جمعه 20 شهریور 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تلاش برای نجات ابراهيم گودرزوند چگينی، نوجوان محکوم به اعدام، هرانا

جلسه ای با حضور مسئولان شهری و فعالان حقوق بشر برای اخذ رضايت از خانواده مقتول و نجات جان نوجوان محکوم به اعدام در شهر لوشان برگزار شد.

خبرگزاری هرانا : جلسه ای با حضور مسئولان شهری و فعالان حقوق بشر برای اخذ رضايت از خانواده مقتول و نجات جان نوجوان محکوم به اعدام در شهر لوشان برگزار شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز پنج شنبه مورخ ۱۹ شهريورماه، به همت واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران و با حضور امام جمعه لوشان، اعضای شورای اسلامی شهر لوشان، تنی چند از مادران صلح جلسه ای در منزل پدری مقتول (ولی الله پيرمردوند چگينی) در شهر لوشان از توابع شهرستان رودبار با هدف اخذ رضايت از خانواده مقتول و نجات نوجوان محکوم به اعدام برگزار شد.

در اين جلسه ابتدا امام جمعه شهرستان لوشان حجت الاسلام بابايی با تاکيد بر آموزه های دين اسلام در خصوص بخشش و گذشت، حکاياتی از امامان اين مذهب در خصوص بخشش برای حضار تعريف کردند و از پدر و مادر ولی الله چگينی خواستند که با توجه به شب های قدر و اهميت اين شبها گذشت کنند تا خداوند هم در رحمت را بيش از پيش به سوی ايشان باز کند.

در ادامه اعضای مجموعه و مادران صلح تلاش کردند تا ضمن همدردی با خانواده مقتول، با استنادات عقلی و حقوقی در مورد چگونگی اتفاق قتل در سنين نوجوانی و همينطور ندامت زندانی، رضايت مادر مقتول و ساير اعضای خانواده را با تکيه بر بزرگواری و بخشندگی و نياز جامعه اخذ کنند.

هر چند عليرغم همه تلاش های صورت گرفته متاسفانه خانواده مقتول کماکان بر موضع خود مبتی بر قصاص نوجوان زندانی تاکيد کردند، ولی تلاش ها برای نجات جان نوجوان محکوم به اعدام که در حال حاضر نيز فاقد وکيل مدافع است ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است، ولی الله پيرمردوند چگينی طی يک نزاع کودکانه در سال ۸۲ با ضربه چاقو توسط ابراهيم گودرزوند چگينی کشته شد. در هنگام اين نزاع هر دوی آنها ۱۷ سال سن داشتند. طبق ماده ۳۷ کنوانسيون حقوق کودک اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پايان سن هجده سالگی ممنوع است. در ضمن در بند ۶ ماده ی ۵ ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی صراحتاً حکم اعدام برای کودکان زير ۱۸ سال ممنوع اعلام شده است. ولی هم اکنون پرونده ابراهيم گودرزوند چگينی در مرحله استيذان قرار دارد و پس از استيذان رياست قوه قضائيه، در صورت عدم رضايت اوليای دم، حکم قصاص نفس وی اجرا خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016