جمعه 18 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلام نتايح مقدماتی انتخابات عراق‎؛ ائتلاف نوری المالکی در بيشتر استان‌ها پيروزی قاطع کسب کرده است، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
نتايج اوليه انتخابات شوراهای استانی در عراق حاکی از آن است که کانديداهای فهرست مورد حمايت «نوری المالکی»، نخست‌وزير عراق، توانسته‌اند از رقبای خود پيشی بگيرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش "ايلنا" به نقل از رويتر، نتايج مقدماتی انتخابات نشان می‌دهد ائتلاف «حاکيمت قانون» به رهبری نوری المالکی اکثريت قاطعی در استان‌های شيعه‌نشين کسب کرده است.
نتايج انتخابات استانی در روز شنبه که کميسيون انتخابات بعد از ظهر پنج‌شنبه منتشر کرد حاکی است اين ائتلاف در بغداد و در بصره، دومين شهر بزرگ عراق، بيشترين تعداد رای را بدست آورده است. متحدان شيعه نخست‌وزير در هشت استان از ۹ استان ديگر نيز بررقيبان خود برتری دارند.
اين نتايج نشان می‌دهد که مجلس اعلای اسلامی عراق در بسياری از استان‌های شيعه‌نشين به ويژه در نجف از رقبای خود عقب افتاده است.
اما به دليل نزديک بودن نتايج انتخابات استان‌های شيعه‌نشين، اين ائتلاف در برخی از مناطق برای در دست گرفتن قدرت در اين استان ها نيازمند ائتلاف با ساير گروه‌ها هستند.
کميسيون انتخابات عراق اعلام کرد ائتلاف نزديک به نوری المالکی در بصره توانسته است ۳۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و مجلس اعلای اسلامی عراق ۱۱ درصد آرا را به دست آورده است.
طبق اين گزارش ائتلاف نزديک به گروه‌های ستيزه‌جو در بصره کمتر از پنج درصد آرا را به دست آورده‌اند.
در بغداد، طرفداران نوری المالکی ۳۸ درصد آرا را کسب کرده‌اند.
اين در حالی است که در استان‌های جنوبی عراق رقابت بسيار نزديک است. در نجف، طرفداران نوری المالکی ۱۶ درصد آرا، مجلس اعلای اسلامی عراق نزديک به ۱۵ درصد آرا و طرفداران مقتدی صدر، روحانی شيعه نيز۱۲ در صد را به خود اختصاص داده‌اند.
ائتلاف طرفداران نوری المالکی در استان کربلا سوم شده است اين در حالی است که مقام اول را يک گروه محلی که رهبر آن در دوران صدام حسين يکی از مقام های استانداری بوده، بر عهده دارد.
در استان های سنی‌نشين، کرسی‌های شورای های استانی بين گروه‌های مختلف تقسيم شده است. در استان دياله يک گروه سنی نزديک به ائتلاف نوری المالکی پيشتاز است.
شيعيان ۵۸ درصد جمعيت اين کشور را تشکيل می‌دهند. ۲۵ درصد ديگر جمعيت عراق سنی‌ها، ۱۴ درصد کردها و سه درصد نيز از ديگر اقليت‌های کوچک عراق هستند.
در انتخابات شنبه گذشته حدود هفت ميليون و ۵۰۰ هزار تن در رأی‌گيری شرکت کردند و ميزان مشارکت مردم در سراسر عراق، ۵۱ درصد بوده است.
«فرج الحيدری»،‏ رئيس کميسيون عالی مستقل انتخابات عراق ادامه داد: «استان سنی‌نشين «صلاح‌الدين» بالاترين ميزان مشارکت مردمی در انتخابات را داشته که به ۶۵ درصد رسيد و کمترين ميزان مشارکت با۴۰ درصد در استان سنی‌نشين «الانبار» گزارش شده است.»
وی افزود: «در استان‌های شيعه‌نشين، شهر «المثنی»، بزرگ‌ترين شهر السماوه با ۶۱ درصد بالاترين ميزان مشارکت مردمی در انتخابات را داشته و شهر «ميسان» با ۴۶ درصد کمترين ميزان مشارکت مردمی را شاهد بوده است.»
علی رغم اتهام تقلب، جامعه بين المللی انتخابات استانی را بعنوان نمونه ای از يک روند سياسی صلح جويانه و دمکراتيک درعراق ستوده است.
در استان نفتخيز کرکوک و سه استان درمنطقه نيمه خود مختار کردستان، رای گيری بدليل مسائل محلی به تاخير افتاد.





















Copyright: gooya.com 2016