سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محبوبه کرمی آزاد می شود، خديجه مقدم به زندان بازگشت، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری- امروز صبح خديجه مقدم و محبوبه کرمی از زندان اوين ب دادسرای امنيت احضار شدند و وکلای آنان هوشنگ پوربابايی و نسيم غنوی حضور داشتند. قرار کفالت برای محبوبه کرمی پذيرفته شد اما خديجه مقدم مجددا به زندان بازگشت. طبق قرارصادره محبوبه کرمی امروز آزاد می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در مورد پرونده خديجه مقدم نسيم غنوی وکيل او گفت: آخرين دفاع از خانم مقدم اخذ شد و قرار بود با قرار کفالت آزاد شوند که تصميم شان عوض شد و گفتند که برای ايشان پرونده جديدی در شعبه اول بازپرسی تشکيل شده است.با توجه به وجود اين پرونده آقای حيدری فر داديار امنيت از صدور قرار کفالت امتناع کرد. غنوی درباره اين پرونده گفت: ما از اتهام خانم مقدم اطلاعی نداريم.اما از آقای حيدری فرد تقاضا کرديم که تفهيم اتهام کنند و قرار صادر کنند اما ايشان نپذيرفتند.

در مورد پرونده محبوبه کرمی نيز هوشنگ پوربابايی وکيل ايشان در گفتگو با تغيير برای برابری گفت:موکل من تفهيم اتهام شد. تفهيم اتهام ايشان اخلال در نظم عمومی بود که موکلم اين اتهام را نپذيرفت . برای ايشان قرار کفالت ۵۰ ميليون تومانی صادر شد. خوشبختانه برادر ايشان نيز حاضر بود و قرار را توديع کرديم و محبوبه امروز آزاد می شود. به نظر من هيچ گونه دليل قانونی و محکمه پسندی که اين تهام را متوجه محبوبه کند در پرونده وجود ندارد چون به موجب قانون عناصر مادی و معنوی که اين جرم دارد در موکل بنده وجود ندارد. ضمن آن که عنصر قانونی هم متوجه ايشان نيست. لذا در صورتی که پرونده با کيفر خواست به دادگاه برود قاطعانه از ايشان دفاع خواهيم کرد و اميد داريم که حکم برائت ايشان مانند ساير احکام برائت قبلی صادر شود.

از هوشنگ پوربابايی درباره عدم آزادی خديجه مقدم از منظر حقوقی می پرسيم : با توجه به اينکه برای خديجه مقدم قرار کفالت صادر شده بود و ايشان هم می بايست مانند محبوبه کرمی آزاد شود اعلام کردند که ايشان پرونده ديگری دارند، به نظر شما چه معيار حقوقی ای در اين مورد وجود دارد؟ وی درپاسخ می گويد: اساسا قرار کفالت در پرونده قبلی برای خانم مقدم صادر شده، هرچند پرونده های ديگری نيز در شعبات داشته باشند. مطابق اصول حقوقی حق دفاع متهم يکی از حقوق بنيادين هرشخصی است و اين موضوع در اصل ۳۲ قانون اساسی و بند ۳ ماده واحده قانون حفظ شهروندی ذکر شده و طبق ماده ۱۱۳ قانون آيين دادرسی کيفری دادسرا موظف هست در صورت وجود اتهام به متهم از طريق اظهارنامه با ذکر دقيق نوع اتهام ساعت و تاريخ حضور مراتب دعوت از ايشان را به عمل بياورد تا متهم بتواند با استفاده از وکيل خود يا دلايلی که محتملا نزد اوست و برای برائت خود ارائه می نمايد به محکمه رفته و کليه حقوق دفاعی ايشان منظور گردد. علی الاصول نگهداری ايشان با توجه به وجود پرونده جديد يا اتهام احتاعی جديد مطابق موازين حقوقی نمی تواند باشد.





















Copyright: gooya.com 2016