چهارشنبه 16 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: اصول‌‏گرايان مصمم به رقابت جدی با احمدی‌نژاد هستند، محدوديت‌های سياسی بيشتر شده است، ايلنا

- از صحنه انتخابات کنار نمی‌روم

تهران- خبرگزاری کار ايران
دبيرکل حزب اعتماد ملی تاکيد کرد: ضمن رفاقت با ديگر دوستان اصلاح طلب از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنار نمی‌روم.

به گزارش ايلنا، مهدی کروبی در دومين روز از سفر به استان خوزستان در يک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران محلی شرکت کرد و به بيان ديدگاه‌های خود پيرامون مسائل روز پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با ابراز خرسندی از حضور در ميان مردم خوزستان گفت: انشاء الله هفته آينده مردم کشورمان با حضور در راهپيمايی ۲۲ بهمن به جهانيان اثبات خواهند کرد که گرچه مورد بی‌مهری‌ها و برخی کاستی‌ها مواجه هستند اما همچنان به حاصل خون شهيدان، جمهوری اسلامی و مبارزات مردم ايران برای آزادی عظمت قائل هستند.
کروبی به توان و استعداد استان خوزستان اشاره کرد و آن را سرزمين طلای سبز و سياه دانست و گفت: خوزستان هم از آن بابت که طی هشت سال مورد هجوم دشمن قائل شده بود و از آنجا که دارای منابع گسترده طلای سياه و همچنين سرزمينی حاصل خيز با آبهای فراوان است و از اين جهت طلای سبز ايران است بايد قدمهای بزرگ‌تری که متناسب با شأن و حق اين مردم باشد، برداشته شود.
در ادامه خبرنگاران پرسش‌های خود را از دبير کل حزب اعتماد ملی مطرح کردند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هايش در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری گفت: اولين بيانيه در خصوص ديدگاهها، شب گذشته منتشر شد که در آن می‌توان برخی از ديدگاهها و چشم اندازهای ما برای عملکرد در قوه مجريه يافت.
وی افزود: قطعاً اگر پيروز شويم طبق برنامه فعاليت خواهيم کرد و در اين زمينه از بهترين نيروهای کشور استفاده خواهيم کرد. هم اکنون برنامه‌هايی در حزب توسط کارشناسان مجرب تدوين شده است که با نزديک شدن به انتخابات رياست جمهوری آنها را اعلام می‌‏کنيم.
کانديدای انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در خصوص بحث اجماع در ميان جبهه اصلاحات نيز گفت: سلايق و گروههايی در کشور وجود دارند هم در جريان اصول‌‏گرا و هم در جريان اصلاح طلب که ضمن دوستی‌‏های موجود گرايش‌‏های خاص خود را نيز دارند.
وی تصريح کرد:اعتقاد دارم که بايد گروهها حريم يکديگر را نگه دارند و از تخريب يکديگر بپرهيزند.
کروبی در خصوص فضای سياسی کنونی کشور نيز گفت:معتقدم اخيراً محدوديتهای سياسی بيشتری اعمال شده است و اميدوارم که مسئولان مربوطه با سعه صدر بيشتری تعامل کنند و هيئت‌های نظارت نيز درحالی‌‏که قوه قضاييه رويکرد مناسب‌‏تری اتخاذ کرده است، آنها نيز صبوری بيشتری به خرج دهند و البته به مطبوعات و فعالان هم توصيه می‌کنم که چارچوب‌های قانونی را رعايت کنند.
دبير کل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری، انگيزه حضور خود را در استان خوزستان، حضور در مراسم چهليمن روز درگذشت آيت الله جمی دانست و او را مردی بزرگ دانست که همواره مورد عنايت امام (ره)بود.
وی خاطرنشان کرد: با آنکه آقای منتجب نيا را به نيابت از خود برای شرکت در مراسم درگذشت آقای جمی به آبادان فرستادم اما ميل داشتم که خود نيز در مراسم آن مرد بزرگوار حضور يابم. البته در پيش رو بودن انتخابات نيز بخشی از انگيزه اين سفر بود که در سفر ديگری به خوزستان بيشتر به آن پرداخته می‌شود.
خبرنگاری از دبير کل حزب اعتماد ملی وضعيت اين حزب را جويا شد؟ که کروبی در پاسخ گفت: نسبت به تلاشی که در سه سال پيش انجام داده ايم موفق بوده ايم اما عملکرد آن هنوز ايده آل نيست اما برگزاری منظم جلسات، انتشار روزنامه، بهره گيری از کارشناسان، اعضای مفيد و موثر در حزب و شرکت در انتخابات که در اين سه ساله برگزار شده است از اقدامات حزب بوده است.
کروبی در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری انتخابات دهم رياست جمهوری را پر شور و پر نشاط پيش‌بينی کرد و گفت احساس می‌‏کنم رقابت‌های جدی در اين انتخابات وجود داشته باشد و اولين رقابت نيز با رئيس جمهور کنونی خواهد بود.
وی افزود: تا کنون روسای جمهوری کشور ما هر کدام دو دوره بر روی کار بوده‌اند و معمولا در دوره دوم رقيب جدی نداشته‌اند و مشخص بود در دور دوم نيز پيروز می‌شوند اما در انتخابات پيش رو هم اصول‌‏گراها مصمم هستند که به رقابت جدی با رئيس جمهور بپردازند و هم اصلاح طلبان.
کروبی خاطرنشان کرد:مشکلاتی که در اين سه سال اخير بر‌ای مردم پيش آمده است انگيزه‌ای است که موجب می‌شود تا مردم در انتخابات آتی مشارکت بيشتری پيدا کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصاحبه مکرر وی با رسانه ملی و نيز کناره گيری‌‏اش در دقيقه نود از رقابت‌های انتخاباتی و همينطور تبانی ميان وی و ميرحسين موسوی و خاتمی،گفت: صدا و سيما با ديگر بزرگان هم در خواست مصاحبه دارد اما آنها خود امتناع می‌‏کنند اما من هيچ گاه درخواست خبرنگاران برای مصاحبه را رد نکرده ام و حتی در زمانی که رئيس مجلس بودم هرگز از مصاحبه با خبرنگاران شانه خالی نکردم.
کروبی خاطرنشان کرد: روابط بسيار حسنه‌‏ای در ميان جناح‌های اصلاح طلب وجود دارد و هيچ تبانی در ميان نيست. هم من و هم نزديکان ميرحسين موسوی تاکيد دارند که هر فرديکه تمايل داشت بايد کانديدا شود و اقدام خوبی است. اما من چون ماهها است که حضور خود را اعلام کرداه ام و جدای از اراده و خصوصيات فردی در فعاليت سياسی کنار کشيدن در دقيقه نود را ناپسند می‌دانم. ضمن رفاقت با ديگر دوستان خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهم و از صحنه انتخابات کنار نخواهم رفت.
وی در پاسخ به اظهارنظر يکی از خبرنگاران مبنی بر کنار کشيدن وی مبنی برای شکسته نشدن آراء گفت: اگر تمايل داريد که آراء پخش شود بايد از من که ماهها است در صحنه حضور دارم حمايت شود و نه دوستانی که هنوز آمدنشان در تعليق است.
دبيرکل حزب اعتماد ملی با بيان اينکه گاهی رفتارهای نجيبانه منجر به اين می‌شود که فرد بدهکار هم شود،اظهار داشت: من در صحنه حضور دارم و دائم از من سوال می‌کنند چرا کنار نمی‌رويد؟ اما چرا نمی‌پرسيد آنهايی که در صحنه حضور نمی‌يابند چرا حداقل حمايت نمی‌کنند؟
کانديدای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری در اهواز افزود: همه بايد تلاش کنيم مردم را به مشارکت بيشتر در انتخابات تشويق کنيم اکنون همه ابزارهای تبليغاتی، رسانه ای، دولتی و.... در دست رئيس جمهور است برای همين رقابت خيلی مشکل است.
خبرنگاری از کروبی در خصوص هزينه‌های تبليغات انتخاباتی خود سوال کرد که وی در پاسخ گفت: در مورد هزينه‌ها حتی همسرم از من می‌پرسد که با چه اميدی وارد عرصه رقابتها شده ايد؟ بايد بگويم که از اين لحاظ يعنی تامين هزينه وضعيت خوبی نداريم و آنچه را که اکنون داريم از کمک‌های دوستان است.
دبير کل حزب اعتماد ملی شعارش را در انتخابات سال ۸۸ تغيير در وضع موجود در قوه مجريه و احيای مديريتی و شوراها دانست و در خصوص سياست خارجی خود در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری نيز گفت: در سياست خارجی قطعاً تلاش می‌کنيم از وضعيت موجود که ان را مطلوب نمی‌دانيم خارج شويم و ضمن حضور تعامل با دنيا داشته باشبم اما الويت کاری من مسائل اقتصادی داخلی است.





















Copyright: gooya.com 2016