دوشنبه 7 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جمعی از فقها، حقوقدانان و فعالان اجتماعی و سياسی بر عليه اعدام افراد زير ۱۸ سال، کانون مدافعان حقوق بشر

جمعی از فقها، حقوقدانان و فعالان اجتماعی و سياسی با امضای بيانيه ای مخالفت خود را با تعيين مجازات مرگ برای کودکان اعلام کردند. محمد بسته نگار(روشنفکر مذهبی)، رخشان بنی اعتماد (فيلمساز)، جعفر پناهی (فيلمساز)، دکتر حبيب الله پيمان(روشنفکر مذهبی)، دکتر غلامعباس توسلی(جامعه شناس)، حجت الاسلام محمد جواد حجتی کرمانی(فقيه و مجتهد)، مهندس عزت الله سحابی(روشنفکر مذهبی)، دکتر احمد صدر حاج سيد جوادی(حقوقدان)، دکتر علی اصغر غروی(دکترای فلسفه)، اعظم طالقانی(روشنفکر مذهبی)، شيرين عبادی(حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل)، حجت الاسلام محمد تقی فاضل ميبدی( فقيه)، دکتر ناصر کاتوزيان(حقوقدان و استاد ممتاز دانشگاه)، حجت الاسلام مهدی کروبی(فقيه)، دکتر محمد مجتهد شبستری(فقيه و مجتهد)، دکتر صديقه وسمقی(دکترای فقه)، دکتر ابراهيم يزدی(روشنفکر مذهبی) و حسن يوسفی اشکوری(فقيه) امضا کنندگان اين بيانيه هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين بيانيه بر اساس آموزه های دينی بر اعطای فرصت بازسازی شخصيت کودکانی که زير ۱۸ سال دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند، تأکيد دارد. همانگونه که «کانون مدافعان حقوق بشر» نيز در فراخوانی با عنوان «اعدام بس کودکان» فعاليت خود را با هدف توقف صدور و اجرای مجازات مرگ برای کودکان زير ۱۸ سال آغاز کرده است. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر بيانيه جمعی از فقها، حقوقدانان و فعالان اجتماعی و سياسی که ششم ارديبهشت ۱۳۸۸ منتشر شده، به شرح زير است:
به نام خدا
همه اديان الهی و نيز مکاتب حقوقی، اطفال را همانند بزرگسالان مشمول مجازات ندانسته اند. بدين ترتيب به کودکان فرصتی برای درک موهبت زندگی، برخورداری از تربيت و شناخت مصالح و مفاسد اعطاء شده است. بر همين اساس امروز عرف جهانی اعمال مجازات به ويژه سخت ترين مجازات ها يعنی اعدام را نسبت به افراد زير سن ۱۸ سال مردود و ناپسند می داند. قوانين اکثر کشورها و نظر بسياری از کارشناسان ايرانی نيز بر اين عرف صحه گذاشته است. هنگامی که قرآن کريم حتی نسبت به کسی که مرتکب قتل عمد شده ما را به عفو و بخشش دعوت می کند، بی ترديد اسلام با اعطای موهبت حيات به افراد زير ۱۸ سال که هنوز زندگی و خوبی ها و بدی های آن را درک نکرده اند، موافق است. با توجه به اينکه فتوای مشهور فقهی در اين رابطه قابل تجديدنظر بوده و حفظ دماء از مهمترين امور مورد تأکيد اديان الهی و عقل است و نيز با عنايت به اين نکته که ايران عرف جهانی مذکور را با امضای کنوانسيون حقوق کودک به درستی تأئيد کرده، ما اکيداً خواستار متوقف ساختن صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زير ۱۸ سال مرتکب بزه می شوند و اصلاح قوانين موجود در اين جهت هستيم .





















Copyright: gooya.com 2016