چهارشنبه 22 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات آيت الله منتظری در پيرامون مسائل روز: حفظ نظام يک واجب نفسی نيست، دفتر آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏ ‏آيت الله العظمی منتظری در جلسه درس اخلاق خود در ادامه تدريس‏ ‏"جامع السعادات" مرحوم نراقی به مناسبت بحث "قساوت قلب" ضمن‏ ‏اشاره به اين که يکی از اخلاق های رذيله انسانها قساوت است به قسی القلب‏ ‏بودن برخی انسانها اشاره کردند که نسبت به کمبودها، گرفتاری ها و پايمال‏ ‏شدن حقوق مردم بی تفاوت هستند.

‏ ‏آيت الله منتظری ضمن اشاره به نيروهای مسلح چون : ارتش ، سپاه و بسيج‏ ‏تصريح کردند: برخی ها خيال می‎کنند چون اسلحه دارند بايد اعمال قدرت‏ ‏کرده و از قدرت و سلاح در هر کجا استفاده کنند. هر جامعه ای که می‎خواهد‏ ‏صالح باشد نيروهای مسلح آن بايد افرادی باشند که قساوت قلب نداشته و‏ ‏دلسوز و رحيم باشند. نبايد وضعيت به گونه ای باشد که سلاح به دست هر‏ ‏کسی بدهند، بلکه بايد روی افرادی که در نيروهای مسلح استخدام می‎شوند‏ ‏کار کارشناسی و تخصصی انجام گيرد. و آموزش روان شناسی هم به آنان داده‏ ‏شود. افرادی که وارد نيروهای مسلح می‎شوند بايد بررسی شود که تا چه‏ ‏حد به جان ، مال و ناموس و حقوق شهروندی مردم اهميت می‎دهند. اگر‏ ‏خدای نکرده استخدام شدگان روی حساب و کتاب جذب نشوند، از اسلحه‏ ‏و قدرتی که در پرتو آن به دست می‎آيد سوء استفاده می‎شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


‏ ‏در زمان حيات مرحوم امام (ره ) من طرحی را پيشنهاد داده بودم که : افرادی‏ ‏که در نيروهای مسلح استخدام می‎شوند چه در ارتش ، سپاه يا بسيج بايد از‏ ‏نظر روان شناسی آموزش ديده تا خدای نکرده از سلاح سوء استفاده نکنند.‏ ‏متأسفانه اين طرح دلسوزانه را تحريف کرده بودند که فلانی می‎گويد کسانی‏ ‏که به استخدام ارتش و سپاه در می‎آيند بايد دکترهای روان شناس باشند.‏ ‏حال آن که بنده چنين مطلبی نگفته بودم .

‏ ‏خوشبختانه در نيروهای نظامی ما افرادی که رحم و مروت ندارند خيلی‏ ‏کم اند اما همين کم گاهی کاری می‎کند که آبروی همه را می‎برد. شما ملاحظه‏ ‏کنيد در ماجراهای بعد از انتخابات افرادی از قدرت خود سوء استفاده کرده ،‏ ‏افرادی را در بازداشتگاه کهريزک زندانی کرده و باعث شدند حيثيت‏ ‏نيروهای انتظامی و امنيتی ما لطمه بخورد.

‏ ‏آيت الله منتظری ضمن اشاره به افرادی که از امام خمينی (ره) و عمل به‏ ‏نظرات ايشان دم می‎زنند ادامه دادند: جمله ای است که از آيت الله خمينی‏ ‏خيلی معروف است و به حق هم هست و آن اين که : نبايد نيروهای نظامی در‏ ‏سياست دخالت نمايند. اين کلام درستی است و دليل آن هم اين است که‏ ‏آنها چون مسلح اند ممکن است در امور سياسی از قدرت نظامی سوء‏ ‏استفاده و افراد را مرعوب کنند. اين که نيروهای مسلح مثل بقيه مردم از‏ ‏حقوق شهروندی برخوردارند درست است و اگر انتخاباتی برگزار شد آنها‏ ‏هم حق دارند رأی بدهند، اما اين که بخواهند گرداننده اوضاع سياسی مثل‏ ‏انتخابات باشند اين کار غلطی است . آقايانی که دائم از امام خمينی و پيروی‏ ‏از کلام ايشان سخن می‎گويند بايد به آنها گفت: مگر امام نيروهای مسلح را از‏ ‏دخالت در سياست منع نکردند؟

‏ ‏يک کشور بايد در مقابل دشمنان و کسانی که به کيان کشور و نظام تعدی‏ ‏می‎کنند نيروهای مسلح کارآزموده داشته باشد; اما نبايد نيروی نظامی ،‏ ‏انتظامی و امنيتی به گونه ای عمل کنند که مردم نسبت به آنها ذهنيت منفی‏ ‏داشته باشند. بلکه مردم وقتی آنها را مشاهده می‎کنند احساس امنيت کنند و‏ ‏نگويند آنها به جای برخورد با دشمن با ما کار دارند و به جای حفاظت از‏ ‏کشور و محافظت از نظام به دنبال سرکوب ما هستند و ما بايد از آنها وحشت‏ ‏داشته باشيم .

‏ ‏پس نيروهای مسلح بايد سلاحشان را در مقابل دشمن بگيرند نه مردم و‏ ‏دوستان .

‏ ‏نکته ای که باز اين روزها زياد گفته می‎شود اين که: حفظ نظام واجب است .‏ ‏حفظ نظام يک واجب نفسی نيست. به اين معنا که اگر برای حفظ نظام‏ ‏اسلامی ، دستورات اسلامی زير پا گذاشته شود نظام حفظ نخواهد شد.‏ ‏حفظ نظام مقدمه است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی ; اگر بنا باشد‏ ‏به بهانه حفظ نظام ، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه‏ ‏اسلام .

‏ ‏مگر شعارهای اوليه انقلاب "استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی" نبود؟!‏ ‏استقلال يعنی زير يوغ خارجی ها نباشيم ، و آزادی يعنی مردم در اظهار‏ ‏عقيده و بيان آزاد باشند، نه اينکه به محض ابراز نظر مخالفی کار به زندان و‏ ‏حبس کشيده شود. و کار به جايی برسد که برخی بگويند ما آزادی ابراز‏ ‏عقيده داريم ولی آزادی پس از آن را نداريم و ما را به زندان اوين می‎برند! و‏ ‏جمهوريت هم يعنی حاکميت بر اساس رأی مردم شکل گيرد، و اسلامی‏ ‏يعنی چون مردم مسلمان هستند حکومت بر اساس مبانی اسلامی باشد.

‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016