جمعه 7 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات کامل بخشنامه افزايش حقوق کارگران در سال ۸۸، مهر

جزئيات کامل بخشنامه افزايش حقوق کارگران در سال ۸۸ براساس مصوبه شورای عالی کار و ابلاغيه وزير کار و امور اجتماعی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در بخشنامه افزايش حقوق کارگران برای سال ۸۸ که وزير کار و امور اجتماعی برای اجرا ابلاغ کرده ، آمده است: شورای عالی کار با حضور نمايندگان سه گروه (دولت، کارفرمايان و کارگران) در جلسه مورخ ۲۷/۱۲/۸۷، پس از بحث و بررسی راجع به تعيين حداقل مزد سال ۱۳۸۸، در اجرای ماده ۴۱ قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بيشتر ميزان درآمد آنان با سطح معيشت و همچنين با توجه به مقتضيات بنگاههای توليدی و کارفرمايان و شرايط اقتصادی جامعه موارد زير را به اتفاق آرا مورد تصويب قرار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱- از اول سال ۱۳۸۸ حداقل مزد روزانه با نرخ يکسان برای کليه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم يا موقت) مبلغ ۸۷۸۴۰ ريال (هشتاد و هفت هزار و هشتصد و چهل ريال) تعيين می گردد.

همچنين از اول سال ۱۳۸۸ ساير سطوح مزدی نيز روزانه ۵ درصد مزد ثابت يا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ۱۰۹۸۰ ريال به نسبت آخرين مزد در سال ۱۳۸۷ افزايش می يابد. البته در صورتی که با اين افزايش مزد روزانه کارگر کمتر از ۸۷۸۴۰ ريال شود ملاک همان ۸۷۸۴۰ ريال است.

۲- به کارگردانی که در سال ۱۳۸۸ دارای يکسال سابقه کار شده، و يا يکسال از دريافت آخرين پايه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ ۱۲۵۰ ريال نيز به عنوان پايه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پايه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و اموراجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه يک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل نظارت بر نظام های جبران خدمت صورت می گيرد.

تبصره ۲: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۸۷، ميزان مقرر در اين بند (يا تبصره يک آن حسب مورد) تعلق خواهد گرفت.

۳- بر اساس مصوبه مورخ ۲۱/۷/۸۷ شورای عالی کار و در جهت افز ايش رضايتمندی کارگران و کارفرمايان و به منظور تثبيت و تسری تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت نسبت به دريافت مزايای بن کارگری مقرر شد از ابتدای سال ۱۳۸۸ مبلغ ريالی بن (سهم کارفرمايان) به عنوان مزايای رفاهی و انگيزه ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار تحت عنوان کمک هزينه اقلام مصرفی خانوار (بن کارگری) منظور و بابت هر کارگر (اعم از متاهل يا مجرد) ماهانه مبلغ ۰۰۰/۱۰۰ ريال از سوی کارفرمايان به آنان پرداخت شود.

۴- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزايش مقرر در بند ۱ و تبصره يک بند ۲ در کارگاههايی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نيز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنين چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل نظارت بر نظام های جبران خدمت خواهد بود.

۵- مقررات اين مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجويانی که در ايام تعطيلات تابستانی در سال ۱۳۸۸ به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می يابند نخواهد شد.

۶- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ايجاد رابطه هر چه بيشتر مزد و مزايا با بهره وری و توليد و ايجاد انگيزه بيشتر در بين کارکنان خود، علاوه بر اجرای اين مصوبه می توانند نسبت به افزايش و برقراری مزايا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پيمان های دسته جمعی و چس از تاييد وزارت کار و امور اجتماعی اقدام نمايند.

دستورالعمل نحوه اجرای افزايش حقوق کارگران کارمزدی دائم و موقت

همچنين در دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه ۲۷ اسفند ۸۷ شورای عالی کار درباره کارگران کارمزدی دائم و موقت که با امضای سرپرست اداره نظارت بر نظام های پرداخت خدمت وزارت کار و امور اجتماعی برای اجرا ابلاغ شده ، آمده است: در اجرای بند ۴ بخشنامه شماره ۱۳۹۸۴۱ مورخ ۲۷/۱۲/۸۷ وزير کار و اموراجتماعی موضوع مصوبه مورخ ۲۷/۱۲/۸۷ شورای عالی کار بدين وسيله نحوه اجرای بخشنامه مذکور را در مورد کارگران کارمزدی اعلام می نمايد:

۱- نحوه اعمال ۵ درصد افزايش بند ۱ بخشنامه

نرخ های کارمزدی در سال ۸۸ (به نسبت آخرين کارمزد در سال ۸۷) در مورد کليه کارگران کارمزدی (اعم از موقت يا دائم) به ماخذ ۵ درصد افزايش می يابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند اين بخش نيز بايستی ۵ درصد افزايش يابد.

تبصره : چنانچه نرخ يا ملاک های کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و يا به عبارت ديگر به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعيين شده باشند در اين صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول پنج درصد افزايش خواهد گرديد. (زيرا با اين عمل نرخ يا ملاک های کارمزدی نيز به دليل تبعيت از قسمت مذکور خود بخود دستخوش افزايش خواهد بود).

۲- چگونگی اعمال افزايش رقم ثابت موضوع بند ۱ بخشنامه

علاوه بر افزايش ۵ درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال ۸۸ روزانه ۱۰۹۸۰ ريال ديگر نيز افزايش خواهد يافت و در صورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال ۸۸ روزانه ۱۰۹۸۰ ريال در اجرای مصوبه شورايعالی کار به صورت ثابت در مورد آن برقرار خواهد گرديد.

تبصره: در صورتی که مجموع دريافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغير مزد به اضافه مزد سنوات (پايه) مربوط به سال های گذشته کمتر از ۸۷۸۴۰ ريال در روز گردد ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان ۸۷۸۴۰ ريال خواهد بود.

۳- اعطای مزد سنوات:

علاوه بر افزايش کارمزد، کارگران کارمزدی نيز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی باشند يا خير، حسب مورد و مطابق دستورالعمل های ذيربط از پايه سنواتی موضوع بند ۲ بخشنامه شماره ۱۳۹۸۴۱ مورخ ۲۷/۱۲/۸۷ وزير کار و اموراجتماعی برخوردار خواهند شد.

به گزارش مهر، شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سالجاری را با ۲۰ درصد افزايش نسبت به سال ۸۷ معادل دو ميليون و ۶۳۵ هزار و ۲۰۰ ريال تعيين کرده است.





















Copyright: gooya.com 2016