چهارشنبه 30 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفتگوی راديو تلويزيونی: حفظ موجوديت آمريکا به تغييرات بنيادی بستگی دارد، ايران از مرحله هسته‌ای عبور کرده است، ايلنا

* جبهه استکبار از نظر سياسی به بن‌بست رسيده است
* بيش از ۸۵ درصد اهداف برنامه چهارم محقق شده است
* اين دولت پاک است
* پيش‌بينی‌های دولت درباره درآمدهای نفتی محقق شده است
* پرداخت نقدی يارانه‌ها نهايت احترام به مردم است
* دولت نهم قانون‌گراترين دولت است


تهران- خبرگزاری کار ايران
رئيس‌جمهور راهپيمايی ۲۲ بهمن را نشانه و سرآغاز تحول در مناسبات منطقه‌ای و بين‌المللی دانست و گفت: به جز ابتدای انقلاب در مابقی عمر انقلاب، محور اصلی دشمنی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ايران و معادلات سياسی آنها بر اساس ضديت با ملت ايران شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار ايلنا,محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی مستقيم راديو و تلويزيونی با مردم در پاسخ به سوالی درباره پيام حضور پرشور مردم در راهپيمايی ۲۲بهمن با قدردانی از حضور پرشور و تاريخ‌ساز ملت ايران در اين راهپيمايی گفت: از ملت ايران به جهت حضور تاريخ سازشان در راهپيمايی ۲۲ بهمن امسال که دوران جديدی برای ملت ما و ملت‌های دنيا رقم زده شد، تشکر می‌کنم.
رئيس‌جمهور درباره اهميت حضور مردم خاطر نشان کرد: اهميت اين حضور زمانی بيشتر معلوم می‌شود که بدانيم شايد نخستين بار بعد از پيروزی انقلاب اسلامی است که بدون تبليغات انجام شد؛ امسال تبليغات گروه‌ها و دسته‌ها برای حضور مردم در راهپيمايی‌ها نسبت به گذشته خيلی کمرنگ بود. امسال پس از گذشت سی سال از عمر انقلاب اسلامی، اين انقلاب جوهر خودش را نشان داد؛ اگر بنا بود اين انقلاب در مسير سرازيری باشد در اين سی سال خودش را نشان می‌داد.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: در اين راهپيمايی، از زبان کودک تا پيرمرد و پيرزن يک حرف و آن هم وحدت بی‌نظير ملت فرياد زده شد.
رئيس‌جمهور گفت: با پيروزی انقلاب اسلامی و آغاز دورة جديد در ايران، تحولات جهانی تحت تاثير رفتار ملت ايران قرار گرفت و پايه گذار آن نيز خود ملت بود که در گذشته نظيرش را نداريم و اين روش موفق‌ترين روش پيشبرد آرمان‌ها برای يک ملت است.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه انقلاب از دوران بلوغش عبور کرده است، خاطر نشان کرد: روش انقلاب اسلامی ايران در مراحل و زمان‌های مختلف از جمله در سال‌های اخير به عنوان الگو برای ساير کشورها معرفی شده است.
محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی مستقيم راديو و تلويزيونی با مردم، با بيان اينکه دشمنان و بدخواهان تصور می‌کردند که انقلاب به نسل‌های دوم وسوم نخواهد رسيد و سوخت انقلاب تمام و ملت ايران از پيگيری آرمان‌ها خسته می‌شود، تصريح کرد: ملت ايران به روش خودش تا امروز با جبهه استکبار مقابله کرده و مرحله به مرحله آن را عقب زده است.
رئيس‌جمهور اظهار داشت: وقتی که معادلات سياسی جهان بر پايه تهديد يک ملت سازماندهی می‌شود، طبيعی است زمانی که تهديد می‌شکند ،حرکت در جهت مخالف ادامه پيدا می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مستندات فروپاشی قدرت‌های استکباری گفت: فروپاشی اين قدرت‌ها واقعيتی است که پايه‌های نظری و مشاهدات عينی دارد. برای مسلمانان که معتقد به خداوند هستند اين امر قطعی است که امپراتوری‌ها عمر و مهلت معينی دارند و تولد تا فروپاشی آنها را می‌توان رصد کرد.خدای متعال وعده داده است که قدرت‌های بزرگ مضمحل خواهند شد.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: نظام‌هايی که ظالمانه هستند ماندگار نيستند و اگر چه ممکن است در زمان‌هايی کارکردهای مختلفی داشته باشند اما از زمانی که وجه ظالمانه آنها غالب شود، آغاز فروپاشی آنها آغاز می‌شود.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه جبهه استکبار به لحاظ نظری نيز در بن‌بست کامل در زمينه‌های جهان‌شناسی ، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی قرار دارد، گفت: مدت‌ها بود که اين نظام‌ها با تحولات اقتصادی لباس حقانيت بر نظريه‌های خود پوشانده بودند اما امروز شعارهای استکبار در بين ملت‌ها با بی رغبتی و واکنش تند مواجه می‌شود. بيست سال است که هيچ زايش نظری در اين حوزه اتفاق نيفتاده است و نظريه‌های آنها پاسخگوی نيازهای روز بشر نيست.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: هر تمدن و امپراتوری زمانی که بخواهد ديدگاه‌های خود را با زور تحميل کند به زمان فروپاشی خود نزديک شده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه جبهه استکبار از نظر سياسی نيز به بن‌بست رسيده است،ادامه داد:مسائل عراق ، لبنان ، فلسطين ،‌افغانستان ، آفريقا و آمريکای جنوبی به عنوان نمونه‌هايی از اين بن‌بست می‌باشند و اين نظام‌ها قادر به حل هيچ يک از مسائل سياسی موجود نيستند و به لحاظ اقتصادی نيز کارهايی که می‌کنند پاسخگوی بحران موجود نيست.
رئيس‌جمهور با اشاره به نشانه‌های پايان تک‌صدايی در دنيا و فرياد رسای ملت‌ها گفت: امپراتوری آنها از هر لحاظ، قدرت ادامه راه خود را ندارد که نشانه های آن، شکست صهيونيست‌ها در غزه، مناسبات و نظم حاکم بر جهان است و از اين پس تحولات جديدی در راه می‌باشد.
وی ملت ايران را بانی ايجاد نظم جديدی در جهان دانست و تصريح کرد: نظم آينده جهان بر پايه اعتقاداتی است که مناسبات ظالمانه را بر هم خواهد ريخت.
رئيس‌جمهور با اشاره به اهداف برنامه چهارم توسعه و برخی اعداد و ارقام گفت: در حالی‌که بطور متوسط ۶۴ تا ۶۵ درصد برنامه‌های گذشته توسعه اجرايی شده بود اما با اطمينان می گويم که بيش از ۸۰ تا ۸۵ درصد برنامه چهارم محقق شده است.
احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی راديو تلويزيونی با مردم با بيان اينکه رشد اقتصادی ۲ و ۷ دهم درصدی در سال آخر يک رشد بالايی است، گفت: در مجموع فعاليت‌ها ، گام‌های عمرانی و اصلاحات در صادرات غيرنفتی که از جمله اهداف برنامه چهارم بوده ،محقق شده است.
رئيس‌جمهور اهداف برنامه چهارم را دو برابر برنامه سوم خواند و تصريح کرد:‌ در حالی که فاصله اين دو برنامه بسيار کم است،کل هدف در يک سال و ۹ ماه محقق شده است و گرچه در برخی بخش‌ها عقب هستيم اما در بسياری مراحل از برآوردهای اوليه عبور کرده‌ايم و درمجموع بالای ۸۵ درصد برنامه چهارم محقق شده است.
احمدی‌نژاد اظهار اميدواری کرد: برخی عقب افتادگی‌ها با برطرف شدن موانع و آماده شدن زيرساخت‌ها به زودی رفع شود.
وی با اشاره به برخی حرف و حديث‌ها درباره اعداد و ارقام اعلام شده درباره اقدامات دولت گفت: اين ارقام و اعداد از همان دستگاه‌ها و همان افرادی است که پيشتر نيز اين آمارها را ارائه می‌کردند در حاليکه بدون مبنا اين ارقام را زير سوال بردن ،کار درستی نيست. اگر قرار باشد بپذيريم اعداد و ارقام اشتباه است‏, پس اعداد و ارقامی که در دولت‌های گذشته همين نهادها اعلام می‌کردند نيز زير سوال می‌رود.
احمدی‌نژاد سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را از جمله منابع اعلام اين آمار خواند و تصريح کرد:‌ يک نظام جامع آماری را طراحی کرده‌ايم تا پراکندگی‌ها حذف شده و يک مرکز رسمی در کشور آمارها را اعلام کند و پاسخگو نيز باشد.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه زير سوال بردن اعداد و ارقام آماری از جانب برخی رسانه‌ها که از آزادی مطلق برخوردارند, بی‌انصافی است، گفت: لايحه بودجه تقديمی به مجلس شورای اسلامی نه تنها کسری آشکار، بلکه کسری پنهان نيز ندارد.
احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی مستقيم راديو و تلويزيونی با مردم افزود: شايد برخی درآمدهای پيش بينی شده در اين بودجه محقق نشود که اين موضوع طبيعی است. اما همه ساز و کارها در اين لايحه پيش‌بينی شده است.
وی درباره بودجه امسال نيز گفت: علت دادن اصلاحيه نيز تکاليفی بود که مجلس بر دوش دولت گذاشت، چرا که برخی هزينه‌ها افزايش يافت. البته بودجه امسال را به گونه‌ای مديريت کرده‌ايم که نياز به متمم و دريافت منابع جديد نباشد و در اصلاحيه بودجه، برخی هزينه‌ها جا به جا شد.
احمدی‌نژاد در ادامه با گلايه از برخی رسانه‌ها به سبب ارائه آمارهای ضد و نقيض در خصوص بودجه امسال و سال آينده گفت: رسانه‌ها عين بودجه را منتشر کنند تا مردم مطلع شوند. رسانه‌ها بايد برای ارقامی که اعلام می‌کنند استدلال داشته باشند و اگر مرکز پژوهش‌های مجلس نيز ارقامی در خصوص کسری بودجه اعلام می‌کند بايد راهکارهايی نيز ارائه کند تا در بررسی لايحه بودجه لحاظ شود.
رئيس‌جمهور دربارة تأثير کاهش قيمت نفت در محقق نشدن اهداف بودجه سال آينده گفت: ذخاير ارزی کشور به اندازه‌ای هست که اگر تا چهار سال آينده نيز همين وضع در موضوع نفت ادامه يابد، همة برنامه‌های اقتصادی و سازندگی با شيب تند پيش برود و اگر شيب حرکتمان را کمتر کنيم حتی تا شش سال نيز می‌توانيم ادامه دهيم.
احمدی‌نژاد گفت: در لايحه بودجه سال آينده، بسياری از هزينه‌ها که با رشد بنيادين کشور ارتباط ندارد حذف و اولويت‌ها به بخش سرمايه گذاری، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اختصاص داده شد.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه بودجه بر اساس آبادانی کشور تنظيم شده است، افزود: نظام برنامه‌ريزی اين گونه است که اگر بخشی از درآمدها محقق نشد از فرجه‌هايی که در نظر گرفته‌ايم، استفاده کنيم. با اين حال در مذاکرات با مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌ايم که هر بخش از درآمدها مشکل دارد حذف کنيم.
رئيس‌جمهور از اجرای قانون مديريت خدمات کشوری برای کارمندان دولت از فروردين ۱۳۸۸ خبر داد و با بيان اينکه قانون مديريت خدمات کشوری گام بزرگی در نحوه دريافتی کارمندان است، گفت: اين قانون امسال برای بازنشستگان دولت اجرا شده است. البته بودجه جاری کشور ظرفيت اين جهش را نداشت اما دولت با در نظر گرفتن تدابير لازم و نيز با کمک و همکاری مجلس شورای اسلامی اين قانون را اجرا کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار ايلنا, احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه در سه سال گذشته بودجه دولت در جهت کاهش وابستگی به نفت بوده است، اظهار داشت: با کاهش قيمت جهانی نفت در سال جاری دولت از اين فضای تهديد به عنوان فرصت استفاده کرد و وابستگی خود را به نفت کاهش داد.
وی افزايش و توسعه فعاليت‌های اقتصادی و عمرانی را با توجه به کاهش قيمت نفت از ويژگی‌های بودجه سال ۸۸ دانست و گفت: شفاف‌‌سازی نيز از ديگر ويژگی‌های اين بودجه است و معتقديم هر قدر بودجه کشور روشن‌تر باشد به نفع مجريان و قانونگذاران است.
احمدی‌نژاد گفت: دولت سقف يارانه کالاهای اساسی را نيز کاهش نداده و حتی بيش از هزار ميليارد تومان افزايش در اين بخش داشته است که اين امر يکی ديگر از ويژگی‌های بودجه سال آينده خواهد بود.
رئيس‌جمهور در بخش ديگری از سخنانش درباره افزايش درآمدهای نفتی گفت: دولت از بانک مرکزی سه هزار ميليارد تومان و از بابت ماليات نفت نيز دو هزار و پانصد ميليارد تومان طلب دارد، گفت: اين طلب دريافت خواهد شد و دولت همچون سال‌های گذشته مبالغی را نيز به خزانه برگشت خواهد داد.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: در سه سال گذشته پيش‌بينی‌های دولت درباره درآمدهای نفتی محقق شده است.
احمدی‌نژاد با اشاره به اختلاف محاسبه طلب دولت، ميان بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارايی افزود: فعاليت‌های اقتصادی روز به روز در حال تغيير است و تحليل و تفسيرهای متفاوتی وجود دارد. مجلس از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارايی برای حل اختلاف دعوت کرد و خوشبختانه اين دو به تفاهم رسيده‌اند و ميزان طلب دولت مشخص شده است.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه دولت و مجلس شورای اسلامی برای اجرای لايحه هدفمندکردن يارانه‌ها تفاهم کرده‌اند، اظهار داشت: دولت آثار اجرای اين لايحه را در بودجه سال ۸۸ کل کشور ديده است و به همين خاطر اگر اين لايحه کنار برود, آثار آن نيز بايد به کنار گذاشته شود.
احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اينکه نظر مجلس براين بود که چون لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها کار بسيار بزرگی است، دولت بايد لايحه آن را به مجلس تقديم کند، گفت: دولت نزديک به سه سال روی اين لايحه کار و ابعاد مختلف اجرای آن را بررسی کرده است.هدفمند کردن يارانه‌ها کاربسيار مهمی است و مجلس شورای اسلامی هم به آن توجه ويژه دارد زيرا ريل اقتصادی آينده کشور را مشخص می‌کند و با اصلاحات ساختاری، اقتصاد نوين کشور بنا می‌شود.
رئيس‌جمهور گفت: لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها تکليفی است که در برنامه‌های سوم و چهارم توسعه برعهده دولت گذاشته شده است و بايد اجرا شود.
وی با تأکيد بر اينکه لايحه، برای هدفمند کردن يارانه‌هاست و نه حذف يارانه‌ها، تصريح کرد: ديدگاهی قبلا درپی حذف يارانه‌ها بود اما دولت به هيچ وجه درپی اين کار نيست زيرا قانون نيز اين اجازه را نمی‌دهد.
احمدی‌نژاد هدفمند کردن يارانه‌ها را دارای چند بخش کاملا روشن دانست و گفت: اصلاح قيمت‌ها و تخصيص منابع اصلاح آنها از جمله بخش‌های اين لايحه است. با محاسباتی که دولت به طور دقيق انجام داده است، هفت دهک درآمدی جامعه حتما بايد پشتيبانی شوند و ۶۰ درصد منابع حاصل از اصلاح قيمت‌ها برای اين کار درنظر گرفته شده است.
وی افزود: ۲۵درصد از اين منابع نيز برای جبران هزينه‌های دولت و توسعه فعاليت‌های عمرانی در نظر گرفته شده است. در اين چارچوب هزينه‌های نفتی را در بودجه کاهش داده‌ايم و به سمت اصلاح پايه‌های تورمی رفته‌ايم، برای اينکه يکی از عوامل اصلی ساختاری تورم را حذف کنيم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه در لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها ۱۵ درصد نيز برای توليد در نظر گرفته شده است ، گفت: با توجه به تصويب کليات اين لايحه در مجلس، به نظر می‌رسد مجلس هم اکنون بايد وارد بررسی جزئيات اين لايحه شود.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه به سرانجام رساندن اين کار بزرگ به همراهی و همدلی مجلس و دولت نياز دارد، ابراز اميدواری کرد با تصويب اين لايحه در مجلس آثار آن در لايحه بودجه سال ۸۸ کل کشور مشاهده شود.
وی مباحث مطرح شده درباره آثار قيمتی لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را مباحثی مهم دانست و گفت: هرنوع هدفمند کردن يارانه‌ها بدون اصلاح قيمت‌ها بی‌معنی است و هرنوع واقعی کردن قيمت‌ها بدون در نظر گرفتن منابع لازم برای جبران آنها برای مردم معنا نخواهد داشت. هدفمند کردن يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌ها هرزمان که اجرا شود بايد حداقل يک ماه قبل از آن ،رقم جبرانی اش در حساب مردم واريز شده باشد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه پيش‌بينی‌های لازم در لايحه برای جلوگيری از آثار منفی آن صورت گرفته است، گفت: ما نمی‌خواهيم شوکی به مردم وارد شده و به مردم فشار بيايد و يا نظام بازار دچار اختلال شود.
رئيس‌جمهور خطاب به کسانی که اجرای لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها را موجب ايجاد تورم بيشتر در کشور می‌دانند, تصريح کرد: اين مسأله تورم زا نيست بلکه جهشی است که همزمان با اجرای آن استهلاک آن هم آغاز می‌شود. همه اين مسائل با علم روز محاسبه شده است و در مدت ۱۲ تا ۱۸ماه اين جهش به صفر می‌رسد.
وی ايراد ديگری که به اجرای اين لايحه گرفته شده است، پرداخت‌های نقدی به مردم دانست و گفت: بايد به مردم اجازه دهيم تا خود انتخاب کنند. پرداخت غير نقدی علاوه بر اينکه نياز به ايجاد ساختار عريض و طويل و اتلاف منابع دارد برخی مشکلات ديگر را نيز ايجاد می‌کند. ازا ين‌رو بايد اجازه دهيم مردم منابع خودشان را مديريت کنند زيرا اين اقدام به‌طور طبيعی در سبد مصرف خانوار و مصرف انرژی تاثيرگذار خواهد بود.
احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه برخی‌ها در اين باره تعابير بدی به کار می‌برند، گفت: اين تعابير غيرمنصفانه است و جالب اينجاست کسانی اين تعابير را به کار می‌برند که خودشان قبلاً از رقم پرداختی به مردم سخن گفته بودند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه توزيع کنونی يارانه‌ها عادلانه نيست ،گفت: پرداخت نقدی يارانه‌ها نهايت احترام به مردم است.
وی در پاسخ به سوال چگونگی ارتباط آزادسازی قيمت ها با پرداخت مبلغی به مردم در لايحه هدفمند کردن يارانه‌ها، تصريح کرد: اگر يارانه دولت به انرژی به طور يکنواخت توزيع می‌شد ديگر نيازی به اين کار نبود. بيش از ۷۰ درصد يارانه انرژی به سه دهک جامعه تعلق می‌گيرد و فقط بخش کمی از آن به هفت دهک باقی مانده می‌رسد.
رئيس‌جمهور افزود: هم اکنون خانواده‌هايی هستند که ۵۰ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کنند و در مقابل خانواده‌هايی هستند که فقط ۲ تا ۳ هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کنند؛ در اين روش هر کس بيشتر مصرف کند از يارانه بيشتری بهره‌مند می‌شود. در مصرف کنونی انرژی کسانی که از درآمدهای بيشتری برخوردارند، انرژی بيشتری مصرف می‌کنند و اين صحيح نيست.
احمدی‌نژاد افزود: وقتی يارانه انرژی باز توزيع می‌شود،حداقل چهار دهک قدرت خريدشان بالا می‌رود، سه دهک جبران کامل می‌شوند و سه دهک نيز از ميزان پس انداز و توسعه شان کم می‌شود که البته افراد گروه سوم نيز از يارانه بهره‌مند خواهد شد. بايد يارانه‌ها را در اختيار خود مردم قرار دهيم تا خودشان مصرف آن را مديريت کنند.
رئيس‌جمهور خطاب به کسانی که از واژه‌هايی چون گداپروری در پرداخت نقدی يارانه‌ها به مردم استفاده می‌کنند ،گفت: اين افراد چه راه حلی پيشنهاد می‌کنند؟ پرداخت نقدی يارانه به مردم نهايت احترام به آنهاست و در اصل به کار بردن اين واژه‌ها توهين به مردم است.
وی با بيان اينکه اين حرف‌ها شعار انتخاباتی برخی‌ها می باشد، گفت: اتفاقا کسانی اين حرف‌ها را می‌زنند که در قانون برنامه، اينها را نوشته و ما را مکلف کرده‌اند که آن را اجرا کنيم.
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش‌ها درخصوص کسری يک ميليارد دلاری در واريز پول نفت به خزانه، گفت: برخی منتظر اين‌گونه حرف‌ها هستند تا با تيترها و سخنرانی‌ها چهره کشور را مشوش کنند.
احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی تلويزيونی با مردم ، با تشريح روند حاکم بر دريافت درآمدهای نفتی ازجانب دولت گفت: وزارتخانه نفت از فروش نفت خام مطلقا دلاری دريافت نمی‌کند بلکه اين خريداران هستند که پس از گشايش اعتبار، هزينه خريد نفت را به حساب‌های خارج از کشور بانک مرکزی می‌ريزند و نه حساب دولت.
رئيس‌جمهور در توضيح اين موضوع تأکيد کرد:‌ متاسفانه حتی برخی نخبگان خبر ندارند که دولت نمی‌تواند مستقيما از درآمدهای نفتی استفاده کند.
وی افزود: جايی به نام خزانه داری دولت وجود دارد که درآمدهای نفتی طبق قانون بودجه هر سال به مقدار معينی از آن صرف می‌شود و اجازه استفاده از آن تحت عناوين گوناگون و طبق احکام بودجه حاصل خواهد شد. از آنجا که درآمد نفت به روز نيست و نفت اول به فروش می‌رسد و بعد به حساب خزانه دولت واريز می‌شود در مقطعی حسابرسی در يک خلاء‌زمانی صورت می‌گيرد که حساب و کتاب‌ها تکميل نيست و درآمد نفتی به حساب خزانه ريخته نشده است.
احمدی‌نژاد اختلاف حسابداری و کم دقتی و اشتباه گزارش ديوان محاسبات را دليل اصلی اين شبهه خواند و ضمن گلايه از ديوان محاسبات و آنهايی که اين گزارش را در مجلس قرائت کردند ، گفت:‌ من مدعی هستم که اين دولت پاک است و با اين همه فشار و مراقبت و اين سيستم دقيق فروش نفت که ابتدا به حساب بانک مرکزی و سپس خزانه وزارت دارايی ريخته می‌شود، آن قدر مستحکم است که در عين نظارت مستمر سه قوه، امکان چنين اتفاقی نباشد.
وی با انتقاد از کسانی که آمارهای اشتباه در خصوص درآمدهای نفتی ارائه می‌کنند ، گفت: نمی‌دانم اين از بی‌سوادی است يا بداخلاقی که از هر ابزاری برای ضربه زدن يا تحريک مردم استفاده می‌کنند اما در اين ميان ما مدعی هستيم که اين اشتباه محض از سوی کسانی منتشر شده که تعريف خزانه و بانک مرکزی را نمی‌دانند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: در اين روند همه چيز قانون‌مدار است و همه چيز ريال به ريال کنترل می‌شود و دقيق تر از همه حسابرسی از بانک‌هاست.
رئيس‌جمهور با يادآوری برخی بی توجهی‌ها در بودجه‌های قبلی به اختلاف تفريغ بودجه ۶ ميلياردی در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: بعدها مشخص شد چنين نبوده و برخی تنها به دنبال فرصتی برای ضربه زدن به چهره کشور بودند.
محمود احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی تلويزيونی با مردم، با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره واردات بدون مجوز بنزين گفت: وزارت نفت موظف است نيازهای داخلی سوخت را تأمين کند و همواره بايد يک حد استراتژيکی از ذخيره داشته باشد. وزارت نفت لحظه‌ای و به طور مستمر خريد می‌کند و طبق قانون بودجه ۸۷ نيز اين خريد بايد از محل ۳ هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده برای اين منظور باشد.
وی افزود: احساس می‌کنم بعضی جوسازی‌ها البته نه در مجلس به خاطر اين است که بيان کنند دولت قانون را اجرا نمی‌کند که اين بی‌انصافی است و بايد بگذارند تا دولت مديريت کند.
وی تصريح کرد: برخی می‌خواهند فضايی درست کنند که دولت پاک نيست و اين بی انصافی است، اين دولت قانون‌گراترين دولت است.
احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تناسب نداشتن صادرات و واردات گفت: در قوانين برنامه هيچ وظيفه‌ای برای کنترل واردات وجود ندارد و در قانون درباره صادرات غيرنفتی تاکيد شده است.
وی با اشاره به اينکه دولت درصدد بالاتر بردن تراز بازرگانی غيرنفتی است گفت: تحقق اين موضوع جزو آرزوهای ۴۰ سال اخير است.
احمدی‌نژاد به جهش صورت گرفته در صادرات غير نفتی اشاره کرد و گفت: صادرات غير نفتی در سال ۸۳ ، ‌هفت ميليارد دلار و در سال ۸۶, بيست ميليارد دلار بوده است.
رئيس‌جمهور درباره نسبت صادرات غير نفتی به کل واردات افزود: اين نسبت در سال ۸۳، بيست و دو درصد و در سال ۸۶ ، سی و دو درصد بوده است.
وی با گلايه از جنجال برخی رسانه‌ها مبنی بر واردات بی رويه در دولت نهم گفت: اين دولت فقط کالاهای اساسی را که تکليف بودجه بوده وارد کرده است. واردات کالاها را فقط می‌توانيم با افزايش ميزان تعرفه کنترل کنيم و اين ميزان در دولت نهم بيشترين بوده است.
احمدی‌نژاد کالاها را به سه دسته سرمايه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی تقسيم کرد و گفت: از کالاهای سرمايه‌ای و واسطه‌ای سود بازرگانی گرفته نمی‌شود و همه عوارض به کالاهای مصرفی منتقل می‌شود.
وی درباره واردات ميوه نيز گفت: به جای اينکه ميوه‌های برداشت شده در مهر ماه برای شب عيد ذخيره شود و مقادير زيادی از بين برود ، در همان زمان ميوه‌ها را صادر و معادل آن را وارد می‌کنيم و ديگر پول انبارداری نمی‌دهيم و اين اقدامی منطقی است. البته اين اقدامات را دولت انجام نمی‌دهد بلکه دولت فقط نقش هدايت کننده دارد.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه در همه جای دنيا ، ايران را در تراز بزرگ‌ترين قدرت‌های جهان می‌سنجند و نقش، ادبيات و جهت گيری‌های کشورمان در مناسبات جهانی تعيين‌کننده است، گفت: حضور فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در جهان بسيار آشکار است و به ادبيات روز مردم دنيا تبديل شده است.
رئيس‌جمهور در ادامه گفتگوی تلويزيونی با مردم، با بيان اينکه به لطف خدا و ايستادگی ملت، اکنون تهديد نظامی از کشورمان برطرف شده ،تصريح کرد::اگر فضای انقلابی و آرمانی وجود داشته باشد و ملت يکپارچه باشد می‌تواند همه موانع را از پيش روی خود بردارد و در صورت بی‌تفاوتی و سستی، دشمنان حتی در منازل ما نيز رخنه می‌کنند زيرا اخلاقشان اين گونه است.
احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه ملت ايران سياست‌های گوناگون را تجربه کرده است، اظهار داشت: اقتدار يک ملت اگر از درون آن بجوشد، موجب عقب نشينی دشمنان می‌شود.
وی در بخش ديگری از اظهاراتش درباره نامه‌هايی که به وزير کشور در خصوص حقوق شهروندی نوشته است، گفت: اين طرح قبلا تهيه و برای صيانت از حريم اجتماعی تدوين شده است. ‌متاسفانه وزارتی که بايد اين کار را مديريت می‌کرد، آن را انجام نداد و فقط به فعاليت انتظامی پرداخت. در صورتی که اساس اين طرح، فرهنگی بود. از وزير اسبق کشور (پورمحمدی) خواسته بودم که اين کار فرهنگی را انجام دهد و وزير بعد از آن نيز عمر وزارتش کفاف نداد.
احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه بايد با افرادی که به طور سازماندهی شده در صدد تخريب محيط اجتماعی هستند, طبق قانون برخورد شود، گفت: اکثر مردم ايران به ويژه جوانان، از بهترين و پاک ترين مردم جهان هستند و بر اعتقادات اسلامی و فرهنگی خود ايستاده‌اند و حتی برای آن حاضر به فداکاری و هزينه هستند.
رئيس‌جمهور درباره زمان ابلاغ اين طرح به وزير کشور گفت: اين کار از گذشته در دستور کار دولت بوده است و هر وقت اين فعاليت انجام شود برخی از آن انتقاد می‌کنند.
وی با تشکر از زحمات نيروی انتظامی برای اجرای طرح امنيت اجتماعی گفت: اين طرح انتظامی نيست بلکه فرهنگی است و عناصر فرهنگی بايد با کمک گرفتن از مردم آن را اجرا کنند. ‌در ۲۰ جلسه تخصصی به مديران مربوطه برای اجرای اين طرح تذکر دادم اما متاسفانه در اجرای آن، تأخيری صورت گرفت.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه حفظ موجوديت آمريکا به تغييرات بنيادی بستگی دارد، گفت: رفتارها بايد عوض شود و اين مستلزم آن است که مبانی عوض شود؛ اگر قرار باشد همان کالای قبلی را در بسته‌بندی جديد ارائه کنند به سرعت لو خواهد رفت، دنيا خواهد فهميد و عکس العمل‌ها خيلی تند خواهد بود.
احمدی‌نژاد در ادامة گفتگوی مستقيم راديو و تلويزيونی با مردم درباره شعار تغيير اوباما و گفتگو با ايران تصريح کرد: تغيير يک ضرورت است يعنی دنيا و مردم آمريکا به نقطه ای رسيده‌اند که بايد رفتار سردمداران آمريکا عوض شود و اگر عوض نشود، ادامة زندگی محال می‌شود.
وی افزود: بدترين عکس‌العمل‌ها را در اين زمينه مردمی نشان خواهند داد که به اين شعار رأی داده‌اند.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه منتظر نشانه‌های تغيير واقعی در آمريکا هستيم، تصريح کرد: طرح تغيير حرفی است که بايد ديد در صحنة عمل واقعاً چه تغيير بنيادی اتفاق می‌افتد. در کرمانشاه اين شعار را تشويق هم کردم؛ آقای بوش بنايش بر اين بود که همة ملت‌ها را تحقير کند و با حملة نظامی، حقوق ملت‌ها را به جيب يک سری سرمايه دار بريزد؛ آيا حالا هم قرار است همان اتفاق با يک ادبيات نرم، لبخند و قدرت هوشمند بيفتد يا نه واقعاً توبه کرده‌اند؟
رئيس‌جمهور اضافه کرد: به عنوان مثال ملت فلسطين، ملتی است که از سرزمينش رانده و حقوقش ضايع شده است، آيا تغييری که رئيس‌جمهور آمريکا گفته است شامل بازگرداندن حقوق ملت فلسطين هم می‌شود؟ آيا قرار است حقوق ملت افغانستان نيز به رسميت شناخته شود؟ آيا بناست اين شبکه اقتصادی چپاولگر که منابع ملت‌ها را غارت می‌کند و نقاط ضعف خود را به ساير ملل منتقل می‌کند اصلاح شود؟
احمدی‌نژاد ادامه داد: آيا با شعار تغييری که مطرح کرده‌اند قرار است شورای امنيت اصلاح شود؟ آيا قرار است زورگويی از بين برود؟ آيا مانع شدن در مقابل ملت‌ها و جلوگيری از پيشرفت آنها از بين خواهد رفت؟ آيا با اين تغييرات از پيشرفت ملت‌ها خوشحال می‌شوند؟
رئيس‌جمهور با بيان اينکه ملت‌ها منتظر تغييرات واقعی در آمريکا هستند، گفت: خيلی‌ها با چشمان تيزبين منتظر هستند که آيا تغيير واقعی اتفاق می‌افتد يا نه. اگر تغيير واقعی اتفاق بيفتد، خود به خود بقیة معادلات هم عوض می‌شود.
وی در پاسخ به اين سؤال که آيا اين تغيير معادلات شامل روابط ايران و آمريکا نيز خواهد شد, تصريح کرد: کلاً همة روابط به شکل ديگری خواهد شد، بايد در آن شرايط حرف زده شود.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: اما اگر تغيير واقعی در آمريکا اتفاق نيفتد، روابط همان روابط است؛ حال در اين شرايط چه بايد کرد؟ ما که به اقتضای شرايط و بر اساس منافع ملی خودمان و البته برای صلح و عدالت جهانی بهترين تصميم را می‌گيريم، منطقی هم هستيم، نه زور خواهيم گفت و نه چيزی را تحميل خواهيم کرد؛ اما مهم آن است که بايد آن تغيير اتفاق بيفتد.
رئيس‌جمهور افزود: زمانی تغيير حاصل می‌شود که آنها به خودشان بگويند ما چه کاره هستيم که در امور ديگران دخالت کنيم و هروقت جواب قانع کننده‌ای برای خود و ديگران داشتند اين را می‌توان تغيير عنوان کرد.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه ايران از مرحله هسته‌ای عبور کرده است, اظهار داشت: هرکس بخواهد در اين زمينه حرف بزند، خودش را خراب کرده است.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه پس از پيروزی انقلاب اسلامی، حرکت ملت ايران در تمام عرصه‌ها شتاب مستمری به خود گرفته است، خاطر نشان کرد:روحيه آرمانی در سه سال و نيم خيلی اوج گرفته است.
احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی مستقيم راديو و تلويزيونی با مردم ، با بيان اينکه وقتی فضا آرمانی می‌شود، سرعت و شتاب مردم نيز بيشتر می‌شود ،تصريح کرد: کسانی که اين سرعت و شتاب را تکذيب می‌کنند در حقيقت اين سرعت را با معادلات خودشان حساب می‌کنند و نمی‌توانند آن را باور کنند.
وی به برخی عملکرد‌های نظام اسلامی و دولت نهم اشاره کرد و گفت: توليد آلومينيوم از ۲۵ هزار تن در سی سال پيش به ۲۱۸ هزارتن در سال ۸۴ و ۴۵۷ هزارتن در سال جاری افزايش يافته است، به عبارت ديگر در سه سال و نيم اخير بيش از همه تاريخ ايران به توليد آلومينيوم اضافه شده است.
احمدی‌نژاد با اشاره به نبود هيچ گونه توليد مس در کشور در زمان پيروزی انقلاب اسلامی گفت: توليد مس در کشور در سال ۸۴ به ۱۷۸ هزار تن و هم اکنون به ۲۶۰ هزار تن افزايش يافته است. همچنين ظرفيت توليد سالانه سيمان از ۶ ميليون و ۲۰۰ هزار تن در ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی، هم اکنون به ۳۶ ميليون تن رسيده است.
رئيس‌جمهور افزود: ظرفيت توليد سيمان تا ۱۱۰ هزار تن درکشور در حال تکميل است و به زودی جشن خودکفايی توليد سيمان در کشور برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اينکه ظرفيت توليد زغال سنگ در زمان پيروزی انقلاب اسلامی يک ميليون تن بود که اين ظرفيت تا پيش از روی کار آمدن دولت نهم باقی مانده بود ،گفت: در سه سال و نيم اخير توليد زغال سنگ به بيش از دو ميليون تن افزايش يافته است.
احمدی‌نژاد با بيان اينکه دريافتی خانوارهای زيرپوشش کميته امداد امام و سازمان بهزيستی در سال‌های ۸۱ تا ۸۳، هشت تا شانزده هزار تومان در ماه بود، گفت: اين رقم در دولت نهم به ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان رسيده است.
رئيس‌جمهور فضای ورزشی ايران تا قبل از آغاز به کار دولت نهم را سه هزار و ۸۵۰ فضا اعلام کرد و گفت: در سه سال و نيم اخير دو هزار و ۵۰۰ فضای ورزشی به اين تعداد اضافه شده است. در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۸۴، يک ميليون و ۲۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی در کشور ساخته شد، در حالی که در سه سال و نيم دولت نهم ۸ ميليون متر مربع به فضای ورزشی کشور اضافه شده است.
احمدی‌نژاد به کسب مدال‌های جهانی و آسيايی به دست ورزشکاران ايرانی اشاره کرد و گفت: تا سال۱۳۸۴، سيصد و هشتاد و پنج مدال برای کشور به دست آمد، اما در سه سال و نيم اخير، ۱۲۷ مدال برای کشور به دست آمده است، به عبارت ديگر يک سوم مدالها در تاريخ کشور در اين مدت کسب شده است.
وی با بيان اينکه وقتی روحيه آرمانی در کشور به وجود آيد، ورزشکار هم می‌درخشد, گفت:روحيه آرمانی در سه سال و نيم خيلی اوج گرفته است.
رئيس‌جمهور افزود: وقتی که جنگ آغاز شد کسانی تا سال شصت، فضا را تخريب می‌کردند، بنابراين تا آن زمان پيشرفت نداشتيم، اما وقتی عوامل تخريب از صحنه سياسی کشور کنار گذاشته شد، فضا برای پيروزی‌ها مهيا شد.
احمدی‌نژاد رشد ورود گردشگر به کشور را نيز از شاخص‌های پيشرفت ايران اسلامی دانست و گفت: در حالی که در سال ۸۳، هشتصد هزار گردشگر به ايران سفرکرده بودند، در سال هشتاد وشش، دو ميليون و دويست هزار گردشگر به کشورمان آمدند و اين برخلاف حرف‌هايی است که برخی‌ها می‌گويند.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه حدود ۲۵ سال است که کارمند دولت هستم،‌گفت: ‌اگر مجموعه مديريت کشور و مردم مانند وزرا و استانداران کنونی کار کنند طبيعی است که سرعت رشد کشور چند برابر شود.
وی در پايان با تشکر ويژه از همه خادمان انقلاب به ويژه همکاران خود در دولت نهم اظهار داشت: ‌‌همکاران من، ‌فداکارانه در حال فعاليتند و از جان و سلامت خود مايه گذاشته اند تا فاصله‌ها را جبران کنند.





















Copyright: gooya.com 2016