آن تجديد نظر در روابط با رژيم صهيونيستی، محکوميت جنايات و پی گيری قضايی مسوولان رژيم صهيونيستی خواسته شد که شايد بعد از کمپ ديويد چنين حرکتی در بين کشورهای اسلامی ديده نشده بود، ولی در کويت با دخالت برخی اين خواسته ها تعديل شد و در شرم الشيخ هم کشورهايی جمع شدند که بنا دارند فشار بر حماس و مردم غزه را ادامه دهند و بازکردن معبرها را مشروط کنند.

وزير امور خارجه کشورمان درباره نظر برخی کشورها در دادن کمک‌های خود به حکومت خودگردان فلسطين گفت: محمد عباس از نظر قانونی بعد از ۹ ژانويه (۱۰ روز قبل) ديگر رئيس حکومت خودگردان نيست و بايد دوباره فرآيند انتخاب طی شود تا وی يا فرد ديگری به اين مقام برسد و مشکل ديگر هم اين است که کمک های مالی بايد در غزه هزينه شود و کسی مطمئن نيست پول های داده شده به غزه برسد همان گونه که در لبنان کسانی ادعا کردند که پول‌های ميلياردی داده‌اند که يا ندادند يا خرج بازسازی نشد.

وی افزود: هم اکنون بيش از ۳۰۰۰ منزل مسکونی، ۶۷ مدرسه شامل ۳۶ مدرسه سازمان ملل و ۲۳ مسجد تخريب و ميلياردها دلار خسارت وارد شده است، کمک‌ها بايد به دست کسانی برسد که نشان داده‌اند قادر به کنترل غزه هستند و اين کار را هم آغاز کرده‌اند.

متکی اقدام ديگر جمهوری اسلامی ايران را تحرک ايران در ژنو و صدور قطعنامه شورای حقوق بشر و تصويب تشکيل کميته حقيقت ياب نام برد و گفت: اقدام ديگر وزارت امور خارجه هماهنگی برای تحرکات مجلس شورای اسلامی از جمله جلسه تروئيکای مجالس آسيايی در سوريه و بين المجالس اسلامی در استانبول بود.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه ملاک بررسی و ارزيابی رييس جمهور جديد آمريکا را عملکرد وی دانست.

متکی با اشاره به سکوت اوباما درباره وقايع غزه گفت: سکوت وی می‌تواند گويای خيلی چيزها باشد، شايد تازه‌ترين تحليل‌ها اين باشد که اصل ماجرا صحنه‌سازی بود که آخرين ابعاد کريه چهره دولت بوش به نمايش گذاشته شود و بعد با آمدن اوباما گفته شود که بوش به وضع آمريکا در ۸ سال گذشته لطمه زده از اين رو دولت جديد آمده است تا آنها را تصحيح کند.

وی افزود: ولی نکته مهم اين است که امروزه با پيشرفت فناوری‌ها و اطلاع رسانی در همه نقاط دنيا، مردم از فردا در اين باره قضاوت خواهند کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر وزير امور خارجه کشورمان دو راه را پيش روی اوباما دانست و گفت: يا بايد سياست‌های بوش را در عمل ادامه دهد با ادبياتی متفاوت که در خاورميانه پاسخی مشابه بوش خواهد داشت ولی خيلی سريعتر، راه ديگر هم توجه به منافع ملی مردم آمريکا و صداقت با آنهاست، اگر چه باور چنين انتخابی سخت است.

متکی با توصيه به اوباما برای شناختن مردم درباره آينده روابط ايران و آمريکا گفت: آمريکايی ها در ۳۰ سال گذشته جفای بزرگی را به ملت ايران کردند و آنچه ما در اين مدت از آنها می‌شناسيم، مساله و مشکل سازی بوده است.

وی افزود: اگر آنها گذشته‌ها را جبران کنند، راه درستی در پيش بگيرند، خوی دشمنی و هژمونی را کنار بگذارند و سياست‌های غلط را نفی کنند ما با کسی دشمنی نداريم، اما واقعيت‌ها می گويند که ما نبايد خوشبين باشيم؛ البته اميدواريم که بتوانند زوايايی از خوش بينی را به وجود بياورند.





















Copyright: gooya.com 2016