چهارشنبه 9 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کروبی: درخواست حضور نمايندگان‌مان پای صندوق‌های رای خلاف قانون نيست، ايسنا

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدی کروبی، درباره‌ تشکيل کميته‌ صيانت از آرا و فاقد وجاهت قانونی دانستن آن از سوی برخی مسوولان گفت: اصلا مگر اين کميته چيست و قرار است چه کاری انجام دهد؟

وی افزود: ما سال ۷۹ در اوايل مجلس ششم تصويب کرديم هر کانديدا می‌تواند حداقل يک نماينده پای صندوق‌ها داشته باشد. ما هم می‌خواهيم نمايندگان خود را در استان‌ها انتخاب کنيم، به آن‌ها آموزش قانونی دهيم و برنامه‌هايی داريم که آنها از آرای ما حفاظت و از هر صندوق صورت‌جلسه‌ای ارائه کنند.

به گزاش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دبير کل حزب اعتماد ملی که در حاشيه‌ همايش خليج فارس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: ما نخواسته‌ايم کاری خلاف قانون انجام دهيم. برخی حرف‌هايی می‌زنند که ايجاد شک می‌کند. اگر هم بخواهند نمايندگان ما را پای صندوق‌ها راه ندهند يا برای آنها کارت صادر نکنند، اين‌طور نيست که دست روی دست بگذاريم، بلکه آن‌ها را بمباران خبری می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين افراد هم ناظر هستند و دخالت نمی‌کنند؛ اما بايد مطلع باشند در آنجا چه فعل و انفعالاتی صورت می‌گيرد که اگر خدای ناکرده کسی خواست دخل و تصرفی کند، جلو آن را بگيرند؛ اما تشکيل اين کميته چيزی نيست که برخی اين‌قدر شتاب‌زده شده‌اند؛ بلکه بايد از آن استقبال هم کنند، وقتی از چيزی اين‌قدر زود برنجيم معلوم است در ذهن‌مان برنامه‌هايی است که از آن می‌ترسيم.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره آنچه برنامه‌ريزی برای حضور ناظران خارجی در انتخابات خوانده شد، گفت: ما برنامه‌ای در اين باره نداريم. ما افتخار می‌کنيم که ۳۰ سال است ۳۰ انتخابات برگزار کرده‌ايم و وقتی انتخابات به اين خوبی برگزار می‌شود حتی اگر ديگران هم باشند هيچ عيب و نقصی نمی‌بينند. اين صحبت‌های برخی افراد است که انتخابات را زير سوال می‌برد. حرف‌های ما که روشن و راجع به عظمت ايران، اسلام، جمهوری اسلامی، نظام و رهبری است. ما می‌گوييم اين‌قدر انتخابات ما خوب است که اگر ناظری هم بيايد جز تحسين چيزی نمی‌گويد.

وی اضافه کرد: ما اين حرف‌ها را که می‌زنيم می‌گويند اين‌ها می‌خواهند بيگانگان را دخالت دهند. نخير! دخالت بيگانه آن چيزی است که نمی‌گذارند نمايندگان ما پای صندوق‌ها بروند و بدانيم چقدر به ما رای داده‌اند. مگر کسانی که پای صندوق‌ها هستند پسران بلافصل پيامبرند؟ ما به مقامات عالی، شورای نگهبان و نظارت استان‌ها چيزی نگفته‌ايم، بلکه نظارت ما در رده‌های پايين و اولين رده‌ی انتخابات است.

دبير کل حزب اعتماد ملی، درباره‌ی عملکرد صدا و سيما در انتخابات رياست‌جمهوری دهم نيز گفت: واقعيت اين است که من با اين اوضاع و احوال وقت تماشای تلويزيون را ندارم اما تا حدودی که شنيده‌ام اخبار را خوب نقل می‌کنند. من هم امروز دوستانه به يکی از بزرگان تذکری دادم که خوب است مناظراتی بگذاريد و بحث‌های جاندارتری را درباره‌ی انتخابات مطرح کنيد. ان‌شاءالله به تدريج به سمت شور و نشاط انتخابات می‌رويم و به ياری خدا برخلاف برخی انديشه‌ها انتخاباتی پرشور و پرنشاط خواهيم داشت.

کروبی در واکنش به برخی اظهارات درباره احتمال ترور ساختگی برخی کانديداها برای مظلوم‌نمايی، گفت: ما همه جا می‌رويم و از هيچ چيز نمی‌ترسيم. سال‌ها هم بين جمعيت رفته‌ايم و هيچ اتفاقی نيفتاده است؛ اما اين‌طور که خبر داريم برخی گفته‌اند که می‌خواستند ما را در زمين و آسمان بدزدند!

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار يکی از خبرگزاری‌ها درباره‌ی اين‌که گفته می‌شود محمدعلی ابطحی برای کناره‌گيری کروبی فعاليت می‌کند، تاکيد کرد: موضوع کناره‌گيری برای هيچ‌کس مطرح نيست، بلکه شايعه است، شما هم به آن اهميت ندهيد. مگر شخصيت‌ها و چهره‌ها ملعبه هستند که مدام بيايند و بروند؟ از شما هم خواهش می‌کند اگر هم به شما می‌گويند اين سوال‌ها را بپرسيد، شما سوال نکنيد.

دبير کل حزب اعتماد ملی افزود: يقين دارم شما هم می‌خواهيد انتخابات پرشور و حرارت باشد، پس بدانيد هر گونه وقفه و يا چنين حرف‌هايی به انتخابات ضربه می‌زند. اگر کسی از ستادی برود ضربه وارد می‌شود. اگر هم داوطلبی کنار بکشد اين‌طور نيست که رايش برای ديگری جايگزين شود. ممکن است عده‌ای از هواداران او در انتخابات شرکت نکنند و ممکن است عده‌ای هم بيايند و به کسانی که هدف ما نيست رای بدهند.

وی ادامه داد: اگر اين‌طور بود ليستی که به نام ياران خاتمی در مجلس منتشر شد رای می‌آورد. پس مشخص است مردم به خود آن فرد و شخصيت او رای می‌دهند. طرح چنين بحث‌هايی هم ايجاد ياس می‌کند. شما به اين مسئله بپردازيد که همه حضور جدی دارند. استدعا می‌کنم در اين مورد هم از من سوال نشود. ما بايد بگوييم همه پای صندوق‌های رای بيايند؛ زيرا طرح چنين مباحثی باعث ايجاد شکاف خواهد شد.

کروبی ادامه داد: به عنوان مثال مگر من عضو مجمع روحانيون مبارز و موسس آن نبوده‌ام؟ اما وقتی دوستان مجمع آقای موسوی را به عنوان کانديدای خود انتخاب کردند، گفتم آنها به عنوان يک تشکل حق دارند؛ البته ما با هم رفيقيم و در عين حال ممکن است اختلاف‌نظر هم داشته باشيم؛ اما اينها اشکالی ندارد، به شرط اينکه روی همين مرزها بمانيم، نه اين‌که شش ماه ديگر بگوييم بياييد با هم يکی شويم.

دبير کل حزب اعتماد ملی، هم‌چنين گفت: در حال حاضر آقای رهامی از انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها، آقايان کرباسچی، نجفی و مهاجرانی از حزب کارگزاران، آقای رضوی از توليدگران، آقايان ابطحی، درچه‌ای و رحمانی از مجمع روحانيون مبارز، آقای راه‌چمنی از حزب همبستگی و خانم جميله کديور در کنار من فعاليت می‌کنند.

وی اضافه کرد: گروهی از اصول‌گراها هم همان‌طور که حق دارند از آقای احمدی‌نژاد حمايت کرده‌اند و اين بسيار خوب است؛ چرا که مرزبندی‌ها مشخص‌تر می‌شود و هر کس تکليفش را می‌داند. آن چيزی که بد است شايعه‌پراکنی و جرقه‌هايی است که جز ترديد و شک در مردم ايجاد نمی‌کند.

مهدی کروبی، در پايان برگزاری همايش خليج فارس را امری مبارک خواند و افزود: چنين جلساتی بسيار ضروری است. قطعا کار فراوانی هم روی آن صورت گرفته است. آقای بجنوردی از اواخر مجلس اول با ديدگاه وسيعی که داشتند گام‌های مهمی در بخش‌های مختلف برداشته‌اند و کار خوبی هم در موضوع خليج فارس صورت گرفته است.





















Copyright: gooya.com 2016