جمعه 11 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهدی کروبی: دانشجويان ستاره‌های کشور هستند، تازه نقدهای ما نسبت به دولت شروع شده است، ايسنا

ـ بزرگترين مدافع حق مردم، خود مردم هستند


دبيرکل حزب اعتماد ملی گفت: کارگران چه قبل از انقلاب در ماجرای تحصن‌ها و چه بعد از انقلاب در مبارزه با گروهک‌ها و يا با حضور در جبهه‌های جنگ همواره از عزت کشور و همچنين نظام جمهوری اسلامی ايران دفاع کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين مهدی کروبی پيش از ظهر روز جمعه به دعوت انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر به اين دانشگاه رفت و طی سخنانی در برنامه‌ای با عنوان " قسم به اسم آزادی" در ابتدای سخنان خود از ابراز احساست دانشجويان و مردم خونگرم استان بوشهر قدر دانی کرد و با گرامی داشت روز کارگر اظهار کرد: روز کارگر روز تلاش است و امام(ره) بهترين و بزرگترين تعبيرها را برای اين قشر زحمت کش به کار برد.

وی در ادامه به مشکلات کارگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه کارگران مشکلات زيادی دارند که اميدواريم با برنامه‌ريزی دقيق اين مشکلات را حل کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی به روز پرستار و نقش موثر آنان در دفاع مقدس اشاره کرد و پرستاران را مورد تجليل و ستايش قرار داد.

رييس مجلس ششم مردمان بوشهر را خونگرم و صبور توصيف کرد و با بيان اين‌که " بوشهر کانون فداکاری است" اظهار کرد: بزرگمردی چون رييس‌علی دلواری همراه با مردمان وطن‌دوست اين ديار در جنگ نابرابر انگليس‌ها را به زانو درآوردند.

وی ياد شاعر بزرگ منوچهر اتشين را گرامی داشت و با اشاره به سالروز خليج فارس نيز اظهار کرد: ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح مردمان اين سواحل بر خليج فارس به تجارت و زندگی مشغول بودند. چرا امروز سازمان‌های بين‌المللی چهره خود را با موضع‌گيری‌های جهت‌دار و سياسی مخدوش می‌کنند.

وی تاکيد کرد: مطمئن باشيد که نام خليج فارس تا ابد باقی خواهد ماند.

کروبی کشورهای همسايه و سازمان‌های بين‌المللی را به انصاف دعوت کرد و گفت: به جای تخاصم و تقابل دوستی و همراهی را انتخاب نمايد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغيير شرايط دانشجويان در صورت موفقيت در انتخابات رياست جمهوری گفت: انتخاب وزير علومی که دانشجويی را ستاره‌دار نکند شعار من نيست، بلکه در محدوده اختياراتم است و بارها گفته‌ام که با ستاره‌دار کردن دانشجويان مخالفم زيرا دانشجويان ستاره‌های کشور هستند. اميدواريم که شاهد زندانی شدن دانشجويان نباشيم، البته در صورت پيروزی در انتخابات فضايی به وجود خواهيم آورد که دانشجو و استاد بتوانند مطالبات و پرسش‌های خود را در چارچوب منطقی عنوان نمايند.

وی گفت: روز گذشته برای آزادی دانشجويان صحبت‌هايی با مقامات مربوطه داشته‌ام و قول مساعد گرفته‌ام تا دانشجويان آزاد شوند و به استثناء دو تن از دانشجويان بقيه آزاد می‌شوند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی هم‌چنين درباره حضور وزير زن در کابينه گفت: حتما در کابينه دولت من وزير و معاونان زن حضور خواهند داشت، تا زمينه حضور بيشتر آن‌ها در سمت‌های اجرايی کشور افزايش يابد.

وی همچنين گفت: در ملاقاتی که بهمن قبادی نامزد رکسانا صابری خبرنگار ايرانی - آمريکايی با من داشت وی از من درخواست کرد تا برای آزادی و رفع مشکل اين خبرنگار تلاش کنم که من نيز در اين زمينه اقداماتی را انجام داده‌ام.

وی در پاسخ به سوالی گفت: چه کسانی که طرفدار تغيير وضع موجود هستند و چه آن‌هايی که حامی دولت هستند بايد بدانند که عرصه انتخابات عرصه نقد است. اگر تهمتی زديم يا دروغی گفتيم بياييد بگوييد تا ما نيز پاسخ دهيم.

کروبی خطاب به منتقدان تاکيد کرد: تازه نقدهای ما نسبت به دولت شروع شده است شما سخنان خود را بگوييد ما هم حرف‌های خود را می‌زنيم و ۷۰ ميليون نفر را نيز به قضاوت دعوت می کنيم. آيا نبايد به مردم بگوييم چه اقداماتی و چه تصميم‌گيری‌هايی در اين دولت صورت گرفته است؟ من به شما می گويم که سعه صدر داشته باشيد؛ چراکه نقدهای ما تازه شروع شده است.

دانشجويی پرسيد: آيا با نيروهای تندرو مثل مشارکت، مجاهدين انقلاب اسلامی و فمنيست‌ها همکاری خواهيد داشت يا نه؟ آيا قائل به کاهش اختيارات رهبری هستيد يا خير؟

کروبی گفت: هرگز صحبت از کاهش قدرت و اختيارت رهبری نکرده‌ام معتقدم همه چيز بايد در چارچوب قانون اساسی باشد.

وی خاطرنشان کرد: می‌توانم چندپهلو حرف بزنم اما هميشه شفاف بوده‌ام و عقايدم را به صراحت گفته‌ام و هيچ قول و وعده‌ای نيز به کسی برای حمايت از من در انتخابات نداده‌ام، آن‌های که از من حمايت کرده‌اند مثل کرباسچی، ابطحی، نجفی، مهاجرانی، رهامی، کديور و... مشخص هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط با آمريکا نيز گفت: در ۲۵ سال پايانی حکومت سابق روابط آلوده‌ای بين ايران و آمريکا وجود داشته است و پس از انقلاب نيز روابط دو کشور روبه تيرگی رفت که البته ما نيز خواستار تغيير اين وضعيت هستيم. امروز شاهد تغيير گفتمان آمريکا نسبت به کشورمان هستيم . اميدوارم که گام‌های عملی اين تغيير نيز برداشته شود. دولت آمريکا بايد دست از تحريم‌ها و فشارها عليه کشورمان بردارد و تحريم فروش هواپيمای مسافربری را لغو کند.

دبيرکل حزب اعتماد ملی در پاسخ به سوالی درباره تغيير در وضعيت زنان نيز گفت: من می‌خواهم حضور زنان در کابينه را بشکنم تا از اين طريق راه حضور زنان در کابينه هموار شود. البته زنان نيز بايد در هنگامه انتخابات مجلس و شوراها به زنان رای دهند تا آن‌ها بتوانند حضور بيشتری در مديريت جامعه داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال ديگری با بيان اين‌که " بزرگترين مدافع حق مردم،خود مردم هستند و نه مهدی کروبی و فرد ديگر" بر حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای تاکيد کرد و گفت: افزايش حضور مردم امکان هرگونه خطا را خواهد گرفت.

وی درباره نظارت استصوابی نيز پاسخ داد: از ۲۰ سال پيش تاکنون که از طرح نظارت استصوابی می‌گذرد، همواره مخالف آن بوده‌ام. اما قيموميت عده‌ای بر انتخابات از آن هم فراتر است.

کروبی در برابر پرسشی درباره شهرام جزايری نيز ابراز عقيده کرد: يادتان باشد گه جزايری به خيلی‌ها پول داد و اصل پول نيز به دوستان جناح راست داده شد که اسم‌های آنان مطرح نشد. يک هفته پس از آن‌که بر اثر تلاش و رايزنی حسين لقمانيان آزاد شد، چنين برنامه‌ای را مطرح کردند. مثلا جزايری چوب آزادی لقمانيان بود. برويد سوال کنيد ۳۰۰ ميليارد تومان در مقطعی از دوران شهرداری چه شد؟ بپرسيد پرونده نفت اردبيل چه شد؟

وی در پاسخ به سوال ديگری در ارزيابی از عملکرد دانشگاه آزاد گفت: من همواره حامی و پشتيبان دانشگاه آزاد بوده‌ام و يک بار در صدد بودم تا طرحی را تنظيم کنيم که دانشجويان دانشگاه آزاد بتوانند وام شهريه دريافت کنند و تا زمانی که مشغول به کار شدند آن را باز پس دهند. گاهی هم نسبت به دانشجويی خطايی صورت می‌گرفت که من به آقای جاسبی در تماس بوده‌ام و برای رفع آن مشکل تلاش می‌کردم. حضور دانشجويان در دانشگاه آزاد بهتر از اين است که دانشجويان به دانشگاه‌های اوکراين و روسيه سفيد و ارمنستان بروند.





















Copyright: gooya.com 2016