پنجشنبه 30 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوهای مخفی ميان ايران و اسرائيل، راديو بين المللی فرانسه

فرنگيس حبيبی - سخنگوی کميسيون انرژی اتمی اسرائيل، يائل دورون، اعلام کرد که در ماه سپتامبر گذشته يک مقام عاليرتبۀ ايران با يک نمايندۀ اين کميسيون به طور مخفيانه ملاقات و در بارۀ برنامۀ هسته ای ايران گفتگو کرده است.

سخنگوی اين کميسيون به خبرگزاری فرانسه گفته است که اين ملاقات ها می بايست مخفی می ماندند ولی مقامات استراليا که برگزارکنندۀ اين ديدارها بوده اند فاش ساختن آن را لازم دانسته اند. او گفت نمی تواند در بارۀ جزئيات گفتگوهای انجام شده خبر بيشتری بدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روزنامۀ اسرائيلی هاآرتص نوشته است علی اصغرسلطانيه، نمايندۀ ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، و مايراوزفری اوديز، رئيس بخش کنترل سلاح های اتمی کميسيون انرژی اتمی اسرائيل، با حضور تنی چند از اعضاء آژانس، در يک هتل در قاهره در روز های ۲۹ و ۳۰ سپتامبر با يکديگر ملاقات و در بارۀ خلع سلاح هسته ای در منطقه گفتگو کرده اند.

به نوشتۀ هاآرتص نمايندگان اردن، مراکش، تونس، مصر، عربستان سعودی و نيز نمايندگان آمريکا و اتحادیۀ اروپا در اين نشست شرکت داشته اند. اين روزنامه به نقل از يک شاهد عينی نوشته است که دراين نشست علی اصغر سلطانيه مستقيماً از نمايندۀ اسرائيل پرسيده است "آيا اسرائيل بمب اتمی دارد"؟ و نمايندۀ اسرائيل بدون آنکه جوابی بدهد تنها لبخند زده است.

خانم مايراوزفری اوديز آمادگی خود را به انجام گفتگو در بارۀ خلع سلاح هسته ای در خاورميانه اعلام کرده است ولی پيش از آن خواستار تقويت امنيت منطقه ای و مصالحه هايی در بارۀ صلح در منطقه شده است تا اين کشور بتواند خود را برای انجام چنين مذاکراتی آزاد حس کند.

کارشناسان خارجی می گويند که اسرائيل ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد که در مرکز اتمی ديمونا ساخته شده اند. اسرائيل پاسخ می گويد که اين مرکز يک نيروگاه قديمی است که چهل سال عمر دارد و تنها برای فعاليت های پژوهشی به کار می رود.

اسرائيل به نوبۀ خود معتقد است که برنامۀ اتمی ايران دارای مقاصد نظامی است و به موازات برنامۀ ساختن موشک های بلند برد پيش می رود و برای اسرائيل يک خطرعمده است.

خبر ديدار نمايندگان اتمی ايران و اسرائيل زمانی فاش شده است که آژانس بين المللی انرژی اتمی تا فردا، جمعه، به چهار کشور ايران، آمريکا، روسيه و فرانسه وقت داده است تا موافقت رسمی خود را با طرح پيشنهادی در وين ابراز دارند. اين طرح انتقال ۱۲۰۰ کيلو گرم اورانيم ايران را با غلظت ضعيف به روسيه پيش بينی می کند تا پس از غنی سازی، با غلظت ۲۰درصد، در اين کشور و در فرانسه به ايران باز گردانده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016