دوشنبه 28 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستگيری محمد پورعبدالله و عليرضا داوودی، دو دانشجوی چپ‌ در ايران، دويچه وله‌

دو دانشجو از دانشگاه‌های تهران و اصفهان روز پنجشنبه ۲۴ بهمن توسط نيروهای وزارت اطلاعات در خانه‌های خود دستگير شده‌اند. اين دو محمد پورعبدالله و عليرضا داوودی نام دارند و از "دانشجويان آزادی‌خواه و برابری‌طلب" هستند.

عليرضا داوودی، سخنگوی دانشجويان چپ در دانشگاه اصفهان بوده و در رشته‌ی حسابداری تحصيل می‌کرده است. او پيش از اين دستگيری، به دليل فعاليت‌های سياسی و صنفی خود از حق تحصيل محروم شده بود. عليرضا داوودی ۲۵ سال سن دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمد پورعبدالله، دانشجوی رشته‌ی شيمی دانشگاه تهران است که در سال ۸۶، به سبب برگزاری مراسم روز دانشجو همراه با ۶۰ نفر ديگر از دانشجويان آزادی‌خواه و برابری‌طلب بازداشت شد. پورعبدالله در سال ۸۶، دو ماه در زندان به سر برد. قرار بود دادگاه وی در سوم اسفند سال ۸۷ برگزار شود. پورعبدالله ۲۵ ساله است.

کاوه عباسيان، سخنگوی دانشجويان چپ، در گفت‌وگو با دويچه‌وله، از عدم ارتباط اين دو دانشجو با خانواده‌های خود از زمان دستگيری می‌گويد. به گفته‌ی عباسيان، خانواده‌های اين دو دانشجو در تماس‌های مکرر با مسئولان قضايی و امنيتی، تنها سخنان تهديد‌آميز شنيده‌اند.

اين دو دانشجو، هنوز وکيل ندارند. وکيل پورعبدالله در بازداشت دو ماهه سال ۸۶، آقای رمضان حاجی مشهدی بوده است.

کاوه عباسيان توضيح می‌دهد که آنها خود را نماينده‌ی تفکر چپ در دانشگاه‌های ايران می‌دانند و تلاش می‌کنند در ارتباط با نمايندگان جنبش‌های مردمی و اجتماعی، همچون کارگران و زنان، باشند. کاوه عباسيان می‌گويد: «کوشش آنها اين است که مسائل کارگری و زنان را در هم سرنوشتی با جنبش دانشجويی قرار دهند.» سخنگوی دانشجويان چپ می‌گويد، اين گروه تشکلی رسمی نيست و جايی ثبت نشده، بلکه در روند اتحاد و همبستگی دانشجويان چپ در سراسر ايران شکل گرفته است.

دانشجويان برابری‌طلب و آزادی‌خواه، نشريات گوناگونی چون "خاک"، "پيشرو"، "طلوع"، "اخگر" يا "آرمان نو" را چاپ می‌کردند که يکی پس از ديگری، بعد از دستگيری‌های سال ۸۶ توقيف شدند. اين دانشجويان از تابستان سال ۸۶ تاکنون نشريه‌ای ندارند.

به گفته‌ی کاوه عباسيان، عليرضا داودی در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان است و محمد پورعبدالله در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر می‌برد.

مهيندخت مصباح





















Copyright: gooya.com 2016