چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد هاشمی: طرح مورد اشاره هاشمی رفسنجانی در جلسات علنی مجمع تشخيص مصلحت بررسی نشده است، ايسنا

محمد هاشمی گفت: وجود توطئه و نيرنگ دشمن و نياز به همدلی و همفکری برای حل مشکلات اخير، ضرورت ارائه راهکارهايی برای برون‌رفت از اين شرايط را ناگريز می‌کند و طرح‌های بزرگان دلسوزی که آن‌ها را ارائه می‌دهند، به دليل آن که مشکلات کشور را به خوبی درک کرده‌اند، راهگشاست.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: مسائلی که در کشور اتفاق افتاد و برخی اتهاماتی که به چهره‌های سياسی، خانواده‌ها و فعالان سياسی وارد شد، دلايل ارائه طرحی است که آقای هاشمی درباره‌ آن صحبت کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی هم‌چنين درباره‌ اين گفته‌ آيت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر "وجود دست‌های مرموز برای اختلاف‌افکنی ميان مسوولان" اظهار کرد: ايشان فرمودند جريانی، دوستی و همدلی مسوولان رده بالای نظام را خلاف منافع خود می‌بينند، من شخصا نمی‌توانم فرد خاصی را در اين جريان نام ببرم، اما حتما ايشان دلايل متقنی در اين زمينه دارند.

هاشمی ادامه داد: فضای سياسی کشور به ويژه پس از انتخابات برای هيچ کس مطلوب نيست، به هر حال مسائلی اتفاق افتاده، کشور و انقلاب لطمه ديدند و به دليل آن که اين موضوع در سطح کشور فراگير و عمومی است، قاعدتا برای حل آن بايد همه‌ گروه‌ها و اقشار شريک شوند و منافع ملی را بر منافع جناحی مقدم بدانند و به نظر من سخنرانی‌های اخير آقای هاشمی چه در خطبه‌های نماز جمعه پس از انتخابات و چه در ساير موارد، در اين زمينه، دردمندانه و دلسوزانه است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، تاکيد کرد: مبنای انقلاب ما از ابتدا رابطه و اعتماد متقابل مردم و مسوولان بوده؛ در حقيقت اين انقلاب پس از توکل به خدا با اتکا به مردم ايجاد شد، اما امروز اين امر کمی خدشه‌دار شده و به نظر من مردم به دو گروه تقسيم شده‌اند، ممکن است در کميت تفاوت داشته باشند، اما به هر حال شکافی ميان مردم و نيز مردم با مسوولان به وجود آمده که اصلا مطلوب نيست.

وی افزود: شکاف ايجادشده طبعا پشتوانه‌ نظام را کاهش می‌دهد و متاسفانه با توجه به سياستی که انگليسی‌های خبيث ( به تعبير رهبری) در پيش می‌گيرند، يعنی "تفرقه بينداز و حکومت کن"، امروز برخی اختلافات به وجود آمده که نمونه‌های آن را در راهپيمايی‌ها و دادگاه‌های مختلف مشاهده کرديم و تا امروز آن‌چنان که بايسته و شايسته است تلاشی برای بازگرداندن اين فضا به موقعيت پيش از انتخابات صورت نگرفته است، دشمن نيز از اين موضوع سوءاستفاده می‌کند؛ لذا هم به دليل شرايط داخلی که بايد همراهی و همدلی وجود داشته باشد و هم به لحاظ اين که دشمن انقلاب در کمين است و دست از توطئه و نيرنگ برنداشته و هم از لحاظ اين در مسائل داخلی برای حل مشکلات نياز به همراهی و همدلی وجود دارد، ضرورت دارد در حل مشکلات اخير کشور و ارائه‌ راهکارهايی برای برون‌رفت از آن، تلاش شود و نگرانی که آقای هاشمی و ساير دلسوزان انقلاب نيز در اظهارات خود بيان کرده‌اند، بيشتر از اين مسائل نشات می‌گيرد؛ البته اين گفته‌ها، نظرات شخصی و برداشت من است.

محمد هاشمی در پايان درباره‌ چگونگی بررسی طرح عبور از شرايط فعلی کشور گفت: اين طرح در سطح مجمع و جلسات علنی و شورای آن بررسی نشده و احتمالا در کميسيون داخلی در حال تدوين است و قاعدتا بزرگانی که اين نوع طرح‌ها را ارائه می‌دهند مشکلات را به خوبی درک کرده‌اند؛ لذا طرح‌هايشان راهگشاست؛ البته اين اصل کلی است و من از محتوای اين طرح اطلاع دقيقی ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016