جمعه 13 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پويش موج سوم: محمدرضا جلايی‌پور و ما هيچ کار پشت پرده‌ای نداشته‌ايم؛ هدف ما تزريق اميد به نسل جوان بود، ميزان پرس

پويش حمايت از خاتمی و موسوی « موج‌سوم» در ارتباط با تمديد بازداشتها چهارمين بيانيه خود را صادر کرد. در اين بيانيه با اشاره به ايام ماه مبارک رمضان، عنوان شده است: ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، عدالت و بخشايش الهی از راه رسيده است و گرچه از آزادی يکی از اعضای هسته مرکزی پويش موج سوم، آقای عماد بهاور و برخی از جوانان اصلاح‌طلب مانند سميه توحيدلو و حمزه غالبی شادمانيم، اما هنوز چشم به راه و نگران دوست و برادر عزيزمان محمدرضا جلايی‌پور، " سخنگو و مدير پويش موج سوم" هستيم. اکنون نزديک به ۸۰ روز است که اين جوان مومن، متعهد و ايران‌دوست و نيز عزيزان ديگری همچون شهاب‌الدين طباطبايی دربند بی‌عدالتی گرفتار شده‌اند. متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم

«لا خير فی الصمت عن الحکم کما انه لاخير فی القول بالجهل»
(در خاموش بودن از بيان سخنان حکمت آموز، خيری نيست، همانگونه که در سخن گفتن همراه نادانی و جهل خيری نخواهد بود.)
مولای متقيان علی - عليه السلام

ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، عدالت و بخشايش الهی از راه رسيده است و گرچه از آزادی يکی از اعضای هسته مرکزی پويش موج سوم، آقای عماد بهاور و برخی از جوانان اصلاح‌طلب مانند سميه توحيدلو و حمزه غالبی شادمانيم، اما هنوز چشم به راه و نگران دوست و برادر عزيزمان محمدرضا جلايی‌پور، " سخنگو و مدير پويش موج سوم" هستيم. اکنون نزديک به ۸۰ روز است که اين جوان مومن، متعهد و ايران‌دوست و نيز عزيزان ديگری همچون شهاب‌الدين طباطبايی دربند بی‌عدالتی گرفتار شده‌اند.

به بند کشيدن وامداران انديشه و تفکر اصلاح، به هيچ روی زيبنده نظام مدعی دين و اخلاق نبوی نيست. زندان‌ اوين امروز تبديل به اسارتگاهی شده‌ است که به جای مجرمان، در آن جوانی ۲۷ ساله‌ که از نخبگان اين مملکت است، حبس ‌می‌شود. نه فقط حبس که از اين ۸۰ روز، ۲۵ روز آن را در حبس مطلق و بدون حتی يک بازجويی و هواخوری می‌گذراند.

گرچه به ياری خداوند رحمان، به گفته خانواده‌ اين عزيز، روحيه او بسيار خوب و مقاوم است، اما کمبود نور آفتاب و تغذيه نادرست وی، گويی منجر به نابسامانی اوضاع جسمی او و نگرانی همه ما شده است.

هسته مرکزی موج سوم در سه بيانيه قبلی خود مکرراً نسبت به نحوه برخوردها با جوانان مومن و متعهدی که دغدغه‌ای جز اعتلای ميهنشان ندارند، هشدار داده بود، اما متاسفانه اين روند ناصواب همچنان ادامه يافت و کسانی که دارايی و انديشه خود را وقف انقلاب و ميهنشان کرده اند امروز همچنان در حبس به سر می برند. به راستی کدام جريان از اين شرايط نابسامان و حبس اين عزيزان سود می‌برد؟ چه کسی پاسخگوی سوالات متعدد و بی‌پاسخ نسل جوان درباره آنچه بر آنان در اين مدت رفته است خواهد بود؟ چه کسی مسووليت اعمالی از اين دست و آنچه در کهريزک گذشت را به گردن می‌گيرد و مرهمی بر درد دل زخم‌خوردگان حوادث اخير می‌نهد؟ اين بود دستاورد انقلاب اسلامی سال ۵۷ به عنوان مردمی ترين و عدالت‌‌خواهانه‌ترين انقلاب قرن اخير؟ اين است تجلی احترام به انديشه و راه پيامبر خاتم(ص)، که با جوانی فرهيخته، مومن و ايران دوست که مايه مباهات کشور است، اينگونه برخورد شود؟

روی سخن ما با آيت ا... لاريجانی رياست جديد قوه قضاييه است که به تازگی مسئوليت دستگاه قضا را به عهده گرفته اند. جناب آقای لاريجانی! پنهان نمی‌کنيم که سخنان ارزشمند حضرتعالی در مراسم معارفه تان، ما را به عدالت گرايی شما اميدوار کرد و به همين دليل هم هست که شما را مخاطب سخنان خويش قرار می‌دهيم. محمدرضا جلايی‌پو، از اعضای هسته مرکزی پويش موج سوم روز ۲۷ خرداد و در حالی که به قصد ادامه تحصيل راهی انگلستان بود در فرودگاه امام خمينی(ره) بازداشت شد و تا به امروز که دقيقا ۸۰ روز از بازداشت غيرموجه وی می‌گذرد، هنوز هيچ قرار اتهامی برای وی صادر نشده وکماکان اين روند ناصواب ادامه دارد. هرچند حکم آزادی او (مبتنی بر شهادت خانواده محترم ايشان که از خانواده معظم و معزز شهدا نيز هستند) بنا به دستور قاضی پرونده در روز چهارشنبه مورخ ۲۸ مردادماه ۱۳۸۸، صادر شده بود، اما ظاهرا دادستان سابق تهران از آزادی او در آستانه ماه رمضان ممانعت کرد. همه کسانی که فرصت آشنايی با اين جوان متعد را داشته‌اند از اعتدال منش سياسی، اجتماعی وی و تقيد مثال زدنی او آن هم نه فقط به واجبات که بر مستحبات دين مبين اسلام حکايت‌ها دارند. جلايی‌پور علاوه بر مشی معتدل سياسی و حسن خلق و دين مداری، دارنده مدال طلای المپياد کشور در سال ۷۹ و رتبه يک کنکور سراسری سال ۸۰ نيز هست و در حال حاضر هم يکی از دانشجويان ممتاز دکتری دانشگاه آکسفورد است.

هرچند ما نيز بر اين عقيده‌ايم که در محضر دادگاه نبايد نام و نشان افراد تفاوتی در تعيين حکم آنان بگذارد و به پيروی از مشی علی عليه‌السلام، بايد همگان به يک چشم نگريسته شوند، اما اين موارد را از اين باب خدمت حضرتعالی عنوان نموديم تا بدانيد آن محمدرضايی که ما می‌شناسيم با موارد مطرح شده در کيفرخواست اخير سر سازش نداشته و به شهادت همگی ما هرگز در طول يکساله اخير پای را از محدوده قانون فراتر ننهاده و کليه فعاليت‌های وی در پويش دعوت و حمايت از خاتمی و موسوی علنی و شفاف و در چهارچوب مقررات جاری کشور بوده است.

تنها هدف و انگيزه جلايی‌پور و دوستان او از به راه انداختن پويش دعوت و حمايت از خاتمی تزريق اميد به نسل جوان و فراخواندن آنان به پای صندوق‌های رای بود. نه او و نه هيچ يک از اعضای هسته مرکزی اين پويش، کوچکترين کار پشت پرده‌ای در طول يک سال اخيرانجام نداده‌اند و هر آنچه کرده‌اند، ملموس و شفاف است. اين درحاليست که در متن ناصواب آخرين کيفرخواست به اصطلاح عمومی اخير، از پويش موج سوم به عنوان گروهکی غيرقانونی که تحت نظر احزاب اصلا‌ح طلب اداره می شود، ياد گرديده است. لازم می‌دانيم در همين جا اين قول نادقيق را به شدت تکذيب کنيم و از محضر جنابعالی که قاعدتا به قانون احاطه عميق داريد بپرسيم، در کدام مملکت برای فعاليت در کمپين انتخاباتی بايد مجوز گرفت؟ مگر فعاليت انتخاباتی در چارچوب قانون آزاد نيست؟ لازم می دانيم ضمن پافشاری بر اصل شفافيت عملکرد پويش موج سوم در يک سال گذشته، تاکيد کنيم که پويش موج سوم يک جريان مستقل اجتماعی و سياسی بوده و از هيچ جناح يا گروهی خط نگرفته است.

جناب آقای لاريجانی!

انتخابات چهل ميليونی اخير می توانست سرمايه و الگويی جاودانه از مردمسالاری دينی، اين ميراث گرانبهای امام راحل(ره) و شهدای عظيم الشان انقلاب اسلامی برای همه ما فراهم آورد لکن با برخی بی تدبيری‌ها، جو زدگی‌ها، ظلم‌ها و حق خوری‌ها اين جريان زلال به گل نشست و اينک ماييم و انبوهی خسارات مادی و معنوی. ماييم و خانواده‌های دل نگران که بسياری از ايشان پيش از اين دينشان را به نظام و انقلاب ادا کرده‌اند.

ترس ما از آن است که با دل مشغول شدن به امور و مزايای پست دنيوی، داد مظلوم شنيده نشود. ترسمان از اينست که محمدرضا و جوانانی از اين دست که به حق سرمايه‌های اين کشورند، نسبت به مسائل کشورشان دل مرده و منفعل شوند. ترسمان از اين است که با ادامه اين روند باز هم بر خيل خسارات مادی و معنوی افزوده شود. و می دانيد که در اين صورت همگی ما در درگاه الهی مسئوليم و چون «يوم الدين» فرا رسد ما و شما تفاوتی در ديدگان «مالک» آن روز نخواهيم داشت و از کرده ها و ناکرده هايمان، گفته ها و ناگفته هايمان گريزی نيست. اميد واثق می بريم که در اين ماه عزيز و مبارک، جنابعالی که به تازگی سکان عدالت‌گستری کشور را به دست گرفته‌ايد، مقدمات آزادی محمدرضای عزيز و عزيزان دربند ديگر را فراهم آوريد.

«فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه»

والسلام

هسته مرکزی پويش موج سوم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016