شنبه 12 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر در خصوص اعدام دل آرا دارابی

«کانون مدافعان حقوق بشر» در پی اعدام «دل آرا دارابی» با انتشار بيانيه ای بارديگر خواستار توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زير ۱۸ سال مرتکب بزه شده اند و همچنين اصلاح قوانين موجود در اين خصوص شد. «دل‌آرا دارابی» ۲۳ ساله که به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشته است، صبح روز جمعه يازدهم ارديبهشت ۱۳۸۸ در رشت اعدام شد. امری که با وجود تلاش های کنشگران مدنی برای جلوگيری از اجرای حکم اعدام، اتفاق نيفتاد. متن بيانيه کانون مدافعان حقوق بشر که ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ منتشر شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کانون مدافعان حقوق بشر با توجه به اعدام يکی ديگر از افرادی که در دوران کودکی مرتکب قتل شده است

فعالان حقوق بشر در جهت لغو مجازات مرگ برای کودکان، فعاليت کنند

«دل‌آرا دارابی» ۲۳ ساله که به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال سن داشته است، صبح روز جمعه يازدهم ارديبهشت ۱۳۸۸ در رشت اعدام شد. اين در حالی است که بر اساس کنوانسيون بين المللی حمايت از حقوق کودکان که ايران نيز به اجرای آن متعهد شده‌ است و همچنين دو ميثاق بين المللی حقوق مدنی- سياسی و حقوق فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی، اعدام افراد زير ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است. احکامی که تاکنون در ايران با وجود تلاش های کنشگران مدنی برای لغو مجازات مرگ برای افرادی که در زير سن ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، اجرا شده است. امری که در خصوص دل آرا دارابی نيز رخ داد.
از همين رو «کانون مدافعان حقوق بشر» بار ديگر همانگونه که در فراخوان خود با عنوان «اعدام بس کودکان» در ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ سومين اقدام ملی خود را با هدف توقف صدور و اجرای مجازات مرگ برای کودکان زير ۱۸ سال آغاز کرده است، اعلام می کند که اعدام کودکان، به عنوان يک مساله اجتماعی، نه فقط نيازمند آگاه سازی حقوقی برای تغيير قوانين و داشتن قوانينی پيش گيری کننده، حامی و صريح درباره حقوق کودکان است، بلکه نيازمند فعاليت های فرهنگی و مدنی و اجتماعی برای آگاهی دادن به مردم درباره تأثيرات منفی انتقام جويی و مقابله به مثل و ترويج و تثبيت خشونت است؛ چرا که در آموزه های دينی نيز بر عفو و بخشودگی، تاکيد فراوانی شده است. بنابراين بايد مديران قضايی، اجرايی و قانونگذاران در صيانت از حيات کودکان و حذف مجازات مرگ با هر نامی برای کودکان اقدام کنند.
متأسفانه بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه های خبری، در سه سال گذشته ۳۲ کودک در جهان اعدام شده‌اند که ۲۶ مورد آن در ايران بوده‌ است. به گونه ای که در سال ۱۳۸۷، شش نوجوان در ايران اعدام شدند و هم‌اکنون ۱۳۰ نوجوان زير ۱۸ سال با دريافت حکم اعدام، در مسير اجرای حکم قرار دارند.
کانون مدافعان حقوق بشر با توجه به اين مسأله، توجه صاحب نظران فقهی، حقوقی و کنشگران مدنی را به اين موضوع جلب می کند که تعيين مجازات مرگ برای کودکان زير ۱۸ سال، علاوه بر ظلم به کودکان اين کشور، چهره ای خشن و غير انسانی در افکار عمومی دنيا از ايران به نمايش می گذارد. چرا که اين امر پذيرفته شده است که صرفاً اشخاصی بايد کيفر اعمال خويش را ببينند که از نظر رشد لازم و کافی قوای فکری، توانايی پيش بينی نتايج کار خود را داشته باشند. به همين دليل مجانين و اشخاصی که به بلوغ فکری نرسيده اند، شايسته کيفر نيستند. همانگونه که براساس پرونده دل آرا دارابی، وی علت اقرار اوليه اش را علاقه زياد به پسری عنوان کرد که به گفته خودش، عامل اصلی جنايت بوده است.
بنابراين «کانون مدافعان حقوق بشر» با ابراز تأسف از اجرای حکم اعدام دل آرا دارابی و با توجه به اينکه فتوای مشهور فقهی در اين رابطه قابل تجديدنظر بوده و حفظ دماء از مهمترين امور مورد تأکيد اديان الهی و عقل است و نيز با توجه به اينکه ايران، عرف جهانی مذکور را با امضای کنوانسيون حقوق کودک پذيرفته است، توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن در مورد افرادی که زير ۱۸ سال مرتکب بزه می شوند و اصلاح قوانين موجود در اين خصوص را خواستار است.

کانون مدافعان حقوق بشر
۱۳۸۸/۲/۱۱





















Copyright: gooya.com 2016