شنبه 5 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه‌ اروپا مجاهدين خلق را از فهرست ترور خارج می‌کند، دويچه وله

اتحاديه اروپا نام سازمان مجاهدين خلق را از فهرست سازمان‌های تروريستی حذف می‌کند. اين تصميم در پی حکم شماری از دادگاه‌های اروپايی اتخاذ شده است. فرانسه با اين تصميم مخالف است.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، وزيران خارجه‌ی کشورهای عضو اتحاديه‌ی اروپا، روز دوشنبه ۲۷ ژانويه، در نشستی در بروکسل، سازمان مجاهدين خلق ايران را از فهرست «سازمان‌های تروريستی» اتحاديه‌ی اروپا خارج خواهند کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری آلمان نوشته است، دادگاه اتحاديه اروپا در دسامبر گذشته قرار گرفتن مجاهدين خلق در فهرست سازمان‌های تروريستی را «خلاف قانون» دانسته بود.

تصميم مقدماتی در اين باره، روز پنجشنبه‌ی گذشته (۲۲ ژانويه) در نشستی از نمايندگان اتحاديه‌ی اروپا بروکسل اتحاذ شد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در اين نشست فهرست جديدی از «سازمان‌های تروريستی» تهيه شد که نام مجاهدين خلق در آن نيست. تاييد نهايی اين فهرست بر عهده وزيران خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپاست.

تهيه فهرست سازمان‌های تروريستی از سوی اتحاديه اروپا، عمل به قطعنامه‌ای در شورای امنيت بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمريکا به تصويب رسيد. هدف اين مصوبه‌ جلوگيری از تامين مالی عمليات خشونت‌بار از سوی کشورهای عضو سازمان ملل بود.

هم‌اکنون حدود ۵۰ گروه و سازمان و نيز ۵۰ فرد در فهرست ترور اتحاديه‌ی اروپا قرار دارند. دارايی‌های اين گروه‌ها و افراد در کشورهای عضو اتحاديه اروپا بلوکه شده است. اين فهرست هر شش ماه يکبار بازبينی می‌شود.

مخالفت فرانسه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصميم به خارج کردن مجاهدين خلق از فهرست سازمان‌های تروريستی، اتحاديه‌ی اروپا را دو شقه کرده است. فرانسه خواهان ابقای مجاهدين خلق در فهرست ترور است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفت، پاريس خواهان تجديد نظر در حکم دادگاه اتحاديه‌ی اروپاست. او گفت، ما معتقديم باقی‌ماندن نام مجاهدين خلق در فهرست ترور قانونی است. با اين‌حال خبرگزاری آلمان به نقل از ديپلمات‌های اروپايی نوشته است، فهرست ترور اتحاديه‌ی اروپا مطابق برنامه‌ی پيش‌بينی شده، مورد بازبينی قرار خواهد گرفت.

هم‌زمان با انتشار خبر آمادگی اتحاديه‌ی اروپا برای خارج ساختن مجاهدين از فهرست ترور، موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق اعلام کرد، «پايگاه اشرف» در عراق تا دو ماه ديگر بسته می‌شود. در پايگاه اشرف حدود ۲۵۰۰ نفر از اعضای مجاهدين خلق مستقر هستند. اين پايگاه از زمان حمله‌ی آمريکا به عراق زير نظر ارتش آمريکا بود، اما اخيرا اداره‌ی آن به عراقی‌ها واگذار شده است.





















Copyright: gooya.com 2016