شنبه 22 فروردین 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه سازمان های بين المللی برای آزادی عاليه اقدام دوست و در دفاع از فعالان حقوق زن به دولت ايران

۲۰ فروردين ۱۳۸۸

آقای دکتر محمود احمدی نژاد
رييس جمهور
خيابان فلسطين، تقاطع آذربايجان
تهران، جمهوری اسلامی ايران

عاليجناب،

ما؛ اعضای ائتلاف بين المللی زنان مدافع حقوق بشر، با امضای اين بيانيه عميق ترين نگرانی های خود را در مورد زندانی بودن عاليه اقدام دوست، و همچنين بازداشت اخير ۱۲ مدافع حقوق بشر در ايران ابراز می داريم.

عاليه اقدام دوست به همراه دهها نفر از فعالان ديگر در تجمع دفاع از حقوق زن در تهران در خرداد ماه ۱۳۸۵ بازداشت شد. در روز ۱۵ تيرماه ۱۳۸۶، عاليه اقدام دوست به سه سال و چهارماه زندان و ۲۰ ضربه شلاق محکوم شد. در دادگاه تجديد نظر، دوران محکوميت زندان عاليه ۴ ماه کاهش يافت و ضربه شلاق او نيز تائيد نشد. حکم سه سال زندان وی در حال حاظر اجرا شده و عاليه اولين زنی است که فقط بخاطر فعاليت های دفاع از حقوق زن حکمش به اجرا درآمده است. در روز ۱۲ بهمن ماه ۱۳۸۷ حکم عاليه اقدام دوست با بردن او از خانه اش اجرا شد و او در زندان اوين محبوس شد. محکوميت عاليه اقدام دوست به سه سال زندان و اجرای حکم او در حالی که برخی از کسانی که در همان روز تجمع دستگير شده بودند يا هيچ اتهامی متوجه شان نشده بود، يا تبرئه شده بودند، يا احکام تعليقی دريافت کرده بودند، ازماهيت کاملا خودسرانه اقامه دعاوی در قوه قضائيه حکايت می کند. زندانی کردن عاليه اقدام دوست همچنين بدعت يک سنت خطرناک برای همه زنانی است که مدافع حقوق بشر در ايران هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حکم عاليه اقدام دوست در يک محيط فشار فزاينده عليه همه مدافعان حقوق بشر؛ از جمله فعالان حقوق زن اجرا می شود. منابع موثق در روز ۶ فروردين ماه ۱۳۸۸ از بازداشت ۱۲ نفر از اعضای مادران صلح و کمپين يک ميليون امضا توسط نيروهای امنيتی در ايران خبر دادند، در حالی که آنها در ماشين هايشان در خيابانی در تهران نشسته بودند و تصميم داشتند به ديدار نوروزی خانواده های تعدادی از زندانيان عقيدتی بروند.
کمپين يک ميليون امضا که در مرداد ماه ۱۳۸۵ آغاز بکار کرد يک جنبش خودجوش برای ارتقاء آگاهی مردم در باره تبعيض های جنسيتی در قانون، و ارتقاء برابری جنسيتی است. مادران صلح، ائتلافی از زنانی است که خواستار ارتقاء فرهنگ صلح در ايران هستند و همه اشکال تجاوز نظامی را محکوم می کنند. هم مادران صلح و هم اعضای کمپين يک ميليون امضا، برای رساندن پيام های خود از روش های مسالمت جويانه با پخش بيانيه ها، جمع آوری امضا، سازماندهی و برگزاری سخنرانی استفاده می کنند. به همين دليل از نظر ما، اعضای هر دو گروه ، مدافعان حقوق بشر هستند.

۱۲ نفری که در روز ۶ فروردين بازداشت شدند عبارتند از: فرخنده احتسابيان، بهارا بهراون، امير رشيدی، محمد شورابی، علی عبدی، دلارام علی، شهلا فروزانفر، محبوبه کرمی، خديجه مقدم، آرش نصيری اقبالی، ليلا نظری، و ثريا يوسفی.
ده نفر از افراد بازداشت شده پس از سه روز با وثيقه آزاد شدند اما محبوبه کرمی و خديجه مقدم همچنان در بازداشت باقی ماندند.

در روز ۱۶ فروردين ماه، همه ده نفری که آزاد شده بودند به "تشويق اذهان عمومی" و "برهم زدن نظم عمومی" متهم شدند که همگی آنها اين اتهامات را رد کردند.

با اينکه قرار بود محبوبه کرمی و خديجه مقدم هم در روز۱۶ فروردين ماه تفهيم اتهام بشوند، اما آنها را از زندان به دادگاه منتقل نکردند. معاون دادسرای امنيت به وکلای آنها گفته بود که آنها را روز بعد به دادگاه خواهند آورد، اما در حقيقت آنها را در زندان نگه داشتند. سرانجام محبوبه کرمی در روز ۱۸ فروردين ماه و خديجه مقدم در روز ۱۹ فروردين ماه آزاد شد. خانم مقدم با اتهامات جديدی روبرو شد که به تجمع مادران صلح عليه حمله اسرائيل به نوار غزه که در تهران در تاريخ ۲۲ دی ماه برگزار شده بود.

ما بشدت به دستگيريها، بازداشت ها و محاکمه همه مدافعان حقوق بشر معترض هستيم. دستگيری و محاکمه مستمر مدافعان حقوق بشر که بطور مسالمت آميز خواستار آزادی بيان هستند با تعهدات و الزامات ايران در قوانين بين المللی مغايرت دارد.

آنچه که ما را بيشتر نگران کرده است اين است که در حقيقت ما متوجه شديم که کسانی که در روز ۶ فروردين ماه بازداشت شده بودند حتی در يک فعاليت عمومی شرکت نکرده بودند بلکه قصد داشتند که طبق سنت ايرانی، در آغاز سال نو به ديدار نوروزی به خانه های شخصی افراد بروند. جريان بازداشت اين افراد اصلا نمی تواند مصداق اتهامات "برهم زدن نظم عمومی" يا "تشويش اذهان عمومی" به آنها باشد، و بنظر می رسد که اين امر يک تلاش عمدی برای ساکت کردن و تهديد و ارعاب اين فعالان بوده است. ما با نگرانی بسيار يادآوری می کنيم که از زمان شروع به فعاليت کمپين يک ميليون امضا، دهها نفر از اعضای آنها بازداشت شده اند، برای بازجويی احضار شده اند، تحت کنترل و تعقيب هستند، ممنوع الخروج شده اند و محاکمه شده اند.

تلاش اين فعالان برای ارتقاء برابری جنسيتی و فرهنگ صلح بايد مورد تقدير قرار بگيرد نه اينکه در برابر آنها مانع ايجاد شود. بيانيه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل متحد تصريح می کند که "هر فردی حق دارد که بطور فردی يا در همکاری با ديگران، برای حفظ و تحقق حقوق بشر و آزادی های بنيادين در سطح ملی و بين المللی تلاش کند و آن را ارتقاء بدهد." اقدام مقامات ايرانی نقض اين اصل بين المللی است.

ما از مقامات ايران ميخواهيم که حکم عاليه اقدام دوست را لغو کنند و او را از زندان آزاد کنند.
علاوه بر اين، ما از مقامات در ايران می خواهيم که همه اتهاماتی را که به ۱۲ فعال بازداشت شده در روز ۶ فروردين ماه وارد کرده اند، پس بگيرند، وبه سرکوب و محاکمه همه مدافعان مسالمت جوی حقوق بشر در ايران خاتمه بدهند.

از توجه شما به همه موارد فوری سپاسگزاريم.

Asia Pacific Forum on Women Law and Development

Asian Forum for Human Rights and Development (FORUM-ASIA)

Baobab for Women’s Human Rights

Front Line, The International Foundation for Human Rights Defenders

Human Rights First

International Campaign for Human Rights in Iran

International Women's Rights Action Watch Asia Pacific

Observatory for the Protection of Human Rights Defenders





















Copyright: gooya.com 2016