سه شنبه 13 مرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

‏پيام آيت الله منتظری در اعتراض به برگزاری دادگاه های فرمايشی، دفتر آيت الله منتظری

‏بسم الله الرحمن الرحيم

( والمومنون والمومنات بعضهم اولياء بعض یأمرون بالمعروف و ينهون عن المنکر )‏
(سوره توبه ، آيه ۷۱)‏

‏با کمال تعجب و تأسف ، مردم عزيز و زجرکشيده ما اين روزها‏ ‏ناباورانه شاهد پخش غير شرعی و غير قانونی و غير اخلاقی مصاحبه ‏ ‏اسيران و عزيزان در بندشان می‎باشند; عزيزانی که بيش از چهل روز‏ ‏است محبوسند و از بين آنان تعدادی هم مظلومانه به شهادت‏ ‏رسيده اند.

‏ ‏اين جانب در پيام های قبلی يادآور شدم:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏اين گونه اقرارها و اعتراف گيری ها که متأسفانه سالهاست در جمهوری‏ ‏اسلامی رائج شده و در زندان های غير قانونی و در شرايط کاملا‏ ‏غيرعادی و با فريب و تهديد زندانی و قطع نمودن رابطه او با‏ ‏واقعيت های جامعه و با وارد نمودن فشارهای روحی و جسمی گرفته‏ ‏می‎شود، بکلی فاقد وجاهت شرعی و قانونی بوده و از منکرات و گناهان‏ ‏بزرگ به حساب می‎آيد; و از نظر شرعی و قانونی جرم قطعی خواهد بود.‏ ‏که مباشران و متصديان و آمران آنها بايد محاکمه و تعزير شوند، و از‏ ‏طرفی هيچ محکمه صالحی نبايد و نمی تواند کسی را بر اساس اين گونه‏ ‏اعترافات و مصاحبه ها محکوم به حکمی نمايد.

‏ ‏از امام صادق (ع ) نقل شده که حضرت امير(ع ) فرمودند: "هر کس با‏ ‏تهديد و تخويف و يا در زندان به چيزی اقرار نمايد، نبايد بر او حدی‏ ‏جاری شود." (وسائل الشيعة ، کتاب الحدود). و در روايت ديگر نقل شده که آن‏ ‏حضرت فرمودند: "هر کس در اثر ترساندن يا ضرب و کتک و يا در زندان‏ ‏به کاری که موجب حد است اقرار نمايد، نبايد آن حد بر او جاری شود."‏ (دعائم الاسلام ، ج ۲، ص ۴۶۶).
‏ ‏و به استناد همين روايات است که همه فقهای شيعه اقرار و اعتراف با‏ ‏زور و تهديد و در شرايط غير عادی را حتی عليه خود متهم شرعا حجت و‏ ‏نافذ نمی دانند.

‏ ‏علاوه بر آن شکستن شخصيتهای سابقه دار و موثر در انقلاب و تشکيل‏ ‏نظام به بهانه های واهی و ناجوانمردانه خود يکی ديگر از گناهان کبيره‏ ‏است که آمران و عاملان آن را گرفتار وضعيتی خواهد کرد که بی ترديد‏ ‏دامن خود آنها را هم خواهد گرفت . مردم می‎پرسند اين چه نظامی است که‏ ‏مسئولين بلندپايه قبلی آن در دولت و مجلس و غيره که بسياری از آنان‏ ‏در تشکيل نظام نقش موثر داشته اند، به خيانت به کشور متهم می‎شوند؟!

‏ ‏اين جانب از باب امر به معروف و نهی از منکر و از باب خيرخواهی و‏ ‏نصيحت ، مجددا به تصميم گيرندگان و دست اندرکاران امور تذکر می‎دهم‏ ‏و از آنان می‎خواهم کاری بکنند تا حقوق تضييع شده مردم در انتخابات‏ ‏جبران شود و اعتماد از دست رفته برگردد و کاری کنند تا مردم راضی‏ ‏شوند; نه اينکه پس از سرکوب آنان و زندانی نمودن صدها نفر از مردم‏ ‏معترض ، اقدام به انجام منکر ديگری کرده و افراد و شخصيتهايی که به‏ ‏خدمتگزاری به انقلاب و نظام و مردم شناخته شده اند و هر کدام سالها در‏ ‏مسئوليت های حساس خدمت نموده اند را زندانی نموده و آنان را در‏ ‏شرايطی قرار دهند تا مجبور شوند در دادگاه نمايشی و فرمايشی‏ ‏بر خلاف عقائد و افکار خود و مطابق ميل حاکمان صحبت کنند و به نفاق و‏ ‏خيانت و به گناهان نکرده ای اعتراف نمايند که هيچ سنخيتی با آنان ندارد و‏ ‏هيچ انسان عاقلی آن را قبول نمی کند.

‏ ‏چرا کاری می‎کنند تا مردم دادگاههای آنها را با دادگاههای استالين و‏ ‏صدام و ساير ديکتاتورها مقايسه نمايند؟ حاکمانی که مدعی تشيع و‏ ‏پيروی از حضرت علی (ع ) می‎باشند چرا بر خلاف دستورات آن حضرت در‏ ‏مورد اقرار و اعتراف در زندان و با تهديد و فشار عمل می‎کنند؟ و چرا‏ ‏چهره اصل دين و مذهب و حاکميت دينی را زير سوال برده و در داخل و‏ ‏خارج خراب و مشوه می‎کنند؟

‏ ‏به يقين انجام اين مصاحبه ها و گرفتن اين اعترافات دروغ و خلاف‏ ‏واقع از اسيران در بند و پخش آنها، علاوه بر اين که هيچ مشکلی از‏ ‏مشکلات عديده کشور را حل نمی کند، بی اعتمادی مردم و خشم و عصيان‏ ‏آنان را بيش از پيش در پی دارد و بحران کنونی جمهوری اسلامی را‏ ‏عميق تر خواهد کرد و جايگاه آن را در دنيا ضعيف تر از پيش می‎سازد. بر‏ ‏حسب قانون اساسی ، کشور متعلق به همه مردم است و آنان حق دارند به‏ ‏وسيله تجمعات آرام و جرائد و حتی راديو و تلويزيون نظرات خويش را‏ ‏ابراز نمايند. چرا راديو و تلويزيون فقط در اختيار حاکميت است ؟ و چرا‏ ‏تجمعات آرام و متين مردم ، چماق و بازداشت و شکنجه و محاکمات‏ ‏کذايی را در پی دارد؟

‏ ‏در خاتمه اين جانب ضمن اظهار همدردی با خانواده های داغدار و‏ ‏مصيبت زده که جوانان عزيز خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست‏ ‏دادند، با قلبی محزون ديگر بار به آنان تسليت می‎گويم و از خداوند‏ ‏بزرگ برای آن عزيزان مغفرت و رحمت الهی ، و برای خانواده ها و‏ ‏بازماندگان معزز آنان صبر جميل و اجر جزيل ، و برای همه زندانيان‏ ‏حوادث اخير آزادی فوری ، و برای متصديان امور تنبه و بيداری و‏ ‏انعطاف و اعتذار از ملت عزيز را مسألت می‎نمايم .
‏ ‏والسلام علی عباد الله الصالحين و رحمة الله و برکاته .

‏‏۱۳۸۸/۵/۱۳‏‏
‏حسينعلی منتظری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016