یکشنبه 13 اردیبهشت 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خانواده های بازداشت شدگان روز کارگر: می گويند برويد به خانه هايتان خودمان خبر می دهيم، تغيير برای برابری

تغيير برای برابری- در ادامه بازداشت فعالان کارگری و اجتماعی و مردم عادی در روزجهانی کارگر در پارک لاله، از روز جمعه تا کنون همچنان خانواده ها بی آنکه پاسخ مشخصی دريافت کنند پی گير وضعيت بازداشت شدگان شان در کلانتری ها و بازداشتگاه ها سرگردانند. از ديروز که مردان بازداشتی را پس از بازجويی در پليس امنيت ميدان حر از اين مکان خارج کرده اند نه آنها تماسی با خانواده خود داشته اند و نه از سوی دادگاه تماسی با آنها گرفته شده است. به آنها گفته اند برای برخی قرار وثيقه و برای برخی نيز قرار بازداشت موقت صادرشده است. زنان بازداشت شده را نيز ديروز به زندان اوين منتقل کردند بنابر شنيده ها آنها در سوئيت های بند عمومی زنان هستند و امکان تماس تلفنی با بيرون را ندارند. هر سه تا چهار نفر آنها در اين اتاق ها زندانی اند. در اين باره گفتگوهايی انجام داده ايم با برخی از خانواده های بازداشت شدگان که می خوانيد:

پگاه فرج الهی، دختر مريم حاجی محسن ( محسنی) فعال کارگری درباره اتفاقات روز بازداشت مادرش و پی گيری های پس از آن چنين می گويد:« پليس از ظهر در آنجا مستقر بود. پارک پر بود از لباس شخصی های موتورسوار، الگانس و پليس امنيت و ون های پليس و همچنين خانم هايی که در ماشين های پليس بودند. حدود ساعت ۲۰/۵ در ضلع شرقی آب نما به فعالانی که گوشه ای بودند حمله کردند چندين نفر را از جمله مادرم ، فاطمه شاه نظری، عظيم زاده را گرفتند، بدون آن که حرکتی و تجمعی کرده باشند. افراد را با زنجير و باتوم لگد کتک زدند، حتی زن ها را هم زدند و جوانان و مردها را .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حدودا" ۲۰۰ نفری را بازداشت کردند. و به بازداشتگاه بردند. زنان را اول به کلانتری ۱۴۸ و بعد به وزرا بردند. روز بعد به وزراء رفتيم که آن ها گفتند : اين ها امانی پيش ما هستند. تا عصری جلوی وزراء بوديم. شنيديم چندنفررا آزاد کردند و بقيه را به اوين بردند.امروز صبح، روز يکشنبه به اوين رفتيم . آن جا گفتند اينجا هستند اما پاسخ ديگری ندادند. به دادگاه انقلاب رفتيم. حدود ۴۰ نفری می شديم گفتند: ما جوابی برای شما نداريم چيزی معلوم نيست. گفتند ما خودمان به شما زنگ می زنيم. ما را هل دادند و سرمان داد زدند و به ما گفتند که بايد متفرق شويد. والا شماها را هم بازداشت می کنيم".

پگاه درادامه درباره آخرين وضعيت زندانی ها می گويد:« به بعضی ها گفته اند برای زندانی ها وثيقه صادر کرده اند و برويد وثيقه را جور کنيد من سوالم اين است که اصلا " برای چی اين ها را گرفته اند؟ آنها که عمل خلافی انجام نداده اند. اصلا گردهمايی صورت نگرفته واصلا اگر هم صورت می گرفت کار غير قانونی انجام نشده بود. خلاصه خيلی ها را همان دم در پارک گرفتند يا به خانه ها حمله کردند و درخانه هايشان کارگرهايی را گرفته اند. حتی جلوی دادسرا فهميديم که به جلسه کارگران فلزکارمکانيک که درمحل سرپوشيده ای بوده ريخته اند و همه را دستگير کرده اند.»

بهناز مختاری مادر امير يعقوبعلی فعال دانشجويی و حقوق زنان و کمپين که خيلی نگران فرزندش هست می گويد : پس از دستگيری امير در پارک لاله ساعت ده ونيم شب به خانه ما آمدند سه مامور به همراه اميروارد خانه شدند يک دستگاه ريسيور را بردند. البته حکم تفتيش منزل را نشان نداده بودند به دخترم گفته بودند که چون خود امير با ماست به حکم نيازی نيست می خواستند کتاب های دخترم را بردارند که او گفت اين کتاب ها مال اوست و آنها را جا گذاشتند اما به آنها گفته بودند اگر ماهواره داشتيم حتما ريسيور را همراه خود ببرند.

وقتی از آنها پرسيديم چگونه پی گيروضعيت امير باشيم گفتند مشکل امير سياسی است. ما گفتيم آنها با دوستان شان نشسته و چای می خوردند اصلا تجمعی در کار نبوده اما آنها گفتند مااستعلام کرديم اميرسابقه دارد و جايی رفته که نبايد می رفت." امروز هم که به دادگاه انقلاب رفتيم به ما جوابی ندادند حتی مرا به بازپرسی امنيت راه ندادند گفتند خودمان تماس می گيريم .

پسر من جرمی مرتکب نشده که بخواهند او را بازداشت کنند يا اتهامی به او بزنند. به نظرم قصد داشتند که اورا به بهانه ای دستگير کنند، دليلش را هم نمی دانم اما روز کارگر بهانه خوبی برای آنها شد.

بهمن محمدی برادر لاله محمدی و از اقوام شريفه محمدی در باره بازداشت شدگان می گويد :«

جلوی دادگاه ما را راه ندادند و تهديدمان کردند . حدود ۵۰ نفر بوديم مرتب به ما می گفتند: نايستيد والا شما راهم می گيريم . حتی خانم من پرسيد يعنی به همين راحتی ! و آن ها هم گفتند بله به همين راحتی .

او که از کرج به تهران آمده می گويد بعد از اين که با خبر شديم لاله وشريفه را گرفته اند از ديروز تا حالا در راه وزراء ، آگاهی، دادگاه انقلاب و اوين سرگردانيم.حتی در وزراء هم داروهای خواهرم را نگرفتند ديروز آقای قاضی جوانی به وزراء آمد از ساعت ۳۰/۴ تا ۶ آنجا بود. بعد از رفتن قاضی به ما گفتند برويد به خانه هايتان ما خودمان زنگ می زنيم اما به سرعت زندانی ها را با يک ون از وزرا خارج کردند. فقط دوخانم را آزاد کردند يکی از آن ها زن مسنی بود و ديگری زن جوانی بود که با بچه ۴ ساله اش به مدت ۲۴ ساعت دربازداشت بود.

به اوين که مراجعه کرديم گفتند اين جا هستند ولی اسامی را نمی دهيم .می گويند برای بازداشتی ها وثيقه های سنگين بريده اند . درصورتی که آن ها کاری نکرده اند که بخواهند وثيقه بدهند جرمی مرتکب نشده اند که مجرم باشند. درآخرين سوالی که ما از دادگاه کرديم گفتند تا سه شنبه خبری به شما نمی دهيم برويد خانه هايتان خودمان خبر می دهيم .»





















Copyright: gooya.com 2016