دوشنبه 10 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين وضعيت عاليه اقدام دوست در زندان اوين، کميته گزارشگران حقوق بشر

عاليه اقدام دوست، فعال "کمپين يک ميليون امضا" که در بهمن ماه گذشته، جهت تحمل دوران محکوميت خود روانه زندان شد، همچنان بدون داشتن حق ملاقات با وکلای خود در بند عمومی زندان اوين نگهداری می شود.

وی همچنين، با اطلاع از ابلاغ " بخشنامه ممنوعيت مرخصی نوروزی زندانيان سياسی" ، از نوشتن درخواست مرخصی نوروزی خودداری کرده و در ايام تعطيلات نوروز نيز، در زندان اوين به سر برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز پنج شنبه، ۱۰ بهمن، ماموران اجرای احکام دادسرای انقلاب تهران، عاليه اقدام دوست، را در منزل خود دستگير و برای تحمل سه سال حبس به زندان اوين منتقل کردند.

اجرای نامنتظره حکم عاليه اقدام دوست، اولين اقدام در به اجرا گذراندن احکام صادره عليه جنبش زنان در ايران به شمار می آيد. عاليه اقدام دوست، اولين زندانی جنبش زنان است که جهت تحمل حکم حبس قطعی خود روانه زندان شده است.

پيش از اين، دستگاه قضايی در ايران نتوانسته بود احکام حبس فعالان زن را به اجرا در آورد. در سال ۱۳۸۶ درحالی که شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب، قصد به اجرا درآوردن حکم ۲ سال و ۱۰ ماه حبس دلارام علی را داشت، در پی اعتراضات گسترده داخلی و بين المللی و به دستور رياست قوه قضائيه، اجرای حکم متوقف شد. پس از آن دادگاه انقلاب ايران اگرچه به صدور احکام حبس تعليقی و تعزيری برای فعالان زن ادامه داد، با اين حال هيچ يک از اين احکام به مرحله اجرا در نيامد.

گفتنی است، دادگاه عاليه اقدام دوست، در ۱۶ خرداد ۱۳۸۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار و در روز ۱۵ تير ۱۳۸۶ حکم وی ابلاغ شد. او به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق شرکت در تجمع غيرقانونی(۲۲ خردادماه )، به تحمل ۳ سال حبس و در مورد اتهام اخلال در نظم و آسايش عمومی، به تحمل ۴ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق (در مجموع ۳سال و ۴ ماه حبس و ۲۰ ضربه شلاق) محکوم شد و در نهايت با کفالت ۲۰ ميليونی در انتظار رأی دادگاه تجديد نظر ماند. اين دادگاه نيز حکم سه سال حبس وی را تأييد کرد.

لازم به يادآوری است در روز ۲۲ خردادماه به دعوت تشکل های فعال در حوزه زنان، تجمعی در اعتراض به قوانين نابرابر در ميدان هفت تير برگزار شد که با برخورد خشونت آميز نيروهای انتظامی مواجه شد. در اين تجمع بيش از ۱۰۰ تن بازداشت شده و بسياری از زنان پس آزادی با احکام سنگين حبس مواجه شدند.





















Copyright: gooya.com 2016