سه شنبه 18 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت ‌مسکن سرسام‌آور می‌شود، انفجار گرانی در انتظار سرپناه مردم، آفتاب

* آقای وزير توجه داشته باشند و اعلام کنند در سال ۸۷ و ۸۶ چند واحد مسکونی مهر ساخته شده که انبوه‌سازان را تحت فشار قرار می‌دهند؟ آنچه مشخص است با اين سياستها قيمت مسکن سرسام آور خواهد شد.


آفتاب: عضو هيات مديره انجمن انبوه سازان ايران درباره وضعيت بازار مسکن و ساخت و سازها در سال ۸۷ و پيش‌بين سال ۸۸ می‌گويد: «آنچه که دولت کاهش قيمت مسکن می‌نامد ناشی از رکود بازار مسکن است نه اجرای برنامه و اقدامات مهم از سوی آن».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدعلی ربانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «اگر در يک بازار پول نباشد بالاخره به ناچار فروشندگان آن قيمت اجناس خود را پايين‌تر می‌آورند».

وی تصريح کرد: «مشکل اصلی گرانی مسکن و بازار سياست‌گذاری‌های نادرست دولت است اما هيچ منفعتی از رکود بازار حاصل اقتصاد کشور نخواهد شد».

ربانی تاکيد کرد: «رکود کنونی بازار مسکن تنها صنوف مختلف و مرتبط با مسکن را فلج می‌کند و نتيجه ديگری ندارد».

عضو انجمن انبوه‌سازان ادامه داد: «سياستهای دولت سال آينده اقتصاد کشور را فلج می‌کند. صنعت ساختمان و انبوه‌سازی به يک حرفه وابسته نيست و از نفت تا شيشه و مصالح را در بر می‌گيرد که همه از ساختمان منتفع می‌شوند اما با ادامه اين رکود سنگين وضع آنان در سال آينده مشخص نخواهد بود».

ربانی تصريح کرد: «دولت حتی به اهداف و سياست‌های که خود طراح آن بوده نرسيده است اين درحالی است که به گفته مسئولان بايد يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد برای برطرف کردن نياز کشور ساخته شود».

وی افزود: «دولت متعهد به ساخت يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر شده در حالی که تنها پروانه ۲۵ هزار واحد مسکونی از اين طرح صادر شده است».

قائم مقام انجمن صنفی انبوه‌سازان قم ادامه داد: «به گفته وزير مسکن در طرح مسکن مهر تاکنون ۶۰۰ هزار نفر مبلغ يک ميليون تومان آماده‌سازی را پرداخت کرده‌اند. اين خبر يک پيام در خود نهفته دارد، يعنی يک ميليون تومان پرداخت شده تا دو سال ديگر تازه پروانه ساخت صادر شود! پس تعهد دولت در طرح توسعه واحدهای مسکونی چيست تنها پروانه ۲۵ هزار از يک ميليون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی؟!».

پاسخ به رئيس اتحاديه مشاوران املاک
وی در پاسخ به اظهارات مصطفی قلی خسروی در خصوص نقش انبوه‌سازان در گرانی مسکن گفت: «انبوه‌سازان، توليد کننده و عرضه کننده مسکن، تامين کننده نياز جامعه و تقاضای بازار، عامل گرانی مسکن است»؟!

عضو هيات مديره انجمن انبوه‌سازان ايران ادامه داد: «انبوه‌سازان هزاران واحد مسکونی را در مدت محدود تحويل بازار و متقضايان می‌دهد به دليل اينکه فردی سازی هيچگاه به چنين آماری نمی‌رسد».

وی افزود: «حتی ۵ درصد تعهدات دولت در زمينه مسکن ۹۹ ساله مهر اجرا نشده است. اين نشان می‌دهد که در ساخت و ساز مسکن شعار نتيجه ندارد بلکه اين ارقام رياضی و اقدامات جدی است که حرف اول را می‌زند».

ربانی اظهار داشت: «يک اصل اساسی اقتصاد رابطه عرضه و تقاضا است و همه می‌دانند که هر چه عرضه بيشتر باشد قيمت کاهش می‌يابد. اما دولت با سياستهای خود در زمينه مالی باب تسهيلات را بر روی انبوه‌سازان بسته و برای بانکها دستور عدم پرداخت تسهيلات ساخت را صادر کرده است».

عضو انجمن انبوه‌سازان تصريح کرد: «دولت با سياستهای خود تمام توان و پتانسيل ساخت مسکن را به سمت مسکن مهر يا ۹۹ ساله برده تا انبوه‌ساز در شرايط عدم حمايت دولت رغبت و ميل ورود به ساخت و ساز را از دست بدهد».

وی افزود: «تبليغات مسکن مهر کار را به جايی رسانده که متقاضايان پروانه‌های ساخت در شهرداری‌ها را باطل می‌کنند به تصور اينکه مسکن مهر سرمايه‌گذاری آنان در ساخت و ساز را به خط می‌اندازد».

ربانی تاکيد کرد: «روشن است که اين سياستها به انفجار قيمت مسکن در اثر کاهش شديد عرضه به دليل تورم مسکن مهر منجر خواد شد».

عضو انجمن انبوه‌سازان تصريح کرد: «آقای وزير توجه داشته باشند و اعلام کنند در سال ۸۷ و ۸۶ چند واحد مسکونی مهر ساخته شده که انبوه‌سازان را تحت فشار قرار می‌دهند؟ آنچه مشخص است با اين سياستها قيمت مسکن سرسام آور خواهد شد».





















Copyright: gooya.com 2016