دوشنبه 1 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش برای مناظره‌ای ديگر ميان موسوی و احمدی‌نژاد، خبر آنلاين

سياست > انتخابات - علی لاريجانی که از هفته گذشته رأساً با تشکيل هیأت ويژه بررسی اغتشاشات اخير ورود مجلس به حل مسائل اخير را کليد زد، پيشنهاد‌های جديدی برای اين منظور ارائه داد.

نسرين وزيری: علی لاريجانی که از هفته گذشته رأساً با تشکيل هیأت ويژه بررسی اغتشاشات اخير ورود مجلس به حل مسائل اخير را کليد زد، پيشنهاد‌های جديدی برای اين منظور ارائه داد، پيشنهادهايی که هم خطابش به نامزدهای معترض در انتخابات بود و هم به شورای نگهبان. يکی از مهمترين اين پيشنهادها، تداوم مناظره‌های تلويزيونی است، پيشنهادی که لاريجانی آن را به استناد سخنان مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران ارائه و پيگيری می‌کند. او اين پيشنهاد را نخست در گفت‌وگوی ويژه خبری شبکه دوم سيما مطرح و بار ديگر روز گذشته در نطقش در صحن علنی مجلس تکرار کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته يکی از نمايندگان نزديک به لاريجانی، رئيس مجلس طی ديداری با عزت‌الله ضرغامی رئيس رسانه ملی اين موضوع را مطرح کرده و خواستار برگزاری دوباره مناظره‌های تلويزيونی به ويژه ميان ميرحسين موسوی و محمود احمدی‌نژاد شده است تا طرفينی که نظراتی دارند همانطور که رهبری نيز اظهار داشتند، نظراتشان را در اين مناظره‌ها اعلام کنند.

رئيس مجلس با اشاره به شورآفرينی مناظره‌ها و تأثيرگذاری‌اش بر اراده جمعی جامعه، اقدام صداوسيما در اين زمينه را تحسين برانگيز خواند و در عين حال گفت: شوک پديد آمده از اين موضوع به دليل شفافيت بيش از حد و غيرضرور و بعضاً نادرست آن، تأثيرات هيجانی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن به وجود آورد. تا جايی که رهبر معظم فرمودند از طرح برخی مطالب در مورد اشخاصی نظير رئيس‌جمهور آقای احمدی‌نژاد، آيت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوری متأثر شدم.

توصيه به کانديداها
البته رئيس مجلس دو توصيه مهم نيز به کانديداهای معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری دهم داشت. يکی اينکه از طريق مجاری قانونی مسائل خود را پيگيری کنند و ديگر آنکه خط خود را از اغتشاشگران اخير به ويژه تخريب‌کنندگان اموال عمومی و صدمه‌زنندگان به پليس و نيروهای بسيج جدا کنند.

لاريجانی آنها را به اين نکته توجه داد که هر روشی که از مسير قانونی منحرف شود اگر دستاوردی کوتاه‌مدت هم داشته باشد پايه مدنيت عادله را به هم می‌ريزد. او با اطمينان از نارضايتی اين کانديداها از آشوب‌های اخير سخن گفت و در نطق ديروز خود افزود: هيچ‌کدام از کانديداها حاضر نيستند به اموال عمومی صدمه بخورد. توصيه مشفقانه لاريجانی به نامزدهای معترض اين بود که در فضايی امن به پيگيری مطالباتشان بپردازند، چرا که «اگر فضای امن حاکم نباشد هيچ مطالبه‌ای پيگيری نمی‌شود». کما اينکه «نيروهای انتظامی و بسيج تلاش می‌کنند امنيت را برپا کنند و اين امنيت به خاطر خود مردم است».

به گفته وی دامن زدن به اختلافات و سوءتفاهمات در جامعه باعث غليان احساسات می‌شود. از اين رو بايد اين پديده را شناخت و از اشتباهات رخ داده پند گرفت و همه کسانی که در اين امر سهمی داشتند اشتباه خود را تصحيح کنند و فضای مودت را به جامعه باز گردانند نه اين‌که آن را در بيانيه‌های خود تکرار کنند.

تذکر لاريجانی به شورای نگهبان
رئيس مجلس از همه کسانی که احساس می‌کنند اشکالاتی در خصوص نتيجه انتخابات مطرح است، خواست تا شکايت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند. او پس از اين درخواست بی‌آنکه از هيچ‌يک از نامزدهای معترض نامی ببرد، در واکنش به برخی اظهارات آنها که شورای نگهبان را نهاد منصفی برای بررسی شکاياتشان نمی‌دانند، گفت: برخی از اين مناقشات به بعضی از افراد شورای نگهبان که در انتخابات موضع‌گيری کرده‌اند برمی‌گردد.

به اعتقاد وی اگر برخی از اعضای شورای نگهبان در خصوص نامزدها اعلام موضع‌گيری نمی‌کردند، بهتر بود. رئيس قوه مقننه در عين حال در دفاع از شورای نگهبان که بخشی از دستگاه تقنينی کشور به شمار می‌رود، گفت: البته اعضای شورای نگهبان افرادی متدين هستند که حاضر نيستند حقوق هيچ نامزدی ضايع شود.

کما اينکه شورای نگهبان به عنوان ناظر اگر تخلفی صورت گرفته پس از بررسی اعلام نظر کرده است. البته مکانيسم‌های قانونی، فضايی ايجاد کرده که جلوی تقلب را بگيرد لذا با فرياد کردن تقلب و غبارآلود کردن فضا و کشاندن به خيابان‌ها، خوب نمی‌توان موضوع را پيگيری کرد. لاريجانی از يک سو به کانديداها می‌گفت که «اگر نقصی می‌بينند، نبايد قانون را زيرپا بگذارند و نبايد به نام حقوق ملت، قانون را زير پا گذاشت» و از سوی ديگر به مسئولان امر يادآور می‌شد که «بايد به سخن مردم که در تظاهرات‌ها شرکت‌ کرده‌اند هم گوش کرد».

آخرين توصيه لاريجانی به نامزدها اين بود که همچون رضايی اعتراضاتشان را از طريق شورای نگهبان پيگيری کنند. هرچند به گفته وی هم تشخيص تخلف در انتخابات و تعيين اينکه آيا بر سرنوشت انتخابات اثرگذار بوده يانه بر عهده شورای نگهبان است اما او به اين شورا توصيه کرد تا روش‌های اطمينان‌بخشی را برگزيند و از افرادی برای رسيدگی به تخلفات استفاده کند که موجب اعتماد مردم شود. اما تذکر لاريجانی به وزارت کشور در قالب عدم صدور مجوز به برخی تجمعات بروز يافت.

استقبال نمايندگان از توصيه‌های لاريجانی
هنوز جلسه علنی روز گذشته مجلس تمام نشده بود که علاءالدين بروجردی رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی از دعوت منوچهر متکی وزير امورخارجه به جلسه فوق‌العاده اين کميسيون خبر داد تا در مورد نحوه ادامه روابط ايران با کشورهای مداخله‌گر در مسائل داخلی کشورمان گفت‌وگو کنند. او همچنين از تلاش‌های اين کميسيون در برگزاری نشست‌های مشترک با مسئولان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنيتی سخن گفت که به منظور حفظ ثبات و آرامش در کشور برگزار شده است. پيشنهاد مناظره لاريجانی هم با استقبال برخی نمايندگان مجلس مواجه شد.

يکی از اعضای کميسيون فرهنگی به «خبر» گفت که در جلسات اين کميسيون با معاونين سازمان صداوسيما و رئيس اين رسانه، اين درخواست را پيگيری خواهند کرد. حسن غفوری‌فرد عضو هیأت‌رئيسه نيز در اين‌باره به «خبر» گفت: از آنجا که فضای آرام شرط برگزاری مناظره‌هاست، اول بايد فضای موجود آرام شود و بعد چنين مناظراتی برگزار شوند.

به گفته وی با گذشت يکی، دو هفته از شرايط موجود و خاموشی فتنه‌های اخير می‌توان اين مناظره‌ها را برای رفع ابهامات در جامعه برگزار کرد. اما در مورد برگزاری تجمعات قانونی و صدور مجوز برای تجمعات آرام، ديدگاههای متفاوتی در مجلس وجود داشت.

اسدالله بادامچيان عضو کميسيون ماده ۱۰ احزاب با بيان اينکه وزارت کشور تنها به تجمعات آرام مجوز می‌دهد، گفت: از آنجا که اعتراض به روند انتخابات بايد از طريق مجاری قانونی باشد و نه راهپيمايی‌های خيابانی، ما اين تجمعات را غير مسالمت‌آميز و زمينه‌ساز اغتشاش می‌دانيم و به آن مجوز نمی‌دهيم. وی در پاسخ به اينکه پس چرا يک روز در ميان به تجمعات حاميان دولت، مجوز می‌دهيد؟ اظهار داشت: چون احساس کرديم آنها آرامش را حفظ می‌کنند، برای آنها مجوز صادرکرديم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016