چهارشنبه 17 تیر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل گفت وگوي زنده تلويزيوني محمود احمدی نژاد: اکنون دوره همدلي و همراهي است

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم عجل لوليک الفرج و العافيه و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه

خدمت ملت بزرگ ايران در هر کجا که هستند، سلام عرض مي کنم.اعياد ماه مبارک رجب را تبريک مي ‌گويم و سالروز رحلت حضرت زينب کبري(س) خدمت ملت و مردم عزيز تسليت مي‌گويم. اين شب‌ها جمع زيادي از جوانان و مردم عزيزمان در حال اعتکاف هستند که اين توفيق را به آنها نيز تبريک مي‌گويم. مطمئنا اگر امکانات به اندازه کافي فراهم ‌بود، بخش بيشتري از مردم ما به اين مراسم بسيار ارزشمند مي پيوستند.

بايد يک بار ديگر پيروزي عظيم ملت ايران را در انتخابات تبريک عرض کنم و از حضرت ولي عصر (عج) به خاطر لطف و عنايات مستمرشان به ملت ايران صميمانه تقدير بکنم.

بنا بر اين است که انشاء الله در دور دوم دولت به طور مستمر و دوره اي من خدمت ملت عزيز گزارش بدهم.

گزارش امشب را به بحث انتخابات و جهت گيري‌هاي کلي در عرصه داخلي و خارجي اختصاص مي دهم.

امروز بر همگان روشن شده است که انتخابات ايران حادثه‌اي عظيم بود که همه مسائل داخلي و خارجي ايران را به طور گسترده تحت تاثير خود قرار داد.

* ويژگيهاي انتخابات

ويژگي‌هاي ارزشمندي در اين انتخابات، خود را در معرض ديد ملت‌هاي عالم قرار داد. بالاترين نصاب دموکراسي در اين انتخابات رقم خورد. حدود 85 درصد واجدين شرايط در انتخابات 22 خرداد شرکت کردند. من‌ مطمئن هستم اگر امکانات فراهم ‌بود بخش بيشتري از مردم شرکت مي‌کردند، يعني همه ملت ايران به سرنوشت، کشور و آرمان‌هاي خود علاقه مند، حساس و پايبند هستند.

اين انتخابات آزادترين انتخابات در نوع خود بود،‌ در هيچ جاي دنيا اجازه نمي دهند مباني استقرار يک حاکميت در انتخابات به چالش کشيده ‌شود اما در اين انتخابات براي هيچ کس هيچ محدوديتي در اظهار نظر، انتقاد و در مدنظر قرار دادن، ايجاد نشده بود و هيچ حد و مرزي نبود.

اين انتخابات هم براي نامزدها و يارانشان و هم براي ملت عزيز ايران آزادترين انتخاباتي بود که در جهان برگزار شد.

ويژگي ديگر اين انتخابات اين بود که سالم ترين انتخابات بود. ملت ايران مي‌داند و دنيا هم بداند که ساختار اجراي انتخابات در ايران ، يک ساختار بسيار مستحکم، منظم و دقيق است. در انتخابات ايران، مجري خود مردم هستند، هيأت‌هاي اجرايي خود مردم هستند، معتمدين از خود مردم و بيشتر از فرهنگيان و معتمدان محلات هستند و چه کسي امين تر از فرهنگيان عزيز و معتمدين مردم در شهر و روستا و محلات گوناگون. ناظران انتخابات نيز خود مردم هستند و نوعا از فرهنگيان و کارکنان بخشهاي گوناگون و از معتمدين محل هستند که برخي 30 تا 50 سال در يک محل در خدمت مردم و محل رجوع و مورد اعتماد مردم بوده اند.

انتخاب کننده هم خود مردم بودند که به صورت بسيار وسيع و نزديک 40 ميليون نفر در انتخابات شرکت کردند که از صبح علي الطلوع تا نزديکيهاي زمان پايان رأي گيري حوزه‌ها مملو از مردم بود.

وزارت کشور تنها نقش پشتيباني کننده را دارد. اينها قانون انتخابات کشور ماست که هيأت‌هاي اجرايي، اعضاي صندوق‌ها و ناظران از معتمدان مردم و از خود مردم هستند و انتخابات متعلق به مردم است. به همين خاطر است طي 30 سال، 30 انتخابات با نتايج گوناگون در کشور برگزار شده و در بسياري اوقات نتايج دور از انتظار تحليلگران سياسي بوده است. در اين انتخابات بيشترين فرصت و امکانات در اختيار رقباي رئيس جمهور منتخب بود و مردم با دعا و با نذر و نياز، ياد خدا و دل‌هاي پاک براي رأي دادن آمدند، مردمي که بايد سرنوشت آينده را رقم مي زدند و حماسه اي ماندگار از ملت ايران ثبت شد. اين انتخابات يک آغاز جديد براي ايران و جهان است.

بسياري از همکاران من و رؤساي جمهور کشورهاي جهان در تماس تلفني براي تبريک گفتن به من دو نکته را اشاره مي کردند: نکته اول اينکه ترازي از انتخابات و دموکراسي که ملت ايران به نمايش گذاشت بي نظير بود و يک الگو و نمونه براي همه دنياست و دوم اينکه تأکيد مي‌کردند انتخابات ملت ايران منشأ تحولات بزرگ در منطقه و جهان خواهد شد.

* علت دخالت دشمنان

در اين انتخابات حدود 40 ميليون نفر به طور مستقيم و 70 ميليون نفر ملت ايران پيروز صحنه بودند و به لطف خدا، هستند. علت اصلي حساسيت و دخالت دشمنان مستکبر را هم بايد در دو علت جست وجو کرد: علت اول، شکوه و عظمت و اثرگذاري اين انتخابات است که انتخاباتي بي نظير و الگو براي جامعه جهاني است. علت ديگر اين است که در اين انتخابات ملت ايران راه 30 ساله و راه 4 ساله را مورد تأييد مجدد قرار داد و راهي را که ملت آمده بود و قله‌هاي افتخار را يکي پس از ديگري فتح مي‌کرد و دشمنان با او مخالف بودند، اين راه مجددا در يک حضور حماسي 40 ميليوني مورد تأييد مجدد قرار گرفت و دشمنان از اين جهت ناراحتند. علت حساسيتها و دخالتها را در اينجا بايد جست وجو کرد.

* زيباترين و سالم ترين انتخابات

اين انتخابات، زيباترين و سالم ترين انتخابات بود. همه ملت اين موضوع را با دل پاک خود دريافتند که اين انتخابات حادثه اي بزرگ، حماسه اي عظيم و انتخاباتي کاملاً پاک و سالم بود، چون خودشان آن را برگزار کردند، خودشان در انتخابات شرکت کردند، و خودشان نيز آرا‌ء را شمارش کردند و ديديد که در بازشماري آراء هم هيچ خدشه اي به انتخابات وارد نشد. اصولا، کساني که مدعي بودند حتي يک سند دال بر مخدوش بودن انتخابات ارائه نکردند و همه ملت اين را فهميدند. ما البته از مردم عادي انتظار نداريم اما از مدعيان سياستمداري پذيرفته نيست که اين حماسه عظيم را اين طور زير سؤال ببرند که البته نخواهند توانست.

* آغاز دوران جديد

من مي خواهم خدمت ملت عرض بکنم که با اين انتخابات ما وارد دوران جديدي هم در عرصه هاي داخلي و هم جهاني شده ايم.

من مي خواهم در باب اين دو موضوع چند کلمه با شما صحبت کنم.

در داخل کشور، مسير ملت روشن تر از گذشته و با اقتدار بيشتر ادامه پيدا خواهد کرد. عزت، سربلندي، آباداني همه جانبه، کرامت مردم و اجراي بدون ملاحظه عدالت و صيانت از حقوق و اموال ملت ، همه در دستور کار دولت است.

تامين مسکن و شغل مناسب، ثبات و امنيت شغلي، اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها، اجراي طرح‌هاي تحول اقتصادي و قانون اصل 44، توسعه فعاليت‌هاي اجتماعي و دفاع از حقوق شهروندي اينها همه در برنامه هاي دولت است.

توسعه همبستگي ملي، مهرورزي و برادري، از محورهاي اساسي کار دولت است. اينها خواست همه ملت است ؛ آيا کسي هست که با عزت،‌عدالت، پيشرفت،‌آباداني و اجراي طرح‌هاي تحول اقتصادي، مخالف باشد؟ دولت در خدمت همه مردم خواهد بود. وظيفه دولت خدمتگذاري به همه ملت و پيگيري تحقق خواست مردم است.
همه اين حرفها يعني بايد کارهاي بالاتر و والاتري انجام شود و براي تحقق اين هدف‌ها و انجام کارهاي بالاتر و والاتر، ما بايد اسم اين دوره را دوره همدلي و همراهي بگذاريم. من از همه براي همکاري،‌همراهي و همدلي دعوت مي‌کنم. بايد همه دست به دست هم دهيم و اهداف بلند ملت ايران را محقق کنيم.

* تغيير ساختار دولت

البته ساختار دولت بايد متناسب با نياز امروز تغيير کند. من عملکردها، شرايط، برنامه‌ها و نيازها را بررسي کرده ام. بايد دولت تغييراتي ايجاد بکند. تغييرات دولت قابل توجه خواهد بود. ‌ما نياز به تجديد آرايش تيم دولت داريم و بايد آن را تکميل بکنيم. بايد ظرفيت‌هاي جديدي ايجاد کنيم و خودمان را براي اين دوره جديد که سرشار از کار و نشاط بالاتري خواهد بود، آماده بکنيم.

بعضي از همکاران من خيلي خوب کار کردند و توانايي و آمادگي ادامه کار در دوره جديد را دارند، برخي هم هستند که خوب کار کردند من از همه کساني که در خدمت دولت و مردم بودند، تشکر مي کنم اما براي دوره جديد که کار و تلاش، وسعت و عمق بيشتر و سطح بالاتري پيدا مي کند، توانايي ندارند. بعضي‌ها هم در حد انتظار مردم کار نکرده اند. طبيعي است که ما بايد آرايش جديدي را ايجاد کنيم و تغييراتي را بدهيم. بسيار روشن است که توليد، مسکن و اشتغال ما بايد به سرعت سازمان پيدا کند و طرحهاي تحول اقتصادي بايد به سرعت اجرا شود.

* با برخورد پليسي در حوزه فرهنگ و تحجر مخالفم

در حوزه فرهنگ کارهاي زيادي انجام شده است که من از همه تشکر مي‌کنم اما اين کارها به ويژه در حوزه هنر در حد انتظار من نبود. البته کارهايي هم در حوزه فرهنگ انجام شده که مورد تاييد من نبوده است و قبلا در اين زمينه به وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيروي انتظامي تذکر داده ام. من با برخورد پليسي با متن مردم مخالفم خصوصا با پليسي کردن حوزه فرهنگ و فضاي فرهنگي و اجتماعي مخالفم.

حل مسائل فرهنگي و اجتماعي فقط از طريق فرهنگي ميسر است و البته من اجازه ادامه اين برخوردها را نخواهم داد و اگر مشکلي پيش آمد با مردم در ميان خواهم گذاشت. بايد روي اين نکته تاکيد بکنم که الآن انتخابات تمام شده است و بحث‌هاي من انتخاباتي و تبليغاتي نيست. من اعتقادات و باورهاي خودم را با مردم مطرح مي‌کنم. ‌آزادي‌هاي اجتماعي يک اصل است،الآن در کشور ما آزادي وجود دارد و ما بايد در چارچوب قانون در همه بخش‌ها آزادي را توسعه بدهيم چرا که جامعه بدون آزادي خواهد مرد و کمال فردي و اجتماعي بدون آزادي، غيرممکن است.

من با تحجر مخالفم البته با دنياطلبي و لاابالي گري افراطي و سياسي کاري هم مخالفم چون اينها را مانع تحقق آرمان‌ها و کمال ملت ايران مي‌دانم. اينها مخالف آرمان‌هاي نظام و انقلاب اسلامي است، راه ما صراط مستقيم است . راهي است افراط و تفريط در آن جايگاهي ندارد. همه مردم در برابر قانون مساوي هستند و فرد فرد ما حقوق و تکاليفي داريم، هم بايد حقمان را استفاده کنيم و هم بايد تکاليفمان را ادا کنيم. رئيس جمهور هم يک نفر از مردم و مثل ساير مردم است. شما ديديد که رهبري عزيز هم تصريح کردند که ايشان هم مثل مردم عادي يک راي دارند بنابراين همه بدون استثناء بايد ملتزم به قانون باشيم. هيچکس حق ندارد سليقه خود را به مردم تحميل کند، ما بايد به سلايق مردم خصوصا جوانان عزيزمان احترام بگذاريم و بايد به جوانان اعتماد بيشتري داشته باشيم.
من همواره و بارها گفته ام که جوانان امروز ما از جوانان دوره‌هاي گذشته آگاه تر و متدين تر هستند و آنها که خلاف اين فکر مي‌کنند به مسائل نگاه عميقي ندارند و بايد ذهنيت خود را اصلاح کنند.

* من نماد تغييرم

بايد اينجا يک نکته اي را من به آن توجه بدهم. بعضي ها مي‌گويند 13 - 14 ميليون نفر از مردم ايران منتقدند؛ مگر آن 25 ميليون نفر منتقد نيستند ؟ به عقيده من 40 ميليون نفر منتقدند و اصلاً من خودم خط مقدم انتقادم . اصلا موضع من موضع انتقادي بود. طي اين چهار سال بيشترين فشارهايي که به من وارد شد به سبب انتقادهايي بود که به برخي رفتارها و نابساماني ها و ساختارهاي غلط مي کردم.

انتقاد و روحيه انتقادکردن رمز پيشرفت يک ملت است. مگر مي‌شود ملتي به وضع موجود خود راضي باشد و پيشرفت و کمال پيدا کند؟ خب، بايد از وضع موجود ناراضي باشيم تا بتوانيم به قله هاي بالاتر دسترسي پيدا کنيم. مي گويند 13 ميليون تغيير مي خواهند. من مي گويم نخير 40 ميليون تغيير مي خواهند. بنده خودم نماد تغييرم؛ تغيير اساسي در رفتارها و ساختارها. اما 40 ميليون نفر و يک ملت اين کشور و اين نظام و اين انقلاب را ازآن خود مي دانند. آنها هستند که استقلال را برپا کردند. ملت هست که نظام جمهوري اسلامي را برپا کرده و از آن دفاع مي کند. حضور 40 ميليون نفر در انتخابات نماد اين انديشه و استدلال است . مردم همه کشورشان را دوست دارند ، انقلابشان را دوست دارند، نظامشان را دوست دارند اما مي خواهند اصلاح کنند، پيشرفت کنند و به کمال برسند. و بنده جزو منتقدين هستم. همه 40 ميليون راي دهنده عزيز هستند. همه دنبال عزت ايران هستند. همه دنبال آباداني ايران هستند. همه دنبال تعالي اين سرزمين هستند. همه دنبال برادري هستند. همه دنبال ارتقاي جايگاه ايران در سطح جهان هستند. هر کسي با هر نگاه، سليقه و هر ذهنيتي متعلق به يک خانواده هستيم و بايد دست به دست هم ايران را بسازيم. به عنوان يک اصل مهم بايد توجه داشته باشيم که احترام، کرامت آحاد مردم، دوستي، فداکاري و عدالت، تنظيم کننده روابط ميان آحاد مردم است.و نه چيز ديگر.

* همه را براي کار و اصلاح دعوت مي کنم

خواسته ها و سلايق شخصي و گروهي ، و افراط و تفريط ها در روابط ميان مردم و روابط دولت و مردم جايگاهي ندارد و نخواهد داشت. من در آينده درباره برنامه هايم به ويژه مسائل داخلي با مردم بيشتر صحبت خواهم کرد، اما از همه براي کار و اصلاح دعوت مي کنم. در آينده نزديک محلي اعلام خواهد شد تا کساني که در خود توانايي و ظرفيت حضور در مديريت هاي ارشد کشور را مي بينند ، خود را معرفي کنند و من آنها را بررسي خواهم کرد و گروه هايي را هم تعيين کرده ام تا صلاحيت آنان را بررسي خواهند کرد. پس از مشورت، همکارانم را خودم و به صورت مستقل انتخاب خواهم کرد و توصيه و سفارش در انتخاب همکارانم تأثيري ندارد.

* اثرگذاري چند برابر ايران در مناسبات جهاني

انتخابات 22 خرداد اقتدار کشورمان را براي حضور و اثرگذاري در مناسبات جهاني چند برابر کرد. اين انتخابات ظرفيتي ايجاد کرد که ملت ايران با دست بالاتر در مديريت و مناسبات جهاني شرکت کند.

برخي ممکن است فکر کنند که ما نبايد به مسائل جهاني کاري داشته باشيم و ابتدا بايد ايران را بسازيم، اما ساختن ايران و حضور مؤثر در عرصه هاي جهاني لازم و ملزوم هم و تفکيک ناپذيرند. بدون حضور مؤثر در مناسبات و مديريت جهاني، نمي توانيم ايران را بسازيم چرا که اجازه نخواهند داد.
تا وقتي که عده اي قليل خود، قانون بنويسند و خود معيار، ناظر و قاضي باشند براي ملت هايي مانند ما جايي براي پيشرفت نمي ماند و هميشه بايد بازنده باشيم و دست دوم باقي بمانيم. آنها قانون دموکراسي را خود نوشته اند و معيارها را نيز خود تعيين مي کنند و ديکتاتورترين حکومت ها از نظر آنان چون تعامل مي کنند، دموکراتيک است و آزادترين حکومت ها ،غيردموکراتيک.

آنها در اقتصاد هم، ساختارها را به گونه اي نوشتند که منافع به جيبشان رود و تورم و مشکلات در سراسر جهان توزيع شود؛ تا هر دولتي در سياست هاي آنها دخالت کرد، ريسک آنها را بالا ببرند. اگر ما در اصلاح مناسبات جهاني وارد نشويم ، اجازه نمي دهند ايران را بسازيم.

در موضوع هسته اي، آنها مي خواستند تا عمق ملت ما نفوذ و اختيارات ملت ما را سلب کنند. ما بايد در مديريت جهاني حضور فعال داشته باشيم تا فضاي لازم براي پيشرفت و ساختن ايران در اختيار ما فرار گيرد. در چهار سال اخير وقتي سياست خارجي فعالي در پيش گرفته شد ، پيشرفت هاي علمي، صنعتي ،‌آباداني و سازندگي ما چندبرابر ارتقاء يافت و مزاحمت ها نيز کمتر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هرچه بيشتر فضا در جهان ايجاد کنيم فرصت ساختن بيشتر خواهد شد و مزاحمت ها کمتر مي شود و هرچقدر که داخل را بسازيم مي توانيم با قدرت بيشتري وارد عرصه هاي جهاني شويم.

در اين انتخابات اقتدار ملت چند برابر شد و دست ملت ايران چند پله بالاتر رفت و البته دشمنان مستکبر ما تلاش کردند با دخالت در امور داخلي ما و به ويژه با مشوه جلوه دادن انتخابات عظيم ، پاک و افتخارآميز اين اقتدار را تضعيف کنند. آنها قصد داشتند اين اقتدار را تضعيف کنند و توانمندي ما را براي حضور در عرصه هاي جهاني کاهش دهند.

آنها کارهاي بدي کردند و برخي مردم ما نيز متاسفانه آسيب ديدند؛ البته برخي ها متأسفانه با آنها همکاري کردند. امروز دشمنان ما از يک طرف به کمک ملت ايران ابراز نياز و درخواست گفتگو و از طرفي در امور داخلي ما دخالت مي کنند که اين تناقض آشکار است.

40 ميليون شرکت کننده در انتخابات با اراده پاک به دنبال عزت و اقتدار کشور هستند. البته قبلاً هم که از موضع عزت و حکمت با مسائل جهاني برخورد مي کرديم، آنها مي خواستند اين اقتدار را تضعيف کنند.

خيلي حرف ها در خارج و برخي در داخل زدند، اما دشمنان مستکبر ما بار ديگر اشتباه کردند چرا که آنها ملت بزرگ ايران را نمي شناسند و فريب شيطان را خوردند و دست شان را پيش ملت ايران بازکردند.

ملت ايران ملتي اهل منطق، گفتگو و صلح و عدالت است، ما در مناسبات جهاني، جايگاه و حق شايسته خود را مطالبه مي کنيم و از آن کوتاه نخواهيم آمد. دشمنان مستکبر ما بدانند که يک خاطره و چهره نامناسب ديگري از آنها در ذهنيت تاريخي منفي مردم ما نسبت به آنها شکل گرفت و اضافه شد. هنوز ملت ما خاطره تلخ اسقاط دولت ملي را در 28 مرداد 32 از ياد نبرده است و اين دخالت ها آن ذهنيت را تقويت و زنده کرد. البته ما اميدواريم که دشمنان ايران اسلامي بيدار شوند و خود را اصلاح کنند.

ملت ايران مي داند،‌آنها هم بدانند که اين حرکات بچه گانه و دخالت در امور ايران تنها تأثيري که دارد اين است که دولت برآمده از اراده ملت به فضل الهي با اقتدار چند برابري در عرصه جهاني وارد خواهد شد.

نظامات جهاني بايد به نفع ملت ها و بر اساس عدالت و دوستي بطور اساسي تغيير کند اين خواست ملت ايران و ملت هاي آزاده است چرا که دوره امپراطوري ها و اينکه چند دولت براي جهان تصميم بگيرند ، به پايان رسيده است. تنها مسير اصلاح وضعيت جهان و راه حل چالش ها و برقراري امنيت،‌عدالت و رفاه و حل مشکلات براي همه، مشارکت همگاني در مديريت جهاني است و اين راه به عنوان تنهاترين راه بايد باز شود.

البته همه بدانند و ملت ايران نيز مي داند که اين دوره جديد، پرشورتر، پرکارتر و دقيق تر و انشاءالله همراه با پيروزي هاي بزرگتر داخلي و خارجي ادامه پيدا خواهد کرد. آينده درخشان از آن ملت ايران و ملت هاي عدالتخواه جهان است و با لطف خداوند و به رغم بدخواهان ، اين آينده درخشان نزديک است و محقق خواهد شد.

من يک بار ديگر پيروزي عظيم ملت را تبريک عرض مي کنم و از خداوند منان به خاطر همه عناياتش به ملت ايران و به جامعه بشري سپاسگزارم.

از حضرت ولي عصر (عج) براي همه هدايت ها و لطف ويژه ايشان به مردم ايران تشکر مي کنيم.

عزت، سربلندي و پيروزي هاي بزرگتر و رفع موانع پيشرفت و تحقق عدالت را براي ملت ايران آرزو دارم و از خداوند متعال پيروزي هرچه سريعتر انقلاب جهاني حضرت ولي عصر (عج) را مسئلت دارم.

والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016