سه شنبه 13 اسفند 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد نخست‌وزير ميرحسين موسوی از توقيف مطبوعات، دولتی شدن روحانيت و تحريک قدرت‌های جهانی، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس پس از ۱۱ سال به بهانه شصت و ششمين سالگرد تاسيس انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در جمع بی‌شمار دانشجويان حضور يافت و با استقبال آن‌ها روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا, ميرحسين موسوی که در بدو ورود به سالن شهيد چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با شعار «درود بر موسوی سلام بر خاتمی», «صلی‌علی محمد, ياور خمينی آمد» روبه‌رو شد, ابتدا با گرامی‌داشت ياد و خاطره موسسان انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران گفت: در نگاه به گذشته هيچ محفلی مانند انجمن اسلامی در من ايجاد حسرت و هجران نمی‌کند.
وی افزود: وقتی به گذشته نگاه می‌کنم چه بسا بهترين مقطع تاريخی زندگيم را در جمع عده‌ای جوان دانشجو و با اخلاص و نيز با انگيزه‌های ملی و دينی سپری کردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انجمن اسلامی دانشجويان دارای طبيعت دوگانه مانند مجسمه ژانوس است
ميرحسين موسوی که در سخنان خود سعی کرد با گريزی به گذشته به تبيين هويت انجمن اسلامی دانشجويان بپردازد به ذکر خاطره‌ای از مسافرت خود به ايتاليا پرداخت و گفت: در اين مسافرت سياسی که به ايتاليا داشتم, در موزه واتيکان از يک مجسمه که بسيار شگرف بود, ديدن کردم. مجسمه‌ای که دارای دو سر بود و وقتی از مسوولين موزه در مورد اين مجسمه سوال کردم, آن ‌را متعلق به يکی از اساتيد يونان به نان ژانوس خواندند و به نظر من دو سر اين مجسمه به اين معناست که هم می‌توان به گذشته نگاه کرد و هم به آينده.
وی انجمن اسلامی دانشجويان را دارای يک طبيعت دوگانه به مانند مجسمه ژانوس دانست و گفت: معجزه انجمن اسلامی اين است که مسائل متضاد را در درون خود جمع کرده و هر کدام از اين مشخصات انجمن اسلامی که از بين رود, باعث تضعيف اين تشکل دانشجويی می‌شود.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس با ذکر تاريخچه‌ای از شکل‌گيری انجمن‌های اسلامی دانشجويان از بزرگانی که به گفته وی زحمت پايه‌گذار و اين تشکل مقدس را کشيده‌اند, قدردانی کرد.
ميرحسين موسوی, يک چهره انجمن‌های اسلامی دانشجويان را به اسلام و دين و چهره ديگر را با رويکرد به سنت دانست و گفت: نگاه ديگر ميرحسين موسوی به جهان و پيرامون خود همراه با تغييرات آن است.
جنبه دينی و سنتی انجمن اسلامی موجب قوت آن است
وی با بيان اينکه از يک طرف جنبه دينی و سنتی انجمن اسلامی موجب قوت آن است, گفت: انجمن‌های اسلامی پشت خود را به مردم می‌دهند و از حمايت آن‌ها تغذيه می‌کنند و همين‌طور از تجربيات نهادهای سنتی نيز بهره‌مند می‌شوند.
نخست‌وزير دوران دفاع مقدس تصريح کرد: انجمن‌های اسلامی توانسته‌اند ظرفيت‌های عظيم يک جامعه دينی و علمی را به خوبی منتقل کنند و اين کار کمی نبود و در انتقال مسائل اساسی جامعه انجمن‌ها نقش مهمی داشته‌اند و از قديم, اگر مساله‌ای برای کشور پيش می‌آمد انجمن‌ها پيش‌قدم می‌شدند و امکان اين تاثير در جامعه به دليل اعتمادی بود که مردم به انجمن‌ها داشتند.
وی با بيان اينکه مردم در جايی‌که ترديد دارند سرمايه‌گذاری نمی‌کنند, اظهار داشت: انجمن اسلامی به دليل اعتمادی که مردم به آن‌ها داشته‌اند, توانسته‌اند در نهادهای دينی و سنتی راه يابند و با اين‌کار نقش مثبتی در جهت روشنگری, دگرگونی و آگاهی مردم ايفا کرده‌اند.
ميرحسين موسوی با بيان اينکه اگر هر کدام از اين چهره‌ها و نگاه‌ها تضعيف شود انجمن اسلامی قدرت خود را از دست می‌دهد, گفت: اگر تکيه به اعتقادات دينی کم شود, از اعتقاد مردم به اين نهاد کاسته می‌شود و اگر نگاه نو به جهان نيز در اين تشکل از دست برود, انجمن‌ها تبديل به يک جو متحجر و بسته‌ای می‌شوند که نمی‌توانند تاثيری در جامعه داشته باشند.
وی با بيان اينکه يکی از معجزه‌های اين نهاد اين است که توانسته در يک نقطه مرزی جمع اضداد را جمع کند, نقش انجمن‌های اسلامی دانشجويان به مرزداران تشبيه کرد و گفت: نقش دانشجويان البته بسيار بااهميت‌تر از مرزداران است و در جامعه چنين تشکلی که يک چنين نقطه حساسی ايستاده باشد و نقش ايفا کند, کمتر سراغ داريم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگری از سخنان خود به فضای کنونی جامعه اشاره کرد و گفت: در جامعه گاهی به جرياناتی برمی‌خوريم که مقابل هم قرار می‌گيرند و وقتی مساله را واکاوی می‌کنيم, دليل آن در شکل و ساختار آن جريان است.
وی با بيان اينکه امروز در جامعه مباحثی مانند اصولگرايی و اصلاح‌طلبی مطرح است با تشبيه اين دو واژه به مجمسه ژانوسی اين دو را نه در مقابل هم بلکه در کنار هم دانست و گفت: جامعه ما در ارتباط با شعارهای اصلاح‌طلب و اصولگرا يک چهره ژانوسی دارد به اين معنا که جامعه هم از عقل جمعی استفاده می‌کند که اصلاح‌طلب است و هم اصولگراست به آن معنا که به ارزش‌ها پايبند است.
بايد به تبيين درست واژگان اصلاح‌طلبی و اصولگرايی پرداخت

وی با بيان اينکه به نظر می‌رسد برای درک آن‌چه که در جامعه می‌گذرد بايد به تبيين درست واژگانی به مانند اصلاح‌طلبی و اصولگرايی پرداخت, وظيفه گروه‌های سياسی را بسيار خطير و کارساز در جمع کردن اين دو مفهوم دانست و گفت: در جامعه ما مساله عدالت و آزادی از هم جدايی ندارد و در مشروطيت در مقابل استبداد شعار عدالت قرار می‌گرفت و از عدالت مجلس و قانون زاييده شد و در دورانی از حکمرانی افراد, رفتن به سمت عقلانيت و آزادی مورد توجه بود.
عدالت و آزادی جدايی ناپذيرند
ميرحسين موسوی تاکيد کرد: در جامعه ما اين دو شعار «عدالت و آزادی» اگر خوب به آن نگاه شود از هم جدايی ناپذيرند.
وی با بيان اينکه در جامعه‌ای که سفره‌های آن دائما کوچک می‌شود, آزادی, پديدار نمی‌شود, اظهار داشت: آزادی در شرايطی به وجود می‌آيد که افراد فرصتی برای انديشيدن برای سرنوشت خود داشته باشند. در نبود آزادی که حق ذاتی مردم است و چيزی نيست که به آن‌ها اعطا شود, به سمت عدالت رفتن حرکت بسيار دشواری است.
رئيس فرهنگستان هنر خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که عدالت و آزادی را در کنار هم دارد, مدافع ارزش‌ها نيز هست و در عين حال اعتقاد به ارزش‌های مردم موجب نمی‌شود که دستگاه‌های مختلف در امور شخصی مردم دخالت کنند و چنين مجوزی برای آن‌ها صادر نمی‌شود در چنين شرايطی جامعه هم اصلاح‌طلب است و هم اصولگرا.
وی يادآور شد: جامعه دوست ندارد که به اعتقادات و ارزش‌ها توهين شود و حرمت اين اعتقادات ناديده گرفته شود در عين حال مردم چنين جامعه‌ای علاقه‌مند نيستند که به هر بهانه‌ای روزنامه و کتابی بسته شود.
روحانيت نبايد دولتی شود
ميرحسين موسوی با بيان اينکه کشوری که می‌خواهد متکی به مردم باشد بايد از جوانمردی و گذشت مردم درس بگيرد, گفت: جامعه در مجموع به روحانيت احترام می‌گذارد و دوست دارد که در کنار روحانيت باشد ولی در عين حال که اعتماد به روحانيت که از برکات کشور است, دليل نمی‌شود که روحانيت دولتی شود و استقلال خود را از دست بدهد و تحت تاثير قرار بگيرد.
وی با ذکر خاطره‌ای از اوايل انقلاب گفت: در زمان مسووليتم هر از چند گاهی از روحانيت و ائمه جمعه دعوت می‌کرديم تا مشکلات را برای آن‌ها شرح بدهيم و درمقطعی آيت‌الله مهدوی‌کنی از جمع شدن اين روحانيت نگران شد که مبادا اين قشر دولتی شود و من هم به ايشان پيغام فرستادم که هدف دولتی کردن نيست بلکه شرح مشکلات به آن‌هاست.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه جامعه موافق بهبود وضع کسب و کار است و از خصوصی‌سازی نيز دفاع می‌کند,گفت: چنين جامعه‌ای موافق آن نيست که ذيل اين فضا سوداگرانی به وجود آيند که همه چيز را در خريد و فروش می‌بينند. مردم نمی‌خواهند ارزش‌هايی که باعث عزت آن‌ها شد به مانند يک کالا خريد و فروش شود. در يک جامعه سوداگرانه همه کالا می‌شوند و مورد خريد و فروش واقع می‌شوند.
راهکار کاهش بحران, صدقه دادن نيست
وی با انتقاد از صدقه دادن به مردم گفت: اگر بخواهيم بحران‌ها را کاهش دهيم, راه آن نيست که به مردم صدقه بدهيم و پول در کف دست آن‌ها بگذاريم زيرا مردم ما با يک مديريت صحيح می‌توانند با مشکلات روبه‌رو شوند.
ميرحسين موسوی تاکيد کرد: حفظ صيانت از عزت مردم, بزرگترين ارزش است و اگر عزت مردم نبود, نه انقلابی شکل می‌گرفت و نه می‌توانستيم در طول ۸ سال دفاع مقدس مقاومت کنيم. الان هم همين‌گونه است. اگر مشکلی داريم می‌توانيم با حفظ حرمت و عزت مردم به سمت آن‌ها رجوع کنيم و از آنهايی که در طول ۸ سال دفاع مقدس فرزندان خود را به جبهه فرستادند, کمک بگيريم.
بی‌توجه به عزت مردم ايران, نمی‌توان به فکر عزت مردم لبنان و غزه بود
وی با مخاطب قرار دادن مسوولان گفت: کسانی که امور را می‌گردانند, بايد توجه کنند که نمی‌توانيم راجع به عزت مردم غزه و لبنان صحبت کنيم ولی عزت مردم خود را به فراموشی بسپاريم. (تشويق حضار و شعار درود بر موسوی)
ميرحسين موسوی با بيان اينکه جامعه ما از باج دادن به دولت‌های بزرگ استقبال نمی‌کند, اين خصوصيت را از جمله موارد اصولگرايی دانست و گفت: مردم ما در عين حال از تحريک بی‌مورد جهان دل خوشی ندارد.
وی در پايان با توصيه به همه گروه‌های سياسی مبنی بر لزوم وحدت در جامعه گفت: يکی از وظايف گروه‌های سياسی که برای مملکت دل می‌سوزانند, اين است که با تکيه بر همين مردم وحدت در جامعه را ايجاد کنند و نبايد اين سرمايه عظيم را تکه‌تکه کرد و آرزو می‌کنم که کشور ما به سمت وحدت بيشتر و پيشرفت پيش برود.
گفتنی است سخنان ميرحسين موسوی در اين برنامه بارها مورد تشويق حاضرين قرار گرفت.
پيش از سخنان ميرحسين موسوی, سيد عباس شريف واقفی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران بيانيه اين تشکل دانشجويی را قرائت کرد و در بخشی از آن با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوری آينده بر معرفی کانديدای واحد اصلاح‌طلبان تاکيد کرد تا
به گفته وی بر دهان ياوه‌گويان و فرصت‌طلبان که خواهان حفظ وضع موجود هستند, مهر زده شود.
همچنين مجری اين برنامه از ميرحسين موسوی به عنوان طلايه‌دار جريان خط امام(ره) ياد کرد.





















Copyright: gooya.com 2016