چهارشنبه 8 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تدابير امنيتی گسترده برای روز ديدار پرسپوليس - استقلال، از زبان فرماندهان انتظامی، مهر و ايسنا

- کار ما فقط در ورزشگاه آزادی نيست. يک بخشی از نيروها در ورزشگاه حضور دارند و بخشی ديگر از واحد‌ها نيز به صورت دپو در احتياط داريم که اگر اغتشاش و شورشی اتفاق افتاد، وارد عمل شوند
- ما از دورتر از ميدان امام حسين و تمام ايستگاه هايی که تماشاگران سوار و پياده از اتوبوس می شوند را کنترل می کنيم


فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تشريح برنامه های اين نيرو برای هر چه بهتر برگزار شدن شصت و هفتمين ديدار تيم های فوتبال استقلال و پرسپوليس گفت: برای ما نتيجه اين ديگر هيچ فرقی نمی کند و هيچگاه توصيه‌ای برای مساوی شدن بازی دو تيم نداشته‌ايم.

سردار عزيزالله رجب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بيان اين مطلب يادآور شد: تا پيش از سال‌های پايانی دهه ۷۰ کنترل ورزشگاه آزادی به صورت ديگری بود و اين کار با همکاری کلانتری‌ها انجام می‌شد. در آن زمان نيروهای انتظامی از ۷ منطقه به ورزشگاه آزادی می‌آمدند، داخل ورزشگاه تقسيم می شدند و با قبول مسئوليت و با همکاری کلانتری‌ها نظم را در داخل و بيرون آن برقرار می کردند.

وی به روند واگذاری مسئوليت تامين امنيت و نظم ورزشگاه آزادی به يگان ويژه نيروی انتظامی اشاره کرد و گفت: پس از آنکه مسئوليت تامين امنيت ورزشگاه به يگان ويژه واگذار شد، شروع به کار فرهنگی کرديم. با نسب پلاکارد در بيرون از ورزشگاه، انجام کارهای آموزشی و... در جهت ارتقا سطح فرهنگی تماشاگران برآمديم. در همين راستا به آن بخش از نيروهايی که کار بازرسی بدنی را انجام می دادند گرمکن داده شد و نيروهای داخلی ورزشگاه نيز با لباس ورزشی و کاور در محل خدمت خود حاضر شند و ... . تمامی اين کارها به برقراری نظم و انضابط در ورزشگاه کمک کرد و باعث شد حتی مردم در برقراری نظم به نيروی انتظامی کمک کنند.

فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ افزود: مدت زيادی طول کشيد اما در نهايت اين فرهنگ سازی جواب داد و مردم در برقراری نظم و آرامش به ما کمک می کردند. تا پيش از اين زمانی که فردی متخلف دستگير می شد، مردم و فرد مورد نظر مقاومت می کردند اما بعد از مدتی اين حساسيست‌ها از بين رفت و تماشاگر پذيرفت که اگر شخصی اقدامی خلافی مرتکب شده و پليس قصد دستگيری او را دارد بايد به جای مقاومت با نيروهای انتظامی همکاری کرد.

"مشکلاتی که داريم خارج از ايران نيست." رجب زاده با طرح اين موضوع در خصوص مسائلی که نيروی انتظامی در تامين نظم مسابقات فوتبال به ويژه برای ديدار حساس دو تيم پرسپوليس - استقلال با آن مواجه است گفت: در خارج از کشور بليت پيش فروش می شود و با اين کار هر تماشاگر جايش در ورزشگاه مشخص است. متاسفانه اين کار در ايران انجام نمی شود. تماشاگری که وارد ورزشگاه می شود، نمی داند صندلی‌اش کجاست و بايد کجا بنشيند. اين خود يک مشکل است! متاسفانه شرايط و امکانات ورزشگاههای ما استاندارد نيست. در ورزشگاه‌های خارجی همه چيز مشخص و در جای خود است. محل استقرار تماشاگران مشخص است. با رنگ بندی مشخص شده که راه ورود و خروج تماشاگران از کجاست. صندلی تماشاگر مشخص است و حتی اگر برای يک مسابقه به ورزشگاه نيايد کسی جای او را نمی گيرد و ... . با اين کارها تامين نظم و انضباط و کنترل تماشاگران بهتر انجام می شود.

فرمانده نيروی انتظامی با وجود طرح اين مشکلات توپ را به زمين سازمان تربيت بدنی نفرستاد و همه مشکلات را متوجه اين سازمان ندانست. او در اين خصوص گفت: حتما سازمان تربيت بدنی هم محدوديت‌هايی برای جايگاه، محل ورود تماشاگران و ... دارد. آنها هم اين مشکلات را می دانند اما نمی دانم چه محدوديتی است که هنوز آن را برطرف نکرده اند.

وی در ادامه با طرح دغدغه اصلی تماشاگران فوتبال در ايران خاطرنشان کرد: نيازی نيست يک تماشاگر برای تماشای مسابقه از ساعت‌ها قبل به ورزشگاه بيايد و می تواند ۱۰ دقيقه قبل از شروع مسابقه در ورزشگاه حضور يابد، البته به شرطی که جا باشد!

رجب زاده که به عنوان يکی از عاملان تامين نظم و انضباط ورزشگاه‌ها در ديدارهای حساسی چون شهرآورد تهران انجام وظيفه می کند به طرح مشکلات ديگری که تماشاگران در مسابقات مختلف دارند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضا ديده می شود، تماشاگر بليت خريده است اما جا برای نشستن ندارد، يا اينکه بليت در دست تماشاگر است اما نمی تواند در جايی که بايد بنشيند. او بليت طبقه اول را خريداری می کند اما به علت محدوديت جا بايد در طبقه دوم مسابقه را تماشا کند.

وی بر اصلاح و ساماندهی نحوه حضور و استقرار تماشاگران در ورزشگاهها تاکيد کرد و افزود: گاهی اوقات گنجايش ورزشگاه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر است اما برای تماشای مسابقه فوتبال در آن ورزشگاه بيش از ۱۳۰ هزار نفر حضور پيدا می کنند. متاسفانه برای آنها در ورزشگاه جا نيست اما تماشاگران زير بار نمی روند و حاضر نيستند محل را ترک کنند. در اين شرايط ما ناچاريم درب ورزشگاه را باز کنيم و به همه تماشاگران به ويژه آنها که بليت خريده اند اجازه ورود بدهيم تا خودشان ببيند در ورزشگاه جا برای نشستن نيست شايد با اين کار تصميم به ترک محل بگيرند.

"در تجربيات قبلی شما در مسابقه ای چون شهرآورد تهران بيشتر ناهماهنگی از جانب کدام سازمان و يا نهايد ذيربط بوده است؟"، رجب زاده در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مهر گفت: نمی خواهم کسی را متهم کنم ما اگر بستر کار را درست فراهم کنيم بی نظمی و بی انضباطی را از بين می بريم متاسفانه در کشور ما بستر فراهم نيست که همين مسئله مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی در اين خصوص افزود: بطور مثال در ديدار استقلال - پرسپوليس بليت فروشی از صبح روز مسابقه آغاز می شود و ۹۰ هزار نفر مقابل چند گيشه محدود صف می ايستند تا بليت بخرند. کنترل و بازرسی بدنی اين تعداد تماشاگر که ساعتها در صف ايستاده اند، هدايت آنهايی که در صف ايستاده‌اند و نتوانستند بليت تهيه کنند به بيرون از ورزشگاه، خود بر مشکلات ما برای تامين نظم ورزشگاه می افزايد. متاسفانه در بيرون از ورزشگاه آزادی هم امکاناتی نيست که تماشاگر شهرستانی که به تهران آمده تا دربی را ببيند، حداقل مسابقه را دنبال کند و به شهرش بازگردد. همين باعث می شود که هواداری که برای تماشای مسابقه آمده ناراحت و عصبانی شده و کارهايی انجام دهد که مخل نظم و انضباط است.

"دايره ماموريت نيروی انتظامی در ديدار استقلال - پرسپوليس از کجا آغاز می شود و آيا فقط محدوده ميدان و ورزشگاه آزادی را شامل می شود؟"، رجب زاده در پاسخ به اين پرسش گفت: ما از دورتر از ميدان امام حسين (ع) و تمام ايستگاههايی که تماشاگران سوار و پياده از اتوبوس می شوند را در کنترل می کنيم.

فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ با طرح اين موضوع که "در برگزاری يک مسابقه فوتبال بی نظمی‌های زيادی از سوی نهادهای مختلف و حتی تماشاگران صورت می گيرد، اما سرريز آن بر سر نيروی انتظامی است"، افزود: در اين بين اگر برخوردی کنيم، همه از چشم نيروی انتظامی می بينند. اگر قرار باشد نظم بر محيط ورزشگاه و بيرون آن حاکم شود، بايد برخوردهايی هم صورت بگيرد. اگر اين کار صورت نگيرد عنوان می شود چرا نيروی انتظامی برخورد نکرده است و اگر با فردی برخورد شود، دلخوری به وجود می آيد که چرا اين کار انجام شده است. اينجا اگر مشکلی هم به وجود آيد همه خود را کنار می کشند و باز نيروی انتظامی بايد جوابگو باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"آيا در مسابقه استقلال و پرسپوليس محدوديتهای ترافيکی هم اعمال خواهد شد؟"، رجب زاده در پاسخ به اين پرسش خبرنگار مهر هم تصريح کرد: با توجه به اقتضا وضعيت و شرايط مسابقه در جاهايی که لازم است محدوديت‌هايی اعمال می شود. تلاش ما بر اين است که تردد در خيابان‌ها و اتوبان‌های اطراف ورزشگاه بصورت عادی دنبال شود اما قبول کنيد خروج بيش از ۱۰۰ هزار نفر از ورزشگاه خودبه خود محدوديت هايی به وجود می آورد که از کنترل خارج است.

"برای تامين نظم و انضباط ورزشگاه آزادی در ديدار روز جمعه چه تعداد نيرو به کار گمارده خواهند شد؟"، فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ در اين خصوص نيز گفت: کار ما فقط در ورزشگاه آزادی نيست. يک بخشی از نيروها در ورزشگاه حضور دارند و بخشی ديگر از واحد‌ها نيز بصورت دپو در احتياط داريم که اگر اغتشاش و شورشی اتفاق افتاد، وارد عمل شوند. در مسيرها، سرکلانترها و کلانتری ها نيز مسئول انضباط آن قسمت قرار داده‌ايم. اينها را که در کنار هم قرار دهيد می بينيد حجم وسيعی درگير برقراری نظم مسابقه استقلال و پرسپوليس هستند.

فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اين موضوع که " ما به دنبال آن هستيم که نشان دهيم شهرآورد تهران بصورت عادی برگزار می شود"، افزود: ما به گونه‌ای رفتار می کنيم که هيچ التهابی نيست و مشکل خاصی هم وجود ندارد. در مسابقه روز جمعه بدون شک نقش پليس راهور در مسيرها پررنگ تر از نيروی انتظامی است.

وی با بيان اينکه "تخليه هيجانات طبيعی است و نگران شکستن چند شيشه نيستيم" تاکيد کرد: روز جمعه ابتکار عمل دست پليس است و هر تعداد که جمعيت باشد می توانيم کنترل کنيم.

رجب زاده هم ظاهرا طرفدار هيچ کدام از تيمهای استقلال و پرسپوليس نيست. او گفت: من طرفدار هيچ کدام از اين دو تيم نيستم. اين حرفم شعاری نيست و هرکدام از اين دو تيم که با اخلاق تر باشد طرفدار آن تيم هستم.

"نيروی انتظامی به عنوان يکی از نهادهای ذيربط در برگزاری ديدار استقلال - پرسپوليس تمايل دارد، اين بازی با چه نتيجه‌ای تمام شود؟"، رجب زاده در پاسخ به اين پرسش نيز گفت: به هيچ عنوان به تيم‌ها توصيه نمی کنيم که در زمين چه کاری انجام دهند. نتيجه هم برای مان فرقی نمی کند و دوست داريم هر تيمی بهتر بازی کند، برنده شود.

"در روز شهرآورد تماشاگران پرسپوليس بيشترند يا استقلال؟"، گفت: نمی شود دقيقا گفت تماشاگران کدام تيم بيشترند. تا پيش از اين تعداد تماشاگران پرسپوليس بيشتر بود اما رفته رفته بين آنها تعادل ايجاد شده است.

وی در ادامه به انجام ۲ مرحله بازرسی بدنی تماشاگران شهرآورد اشاره کرد و گفت: در اين مراحل بازرسی سعی می کنيم اقلام ممنوعه وارد ورزشگاه نشود. گاهی اوقات با همه اين اقدامات پيش می آيد که برخی هواداران ترقه، زنجير، چاقو و ... وارد ورزشگاه می کنند. اين تماشاگران و افرادی که باعث بی نظمی شوند دستگير شده و تحويل سيستم قضايی می شوند تا به تخلف آنها رسيدگی می کنند.

رجب زاده درخاتمه تصريح کرد: با اين همه مشکلات رفتار تماشاگران ما با هيچ کدام از کشورهای دنيا قابل مقايسه نيست و اميدوارم روز جمعه نيز شاهد همکاری آنها باشيم.

***

ايسنا:
مسئولين نيروی انتظامی در باره ديدار استقلال - پرسپوليس: پليس آمادگی لازم برای برخورد با تجمعات احتمالی را دارد


شصت و هفتمين شهرآورد پايتخت روز جمعه در حالی برگزار می‌شود که به گفته فرمانده نيروی انتظامی، ماموران انتظامی تمهيدات لازم را برای تامين امنيت و همچنين پيشگيری از هرگونه خسارت احتمالی پيش‌بينی کرده‌اند، ضمن اينکه شهرداری هم مسائل رفاهی را برای اين بازی در نظر گرفته است.

به گزارش سرويس «حوادث» ايسنا، سردار احمدی‌مقدم همچنين گفت: تنها موضوعی که هنوز مشکل آن برطرف نشده، موضوع بليت فروشی است که اميدواريم در اين باره ساز و کار مناسبی هم از سوی مسوولان درنظر گرفته شود.

در اين باره سردار رجب‌زاده فرمانده انتظامی تهران بزرگ نيز در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ايسنا، با اعلام آمادگی پليس برای برقراری نظم و امنيت بازی، گفت: نيروهای پليس همچون سنوات گذشته، ماموريت برقراری نظم و امنيت را در اين دوره برعهده دارند.

وی در رابطه با تمهيدات پليس برای بازی استقلال - پرسپوليس که روز جمعه ۱۰ مهرماه برگزار می‌شود، گفت: پليس همچون گذشته تمهيدات ويژه‌ای را برای ديدار دو تيم فوتبال استقلال - پرسپوليس در نظر گرفته است که براساس آن ماموران راهور و انتظامی از شب پيش از مسابقه در محدوده استاديوم آزادی مستقر خواهند شد.

وی در رابطه با تجمعات احتمالی از سوی برخی از افراد، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم تجمعی در داخل و بيرون ورزشگاه اتفاق بيفتد اما اگر مشکلی در اين زمينه بوجود آيد، پليس آمادگی برخورد با موضوع را دارد.

در اين باره سردار احمدی‌مقدم نيز تاکيد کرد: تاکنون سابقه نداشته ورزشگاه‌ها به جولانگاه‌ مسائل سياسی مبدل شود و اينگونه نيز نخواهد شد.

سردار رجب زاده در ادامه با تکذيب شايعاتی مبنی بر برخورد پليس با افرادی که نمادهای سبز به همراه دارند، گفت: برخورد پليس با افرادی که نمادهای سبز به همراه دارند صحت ندارد، اما يکسری از ابزار و نمادها اجازه ورود به داخل استاديوم را ندارند که پليس تماشاگران را مورد بازرسی قرار داده و از آوردن يکسری اقلام ممنوعه مانند چاقو و زنجير جلوگيری خواهد کرد .

وی تصريح کرد: پليس اجازه نمی‌دهد که افرادی بخواهند جو استاديوم را سياسی کنند، که اين موضوع هم ممکن است از سوی هر گروهی باشد در نتيجه اين ممنوعيت برای تمام گروه‌ها در داخل استاديوم وجود دارد و صرفا مربوط به يک گروه خاص نيست، اين درحالی است که معمولا خود تماشاگران اجازه سياسی شدن جو ورزشگاه را نمی‌دهند.

به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ماموران راهور و انتظامی از پنجشنبه شب در محدوده استاديوم آزادی تا پايان بازی مستقر خواهند شد.

وی اظهار اميدواری کرد که با ايجاد وضعيت مطلوب در استاديوم، تماشاگران در يک فضای مناسب بازی اين دو تيم پرطرفدار را تماشاکنند.

استقرار ۵۰ آتش‌نشان و ۱۰ دستگاه خودروی آتش‌نشانی در استاديوم آزادی

همچنين تيموری،‌ معاون عمليات سازمان آتش‌نشانی تهران نيز از بکارگيری ۵۰ آتش‌نشان برای تامين ايمنی بازی دو تيم استقلال - پرسپوليس در جمعه آتی خبرداد و به ايسنا گفت: ۵۰ نيروی آتش‌نشان به همراه ۱۰ دستگاه خودرو سبک و سنگين آتش‌نشانی در پارکينگ‌های شرقی و غربی استاديوم جانمايی خواهند شد و تعدادی از آتش‌نشانان نيز در بين تماشاگران مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: دو ايستگاه آتش‌نشانی نيز در روز جمعه در جاده مخصوص کرج و دو ايستگاه آتش‌نشانی ديگر دراتوبان کرج - تهران آماده باش هستند.

تيموری زمان استقرار نيروهای آتش‌نشان را در محدوده استاديوم آزادی از ساعت ۱۲:۳۰ ظهر جمعه عنوان کرد و گفت: در داخل استاديوم نيروهای آتش‌نشان ايستگاه ۲۰ سازمان آتش‌نشانی مستقر است و همچنين ماموران ايستگاه ۳۰ آتش‌نشانی تهران واقع در جنگل چيتگر در آماده باش کامل بسرخواهند برد.

به گفته معاون عمليات سازمان آتش‌نشانی تهران پس از اتمام بازی ماموران آتش‌نشانی در مسيرهای منتهی به استاديوم تا ميدان‌های انقلاب و امام حسين(ع) مستقر می‌شوند.


استقرار ۱۳ دستگاه خودروی آمبولانس با ۳۰ پرسنل امدادی در استاديوم آزادی

به گزارش ايسنا و براساس اعلام روابط عمومی مرکز اورژانس تهران، اين مرکز با استقرار ۱۱ دستگاه آمبولانس، يک دستگاه موتورلانس و يک دستگاه اتوبوس آمبولانس با حدود ۳۰ پرسنل اعم از پزشک، پرستار و امدادگر از ساعت ۱۰ صبح جمعه تا پايان برگزاری مسابقات داربی ۶۷ در استاديوم آزادی حضور خواهد داشت.

همچنين مرکز اورژانس تهران از تماشاچيان خواست تا برای حفظ سلامت، ايمنی و کاهش حوادث حين خروج از درب‌ها، آرامش خود را حفظ کنند و از آوردن هرگونه موادمحترقه به داخل محوطه خودداری و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای به يکی از واحدهای مستقر در ورزشگاه مراجعه کنند.


يک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مينی‌بوس آماده جابجايی تماشاگران

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اطلاعيه‌ای با توجه به در پيش بودن مسابقه فوتبال که بين تيم‌های پيروزی و استقلال در روز جمعه دهم مهر‌ماه در ورزشگاه آزادی زمينه حضور علاقمندان اين دو تيم را فراهم کرده است.

در اطلاعيه شرکت واحد تاکيد شده است که يکهزار دستگاه اتوبوس و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۵۰۰ دستگاه مينی بوس جهت جابجايی تماشاگران فعال خواهند بود، بر همين اساس ۲۰۰ دستگاه اتوبوس سامانه‌های تندرو يک و دو (BRT) در پايانه آزادی آماده سرويس دهی در مسير پايانه خاوران و چهار راه تهرانپارس خواهند بود.

در اين اطلاعيه تاکيد شده که تماشاگران پس از پايان بازی می‌توانند با مراجعه به محل توقف اتوبوسها که در اطراف ورزشگاه آزادی مستقر و با علائم خاص مسير آنها تعيين شده به مبادی مورد نظر بازگردند.

به گزارش ايسنا، مسيرهای تعيين شده شامل ورزشگاه آزادی ـ بزرگراه رسالت ـ بزرگراه حکيم ـ سيدخندان و ميدان رسالت، ورزشگاه آزادی ـ جاده مخصوص کرج ـ ميدان شمشيری ـ ميدان قزوين ـ ميدان راه‌آهن و ورزشگاه آزادی ـ ميدان انقلاب ـ ميدان امام حسين (ع) خواهد بود.

حسين بيژنی ــ مديرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ـ ضمن تشکر مجدد از تماشاگران فهيم فوتبال که طی دو سال گذشته نهايت همکاری را با خدمت گزاران خود در شرکت واحد داشته‌اند، از طرفداران دو تيم پايتخت درخواست کرد که در حفظ و نگهداری اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه همچون گذشته همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016