سه شنبه 17 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه مجمع مدرسين و محققين در انتقاد از سخنان فرمانده سپاه: سالم سازی نظام واجب تر از حفظ نظام است، موج سبز آزادی

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم با صدور بيانيه‌ای، ضمن انتقاد شديد از سخنان اخير فرمانده سپاه پاسداران، سالم‌سازی نظام را واجب‌تر از حفظ نظام دانست و در عين حال تاکيد کرد که حفظ نظام با لشکرکشی و دندان نشان دادن و دستگيری‌ها و خشونتهای ناروا و غير اسلامی و غير انسانی حاصل نمی‌شود. اين تشکل روحانی اصلاح طلب پيشنهاد کرد که برای حفظ نظام در اين ايام ماه مبارک رمضان و پيش از شبهای قدر هرچه سريعتر همه زندانيان سياسی که غيرقانونی دستگير شده‌اند، آزاد شوند؛ از همه آسيب ديدگان پس از انتخابات کاملا و علنا عذرخواهی شود و خسارات وارده جبران شود؛ همه متخلفين اعم از مأمورين نظامی و قضائی و سياسی به هر نحوی که انجام داده اند در يک دادگاه بی طرف و عادلانه و با حضور وکلايشان محاکمه و طبق قانون و شرع مجازات شوند و جلوی همه تهمتهای ناروا به همه شخصيتهای علمی و سياسی و روحانی گرفته شود و متخلفين مجازات شوند.

به گزارش موج سبز آزادی، متن کامل اين بيانيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم بزرگ و مسلمان ايران در اين روزهای پر برکت ماه مبارک رمضان ؛ ماه عشق و بندگی، ماه ايثار و انفاق ، ماه برادری و همدلی، ماه زدودن کدورتها و ناخالصی ها و بالاخره ماه پاک شدن و خدائی بودن و خدائی زيستن و به سوی او پرکشيدن و از همه موانع گذشتن و به معشوق رسيدن.

و سلام و درود بر اوليای خداوند و همه بندگان خالص پروردگار و عرض ادب به پيشگاه شهيد بزرگ اين ماه مولای متقيان حضرت امير مؤمنان عليه السلام و مولود آن دومين امام؛ حضرت مجتبی سلام الله عليه و عرض ادب و تقاضای عنايت از ولی عصر حضرت بقيه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشريف در شبهای ليالی قدر، از باب نصيحت و خير خواهی برای نظام جمهوری اسلامی اين ميراث گرانقدر رهبر کبير انقلاب حضرت امام خمينی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس و انسانهای پاک و منزهی که در استقرار نظام همواره در سنگر دفاع و مديريت تلاش نموده اند نکاتی را به عرض ملت شريف می رسانيم:

۱- اميرالمؤمنين (ع) می فرمايد: فليست تصلح الرعيه الا بصلاح الولاه و لاتصلح الولاه الا باستقامه الرعيه (نهج البلاغه، خطبه ۲۱۴) هرگز امور مردم در يک جامعه اصلاح نمی شود مگر اين که زمامداران آن جامعه صالح باشند و هرگز زمامداران صالح نخواهند شد مگر با مقاومت و پايداری و نظارت مردم و هنگامی که مردم و زمامداران حقوق همديگر را رعايت نمايند حق در ميان آنان عزت پيدا می کند و اصول دين در جامعه قوام می گيرد و آثار عدالت در ميان آنان نمايان می شود.

۲- متأسفانه اخيرا در بعضی از خطابه های رسمی و غير رسمی اعلام می شود که هرچه نظام تصميم بگيرد کسی را حق انتقاد و صحبت خلاف آن نيست بطوری که گاهی گفته می شود حتی معانی لغات و واژگان را نيز بايد از مجاری قانونی و رسمی ياد بگيريم و تفسير خاص آنان را بپذيريم که اين يک بدعت بزرگ در اسلام و انقلاب اسلامی است. و برخلاف نظر اسلام و امام امت است. چرا که يکی از عبادات و اعمال بسيار نيک و با ارزش در پيشگاه خداوند نصيحه ائمه مسلمين است و يکی از واجبات الهی است. پيامبر گرامی اسلام(ص) ميفرمايد: الدين نصيحه قيل لمن يا رسول الله؟ قال: ... لائمه الدين و لجماعه المسلمين. (وسائل الشيعه، ج۱۶، ص۳۸۲) و امام باقر (ع) می فرمايد: يجب للمؤمن علی المؤمن النصيحه (همان) نصيحت ائمه دين و جماعت مسلمين عين دين است.

امام امت نيز می فرمايد: نبايد ماها گمان کنيم که هرچه می گوئيم کسی را حق اشکال نيست. اشکال بلکه تخطئه يک هديه الهی است برای رشد انسانها (صحيفه نور، ج۲۰، ص۱۷۰)

همانطور که حفظ نظام از اهم واجبات است، سالم سازی نظام نيز از اهم واجبات است و نظام (يعنی مديريت صحيح جامعه از نظر اسلام و قرآن) هرگز بدون سالم سازی آن از طريق نظارت دائمی و همگانی مردمی از مجاری صحيح و بدون امر به معروف و نهی از منکر و نصيحت آگاهان و متدينان جامعه ، باقی نخواهد ماند و خداوند وعده ابقاء هر نظام را نداده است.

۳- پس از انتخابات متأسفانه اعمال بسيار زشت و ناپسند و خلاف شرع و حقوق مسلم مردم انجام گرفت که قطعا بوسيله مأمورين و موظفين نظام بوده است مانند برخوردهای خشن و ناروا، دستگيريهای غير قانونی و بازداشتهای غير انسانی که امروزها پخش اخبار جنايات آنها از مجاری رسمی و غير رسمی دل هر انسان با متعهد و مؤمن خدا جوی را به درد می آورد و جا دارد که آرزوی مرگ کند. محاکمه های صد در صد خلاف قانون و خلاف مسلم حقوق شهروندی و پخش های مکرر خلاف قانونی آنها در رسانه ملی و تهمت های ناروای خطيبان جمعه و غير جمعه در تريبونهای رسمی و تحليلهای غلط و بی مدرک سياسی در مجامع رسمی و رسانه ملی تهمت های بسيار سنگين و اهانت های بی شرمانه در بعضی از مطبوعات حکومتی و دولتی که از بيت المال مسلمين اداره می شوند به ساحت مقدس مراجع بزرگ و علما و روحانيون انقلابی و شخصيت های سياسی که عمرشان را در خدمت به اسلام و مسلمين در انقلاب اسلامی سپری نموده اند آن هم بخاطر حمايت از مردم و دفاع از حقوق مسلم آنان مانند آيات عظام منتظری ، صانعی و حضرات حجج اسلام آقای هاشمی رفسنجانی و يار ديرين و وفادار حضرت امام آقای کروبی و آقای خاتمی و مهندس مير حسين موسوی و از همه بی شرمانه تر تهمت و افترا زدن به انسانهای پاک انقلابی و خدمتگذار اين مرز و بوم که در اسارت غير قانونی نظام گرفتارند و حق دفاع و راه دفاع را ندارند مواجه هستيم. و از طرفی بعضی از مسئولين نظامی صراحتا از جنايات انجام گرفته حمايت و با اتهام زنی به شخصيت های سياسی و انقلابی و خدمتگزار پا را از نظامی گری فراتر گذارده و مانند رئيس يک حزب سياسی خاص سخنرانی می کنند درحاليکه خلاف قانون و خلاف وصيت نامه امام امت می باشد.امام می فرمايد: پس وصيت برادرانه من در اين قدم های آخر عمر برقوای مسلح بطور عموم آن است که ... بيدار باشيد و هشيار باشيد که بازيگران سياسی و سياستمداران حرفه ای غرب و شرق زده ودستهای مرموز جنايتکاران پشت پرده لبه تيز سلاح خيانت و جنايتکارشان از هرسو و بيشتر از هرگروه متوجه به شما عزيزان است. تا می فرمايد: و می خواهند شما را با اسم اسلام و خدمت به ميهن و ملت از اسلام و ملت جدا کرده به دامن يکی از دو قطب جهانخوار بيندازند و بر زحمات و فداکاريهای شما با حيله های سياسی و ظاهرهای به صورت اسلامی و ملی خط بطلان بکشند.( صحيفه نور، ج۲۱، ص۱۹۳)

صحبتهای اخير فرمانده کل سپاه هرگز با تصميمهای دلسوزانه حضرت و قانون عدم مداخله نظاميان در مسائل سياسی و نزاعهای سياسی کشور هم خوانی ندارد اميدواريم که هرچه سريعتر برای حفظ آن نهاد مقدس اعمال و گفتارهای خود را اصلاح نمايند.

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم بر اين باور است که:

۱- حفظ نظام با لشکر کشی و دندان نشان دادن و دستگيريها و خشونتهای ناروا و غير اسلامی و غير انسانی حاصل نمی شود و پيشنهاد می کند که برای حفظ نظام در اين ايام ماه مبارک رمضان و پيش از شبهای قدر هرچه سريعتر همه زندانيان سياسی که غير قانونی دستگير شده اند، آزاد گردند و اگر اتهامی دارند در يک فضای آزاد و آرام با حضور وکيل قانونی و اختياری در يک محکمه عادلانه و با حضور هيئت منصفه محاکمه شوند.

۲- از همه آسيب ديدگان پس از انتخابات کاملا و علنا عذر خواهی شود و خسارات وارده جبران شود.

۳- همه متخلفين اعم از مأمورين نظامی و قضائی و سياسی به هر نحوی که انجام داده اند در يک دادگاه بی طرف و عادلانه و با حضور وکلايشان محاکمه و طبق قانون و شرع مجازات شوند.

۴- جلوی همه تهمتهای ناروا به همه شخصيتهای علمی و سياسی و روحانی گرفته شود و متخلفين مجازات شوند.

اميدواريم که در اين ماه مبارک رمضان مورد رحمت و عطوفت عفو و بخشش پروردگار قرار بگيريم.

مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016